Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

08 January 2009

Temujanji bersama fisioterapi, MRI, Ophtalmology dan ENT

Selepas temujanji ke-2 tempohari, Doktor menyarankan Nabila untuk melakukan fisioterapi. Dan temujanji pertama Nabila adalah pada 18 September 2008.

Pada mulanya Nabila kelihatan baik apabila therapist memegangnya. Dan tidak lama selepas itu, tangisan Nabila mula bergema. Sebenarnya Nabila memang tidak suka sembarangan orang memegang tubuhnya atau memaksa untuknya melakukan sesuatu.

Nabila sempat merasai setengah jam terapi. Puan Suhana nama therapist Nabila untuk fisioterapi. Dan saya masih ingat lagi sewaktu di wad NICU, Puan Suhana datang bersama kakitangannya untuk melakukan fisio pada kaki Nabila. kaki Nabila bengkok kerana tidak di bedung kerana Nabila juga jarang bergerak did alam NICU.

Sewaktu di dalam pantang Puan Suhana berpesan agar saya terus menerus melakukan senaman kaki untuk Nabila bagi mengelakkan kakinya keras. Saya buat bersungguh-sunguh kerana takutkan kakinya yang tak sempurna seperti anak lain. Sedih, memang sedih bila saya terpaksa menarik akkinya. Apakan daya saya.. Saya terpaksa melakukannya.

Sewaktu saya di dalam gym, pelbagai jenis orang ada. Dewasa di gym luar dan kanak -kanak pula di dalam bilik khas. Ketika saya datang, ada kanak-kanak sedang melakukan sesi terapi.

Melihatkan kanak-kanak itu saya sayu. Kondisinya agak teruk dan tak mampu untuk mengangkat leher langsung. Saya tidak mahu Nabila saya berkeadaan sebegitu. Saya akan berusaha agar Nabila lekas sembuh.dan boleh mengurus diri sendiri.

..............................................................................................

Tentang temujanji bersama ENT. Saya masih ingat lagi, 22 Oktober 2008, saya membawa Nabila. Pada mulanya kami menunggu giliran. Dan kemudian kami dipanggil masuk satu bilik. Audiologist itu mengatakan bahawa ini ujian saringan. Dan jika Nabila berjaya dalam saringan tersebutia bermaksud Nabila mempunyai deria pendengaran yang baik. Dan jika tidak baik keputusannya, Nabila akan terus disaring bagi menentukan tahap pendengarannya.

Pada awalnya tidak dapat bacaan yang baik kerana si kecil ini tidak mahu duduk diam. Dan sudahnya saya terpaksa menidurkan Nabila.

Faham sajalah si kecil ini, Macam tahu-tahu saja ujian ini akan dilakukan ke atasnya. Langsung tak mahu tidur. Di beri susu pun tak mahu dan sudahnya kata Audiologist itu jika Nabila tidak boleh tidur, dia akan berikan ubat tidur.

Saya cuba memujuk Nabila untuk tidur. Dan kami disuruh bergelap andai Nabila tidak mahu memejamkan matanya. Hampir sejam, dan kelihatan Nabila agak bosan akhirnya Nabila tidur juga.Lantas ujian itu terus dilakukan keatas Nabila.

~Ibu dalam usaha memujuk Nabila untuk tidur~

ALHAMDULILLAH..PENDENGARAN NABILA OK.TAKDE MASALAH.

Mungkin otak Nabila tidak dapat nak menganalisa bunyi. Itulah sebabnya Nabila tidak memandang apabila ada org memangggilnya. Audiologist itu menayatakan bahawa taida temujanji selepas ini. Cuma Nabila tidak boleh discharge dari klinik ENT . Andai peadiatrik mahu appointment lagi, perlu di set semula tarikhnya.

SATU BERITA BAIK BUAT SAYA DAN SUAMI. SEKURANG-KURANGNYA SAYA MASIH ADA PELUANG DAN HARAPAN UNTUK PULIHKAN NABILA. ALHAMDULILLAH

..........................................................................................

Minggu berikutnya pula, saya membawa Nabila untuk ujian MRI . Sepatutnya ianya dilakukan pada 2 minggu lepas. Kebetulan saya ada temuduga bersama SPA jadi saya terpaksa menunda tarikh tersebut.

Temujanji itu pada 29 Oktober 2008 . Nabila dikehendaki berpuasa. Bayangkan saja dari jam 5 pagi saya sudah puasakan Nabila sehingga jam 9 pagi. Saya tahu pada waktu ini Nabila memang mahukan susu.

Ujian MRI dikatakan akan berjalan pada jam 11 pagi . Saya sudah mulai bengang pada kakitangan di situ. Nabila bukannya faham kenapa dia kena berpuasa. Apa lagi si kecil ini menangis mahukan susu.

