Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

14 January 2009

Temujanji bersama fisioterapi 12/1/2008..

Isnin lepas, saya membawa Nabila ke hospital Sungai Buloh. Seperti biasa, sesi fisioterapi yang sebenarnya sudah lama kami tak pergi kerana Puan Suhana bercuti. Mahu menyelesaikan hal pendaftaran anaknya masuk sekolah.

Ketika kami sampai kelihatan ramai orang di dalam gym. Kerana ada baby yang sepatutnya temujanji bersama Puan Suhana pada pukul 11, tetapi kerana terlambat, terpaksalah menunggu baby itu selesai. Bila semua orang sudah selesai ( ada dalam 5 patient termasuk Nabila), barulah Puan Suhana memanggil Nabila.

Dan seperti biasa, Nabila pastinya menangis apabila sesi terapi bermula. Saya ada bertanya pada Puan Suhana tentang keadaan Nabila. Sejak Nabila memulakan sesi fisioterapi 4 bulan yang lalu saya masih belum mengagak tahap Nabila sama ada teruk ataupun tidak.

Puan Suhana berkata, Nabila adalah Cerebral Palsy jenis Quadriplegia. Tetapi saya tidak ingat pula Nabila jenis dari Spastic atau Athetoid

Apapun Puan Suhana berpesan boleh menjadi lebih baik jika kita rajin melakukan terapi di rumah. Pinggang Nabila juga mulai kuat jika dibandingkan dengan masa dahulu. Imbangan kepala juga semakin baik. Alhamdulillah.

Saya akan cuba berusaha untuk Nabila pulih. Andai tidak dapat menjadi normal sekalipun, sekurang-kurangnya Nabila boleh berdikari untuk diri sendiri. Saya cuma berfikir andai saya sudah tiada di dunia ini. Agaknya siapalah yang mahu menjaga Nabila?

Saya berharap sangat Nabila cepat sembuh. Amin..

...........................................................................................

Minggu hadapan kemungkinan saya dan Abg akan ke Pusat Pemulihan Dalam Komuniti yang terletak di Sungai Buaya, Rawang. Saya mahu menghantar Nabila ke situ kerana di rumah pun terapi jarang sekali dapat dilakukan. Dan menurut mereka, mereka boleh menjaga Nabila juga.

Namun saya belum memutusakan akan meninggalkan Nabila di situ atau tidak. Atau mungkin saja saya membawanya untuk terapi sahaja. Saya tidak mahu kejadian di Taska berulang lagi. pedih rasanya meninggalkan anak yang masih kecil atas jagaan orang yang tak dikenali. Aduhai....

No comments: