28 October 2009

Nabila demam kena cucuk!

Malam tadi..aku ke klinik. Nabila tak demam..cuma nak lengkapkan imunisasi Nabila..

Pelik lah..Ita ada cerita kat aku yang Sarra di tawarkan untuk suntikan chicken pox..suntikan diambil ketika umur 1 tahun 3 bulan. Bila aku tanya balik kat Dr. dia kata tak perlu lagi..masa umur 2 tahun lebih baru amik..hurm..pelik sungguh..Pulak tu bleh la tunggu2 umur pulak..

Untuk pengetahuan semua..aku mmg tak pernah bawak Nabila check up di klinik kerajaan. Sebab apa?

1. Beratur punya lama..panjang..Sure Nabila bosan punya..

2. Pasal dah bawak check up kat Pediatrik Sg. Buloh..So malas nak buang masa kat klinik kerajaan. Sure ckp benda yang sama. Bosan.. kalau ckp benda-benda ynag boleh naikkan semangat kita tak pe gak..Ni sibuk tanya "Napa ngan Nabila?" . Asyik-asyik soalan sama jer..

3. Rasanya lebih merumitkan..Aku penah tengok dulu masa aku check up ngandung Nabila dulu..huh!..sian kat budak2..dah la bosan..prosesnya pulak lama..!timbang la..pastu tunggu lagi..pastu masuk bilik la..borak2 ngan nurse..pastu klu ada masalah baru jumpe Dr..hurm..prosedur yang lambat..!

Hish..ni kondem klinik kerajaan aku nih..! Bukan apa..kdg2 perlu gak ada perubahan..Tapi tak tau lah ada perubahan ke idak..setahun dah aku tak gi klinik kerajaan..huhu..

Tapi ni Nabila dah ok sket..Pagi tadi mak kata dia demam..ni tadi hangat balik badan dia..aku terus bagi ubat b**t** kat dia.. hurmm..harap2 ok lah esok..

27 October 2009

Nabila merajuk..

Pagi tadi..entah kenapa..Nabila mengamuk..Pada mulanya, aku tersedar bila tgk Nabila mengeliat-ngeliat disebelah aku. Aku sambung tidur semula..Mungkin haus agaknya..dia cuba untuk mintak susu..Aku pun kejutkan abg..minta tolong buatkan susu sementara aku gi mandi dulu dan bersiap-siap..

Dan seperti biasalah..Ayah Nabila agak malas-malas untuk bangun..Bila Nabila dah terpekik..suara aku pun dah menekan sket..baru nak bangun..Buat susunya bukan main lama lagi..Sudahnya anak tu dah merajuk..Apa lagi..membebel la aku pepagi buta tuh..huhu..

Puas gak memujuk..dari baring..ke duduk..dukung..hurmm..semua tak jalan..bagi susu pun tak nak minum dah..huhu..pening gak kepala..Sudahnya aku pun dah siap..Terus turun bawah..

Try lagi bagi susu..hurm..tak moh gak..sudahnya..jam dah 6.05..hurm..kena gerak jugak nih..takleh nak tunggu..kang lambat pulak..Letak je kat car seat..nangis..huwaaaa!..Jangan la nangis sayang..poning kepala ibu nih..camno nak buek!

Tak lama gerak..Nabila diam..tengok rupanya dah tidur..ala siannya..rupanya terkejut..nak tido balik..

Yelah..malam tadi rasanya kul 11.30 aku dah bawak dia naik atas..padam lampu..suh dia tido sendiri..hurm..sampai la ayah dia siap basuh kain..Nabila still lagi tak tido..Ibu dia dah belayar dah..hehe..Abg kejutkan aku..hurm..anak tak tido lagi..Jam dah pukul 1..Puas gak suh Nabila tido balik..akhirnya entah jam berapa dia lelap gak..hehe..

tido ngan salah satu bear-bear ibu dulu..hehe..abis dah semua bear aku bagi kat Nabila..hurm..teringin nak belikan Nabila set Barbie..siap ada umah lagi..tapi rasa cam rugi.. Nabila tak pandai main lagi..baik beli mainan lain..huhu..

26 October 2009

Gedangsa lagi..dan balik Ipoh..

Ahad, aku ke Gedangsa lagi..kali ini bersama Faizal, Ita dan Zali..Zali teman baru kami..dan Aiman..juga punya masalah yang sama seperti Nabila.

Alhamdulillah..hajat Zali dan Ida untuk bawa Aiman ke Gedangsa tercapai jugak. Seronok sangat dapat tolong kawan-kawan yang senasib dengan kita..Mudah-mudahan semuanya lekas-lekas sembuh..Amin..

