22 May 2010

ACCIDENT!

Maaf..entry yang sudah lapuk sebenarnya. Sejak Selasa lepas, aku berada di rumah mak. Rumah mak pula tiada line internet. Jadi aku terpaksa menunggu hingga ke hari ini untuk menulis sesuatu di dalam blog ini.

Sungguh tak sangka , kejadian pagi Rabu itu membuat aku sedikit takut untuk berhadapan dengan penunggang motorsikal. Sememangnya bahaya. Jika kita sebagai pemandu kereta tidak salah ketika kejadian, kita tetap akan dipersalahkan kerana melanggar mereka. Begitulah kejadian yang berlaku pada aku pagi Rabu itu.

Sememangnya sedia maklum Jalan Ampang sememangnya sesak di waktu pagi. Semua orang seakan berlumba-lumba mahu ke tempat kerja. Aku tidak terkecuali dengan situasi itu. Cuma pagi itu aku dapat rasakan sesuatu akan berlaku pada aku. Cuma aku masih tetap meneruskan perjalanan dengan penuh debaran untuk ke tempat kerja.

Selesai menghantar Nabila ke Tasputra, aku terus keluar menuju ke jalan utama. Namun..aku tidaklah seperti terkejar-kejar masa ketika itu. Sebab aku tahu sememangnya aku sudah lambat ketika itu. Aku biarkan saja masa itu.. dan tak mahu apa-apa perkara yang tak baik berlaku pada aku.

Sampai saja di simpang..ada kereta yang baik hati telah memberi ruang pada aku untuk melintas. Aku masih ingat kereta itu..Proton Waja berwarna biru. Sangat baik hati. Aku mengangkat tangan untuk mengucapkan terima kasih padanya. Aku berhenti dan menjenguk kepala ke hadapan sedikit untuk melihat samaada ada motor atau tidak. Lihat saja seperti tiada motor atau kenderaan lain, aku menekan sedikit pedal minyak..tiba-tiba datang sebuah motor..terus melanggar kereta aku. Tergamam.. Dan aku terus menepuk dahi. Aduiii..kenapa mesti dia langgar nih..?!

Dan aku terus keluar mendapatkannya. Bertanyakan sama ada ok atau tidak. Dan aku lihat lelaki itu memegang tangannya. Mengaduh sakit. Dan dia menyuruh aku melihat kereta. Aku sememangnya tidak melihat langsung kereta aku. Yang aku nampak hanya lelaki itu saja ketika itu.

Dan apabila aku toleh melihat kereta aku..Ya Allah..Aku ingatkan sikit saja kerosakannya. Rupanya teruk. Sedangkan aku dapat rasakan lelaki itu tidaklah terlalu kuat dentuman motorsikalnya melanggar kereta aku. Dan enjin kereta masih lagi berbunyi. Alhamdulillah..hanya bumper dan lampu sebelah kanan saja yang pecah. Dan lelaki itu mahu mengangkat motornya. Kesian pula, lantas aku terus memanggil beberapa orang untuk membantu lelaki itu mengangkat motornya. Dan aku pula..terpaksa ketepikan kereta terlebih dahulu untuk memberi laluan pada orang lain.

Terketar-ketar kaki dan tangan aku menelefon ayah dan abg untuk memaklumkan kejadian ini. Dan juga menelefon pejabat yang mengatakan aku kemalangan pagi itu. Sementara menantikan ayah untuk datang, aku berbual dengan lelaki itu.

Nasib baik juga dia tak menyalahkan aku. Dia juga mengaku salahnya. Dia juga sebenarnya tidak pernah melalui jalan itu. Hanya mahu melihat sama ada jalan itu sesak atau tidak..dan tidak menyangka kejadian seumpama itu berlaku padanya.

Dia sememangnya sudah nampak kereta aku. Cuma kemungkinan brek tak berfungsi dan menyebabkan dia mengambil keputusan untuk melanggar aku. Sungguh risaunya dia pada kereta. Aku hanya menyatakan bahaya tangannya lebih penting dari kereta. Aku tak kisahkan sangat kereta aku sebab sememangnya kereta ini sudah banyak kali accident. Dan akhirnya kami tidak bercadang untuk melaporkan perkara ni kepada pihak polis.

Rasanya lelaki itu sudahpun keluar dari hospital. Ada juga aku sms dengannya bertanyakan keadaannya. Sebenarnya bersimpati padanya. Tapi apakan daya, motornya ok, kereta aku pula yang teruk. Dan yang pasti aku akan mengmbil jalan lain untuk menghantar Nabila ke Tasputra. Tidak lagi melalui simpang itu lagi!

Bahana dilanggar motor. Motor ok..kete ni yang teruk..huhu..! nasib baik tiada kematian..kalaulah ada kematian..mampus..mmg tak bawak langsung la kot lepas ni.

p/s : Ada kata aku ni tak serik. Huh..Dah serik dah.. Ingat aku ni suka sangat ke nak bawak laju2..eleh..kalau takde lesen lagi bleh la cakap..sok klu ko dah pegang streng..huh..ko pun mcm aku gak..'bezit' tak hengat punya..!

3 comments:

A.I said...

mak aiiii!!!

camtu skali teruk kete kau na...ish, tp mmg macam tu la. malang tak berbau. kita dah elok2, ada lak yg melanggar. sib bek sume selamat..

Noina said...

tu lah kak..padahal motor org tu ok jerk..huhu..nak wat camner..terbang RM 500..tu pun tak cat lagi bumper yang pecah..no. plate pun tak ganti lagi nih..huhu

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

teruk gak tu, na...
siannyer...melayang ongkos yer...
sabar je la. ujian tu...

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...