Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

03 June 2009

Napa masih ada lagi org yang kurang prihatin...?

Kenapa masih ada lagi yang kurang prihatin tentang perasaan kami ibu-ibu yang punya anak istimewa?Kenapa masih ada lagi yang pertikai betapa tulusnya kasih kami untuk menjaga dan mendidik anak kami?Adakah sebab anak kami kurang sempurna di mata kamu menyebabkan kamu berkata demikian?Atau kamu fikir kami menyalahkan kekuasaan Allah sebagai penyebab anak kami begini..Masya-Allah..Jangan disingkatkan fikiran itu..Buka seluas-luasnya dan kenali lah kami dengan lebih rapat lagi..

Kami tidak pernah bersungut apatah lagi kesal dengan apa yang Allah kurniakan pada kami.Bahkan kami amat-amat bersyukur kerana Allah masih menyayangi kami dan memberikan kami 'ahli syurga' untuk dijaga dan dibelai..Kamu pernah ada perasaan itu? Menjaga seorang 'ahli syurga'? Jika pernah,kami ucapkan tahniah..Anda dah tergolong bersama kami..Jika tidak pernah, tak perlulah anda berceramah tentang agama atau 'tatasusila' dlm hidup kami.Kerana Allah lebih tahu segalanya..yang tersurat dan tersirat dalam hati kami yang punya anak-anak istimewa.Allah tahu..mana hambanya yang mampu menghadapi dugaan dan cabarannya..Dan kami adalah insan-insan yang terpilih..Kami BERBANGGA dan SANGAT-SANGAT BERSYUKUR.

Maaf jika kata-kata ini kasar..tetapi jika ia terkena pada diri kamu sendiri dan orang lain yang mengatakan pada kamu sebegitu..pasti kamu juga akan terluka..Kami yang punya anak-anak istimewa ini juga mahu melakukan seperti mana org-org lain yang punya anak yang sihat..Jangan lah membunuh segala apa yang ingin kami sampaikan dengan kata kata kamu..Kami semua ini kuat jika digabungkan bersama..kerana kami mempunyai hati yang sama..punya anak yang sama..dan semua anak- anak itu adalah anak kami walaupun bukan dari rahim yang sama.Terasa seorang..pasti yang lain terasa juga..

Maaf sekali lagi..Kami juga punya perasaan.Apakah perasaan anak-anak kami jika mendapat tahu..ibu dan ayah di kata sebegitu rupa..Sedih mereka..hiba mereka..Kenali lah kami semua jika anda ingin tahu apa yang kami lakukan untuk anak kami..SEGALANYA UNTUK ANAK KAMI..!

p/s: rasa mcm nak private je blog ni..tapi kasihan pada mereka yang nak tahu mcm2 tentang CP..Niatku hanya satu..untuk memberi dan dapatkan maklumat untuk anak aku juga..Salahkan niat aku ini?

17 comments:

Unknown said...

Salam ina...Akak faham perasaan ina..akak pun terguris dgn apa yg anynumos tu komen dlm entri ina yg lepas..Dan kata-kata mcm itulah yg sering akak dengar di sekolah..Mereka tak berada di tempat kita..mereka tak mengerti apa yg kita rasakan..Mereka hanya tau mengkritik tanpa tau hujung pangkal..Tak pe ina, biarkan..biarkan, mereka terjun dgn labu-labunya..Yg penting kita terus kuatkan semangat..demi anak-anak kita..Ye betul kata ina tu, kita ni kuat sebab kita berkongsi rasa yg sama...Tapi jgnla private..sekurang2nya ada yg bukak mata dgn kisah kita....

babyluv_ayang said...

Dik, org2 mcm gini tak guna nak dilayan....diaorg ni bukannyer ada perasaan...yg penting adik kena tabah hadapi segalanyer....K.fara tahu adik kuat, hati siapa yg tak sedih bila difitnah mcm gitu tapi worth it ker kita bersedih dan menangis dengan celaan si bangang ni...tak kan...better adik tumpu ajer pada si comel ni...lagi bagus...anggap diaorg ni langau ajer...langau yg menghurungi sampah sarap....be ceria balik yek...teruskan tulisan n cerita pasal nabilla...hehhehe...hugs n kisses utk nabila yek...

Nur Syazwani Mustafa said...

akak..bia kan apa org nk ckp..dorg tu x rasa lg apa akak rasa...mcm la apa sgt nk komen smpai mcm tu...xde de nk terpesong akidah ke apa kalo setakat ckp sawan tu jahat ke apa kan...beria je la org tu...sebok2 baca blog org....x sape pun sokong dia kak...xpe...abai kan je...