Kebetulan..Sabtu lepas..Rumah Kak Raw meriah..semua ibu bapa berpakat untuk buat majlis sambutan hari raya. Walaupun raya dah lepas..hehe..Seronok betul..Hasil usaha Kak Ida..Alhamdulillah..majlis berjalan lancar. Aku tak dapat membantu malam jumaat itu, kerna abg bekerja malam itu. Rasa 'ralik' pula..

Apapun.. Nabila sangat-sangat bertuah..ada cabutan bertuah..dan nombor Nabila naik..Alhamdulillah..rezeki.. :)

Apsal muka masam pulak ni..dah dapat hadiah..kenalah senyum Nabila.. :)

Agak lewat juga habis..sebab hari tu ramai sangat orang..hurm..penat juga menunggu..Tapi nak buat camner..Kata nak Nabila baik kan! hehe..Selesai semua lebih kurang pukul 3.15 petang.. Nabila..mulanya menangis bila berdiri di sini..

Nabila mesti nangis punya berdiri kat sini..tak pernah tak nangis..huhu..hurm..ibu wat tak tau je Nabila..klu kesian-kesian..sudahnya Nabila pun lambat baik..hurmm..kan susah..



Kami terus pulang ke Ipoh selepas itu. Abg agak keletihan petang itu. Sudahnya tukar driver..Aku pula yang bawak kereta sehingga ke Ipoh. Kesian abg..

Sesudah sampai sahaj..hujan lebat di Ipoh..dan mak mertua aku tiada dirumah ketika itu. Sibuk menolong untuk persiapan majlis perkahwinan jiran a.k.a kawan abg..hehe..

Malam, kami ke rumah pengantin..Ada buat majlis Tahlil..Pengantin pula masih lagi di rumah pengantin perempuan..Dan kami sebelum keluar sempat bergambar.. Nabila sangat ceria malam tadi..Ada juga yang bertanya tentang Nabila..Almaklumlah..mukanya yang sentiasa tersenyum..buat semua sibuk bertanya tentang dia..hehe..

terkekek-kekek ketawa..hurm..tah apa lah yang Nabila seronokkan yek..rasa tenang hati bila dengar dia ketawa..

Esoknya ke majlis kahwin. Cuasa mendung-mundung dan berangin buat Nabila seronok sangat berada di majlis perkahwinan orang. Selalunya ..agak susah sikit untuk aku bawa dia. Maklum sahaja klu cuaca panas..kesian pada Nabila..Risau aku..

Dan kami pulang semula ke KL sekitar jam 5.45 petang..Itupun sesudah kami melawat sebentar adik ipar aku yang bersekolah di Sekolah Sultan Yusoff di Batu Gajah..Mak Su Nabila teringin benar nak jumpa Nabila..Pulak tu sekarang ni Adah tengah exam..Mudah-mudahan Adah boleh jawab semuanya dengan baik..Amin..

23 October 2009

Tahan nafas sendiri..

Nabila punya satu 'peel' yang kurang aku gemar.Tadi sahaja, sedang sibuk aku mandikan dia..aku mula sabunkan dia..dan kemudian bilas dengan air..asyik benar aku jiruskan air dikepala..tiba-tiba dia tahan nafas dia sendiri..takut dengan air. sampai menangis-nangis dalam bilik air tu. Puas aku kaup muka Nabila..Tapi nangisnya tak henti-henti..dan asyik tahan nafas..sampai naik merah muka..

Takut aku lihat Nabila nih..Bukan sekali dua buat perkara yang sama..hampir setiap kali nak mandi lah..seolah-olah dia fobia dengan air. Mungkin teringatkan 'birth history' nya. Aduii..SANGAT- SANGAT BAHAYA NABILA!

Bukan air sahaja yang Nabila takutkan..apa sahaja yang melekat di kepala..atau tertutup mukanya..pasti dia akan tahan nafasnya..hurmm..camner anak ibu nak pakai tudung nih..huhu..

Kalau di letak sapu tangan..semau-mau dia nak ambil saputangan itu..Kadang-kadang susah nak capai..Nabila menggelengkan kepalanya untuk jatuhkan benda di atas kepalanya..huhu..

Takutnya tadi..!Jangan buat camtu lagi nabila..Ibu seramlah..huhu..

22 October 2009

Aqil, kau pergi jua..

Masih ingatkah kalian pada Eawan, Kak Milia dan Muhammad Aqil Firas? Aku ada cerita tentang mereka pada entry lepas..

