15 November 2009

HotSpring & Cameron Highland

Salam semua..hampir seminggu aku tak dapat nak update cerita tentang Nabila..Modem internet kami disambar petir Sabtu lepas...ketika kami semua tiada di rumah. Tau-tau sahaja bila nak buka internet..modem tak bleh nak on..huhu..ni pun ihsan dari adik ipar aku..guna broadband..abgnya 'rembat' sekejap..bawak balik Rawang..huhu..

Jumaat hingga Ahad lepas..kami sekeluarga bercuti sakan di dua tempat ini..HotSpring di Sg. Klah dan Cameron Highland..hehe..Tidak bertiga..tetapi beramai-ramai dengan anak-anakku yang lain..Sarra, Aiman dan Irfan..memang best betul bila dapat bersama mereka-mereka ni..terasa nak gi lagi :)

Mulanya kami memang telah merancang untuk ke HotSpring sejak bulan puasa hari tu..Dan ayah Irfan iaitu Faizal..menjadi tuan rumah untuk percutian kali ini..(wah-wah mcm dah banyak kali jer..padahal baru 1st time nih). Dan tiba hari Jumaat ..aku berjanji temu dengan Ita dan Farid di hentian sebelah Tanjung Malim..Setibanya di situ..kami terus gerak bersama sehingga ke R&R Tapah. Dah sana..kami berhenti sebentar untuk temankan Farid makan..Almaklumlah..Farid baru sahaja balik keje time tuh..dan belum sempat menjamah apa2 makanan lagi.

Dan kami tiba di R&R..jam sudah 11.30 malam. Kami berborak dan berehat sebentar..dan Ita menyuarakan hasrat untuk ke Cameron selepas mandi manda di HotSpring. Aku dan Abg pula memang tak kisah..Dah lama benar tidak ke situ..dan pula abg bercuti pada Ahad..Dapatla berehat lama sedikit..

Selesai makan, kami menelefon Faizal..dan mengatakan kami akan menunggu dia di Plaza Tol Tapah. Tepat pukul 12.00 malam..kami semua bertemu dan Faizal yang menaiki motor terus menunjukkan kami jalan ke rumah penginapan kami. Menurut Faizal..rumah itu adalah rumah sewa untuk mereka buat sebagai rumah persinggahan. Hurmmm..sangat selesa..Mudah lah bagi aku menguruskan Nabila ni..(faham-faham jelah..Nabila yang mmg banyak ragam).

Kami memilih bilik masing-masing dan pada mulanya berkeras juga ingin tidur di ruang tamu..Memandangkan keadaan ruang tamu yang agak sejuk..jadi kami memilih untuk tidur di bilik sahaja. Ita di bilik hadapan dan aku pula di bilik belakang.Selesai semua..masuk tidur..untuk kumpul tenaga esok pagi..Dan pagi itu..kami bersarapan dahulu bersama-sama..sedap betul nasi lemak yang dibuat oleh mak kat Noni..Alhamdulillah..Kata aku..klu berniaga nasi lemak kat KL ni..mesti laku..sedap sambalnya.. :)


Sabtu : Jam 9..Kami terus bergerak menuju ke Sungkai..dan Zali sedia menunggu kami di sana..Kami semua terus ke tempat yang di tuju dan sampai sahaja, cik-cik abe terus beli tiket untuk masuk..


Siap barang keperluan yang perlu di bawa, kami terus menuju ke tempat air panas dahulu..Dan mulalah aksi-aksi anak-anak kami semua berendam dalam kolam air panas. Nabila pula..pada mulanya memang asyik menangis..dek kerna tak sihat dan sakit perut..tetapi bila aku tukar sahaja pakaian dia..dan rendamkan dalam air panas..terus senyap..Siap senyum-senyum lagi..heh..nakal anak ibu ni..rupanya nak mandi air panas.. huhu..


Dan sesudah itu..kami berjalan-jalan di sekitarnya..Dan kemudian ke tempat air sejuk pula..Memang rezeki budak-budak ni..senang betul dapat wakaf..dekat pulak dengan kolam..hurm..apalagi..mula2 sesi ayah-ayah berendam..dan kemudian sesi ibu pula..tapi yang ibu-ibu yang berendam..hanya aku dan Ita sahaja..hehe..

Nabila pula..bila dah dalam air sejuk..apalagi..terpekik gak la..dan aku terus naikkan dia dan bawak dia ke bilik air..untuk bilas badan..takut demam pula..


Nabila mmg banyak ragam sepanjang berjalan..huhu..penat rasanya..dan selesai di HotSpring tak silap aku dalam kul 3 lebih..kami gerak pulang ke Tapah. Sebab dah mula nak hujan..huhu..Sepanjang jalan hujan..dan sebelum pulang ke rumah..kami singgah sebentar di kedai makan..makan nasi dulu..

