13 May 2010

Moody..

Pagi-pagi tadi aku sudah hilang mood. Sedih melihatkankeadaan Nabila sebenarnya..

Sudah 3 hari Nabila tak' membuang' Dan sudahnya terpaksa beri ubat untuknya. Aku terpaksa. Aku tau benda tu tak elok..tapi aku tak mahu Nabila menanggung kesakitan.

Selesai saja semua, terus Nabila diam. Lega barangkali. Lantas aku bersiap untuk ke tempat kerja. Dalam kereta, fokus yang aku berikan kurang ketika memandu. Di kepala hanya memikir sama ada hari ini aku patut menghantar Nabila ke sekolah atau tidak. Melihatkan Nabila merengek dalam kereta, dan kasihan melihatnya yang sering keletihan bila pulang dari sekolah, terus sahaja aku memberikan Nabila 'cuti' pada hari ini. Bolehkah gitu? Hurm..takpelah..hari ini anak ibu rehat yek..

Terus sahaja aku menelefon mak. Bertanyakan sama ada mak ada di rumah atau tidak. Kebetulan hari ini khamis, mak tidak ke Dylisis, bolehlah aku menghantar Nabila ke rumah mak sepanjang hari ini.

Sampai saja, Nabila menangis. Rupanya dia membuang lagi.. hurm..takpe..dah banyak hari tersimpan semuanya.. Baik saja dikeluarkan sebelum menjadi 'toksik'..hehe..

Dan selesai urusan Nabila di rumah mak, aku terus bergerak menuju ke pejabat. Kepala ini masih memikirkan tentang Nabila. Memikirkan baik buruk duduk di Tasputra. Sedih sebenarnya hendak meninggalkan Nabila di situ. Dan aku tak henti-henti memikirkan perkara itu sehinggalah petang tadi..

Sudah tak tahan bila masalah itu bergolak dalam jiwa ini..terus aku mencari kawan-kawan untuk bercakap. Dan terus aku teringatkan Ita. Bertanyakan padanya sama ada dia sibuk atau tidak. Nasib baik juga Ita sanggup melayan gelora hati aku ini tadi. Thanks Ita.. :)

Kenapa aku berfikiran negatif tentang Tasputra..?

Sebenarnya tiada yang negatif di situ.. kakitangan yang baik..kemudahan yang mencukupi.. segala keperluan di jaga. Baik makan dan minum. Cuma Nabila ini. Aku risaukannya..sebab sejak Isnin lepas, kakitangan Tasputra mengatakan Nabila agak meragam sepanjang minggu ini. Kurang makan dan minum susu. Adakah Nabila sudah tahu kenapa dia di hantar ke situ? Aduhai anakku.. Ibu amat risaukan mu nak.. Sudahlah kamu 'membuang' pun susah.. Sampai ibu berpesan pada kak Zakiah agar memberikan air kosong yang banyak untukmu. Mungkin juga kakitangan di situ terlupa untuk memberikan air kosong padamu.

Bila berbual dengan Kak Ina, Mama Karina, yang juga jiran aku di Gombak.. dia mengatakan Isnin lepas, anak-anak yang datang ramai..dan kekurangan kakitangan di situ pada waktu itu. Nabila pula asyik meragam setelah dua hari bersama ibunya. Mungkin juga Nabila sudah 'sedap' bersama ibu..dan tak mahu ke sekolah. Di sekolah, tidak di layan manja seperti berada di rumah. Tak boleh begitu sayang. Nabila di sekolah kena belajar. Mana boleh manja. Mana boleh asyik nak berdukung saja. Adui..Nabila buat ibu serba-salah.

Pernah juga terlintas di hati untuk tidak menghantar Nabila sekerap yang boleh. Namun pihak Tasputra menghalang. Mereka mahukan anak-anak ini biasa dengan keadaan di situ. Jika selalu cuti, bagaiaman anak itu akan belajar berdikari nanti?

Agak berat sebenarnya.. Namun setelah berbincang dengan Abg, aku cuba juga teruskan walaupun hati ini berat. Akan ku buang jauh-jauh segala prasangka buruk kerna segalanya ini adalah untuk kebaikan Nabila. Mungkin juga akan membuahkan hasil nanti bila Nabila berada lebih lama di situ.

Dan juga sebagai peringatan untukku..aku tak boleh mengharapkan mereka melayan Nabila seperti neneknya melayannya di rumah. Ramai lagi anak-anak yang perlu di jaga. Semua ini untuk kebaikan nya juga..

p/s : doakan agar hati saya tetap dan teguh pendirian untuk Nabila bersekolah disitu.. :)

2 comments:

ratna said...

awak.. tabahkan hati.. fikirkan positif. insya allah nabilah okay2 ajer di tasputra. dia budak yang pandai.. insya allah..

Noina said...

Terima kasih Ratna.. :0 Insyaallah.. Amin.. :)

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...