Hari ini..aku terima berita sedih dari Eawan. Mula-mula sms dari Eawan. Katanya Aqil tenat. Aku dah mula risau. Aku terus menelefon abg. tanyakan sama ada dia dapat atau tidak sms dari Eawan. katanya dia dapat. Eawan pohon pada kami semua agar mendoakan kesihatan anaknya itu. Aku terus menelefon dua orang sahabat baik aku iaitu Midah dan Ain. Bercerita tentang keadaan anak Eawan. Dan harapan kami..mahukan anak itu benar-benar sembuh..

Namun..jam 12.45 tadi..aku menerima sekali lagi berita sedih. Eawan menelefon aku.. Kelihatan Eawan menangis. Aqil telah pergi buat selama-lamanya..Aku turut menangis bila di khabarkan berita itu. Ya Allah..aku memang berharap sangat Aqil sembuh dan sihat. Namun apakan daya..Allah lebih menyayanginya.

Aku terus bergegas pulang ke rumah..Cadangnya untuk melawat mereka. namun..hajat sekali lagi tak kesampaian. Kata abg..Eawan mahu bergegas pulang ke Teluk Intan. Kebumikan jenazah Aqil di sana.

Buat Eawan dan kak Milia..Tabahkan hati..kuatkan semangat..relakan pemergian Aqil..Dia tahu dia tak nak susahkan Ummi dan Ayah dia. Terkilan sangat tak dapat nak hadiahkan baju untuk Aqil..Acik ina dah siap beli dah..huhu..Eawan..jangan biarkan Kak Milia keseorangan yek..dia pasti sedih sangat..hati seorang ibu..berpisah dengan anak setelah 9 bulan dalam kandungan..Salam Takziah dari kami sekeluarga..

Arwah Aqil selepas 4 jam dilahirkan..

20 October 2009

Ku tersentuh hati...

Tadi masa di office..aku agak kebosanan.Dengan sistem yang macam hampeh..buat aku malas nak buat kerja. Dan aku 'berjalan-jalan' mencari maklumat tentang Cerebral Palsy di internet.

Mula-mula ke Yahoo search..hurm..tak best..dan beralih ke Google search..dari mencari teknik terapi, beralih ke wajah-wajah anak-anak CP, dan terus ke sini. (kak sue, pinjam yek..)

Topik yang memang menarik bagi aku untuk terus membaca sehingga habis. Aku bukanlah nak mengulas apa yang telah diperkatakan oleh mereka.. Aku rasa terharu dan hatiku tersentuh pada mereka-mereka ini. Pada mereka yang punya anak istimewa seperti aku..sudi berkongsi rasa dan pengalaman pada mereka yang tidak punya anak istimewa. Seolah-olah aku juga turut belajar..tatkala bila berhadapan dengan ibu-ibu yang istimewa juga. Walaupun di landasan yang sama..ini tak bermakna satu bonus bagi aku untuk berkata apa sahaja sehingga mengguris perasaan ibu-ibu lain yang punya anak istimewa.

Panduan yang diberi oleh Kak Sue dan yang lain-lain akan ku kutip dan dan ku jadikan panduan untuk aku. Harap pada yang lain juga boleh ikut panduan ini. Betul kata mereka..anak itu anugerah. Bukan salah sesiapa jika anak itu dilahirkan begitu. Tetapi mentaliti sesetangah orang yang mengatakan ibu bapa yang buat banyak buat dosa, dapat anak itu..Aku fikir orang itu SANGAT-SANGAT SINGKAT FIKIRANNYA. Bagi aku Allah itu sayang pada hambanya. Masakan tidak, mengapa di beri anak itu sebagai ujian. Ujian itu tandanya sayang.

Tidak di nafikan, aku juga punya perasaan sensitif. Lebih-lebih lagi bercerita tentang Nabila. Mungkin terpamer senyum di wajah aku , namun hatiku..hanya Allah sahaja yang tahu. Bila di tanya, Nabila sudah pandai apa..aku kadang-kadang serba salah untuk bercerita. Adakah patut aku kata.." Nabila tak pandai apa-apa lagi" . Namun hati aku seolah-olah memberontak untuk berkata "Nabila ok. Dia nak buat apa yang Ibu dia mahu dia buat". Namun..hati orang. Takkan pula aku mahu menipu pada mereka-meraka yang bertanya ?