Tidak lama selepas itu, nurse itu memberikan Nabila ubat tidur. Nabila menangis sewaktu ubat itu masuk ke dalam kakinya. Kemudian, saya nampak matanya layu mahu tido, tetapi kepalanya bergerak tak berhenti. Dipandangnya kiri. Dipandang kanan. Kemudian tiba-tiba, matanya celik semula Nampak cergas. Saya dan Abg berpandangan. kami memanggil semula nurse dan doktor. dan nabila sekali lagi diberi ubat tidur. Nabila menangis. Kedengaran sauara seperti orang mabuk ubat.

Sedih memang sedih. namun saya terpaksa bertahan demi kebaikan dia.

Nabila kemudiannya diangkat masuk ke bilik MRI. Nurse melilit tubuh Nabila dengan selimut.Bagi mengelakkan nabila dari bergerak. Saya nampak Nabila sudah kerimasan. Mata Nabila sepertinya mahu tertutup dan saya dengar suaranya menangis.

Nabila cuba untuk mengeluarkan tangan dia dari selimut itu. Kemudian, mereka terpaksa mengikat Nabila dengan belt pula. Dan terus dimasukkan ke dalam terowong. Saya menunggu Nabila di sebelah mesin.

Saya ternampak Nabila bergerak-gerak. MA itu terpaksa menghentikan semula mesin dan menarik Nabila keluar semula. Rupanya Nabila masih sedar lagi. Dan kali ini, nurse terus memberikan suntikan ketamine. Pengsan terus Nabila. Ya Allah. Kesian benar saya melihat anak ini. Entah berapa dos la agaknya Nabila dicucuk.

45 minit saya menunggu di dalam itu. Selesai urusan MRI, Nabila dibawa keluar. Dibaringkan sementara dikatil. Nabila masih lagi belum sedarkan diri lagi. 1/2 jam kemudian, Nabila bangun. Agaknya nak susu, dan kata nurse, hanya boleh beri Nabila susu sedikit demi sedikit.Takut Nabila muntah.Kemudian nurse memantau keadaan Nabila, dan amemastikan dirinya ok barulah kami dibenarkan balik.

~Nabila selepas MRI~

Sampai rumah Nabila cuba untuk minum susu. Namun dia muntah kembali susu yang diminumnya. Saya dah mulai risau. Dan malam itu saya terus membawa Nabila ke Emergency. Saya menelefon Abg. Menyuruh Abg menanti kami di Emergency.

Sampai sahaja, doktor terus memeriksa keadaan Nabila. Dan kata doktor, lumrah selepas, menjalani MRI pesakit akan muntah. Doktor menyuruh saya untuk menunggu di ruang kecemasan selama 2 jam dan jika Nabila tidak muntah kami dibenarkan pulang.

..............................................................................

Pemeriksaan mata pula, saya membawa Nabila pada 5 November 2008. Tidak lama selepas pendaftaran , nurse itu memanggil Nabila. Ujian cahaya dilakukan. Nabila perlu diletakkan ubat penitik mata untuk membesarkan anak mata. Susah benar nak bagi anak mata Nabila besar. Bila diletakkan ubat mata it, Nabila terasa pedih.

Jam 2 petang barulah besar anak mata Nabila. Nurse menyuruh kami menunggu di hadapan bilik ujian. Doktor datang,dan memanggil kami masuk dan saya meletakkan Nabila di atas katil. Doktor menyuruh kami berdua keluar. Dan tidak lama selepas itu saya terdengar Nabila menangis.

kata doktor..

NABILA NAMPAK CAHAYA, CUMA MUNGKIN NABILA KURANG LATIHAN. DOKTOR MENYARANKAN SAYA UNTUK MEMBELI MAINAN YANG MEMPUNYAI WARNA YANG TERANG UNTUK MELATIH MATANYA. ALHAMDULILLAH. MUJUR NABILA NAMPAK. SAYA TAKUT KALAU-KALAU MATA NABILA BUTA . SEPERTINYA SAYA TIDAK SANGGUP KERANA MATA ITU MERUPAKAN PANCAINDERA YANG SANGAT PENTING.

2 comments:

Ummi Alisya said...

salam perkenalan...saya ita. dah berkeluarga. saya sangat2 nak berkenalan dgn saudari. sebabnya terlalu banyak persamaan ita dan noina nih. dari tarikh kawin, tarikh lahir anak, sampailah masalah anak kite. Allah mungkin dah pertemukan kite..sebabnya, masalah anak noina sebijik macam masalah anak ita. sudilah kiranya noina berkongsi masalah dgn ita..ade jugak info ita nak share dgn noina. selanjutnya..ita emel kan ajer yer..bye

Anonymous said...

semoga anak cepat sembuh...