22 October 2010

Sememangnya bukan mudah..

~tidur yang nyenyak..syahdu melihat wajah tulus anak ini..~


Semalam..sempat berbual dengan Jiey, Mama Rayyan. Memang banyak perkara yang kami bualkan sehingga sejam lebih bergayut telefon..!! hehe..Lama benar aku tak mendengar suara Jiey.. :)

Tadi Jiey ada mencoret entry terbarunya.. Dan segala yang dicoret itu ada benarnya. Bukan mudah kejayaan itu hadir tanpa sebarang usaha. Andai kita hanya berdoa tanpa sebarang usaha juga pasti kita tidak dapat hasil yang baik.

Terus terang ku katakan..Jiey merupakan salah seorang sumber inspirasi aku sedari dulu lagi. Melihatkan usahanya, aku sangat kagum. Ku kenal Rayyan, kutahu keadaannya sedari dulu..Dan kini, aku tersenyum bangga melihat kejayaan Mama ini dalam memberikan segala yang terbaik buat Rayyan.

Pernah aku down satu ketika dahulu. Pernah juga keliru dalam membuat keputusan. Dan segalanya ku rujuk pada Jiey. Bertanya pendapatnya. Dan Alhamdulillah..aku syukur kerana sahabat ini banyak membantu aku dalam urusan hal yang berkaitan Nabila.

Segala yang ku usahakan pada Nabila, Alhamdulillah..mula menampakkan hasil. Biarpun sedkit, aku syukur. Kerna aku masih mampu dan punya kudrat untuk membawanya menjalani rawatan. Benar kata Jiey..sedikit pun rangsangan yang kita lakukan, jika kerap dilakukan pasti anak itu akan mendapat inputnya.

Contohnya flash card. Sebulan aku mempraktikkannya.. Alhamdulillah..Nabila sudah mula memandang. Walaupun tidak sebagus mana..tetapi..matanya aku lihat dia memandang sekali sekala kad-kad di hadapannya. Cumanya aku terkilan. Tak dapat melakukannya sekerap sewaktu bercuti dulu. Hanya mampu lakukannya di waktu malam.Itupun andai Nabila masih belum tidur. Jika Nabila sudah tidur sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah..tak dapatlah aktiviti -aktiviti itu dilakukan olehnya.

Aku juga sudah tidak mahu membandingkan Nabila dengan anak-anak yang lain. Ita dan Jieylah yang banyak menyedarkan aku tentang perbandingan ini. Kini, aku jadikan anak-anak yang lebih bagus dari Nabila sebagai pemberi semangat kepadaku untuk aku terus memberikan input-input untuk Nabila.

Dan pastinya diri ini takkan lokek dalam memberi apa sahaja yang rakan-rakan seperjuangan mahukan untuk anak mereka. Lebih banyak berkongsi lebih banyak yang aku dapat. Sungguh!! Melalui blog inilah aku jumpa ramai rakan-rakan di luar sana yang tak putus-putus memberikan maklumat dan rawatan anak-anak mereka.Alhamdulillah..

Apapun, usaha itu tangga kejayaan.. :) Usaha selagi nyawa dikandung badan untuk anak istimewa ni.. :)

3 comments:

JMY said...

ya...mari kita berusaha...

MaMaNuRiN said...

teruskan usaha ina, mamanurin doakan dari jauh yerk.

Min said...

keep it up! usaha tangga kejayaan!

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...