Entahlah..andai ada yang baca..kata aku lemah..silakanlah. Tadi sahaja..tatkala melihat wajah-wajah anak CP dan juga baca artikel mengenai CP..air mata ku bagai ingin mengalir keluar. Namun..aku tahan sebab memikirkan aku berada di pejabat. Nanti ada juga yang bertanya mengapa aku menangis. Seceria wajah aku..kadang-kadang aku tak dapat nak sembunyikan perasaan pedih dan pilu bila mengenangkan Nabila. Sedih usah cakap.


p/s : Hari itu, nyaris juga aku menangis apabila kawan aku, Eawan..bercerita tentang anaknya. Tentu ada yang masih ingat tentang Eawan dan Kak Milia kan..dan anaknya yang sudah diberi nama Muhammad Aqil Firas. Keadaan Aqil ? Masih sama seperti hari itu..keadaan yang masih lagi belum stabil dan kritikal ( berita semalam yang aku terima ) . Keadaan kak Milia juga agak sedih..Manangis bila kena tinggalkan Aqil sorang-sorang di hospital..Aku faham benar perasaan itu. Aku juga pernah mengalaminya. Jika tidak kuat semangat, mau gila moroyan aku ketika itu..huhu..Buat sahabatku..bersabarlah..Ada hikmah disebalik apa yang terjadi pada kalian.

15 October 2009

Sakit Perut..

Dah 2 hari dah Nabila sakit perut. Asyik membuang je..Buang bukan banyak pun..sikit je..tapi kerap.Nak kata salah makan..rasanya bukan banyak pun dia makan..lagipun makanan dia semua nya di masak betul.

Kata mak mungkin Nabila nak besar..yelah..2 hari lagi Nabila dah berusia 1 tahun 6 bulan. hurm..org kata sakit nak besar kot!

Pagi tadi, aku ke klinik. Tak tahan dek lihat Nabila yang asyik membuang. kalau dia tak nangis takpe..ni menangis. Malam tadi aku tak tidur lena..hampir jam 2 pagi baru dapat lelapkan mata..Nabila menangis merengek..mungkin pedih di lubang d***r nya..huhu..sian Nabila..aku sampai turun ke tingkat bawah..pujuk Nabila..Sampai aku lelapkan mata sambil berdiri..huh..pesyen apa nih..tido sambil berdiri..Semua demi Nabila..

Malam ni entahlah..tadi kata mak..kerap juga membuang..dan sebelum balik tadi..mak pesan jangan beri Nabila susu dulu..beri minum air gula atau air kosong sahaja..hurmm..Nabila pun mcm tak nak minum susu tadi..

p/s : kawan-kawan..nak mintak tolong..doakan keselamatan baby kawan kami..Eawan dan Kak Milia..Kak Milia baru sahaja melahirkan baby lelaki..Namun..baby tu lemas akibat tertelan air ketuban dan najis..Sekarang ni di NICU Sg. Buloh..dah 2 hari dah..pagi tadi aku dikhabarkan oleh abg yang jantung baby tu berhenti sebanyak 2 kali..Subhanallah..Buat Eawan dan Kak Milia..Tabahkan hati..kuatkan semangat..Aku dan Zul juga penah lalui perkara yang sama setahun yang lalu..Anak itu perlukan semangat korang berdua..Dan Eawan..kena jaga kesihatan jugak..makan..jangan tak makan..Kak Milia dan baby perlukan ko sekarang ini..Aku dan Zul doakan anak ko selamat dan cepat2 pulih..!Amin..

13 October 2009

berlumuran.....

Tadi, aku sibuk membasuh bilik air..alang-alang nak mandi..sental sekali bilik air tu..Nabila pula sedang leka bermain..sedang meniarap di atas katil..jelas kedengaran suara Nabila melalui bilik air..huuu..haaa..buuu...waaa..tu yang aku dengar.

Selesai bilas dengan air..aku terdengar Nabila menangis. Eh..napa pulak tu?macam orang kelemasan..Aku jerit.."Adik kenapa tuh?". Aku buka pintu sedikit..lihat Nabila menggesek-gesekkan mukanya ke permukaan tilam. Dan mula merengek. Mulanya aku tak perasan. Aku biarkan sahaja. Dan Nabila masih lagi merengek..Aku jenguk lagi..kali ini aku tak tutup pintu..aku lihat dengan dekat..Ya ALLAH.. Muka Nabila habis berlumuran dengan muntah..aiyoooo.....apalagi, terus aku baringkan dia. Abis masuk dalam hidung..huhu..Dah lap tu baru diam..

Selesai muntah..aku bawak Nabila turun bawah..panaskan nasi dan sup untuk dia. Tengok nangis pulak..hurm..skali membuang pulak..alahai..bila masa plak nih..masuk ni dah 2 kali dah dia membuang..adui..tu belum kira lagi kat umah nenek dia..dari semalam lagi asyik membuang je. Sampai naik melecet dah punggung tuh..huhu..Malam ni terpaksa stop dulu ubat Lactul tuh..huhu..