Sampai sahaja di rumah..Faizal, Abg, Farid dan Zali sibuk menyiapkan tempat untuk BBQ malam itu..Wow..syoknya!..kawan-kawan Faizal yang buat makan-makan ni..sempena apa..aku pun tak pasti..

Sempat jugak la Faizal buat suprise party untuk Farid..hehehe..besday Farid jatuh pada Sabtu hari itu. Bukan Farid jer suprise..hampir semua kat dalam umah tu pun 'terkujat' gak la..tiba-tiba jer lampu padam..Skali suh tiup lilin daa...Besday boy lah katakan..Nasib baik tak kena 'lauk'..hehe..

Selesai majlis BBQ..kami mengemas dan tidur..Kerna besoknya masih ada lagi perjalanan yang perlu kami tempuh..Wow..mmg best..Tapi apakan daya..aku dan abg boleh terlajak tidur..sedar-sedar semua dah siap dah..Apalagi..kelam kabut la aku..Nabila pulak meragam je sepanjang pagi tu.. :(


Ahad : Perjalanan tetap di teruskan..Kami bergerak dari rumah dalam pukul 10 pagi dan tiba di Tanah Rata lebih kurang dalam pukul 12 lebih..Aku pun tak berapa pasti berapa kali Faizal mengajak kami turun dan menikmati udara yang segar di atas sana..Memang nyaman..Dan Nabila pula..Nasib baik diam ketika itu. Sejuk barangkali dan udara yang segar..Buat dia ceria. Begitu juga Sarra, Irfan dan Aiman..hurm..semua kaki jalan yek.. :) Kalau berjalan semua mata meliar..hehe..

Sempat jugak la Aku, Ita , Ida dan Faizal sambar pokok kaktus..hurm..membebel gak la abg..kata, nanti dia yang jaga, bukannya aku..huh! belum cuba belum tau !.. (hehe..Ita,klu mati pokok tu..abis la kita..membebel la cik abg kita nih..)

Hampir jam 4, kami turun semula dan sempat jugak menyinggah di Rose Valley.. Aku cakap ngan Abg..nak beli 100 kuntum bunga ros..hehe..Kata bawak RM7000.. Kalau setakat 100 kuntum tu apalah sangat..hehe..(merepek dah aku nih). Nyaris juga Abg nak beli sepasu bunga ros..hish..mana nak letak..! Walaupun umah aku umah bawah..takde maknenya aku nak jaga pokok bunga ros tuh..hurm..buat mati je nanti kang..huhu..

Selesai di Rose Valley..kami teruskan perjalanan ke Simpang Pulai..hurm..agak jauh juga..dan agak memenatkan..Kereta semua laju-laju pulak tu bila turun..Seriau rasa..

Dan kami singgah ke Hentian Sebelah Simpang Pulai sebelum berpisah negan Faizal dan Kak Noni..Dan sesudah itu, kami singgah sebentar di R&R Tapah kerna cik-cik abg semua nak mandi..Badan dah melekit..dan rasa pening kepala nak bawak kereta..Aku dan Ita pula macam biasalah..mengerjakan budak berdua tu..Nabila ngan Sarra..Mandi dan salinkan pakaian mereka..

Kami bergerak semula dalam jam 9.00 malam..dan aku tiba di rumah pada jam 10.30 malam..huhu..sangat memenatkan..dan tak tengok apa dah..terus mandi dan tidur..ZZZzzzzZZZzz

p/s : rasa macam nak buat lagi..gi jenjalan lagi ngan 'mika-mika' nih..seronok sebab 'no heart feeling'..Aku berkata demikian sebab anak kami semua sama..bila berjalan tidak terasa keseorangan..Sampai ada cina tu terkejut tgk kami..Yelah semua pegang anak istimewa..Kepada Ita+Farid , Faizal+Kak Noni , Zali+Ida.. Terima kasih yek sudi jalan-jalan ngan kami..Dan kami sekeluarga minta maaf klu-klu andai ada yang tak selesa sebab Nabila mmg banyak ragam sepanjang hari kita bersama..hurm..tak syok betul..tensen jadiknya..Dan yang jadik mangsa adalah Abg..hehe..Sori yek Abg..penat betul melayan Nabila nih..yelah baru nak baik demam..huwaaa..Apapun terima kasih yek..sudi kuar duit beli mcm2..hehe..seronok sangat!

4 comments:

kaminakueh said...

wahh... seronok2...

zali azali said...

memang best la...nabila kamok tak pernah pun kami rasa terganggu....cayang semua...

LYaFRINA said...

mesti nabila happy kan skali2 bawak dia mkn angin... skurangnyer terasa luas sket pmandangannyer.. lya pun tringin nk bwk asya jln2.. tp still x bpluang.. sibuk dgn keje.. gni la kesnyer ibu bkerja.. harap hjung minggu masa nk luangkn masa.. tu pon sehari jer..

ita zakaria said...

best! sampai arinih masih terasa akan keriangannya. nak lagik vacation camnih... nabila ok dah? sarra lately nih pulak asek mengamok...

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...