19 September 2010

Ianya tidak semudah yang disangkakan..

Bercuti untuk Nabila sememangnya perkara yang menyeronokkan. Aku dapat meluangkan masa bersama Nabila.

Namun, ianya tidaklah semudah yang kalian fikirkan. Bukanlah untuk bersenang lenang, malah tenaga yang digunakan juga banyak berbanding ketika di pejabat. Otak ini sentiasa berfikir untuk memberikan rangsangan yang diperlukan oleh Nabila.

Selesai berterapi. Membiarkan Nabila sebentar untuk berehat. Ruang tamu dipenuhi dengan barang-barang Nabila. Dalam kotak juga penuh dengan flash card,berus,buku cerita,torch light dan macam-macam lagi.

Penat. Memang penat. Namun ada beberapa aktiviti yang aku tak dapat lakukan kerna terdapat beberapa aktiviti yang aku mahu tekankan untuk Nabila. Aku telah menyediakan jadual aktiviti untuknya sebelum aku bercuti tempohari. Sebelum ini aku pernah menceritakan tentang jadual ini pada entry lepas-lepas. Namun, aku mengubahsuai sedikit untuk cuti sepanjang sebulan ini.

Setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk merangsang anak mereka. Dan ini cara aku..kerna aku kadangkala seorang yang pelupa.

Aku juga tidak pasti adakah cara yang aku lakukan ini akan membawa kesan yang baik untuk Nabila atau tidak. Namun sekurang-kurang aktiviti rutin di sekolah aku laksanakan dan mungkin lebih dari aktiviti di sekolah.

Cumanya waktu renang Nabila masih belum dapat dilaksanakan kerana ayahnya masih belum lagi memasang kolam. Hurm..tak mengapalah, mungkin minggu depan boleh. :)

Sepertinya mempunyai anak istimewa bakal mengajar si ibu untuk lebih berfikiran kreatif. Setiap hari ada saja yang perlu difikir untuk merangsang otak si anak. Untuk anak seperti Nabila, kerosakan otak bukanlah menjadi penghalang untuknya dari terus pulih. Fungsi bahagian yang baik mungkin boleh menggantikan fungsi bahagian yang rosak. Cuma caranya perlu banyak bersabar dan diajar berulang kali sehingga pandai. Tanya sajalah pada mereka yang punya anak istimewa. Pastinya mereka akan menjawab perkara yang sama juga.

Namun apa yang kukatakan tadi bukanlah untuk menunjuk pandai atau sebagainya. Aku juga seperti kalian, yang sedang belajar memahami anak cerebral palsy. Belajar tanpa henti demi anak ini. Agar apa yang diajari bakal membantunya untuk hidup yang lebih baik. InsyaAllah...


3 comments:

mama wadi said...

u did a good job ina!!!! insya Allah everything will be ok...never give up ok

Yasmin Nabilah.. said...

mama wadi: terima kasih mama wadi..i will try my best for Nabila..InsyaAllah..:)

humbledmum said...

Keep up the good work! It's tiring but you'll get motivated when you see her progressing & I'm sure she will!

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...