Amalina said...

Salam ina,
tak salah intention ina, kak amal pun harap ina tak privatekan blog ni. byk boleh org lain benefit dari tulisan ina dan ina juga boleh benefit dari org2 yg singgah sini. terima saja komen2 dgn hati terbuka, insyaAllah, yg baik boleh jadi tauladan, yg buruk kita jadikan sempadan. kita pun dlm proses belajar ttg anak2 kita. walaupun ada yg dah bela anak istimewa berthn2, tapi bila baca kisah2 org lain, masih ada ruang utk dpt ilmu yg baru. terima kasih.
Salam sayang buat si comel Nabila, mmmuahs.

Auntie amal.

Lily@MamaZaraZareef said...

Banyak-banyak sabar ye ibu nabila. org2 mcm tu boleh 'bercakap besar' sbb die tk pernah rase ape yg family nabila rase. mmg tuhan bg kite ujian. tp ape salahnye kalau kita mencari jalan utk menghadapi ujian tuhan tu. tuhan pon tak suka dgn org yg cpt mengalah dan berputus asa betul tak.

biarkan yang 'satu' itu mengutuk. kami yg lebih rmai ini selalu ade n menyokong segala usaha family nabila. jgn sesakali give up ok..happy2 selalu..=)

Anonymous said...

Salam ina.. kite mmg tak kenal each other tp saya betul2 respect n tabik kat ina di atas semangat dan kecekalan ina.. saya selalu baca blog ina ni..please jgn privatekn blog ni :( saya slalu nk tgk muka yr princess n pekembangan dia :)saya jg seorg ibu n naluri, kasih sayang semua ibu ttp same pd anak mereka.. doa saya agar ina n family terus bahagia.. yr r lucky mother :)

Anonymous said...

salam, sayalah yg komen haritu dan saya tidak berniat mengguris perasaan sebaliknya untuk berpesan2 dengan kebaikan.
Saya juga OKU dan menjaga OKU. Saya rasa pengalaman dihina dicerca apatah lagi waris saya juga dicerca.
cuma secara ikhlas yang sebenar2nya ikhlas saya hanya menyampaikan pandangan seorang ulama yg selalu saya dampingi supaya DALAM KITA BERKASIH SAYANG DENGAN PERMATA HATI KITA JANGAN SAMPAI TERGELINCIR AQIDAH DAN IA AMAT BAHAYA. penyakit ini sebenarnya jarang terkena pada org2 yang seperti kita sebaliknya ibu bapa yg ada anak sihat, normal, comel dan bijak lebih bahaya apabila mengucapkan "Anak aku pandai! , "anak aku hebat!" kerana apabila suatu hari Allah s.w.t mengambil smeula harta pinjaman itu, mereka akan melolong dan meraung kerana selama ini mereka menyangka semuanya milik MUTLAK mereka.
Secara kasih sayang, saya hanya ingin mengingatkan (bukan mengajar) bahawa perkataan "merampas" dan "sawan jahat" itu agak berbahaya. Saya faham sangat2 apa maksud kamu tetapi harap jangan berkata begitu tetapi jika sekiranya ia berlaku seperti yg anda kata merampas itu (Naudzubillah) apakah kita akan menyalahkan sawan jahat itu atau...? tapi saya percaya anda orang yang bijak..saya cukup percaya!
Orang hebat seperti anda harus memandang semua itu "kecil" dan teruskan menjaga ahli syurga, menulis blog untuk mereka yang mahu mengikutinya termasuk saya (yang selalu baca tetapi hanya kali ini saja bersuara utk menyatakan pandangan).

Jika anda tak setuju tak mengapalah, tetapi teruskanlah..salam kasih sayang!

Ummi Alisya said...

ina...ita pun faham macam mana kak nanie faham. dah tentu jiey, kak sham, kak ommy juga faham sebabnya kite semua berkongsi 'penderitaan & kasih-sayang' yang sama.. kite redha! bukan kite menolak takdir. andai kite tak tulus terima ujian Allah, pasti kite tak 'sejauh' ini mencari penawar utk anak-anak kite!

bagi sang anonymous; terima kasih dgn teguran anda. bak kata ina, cakap sorang...yg lain teras juga! jika anda berada dilandasan kami, kami ingin berkongsi lebih byk maklumat serta akidah anda. tapi jika anda 'sempurna'... jgnlah menunding kami dengan tanpa memahami ape perasaan kami! ingat!!! yang baik semua dari Allah, yang buruk dari kite bernama manusia! Allah x pernah nak menzalimi umatnya, malah lebih menyayangi umatnya yang diberikan ujian!

saya bukanlah seorang alim ulamak..tapi kata-kata sang anonymous cukup memberikan tamparan! saya sebagai ibu yg mempunyai anak istemewa terima teguran anda dengan hati terbuka. terima kasih...

untuk ina..maaf ita emosi lak kat coment ina. yelah, cubit peha kiri, kanan pun terasa!! nabila anak ku jua! orang boleh cakap ape saje.. orang mungkin boleh faham, tapi belum tentu orang tuh boleh hadap! sabar lah adik ku...