Dah bagi makan..baru 2-3 suap..nangis-nangis lagi..apahal lagi nih Nabila..rupanya nak tidur.. Nabila ni slalu tidur masa on the way nak balik atau time maghrib. Entah tadi..asyik main je..tak nak tido. Ni nak makan nak tido pulak...huhu..

Ni, (masa tgh tulis ni) Nabila dah bangun dah..dengar ayah dia dah balik dari kerja tadi.hurm..harap2 jgn la membuang lagi..esok2 la yek encik usus..huhu..

k..nak sambung balik kasi Nabila makan..huhu..

p/s : terpikir-pikir masa mandi tadi..Kalau la Nabila pandai pusing mesti tak jadi cam perkara tadi. Kalau dah muntah..mesti dia pusingkan badan dia..huhu..Nabila nak buat..cuma tak mampu je..sian Nabila..Cepatlah pusing yek nak..Ibu dah tak sabar sangat..lagi pulak..seronok tau kalau pusing..boleh Nabila golek-golek atas katil ke..atas lantai ke..huhu..

12 October 2009

Selesa Beach Resort & sayang nak tinggal Nabila lagi..

Entry lepas, aku ada cerita yang aku bekerja hujung minggu lepas.Hurm..so far alhamdulillah..semua berjalan dengan lancar. Penatnya usah kira. Pada mulanya agak sukar untuk aku menumpang kereta jabatan..dan akhirnya aku meng'offer' diri pada ketua seksyen aku untuk drive sendiri ke PD.

Memang sedia maklum sajalah..hari Jumaat..Jalan di Sg. Besi jem teruk..Aku bertolak dari Arkib Negara sekitar jam 5.45 petang dan tiba di resort jam 8.30 malam..Aduhai..macam dari KL ke Ipoh lagaknya..penatnya hanya tuhan sahaja yang tahu..sampai sahaja dah kena uruskan peserta bengkel..

Malas nak cerita tentang bengkel..kawan-kawan..layankan aje gambar ni yek..

dah abis dah gambar..hehe..

Semalam, sewaktu drive pulang ke KL,aku berangan-angan.Rindu aku pada Nabila dah membuak-buak..yelah..dah 3 hari aku tak jumpe dia..rindu sangat2..sampai dalam kereta..nak hilangkan rasa bosan..macam terbayang-bayang Nabila ada kat sebelah aku..Pastu aku sebut.. Nabila..Nabila..huhu..Dah angau dah aku nih..huhu..Pastu tersenyum sendiri..Tau plak malu..hehe..Nasib baik takde sapa tumpang balik dengan aku..klu tak ada la yang kata aku nih dah gila..hahaha!

Dah sampai je umah..tak kira apa dah..terus terkam Nabila..geram betul..asyik peluk dan cium je..Nabila pun mulanya cam pelik je..tapi bila dah dengar suara aku..terus dia senyum-senyum..rasa nak menitik air mata ni..rindukan dia sangat-sangat..

Aku nak balik Rawang petang tu gak..pasal memikirkan baju banyak nak kena basuh..esok kena keja plak..huhu..Tapi tak dapat nak balik pasal kete aku adik aku pakai..dalam kete tu plak ada car seat..hurm..camner nak balik..takkan nak suh Nabila baring plak..kang jatuh..naya je..

Mak cakap..Nabila tak yah balik la..tinggal je..biar aku yang balik..huhu..TAK MAU!..dah la tinggalkan Nabila 3 hari..ni nak tinggalkan dia lagi sehari..huhu..nak nangis gak bila mak cakap camtuh..huhu..sudahnya telefon abg, kata tak dapat balik. nasib baik Abg tak kisah..huhu..sori yek Abg..kat abg pun Ibu rindu gak..tu pasal nak balik jugak Rawang..tapi terpaksa pilih salah satu..huhu..dan sudahnya tidur lah aku di Gombak malam tadi..

hurm..rasanya klu ada kerja luar lagi..tak taulah camner..ni kejap pun tak tahan rindu..lagi plak nanti nak gi Induksi ke hapa nanti..nak tinggal Nabila lama-lama..TAK SANGGUP MAKCIK!

08 October 2009

Nabila Dan Rambut Baru..

Tengahari tadi, aku terima panggilan telefon dari adik aku, Ain. Katanya ada wanita cina datang rumah. Dan wanita cina tu dah buat sesuatu pada Nabila.

