09 May 2010

Macam-macam hal..semua sebab Nabila yang comel nih!

(apehal la tajuk pepanjang nih.. )

Khamis lepas..Aku terpaksa mengambil Nabila dari Tasputra lebih awal dari biasa. Nabila agak kurang sihat ketika itu. Sejak pagi sebelum aku menghantarnya, Nabila sudah menunjukkan tanda-tanda untuk selsema.

Tapi aku masih juga mahu menghantarnya ke Tasputra. Sebab aku rasakan Nabila nampak ok pada pagi itu. Tak bersin..tapi sampai saja simpang depan Tasputra..bersin Nabila kembali menyerang..

Nak hantar ke tidak si Nabila nih?

Puas la membuat keputusan. Dan sudahnya aku hantar juga Nabila ke situ. Dan aku berpesan pada pekerja di situ yang aku akan mengambil Nabila setelah selesai terapi dan makan tengahari nanti.

Sampai sahaja di Tasputra, aku bertanyakan pada kakitangan di situ..adakah Nabila menangis atau meragam sepanjang pagi. Tak pula kata mereka. Nabila nampak baik pagi itu. Mungkin juga tak larat. Hanya baring diam sahaja.

Dan terus aku membawa Nabila pulang ke rumah. Mengejutkan ayah Nabila yang sedang nyenyak tidur untuk ke klinik. Dan kata doktor..Nabila demam sikit. Tak mengapa..janji ada bekalan ubatnyer.. :)

Dan kemudian kami ke Ambank.. Atas urusan mengambil geran kereta kerana kereta kancil ku sudah selesai hutangnya.. :)

Sampai di bank..aku terus mengambil nombor. Dan aku di sapa oleh salah seorang kakitangan kaunter di bank itu. Akak tu terus ambilkan belon dan gula untuk Nabila. Dia ingat Nabila tidur.

Dan terus mulutnya bertanya tentang Nabila.

Akak tu : Berapa bulan umur baby?

Aku : Bulan? bukan bulan la kak..dah tahun dah..dah 2 tahun..

Akak tu : yeke? (akak tu pandang cam pelik la kat Nabila..)

Aku : (aku yang perasan keadaan tu terus saja berkata..) Kak, dia special..

Akak tu : Special? Special kat tang mana tuh.. (lagilah mata dia dok pandang Nabila..bulat tul mata akak tuh..)

Aku : (jawab sambil senyum la.. ) Akak cuba tengok betul-betul.. kan nampak special dia tuh..

Akak tu : ( buat muka blur lagi..berkerut-kerut tengok Nabila.. )

Aku : Dia lemas masa lahir kak.. Sekarang ni development dia delay sikit.. ( malas nak guna terms cerebral palsy..kang bertambah pening akak tuh.. )

Akak tu : haah la dik..klu adik tak cakap akak pun tak perasan.. Takpelah..tu rezeki adik.. serius la..klu cakap mmg akak tak perasan. Sorry yek dik..akak ingat dia nak tidur..sebab tu akak bagi belon ngan gula-gula..ingat dia boleh main..

Aku : takpe kak..takde hal la kak..

Dan kami terus berbual lagi..berkisar tentang Nabila. Abis semua kaunter dok pandang Nabila. Semua seakan terdiam mendengar cerita aku dan akak tu. Telinga pasang..tapi tangan dok buat keje..hehe..

Apapun aku tak marah apa yang akak tu buat tadi. Bukan salah dia pun. Yelah..anak-anak Cerebral Palsy ni banyak jenis. Nabila pulak Microcephaly.. memang nampak macam baby lagi la..hehe..Orang kata muka awet muda.. :)

p/s : kat klinik pun doktor tu sibuk tanya aku ada bawak tak Nabila gi rawatan..ceh..cakap mcm kami ni tak buat apa-apa untuk Nabila. Bila cakap je aku dah start bawak Nabila gi sekolah..terus doktor tu diam..Mungkin juga dia ingat aku dan abg tak tahu apa yang perlu di buat jika dapat anak CP.. :) macam-macam ragam sekarang nih.. hehe..

4 comments:

Ummu Sofea said...

Assalamualaikum. Amboi, semalam Nabila bershopin sakan kat Alamanda ye dgn ibu dgn ayah. Sampai tak toleh kiri kanan.

Noina said...

Yeke..alamak..kat mana akak nampak kami..?hehe..napa tak tegur kak..ina ni rabun..tu klu berjalan menonong je..hehe..

Ummu Sofea said...

Cadang nak tegur tapi tak sempat la pulak. mana nak kejar anak lagi... Ternampak kat depan A&W. Cakap dgn baba Sofea, kenai tu..Blogger Noina. Lom sempat pergi, Sofea dah ke depan..jenuh lak nak mengejar dia.

Noina said...

Yeke..ina kuar ngan Blogger nama Ita ngan Zali..semua dok sibuk kendong anak..dah tak pandang kiri kanan dah..hehe..

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...