Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

20 April 2009

Warkah buat Nabila...(4)

Assalamualaikum wahai anakku sayang..inilah warkah terakhir buatmu..Dan nanti jika ada lagi perkara yang ibu ingin sampaikan buatmu akan ibu coretkan nanti..

Dan warkah kali ini agak lewat ibu coretkan kerna ibu, ayah dan Nabila baru sahaja pulang dari kampung atuk dan opah Nabila di Ipoh.Sebab apa?Ibu dan ayah telah berhajat untuk mengadakan kenduri kesyukuran dan doa selamat buat Nabila.Dan berkat semua yang membantu terutama opah Nabila yang tak henti-henti melakukan persiapan, amat ibu hargai.Tanpa opah Nabila, tentu hajat ibu dan ayah tak kesampaian.

Warkah yang ibu titipkan buatmu kali ini adalah untuk menceritakan keadaan mu sewaktu di NICU.Selepas Nabila dilahirkan..Ibu tidak mempunyai kesempatan langsung untuk menyentuhmu sayang.Bayangkan betapa sayunya hati ibu tatkala melihat orang dihadapan dan disebelah ibu memegang anak mereka masing-masing.Menitis air mata ini bila mengenagkan semua itu.Tapi apakan daya..keadaan telah memisahkan kita sayang.Ibu sayu kerna sepatutnya Nabila sudah mula menyusu dan berada dalam dakapan ibu.Tapi yang ada hanyalah pakaian Nabila yang menemani ibu.Dan ibu masih lagi tidak dapat mengeluarkan susu dan Nabila pula masih lagi berpuasa.Terasa sakitnya dada ibu bila dada semakin keras dan ibu semakin lemah kerana tidak dapat mengepam susu dengan baik.Mujurlah ada nurse yang baik hati menyuruh ibu mengepam susu dengan pam yan disediakan hospital.

Bila ibu berjaya mengeluarkan susu,air mata ibu mula menitis.Lajunya air mata ibu selaju itulah air susu yang ibu perahkan untukmu sayang.Sayang sekali ibu tak dapat memerah dengan banyak kerana tiada rangsangan darimu.Setiap titik yang tumpah akan ibu manfaatkan dan setiap titik itu ibu berdoa agar dikau cepat-cepat sembuh.

Hari ketiga Nabila di NICU, barulah doktor membenarkan Nabila minum.Nabila terpaksa berpuasa selama 2 hari untuk pemeriksaan lanjut.Ibu tak dapat menyaksikan aksi Nabila minum susu buat kali pertama..Tapi naluri ibu tahu yang Nabila sememangnya dahagakan susu ibu.

Hari yang ke 4..Ibu dibenarkan keluar dari hospital.Tapi ibu seolah-olah mahu duduk lagi di katil itu.Mudah untuk ibu melihat Nabila.Mujurlah Doktor Sarah(yang menyambut Nabila dulu) menyarankan ibu supaya duduk dia ward NICU.Mudah untuk ibu melihat Nabila.Mendengar perkara tersebut ibu seakan tak sabar pula untuk di pindahkan ke NICU.Menjelang tengahari segala proses untuk keluar ward telah dilakukan oleh ayah, ibu dibawa keluar dengan harapan akan dapat dekat denganmu.Namun harapan ibu tak kesampaian.

Ibu diletakkan di katil bahagian belakang.Disitu terdapat 2 orang kawan ibu dan kedua-duanya masih lagi mengendong anak mereka.Menurut salah seorang kawan ibu,dia sudah berada di situ selama 1 minggu.Tentang penyakit anaknya..ibu kurang pasti.Dan ibu seakan tidak percaya yang dia kerap membawa anaknya pulang ke NICU.Mungkin sakit anaknya kronik.Dan terus ibu berdoa minta dijauhkan perkara-perkara yang sama menimpa Nabila.

Petang.Hujan turun dengan lebatnya.Dan ibu mahukan ayah Nabila ada di sisi ibu.Badan ibu terasa sejuk.Dan dada ibu terasa sakit.Ibu menelefon ayah dan menyuruhnya datang malam nanti dengan membawa baju sejuk dan selimut tebal buat ibu.Ibu cuba makan tapi nasi yang sejuk buat ibu semakin tidak berselera.Ibu cuba mengepam susu menggunakan pam hospital namun tidak berjaya kerna pamnya sudah rosak.Ibu menggunakan pam bateri dan hasilnya juga tidak memberangsangkan.Dan ibu semakin sakit.Menitis air mata ibu tidak tahan menanggung kesakitan.Lantas ibu menelefon ayah supaya cepat-cepat datang dan membantui ibu menyapukan minyak panas di belakang ibu.