Aku pelik. Pastu Ain ketawa dalam telefon. Rupanya wanita cina tu datang dari rumah ke rumah..tanya nak potong rambut ke idak. Dan mak pula tak tanya aku dulu. Cadangnya aku nak simpan sket rambut Nabila tu. Kasi panjang sket. Tapi mata orang tua..bukan suka serabut serabai ni.. Abis la kepala Nabila. Rambut yang disimpang bakal di buang..huhu..

Tengahari aku balik..Sebab hari ini ada appointment dengan Puan Siti, bahagian fisioterapi. Terkejut beruk aku tgk rambut Nabila. Pendek yang amat..dan kepala Nabila nampak kecik je..huhu..Mak..sian kat cucu mak ni..Napa mak potong pendek sangat..huhu..Baru je yong nak bagi Nabila ni comel cam bb gurl sket..dah cam bb boy plak..huhu..

Dah tu..takkan nak meraung plak kan..terima jelah..Plak tu bising mulut mak bercerita kata Nabila baik sangat masa potong rambut. Tak macam kat Cheeky Monkey aituh..hehe..pandai pulak tukang gunting tu amik hati Nabila..diam plak tu bila orang pegang kepala dia..hehe..

Adik aku plak tak amik gambar dia masa dia kena potong rambut..ni ada sket gambar sesduah potong rambut..huhuhu..

huwaaaa..Nabila dah berambut pendek balik..huhu..nampak kepala nan kenit tuh..


p/s : aku gi balik Fisio..walaupun tak bawa kesan pada Nabila..aku gi jugak..Nanti doc kat Pediatrik marah pulak kalau jarang pegi..huhu..

07 October 2009

Tiada di rumah & Nabila dah pandai....!

Sabtu Ahad ini, Nabila akan bersama neneknya di Gombak. Aku terpaksa ke Port Dickson atas urusan kerja. Menjadi urusetia untuk Kursus ISP anjuran Seksyen Teknologi Maklumat. Aduii..lama benar tak keluar bekerja pada Sabtu dan Ahad. Seingat aku..kali terakhir aku berkorban kerja hari cuti adalah ketika aku masih bekerja di Jabatan KEMAS. Kerja di situ banyak menuntut aku supaya bekerja lebih masa di hujung minggu. Maklumlah berkhidmat dengan masyarakat..ada sahaja majlis anjuran jabatan yang terpaksa aku hadiri.

Namun kali ni, aku tidak lagi risau meninggalkan Nabila.Mungkin rindu..yelah..setiap malam..Nabila pasti tidur bersama aku..Camner ni Nabila..Camner Ibu nak tido..Tak dapat la Ibu nak peluk Nabila nanti..huhu..

...
..
.


Apapun..bila di fikir-fikirkan , anak dara aku ni dah semakin membesar. Dan SEMAKIN BIJAK! Alhamdulillah..berkat doa setiap hari..usaha yang tanpa jemu..sudah mula membuahkan hasil..walaupun tak banyak mana..cukup buat aku dan abg bahagia.. :)

Nabila dah mula cuba menggunakan tangan untuk posisi merangkak. Walaupun Nabila masih lagi belum boleh merangkak..aku selalu lakukan posisi merangkak untuk dia..Dan tangannya semakin berfungsi. Mula menegakkan tangan bila di letakkan. Namun hanya bertahan sekejap sahaja..Kemudian..dia mula melembikkan diri dan berada di posisi seakan sujud .. huhu .. Takpelah.. janji buatkan!

.

Semalam Nabila marahkan aku..Geram sebab aku sumbatkan vitamin dan ubat lactul pada dia..huhu..Nampak betul kemarahan dia pada aku..Tak baik tau nak..dosa tu..alah..takpe sayang..ibu faham..Nabila tak suka kan..Tapi Nabila kena makan..camner berat tu nak naik.. Nabila tak nak gemuk yek..Nabila kesian kat ibu yek..Takut ibu letih angkat Nabila yek..pagi-pagi nak naik umah nenek..tu ah..umah nenek tinggi sangat..huhu..tak larat Ibu nak naik..Nak belikan umah untuk nenek..ibu tak cukup bajet..huhu..Teringin nak belikan umah bawah untuk mak dan ayah..Kalau gaji besar mesti boleh dah..huhu..

.

Yang pasti aku aku akan merindui wajah ini bila hujung minggu nanti ..

Tak hengat donia si Nabila nih tido..hehe..mcm surrender cam baru lepas kalah perang..hahaha!


Tah camner gaya tido nih tah..siap tongkat dagu lagi..hehe..


Tgklah ibu..kalau Nabila dah pandai sok..abis la umah kita..hehe..