Anonymous said...

Salam Ina,

Akak turut sedih atas perlakuan seumpama itu. Mempersoalkan sesuatu yg diri sendiri tidak ketahui. Demi anak² teruskan semangat kental kalian, akak juga seorang ibu yg mempunyai rasa keibuan, biarlah mereka yang bercakap dengan dunia mereka. Spertimana yg ina katakan, dugaan untuk anak² istimewa ini hanya untuk ibu² yang terpilih. Suatu kebanggan bagi kalian, bukan didunia, tapi di akhirat yg ganjaran sudah tersurat oleh Allah S.W.T. Teruskan perjuangan demi amanah Allah ini.

Anonymous said...

Oh ya, akak tertinggal satu pesanan, jgn privatekan blog ina ye, nanti sukar utk akak menjangkau kalian, alam ini mendekatkan kita. Atas rasa kasih sayang terhadap seorang anak dan atas dasar keibuan yg ada.

SyahNur said...

biasala tu.. mmg kadang2 x semua org paham ape yg kite lalui.. dugaan yg Allah berikan pada kite juga berbeza2.. ape yg penting, awak kene tabah n kuat (pesanan utk diri sendiri jugak!)..

jgn la privatekan blog ni, nnti kite x blh nk jenguk cik nabila yg tomei ni...

alla said...

Noina,

abaikan je yg tak faham tue...wpun sy nie bakal jd ibu insya'allah bln 8 nie...ntah nape hati sy begitu syg pd Nabila syg pada Ian (Rayyan)..hari2 nk tau perkembangan mereka...ati bagaikan rindu bile takde entri baru yg diupdate.jd resah bile takdpt tau citer selanjutnya ttg nabila...

nasihat sy pd noina.....just ignore...lg bes kalu delete je...sukati u la..nie blog u kan...ade yg agak2 tak bes delete kan aje...bukan nk menceriakan ati yg gundah nie lg tambahkan gelisah..senang berkata2 dr menghadapinya sendiri...jgn risau noina rmi lagi yg bersamamu..mendoakan yg terbaik buat Nbali...

NizA said...

jgnla private yang...abaikan org2 camtu....betul kata kerikil...sekurang2nya ada yg bukak mata dgn kisah kita...kita bkn nak mintak simpati apatah lg wang ringgit dr dia...ni hanya kenangan buat kita...

Liana Manjaku said...

Noina...JAngan ler private.. Ummi suka baca apa yang Noina tulis. Kerana bagi ummi apa yang Noina tulis tu adalah satu pengetahuan yang baru buat ummi. Abaikan insan2 yang tak prihatin tu! Dia tak de anak kot! Dia tak tau erti kasih sayang lagi tu... Sabar yer Noina...

zh-ena said...

salam ina..

jgn la ina privatekan blog ina nie..pasti ena akan tercari2 wajah nabila yg comey tu..setiap masa ena ternati2 perkembangan nabila..

wpun ena tiada ank seistimewa nabila tapi kasih kita ader la sama..kasih sayang yg tiada berbelah bahagi..segala2 yg kita buat adalah utk ank kita..

harap ina terus sabar menhadapi ragam manusia yg tdk pernah tahu hati dah perasaan org lain..peluk cium sayang utk nabila

Anonymous said...

AKUM SAYA PUN TERUJA DGN INA DAN NABILA...TETIBA JER RASA NAK BALIK TGK ANAK KAT UMAH RINDU SANGAT

shila said...

salam kak ina,walupun sy hnylah bakal ibu tapi blog akak memberi inspirasi pd saya.abaikan pd mereka2 yg tak mengerti...org mmg sng berkata2, tapi yg menghadapinya yg tau bagaimana rasanya...mmg kita manusia biasa, kdg2 kita terlepas kata sbb sekadar utk meluahkan perasaan sedih di hati...slm syg muahh2 utk Nabila ye!! (nama sama mcm anak kakak sy la..hehe)