Ayah Nabila tiba di hospital hampir jam 8 mlm.Nampak sahaja kelibat ayah,air mata ibu terus berguguran..Ibu sedih sebab tidak dapat melihat Nabila walaupun Nabila berada dekat dengan ibu.Dan ibu menangis sebab tidak tahan menanggung sakit.Lantas ayah menyapu minyak panas di belakang badan ibu.Namun ia masih lagi belum mengurangkan sakitnya.Ibu rasakan dada ibu semakin sempit.Dan ibu rasa sukar untuk bernafas.Ayah terus menyarankan ibu menelefon nenek di rumah.Nenek terus menyuruh ibu pulang ke rumah dahulu.Kata nenek,ibu terpaksa tinggalkan Nabila kerana tubuh ibu sudah dimasuki angin.Ibu menangis tidak mahu pulang.Ayah terus memujuk ibu dan akhirnya ibu pulang.

Sebelum pulang ibu sempat berjumpa denganmu sayang.Bukan niat ibu untuk meninggalkanmu.Ibu akan kembali setelah ibu pulih.Ayah terus memberitahu nurse yang ibu akan pulang.Dan nurse itu membenarkan.Ibu di pimpin oleh ayah ke kereta.Dan bila ibu masuk ke dalam kereta,Ibu terus menangis sambil memandang ke pintu hospital.Dan ibu berkata pada ayah yang ibu sedih dan ibu nak bersama dengan Nabila.Ayah melarang kerana ibu sedang sakit dan ibu perlu berehat dulu.Doktor akan menjaga Nabila nanti.Dan jika ibu masih lagi disitu, sudah tentu ibu akan semakin sakit dan kesudahannya ibu takkan dapat jumpa Nabila nanti.

Ibu pergi dengan linangan airmata.Sepanjang jalan ibu menangis mengenangkanmu nak.Ibu tak dapat pulang membawamu bersama.Tiada ketawa riang di bibir ibu.Tiada apa yang nak dikendong di tangan ini sewaktu ibu pulang ke rumah.Dan setibanya di rumah nenek ibu diberi nasi panas dan ikan bilis digoreng bersama lada hitam.Lega rasanya bila dapat makanan panas.

Malam itu ibu menangis bersama ayah mengenangkan Nabila yang berada di hospital keseorangan.Ibu tidak boleh melelapkan mata..tapi entah kenapa mungkin kerana letih akhirnya ibu tertidur juga.

Selama 3 hari ibu berurut dan ibu semakin pulih.Setiap hari ibu memerah susu dan ayah membeli bekas khas untuk mengisi susu yang dibekalkan untuk di bawa ke hospital.Setiap hari ayah datang menjenguk Nabila dan bertanya khabar.Pada hari yang ketujuh Nabiladi NICU, Doktor yang merawat Nabila, berkata pada ayah, "Mengapa tidak bawa mama baby?Kalau selalu bawak, mesti baby akan bersemangat lihat mama dia datang".Dan ayah terus memberitahu hal itu pada ibu.Doktor itu juga memberi kebenaran pada ayah mengambil gambar Nabila.Selama ini kami hanya mengambil gambar-gambar Nabila dalam NICU secara senyap-senyap.Ibu pernah menyuarakan hasrat pada ayah supaya mengambil gambar Nabila secara sembunyi.Kerana ibu terlalu rindukan wajahmu sayang.Ayah terus mengambil beberapa keping gambar Nabila dengan niat untuk menunjukkan semuanya pada ibu.

Esoknya ibu terus di bawa ke hospital.Nenek Nabila tidak melarang asalkan ibu berhati-hati kerana ibu masih lagi dalam keadaan berpantang.Ibu dapat juga berjumpa dengan Nabila dan air mata ibu berguguran.Ibu membelai Nabila dan ibu masih ingat lagi bau badan Nabila ketika itu.Wajah Nabila nampak lain jika dibandingkan dengan wajah ketika ibu tinggalkan Nabila dahulu. Apapun perasaaan ibu hanya tuhan sahaja yang mengetahui bahawa ibu terlalu ingin sekali memelukmu.Dan sehari sebelum Ulangtahun kelahiran ibu yang ke -25,ibu telah mendapat sebuah hadiah ang teramat istimewa.Ini semua adalah belas ihsan seorang nurse cina.Dia melihat faham akan perasaan ibu.Dan atas pertolongan dia, ibu dapat juga memegang Nabila buat kali pertama, walaupun wayar berselirat, ibu tetap tersenyum memandangmu.Dan Nabila pula seolah-olah lena dalam pelukan ibu.Beberapa kali ibu mencium dahimu.Ada juga mata-mata nurse yang menjeling tapi ibu tidak ambil peduli itu semua.Mereka tak paham perasaan seorang ibu!