03 October 2009

Balik Ipoh kejap..dan ke Gedangsa..

Jumaat lepas, aku dan abg pulang sebentar ke Ipoh. On the way dari KL ke Rawang, aku 'stuck' dengan jalan sesak yang teramat teruk. Cadangnya nak ikut Templer Hill. Malangnya bila terkenangkan jalan di hadapan Tesco yang bakal sesak..disebabkan pembinaan jalan di situ, aku berubah angin. Lalu di Sungai Buloh dan niat ingin terus naik highway. Tapi aku dah tersekat di Kepong..Aduhai..dah la bawak kete ayah pulak tu. Kete ayah tu masalahnye pedal clutch yang sgt-sgt ketat..huhu..lenguh gak kaki ni menahan..klu kancil senang je..ringan ..ni bawak kete besau..huhu..tahan je lah..

Nabila pula time tu diam pada mulanya..dan setelah tiba sahaja di highway, Nabila merengek..dan seterusnya menangis kuat. Aku risau jugak..manalah tahu kan Nabila kena gigit ngan binatang ke, atau apa-apa ke..dah la baru pas maghrib time tuh..Sudahnya aku berhenti jugak di R&R Rawang. Dan setelah di periksa..Nabila rupanya 'membuang'..huhu..kelam kabut jugak aku pindahkan Nabila ke seat belakang. Rasanya tak sempat untuk aku ke wash room..salin dalam kereta je la..selesai 'urusan' Nabila, nak minum susu pula. Dan sesudah itu..aku teruskan perjalanan ke rumah.

Nasib baik jugaklah abg dah balik rumah. Abg jugaklah siapkan semua keperluan kami untuk pulang ke Ipoh. Oh ya, lupa nak cerita..kenapa aku dan abg pulang tergesa-gesa ke Ipoh. kami nak bagi kereta kat Ayah mertua. Ayah mertua aku 'accident' dengan lori. Nasib baik tak apa-apa..cuma kereta sahaja yang kemek. Ayah mengantuk bawa kereta sebenarnya. Letih sebab dah 2 hari tak cukup tidur. Kesian ayah. Takut betul bila dengar berita ayah accident. Syukur tak apa-apa..

Selesai kemas semua barang..kami bergegas pulang ke Ipoh. Aku bawak satu kereta, dan abg satu kereta.Mulanya abg suruh aku gerak dulu. Abg nak 'tapau' nasi goreng kat Bukit Sentosa. Aku mulakan perjalanan sendirian. Kereta agak banyak jugak..maklumanlah awal bulan..semua nak balik kampung. Sampai di Bukit Tagar..mata aku dah mengantuk..tu baru je 10 minit perjalanan..Nabila pula lena tidur di sebelah aku..Aduhai mata ni..bertahan lah..entah..mungkin aku letih barangkali.

Entah berapa kali aku telefon abg..untuk segarkan mata. Abg pula tak mengantuk 'drive' sorang-sorang. Selalunya dia yang mengantuk. Ni dah terbalik pulak. Dan aku pulak..berapa kali tah kereta ni terhuyung-hayang...Ya Allah..selamatkanlah perjalanan kami. Nabila sudah bangun ketika itu. Melepasi exit Behrang..memang mata bagai di suruh tutup..Aku telefon abg. Tanya hentian berikutnya. Abg kata jauh lagi..huhu..adui..penatnya. Dan alternatif aku..aku tutup radio..dan berzikir dalam kereta..bukan main kuat lagi aku berzikir..lagu-lagu dalam radio pun mcm dah tak lut dah..sudahnya..zikir la ubatnya..Namun..mata ni memang tak mau dengar kata..mau nak tutup jugak..dan tiba-tiba nampak hentian sebelah. Aku terus telefon abg dan beritahu aku berhenti di mana. Dapat saja parking..terus melabuh mata. Sian Nabila..sori yek nak, ibu tak layan kamu. mata ibu ngantuk sangat..huhu.

Abg sampai je, terus kami berehat dan makan nasi goreng. Bila dah jumpa abg..barulah segar..tengok jam dah pukul 11 malam. Kami teruskan perjalanan. Mulanya perlahan sahaja. Dan mungkin abg mengantuk pula..Abg tanya nak laju ke pelahan? Bila tengok jam dah larut malam..terpaksa la laju sket..Apa lagi..laki bini 'berentap' la kat highway..hehe..Bila abg kat depan..barulah segar mata aku..

Sampai rumah mak mertua aku, borak-borak sebentar..dan kemudian ajak Nabila tidur. Tapi Nabila nak main lagi ngan atuk dan opahnya..huhu..Tido la yek nak..ibu ngantuk ni. Esok nak gi Gedangsa pulak..Dah janji ngan Faizal jumpa kat Balai Polis Behrang, jam 6 pagi.