Dan hari itu ibu rasa berat hatinya untuk pergi meninggalkanmu.Ayah memujuk kerana esok masih lagi ada.Esoknya ibu melawat lagi Nabila,Nabila telah dipindahkan ke bahagian yang tidak kritikal.Alhamdulillah..Aku bersyukur padamu.Dan itu satu petanda yang baik buat Nabila.Dan ibu pergi lagi keesokannya dan mendapati katil Nabila tiada.Sudah diletakkan bayi lain.Ibu terus berjumpa dengan nurse dan bertanyakan padanya,dimanakah Nabila.Dan ibu sangat-sangat teruja bahawa Nabila telahpun dikeluarkan dari katil khasnya dan diletakkan dalam katil bayi.Nurse menyarankan ibu supaya tinggal bersama Nabila malam ini untuk mengajarnya Nabila menyusu badan.Ibu sangat-sangat teruja mendengar hal itu dan terus bergegas pulang ke rumah mengemas barang-barang yang diperluakan untukmu sayang.

Dan setibanya di hospital,nurse telah menyediakan satu katil untuk ibu.Berdekatan dengan tingkap.Alhamdulillah..Akhirnya ibu dapat juga bersama-sama denganmu sayang.Ibu memelukmu sepanjang masa sehingga tidak sampai hati ibu meletakkanmu di dalam katil bayi .Ayah Nabila juga telah bernazar akan menyiapkan pulut kuning dan membotakkan kepala jika Nabila keluar hospital nanti.

Ibu bersama dengan Nabila selama 5 hari di hospital.Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, cuma saiz kepala Nabila semakin mengecil.Tak mengapa.Nabila akhirnya pandai menghisap susu dan ibu sudah dibenarkan membawa Nabila pulang ke rumah.Hampir 2 minggu Nabila di hospital dan doktor memberi kad temujanji untuk pemeriksaan selanjutnya.Ibu sudah tidak pandang semua itu.Yang ibu tahu hanyalah ibu akan membawa Nabila pulnag ke rumah.Itu sahaja yang terlintas di fikiran ibu ketika itu.

Dan setelah pulang kerumah, ramai yang menjengah dan melihat sendiri Nabila.dan ibu bersyukur Nabila akhirnya menjejakkan kaki ke rumah dan ibu takkan benarkan kaki Nabila jejak ke NICU lagi.Itu azam ibu.

Dan kini Nabila sudahpun berusia setahun.Segala kenangan ibu bersama Nabila terpahat kukuh dalam ingatan ibu.Segala perkara yang terjadi menjadi sejarah dalam hidup ibu,ayah dan Nabila.Dan ibu redha dengan apa yang telah tersurat dan apa yang telah terjadi dalam hidup kita.Dan ibu pasti ada hikmah disebalik semua yang berlaku dan pasti ada sinar yang menanti dalam hidup kita nanti.

Ibu mendoakan semoga anak ibu sentiasa sihat dan cepat-cepat pulih.Kalau tak dapat pulih sepenuhnya, sekurang-kurangnya ada sedikit yang boleh buat ibu bangga dengan menjadi ibumu sayang.Dan Ibu berharap Nabila akan menjadi insan yang berguna nanti.

Sekian.Salam sayang dari ibumu.

Yang benar

(Noina binti Ali)

5 comments:

yanadzul said...

saya sangat sedih dengan coretan awak nih..awak seorang yang sangat tabah mghadapi dugaan berat ini..saya doakan terbaik untuk nabila sya..

Yasmin Nabilah.. said...

Setiap org diberi dugaan yang berbeza.Mampu atau tidak Allah telah beri ikut kemampuan kita.Saya tidaklah setabah yang awak sangkakan.Kadangkala saya tersembam..sedih dan pilu dengan nasib anak saya yang masih lagi belum tahu lagi hujung pangkalnya..terima kasih sudi mengikut blog Nabila..

Nur Syazwani Mustafa said...

wani sedih sgt kak...tp xpe..sume nya dh berlaku kan..dh lepas pon...nabila skg dh jd seorg insan yg comel dh sihat....sume nya berkat ksbrn akak..nabila membesar dgn sihat...akak jgn toleh ke blkng lg...trus kan tabah membesar kan nabila yek..moga nabila jadi insan yg sempurna n cemerlang!!!!!amin...

Anonymous said...

ya Allah.. berjurai air mata aja bace coretan ni..
aja pon ada anak lebih kurang sebaya nabila.. tersentuh hati aja.. sabar ek.. aja doakn nabila cepat sembuh.. Amin!!

Farizatul Shuhana @ aYaNgAcU said...

noina, sedih sgt bila akak baca kisah Nabila nie. naluri seorang ibu agaknya. ada hikmah di sebalik semua yang berlaku ni kan. akak bangga dengan ketabahan dan kekuatan yg noina ada.