Aku terlewat bangun.Gerak dari Ipoh jam 5 pagi. Terus mesej kat Faizal..maybe lambat sket..kata kami dari Ipoh. Dan terus Faizal membalas yang dia menunggu kami di Tapah. Jumpa sahaja di R&R Tapah, kami tapau makanan sket dan terus bergerak menuju ke rumah Kak Raw. Alhamdulillah..no. giliran tak jauh sangat..cuma Kak Raw lambat mula, jadi giliran kami sampai tengahari jugak lah..Dan hujan lebat pulak tu di Rumah Kak Raw..Agak sejuk jugak lah situ.

Selesai urusan Nabila dengan Kak Raw..kami pulang ke Rawang semula. Dan Faizal sekeluarga bergerak menuju ke Tapah. Alhamdulillah, segala urusan berjalan lancar..dan Faizal juga sudah dapat petunjuk baru tentang Irfan. Bila di fikirkan kesian pada dua anak ini. Mungkin sudah berjanji dengan Allah..mahu harungi segala dugaan di dunia ini barangakali. Sebagai ibu dan ayah..bantu sedaya upaya..sehabis mungkin untuk anak ini. Sabarlah Nabila dan Irfan..Kamu sememnagnya anak yangh KUAT!


01 October 2009

Terapi mata.

Setiap perkara yang aku kongsikan dalam blog ini adalah keinginan aku untuk lihat Nabila pulih. Dan aku harap setiap apa yang aku lakukan akan dapat mengubah nasib Nabila.

Aku sangat-sangat khuatir dengan mata Nabila. Kadang-kadang hampir buntu memikirkan cara untuk pastikan Nabila sentiasa fokus bila memandang keadaan sekelilingnya. Namun aku tiba-tiba mendapat idea ini. Itupun aku terkenangkan apa yang Ita pernah katakan pada aku dahulu.

Di hospital Serdang, satu bilik khas untuk terapi mata ada disediakan. Malangnya di Sungai Buloh pula tiada. Pernah aku suarakan perkara ini kepada Puan Sally supaya kemudahan ini dapat di nikmati oleh semua anak yang senasib Nabila. Sayangnya Puan Sally kata equipment untuk menyiapkan bilik itu agak mahal kosnya. Sedih..apakan daya..aku perlu lakukan sesuatu.

Dan Ahad lepas, semasa berjalan di OU, kami melintas di hadapan Jusco bahagian household.. Dan ternampak lampu kelip-kelip di 'display' untuk hari raya. Dan tiba-tiba terngiang-ngiang apa yang Ita kata pada aku. Kata Ita, di Serdang, satu bilik khas dipasang pelbagai lampu dan bilik itu di gelapi dengan langsir hitam. Sangat-sangat gelap..dan hanya lampu-lampu sahaja yang menyala. Lampu-lampu itu bertujuan untuk mengajar fokus mata. Dan aku terus menyuarakan hasrat untuk buat bilik seperti itu di rumah. Namun kata abg..tiada bilik yang sesuai digunakan. Lagipun seeloknya buat ketika Nabila sedang berehat atau bermain. Bilik di rumah pula semuanya penuh. Satu dijadikan guest room dan satu lagi bilik solat. Almaklumlah rumah kecil..bilik pun tak banyak.

Nak dijadikan cerita, abg mencadangkan agar lampu itu diletakkan sahaja di dalam bilik tidur kami. Mulanya aku tak bersetuju, namun setelah di fikirkan, apa salahnya kami menggunakan bilik tidur kami. Agak berselirat dan berserabut, namun demi Nabila, aku pejamkan sahajalah mata ini. Dan semalam abg dah memulakan operasinya. dan hasilnya..

gantung macam biasa je..hurmm..nampak serabut..tapi untuk Nabila aku buat apa sahaja.biarlah..buruk pun buruk lah bilik ni..hehehe..terang jugak lampu-lampunya..lupa nak cakap..aku beli lampu yang jenis bentuk bola punya..bola tu mcm kristal..nampak cantik bila cahaya dia kena kat dinding putih..hehe..


Alhamdulillah..Allah telah beri aku satu jalan untuk Nabila..Dan thanks to Ita, sudi share tentang kaedah tu pada Ina..Mungkin nampak pelik..tapi itu untuk kebaikan juga kan..?takpe..kita cuba mana yang terbaik..

Tu sahaja yang aku nak cerita tentang terapi mata Nabila.. :)

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...