21 April 2010

Sebak tatkala mendengar tangisanmu itu..

Hari ini aku menghantar Nabila ke Tasputra lagi. Pagi yang sangat mencabar buatku sebenarnya. Untuk pertama kalinya, aku terpaksa bangun seawal yang mungkin untuk menyiapkan Nabila.

Puas tidur barangkali, Nabila sedikit pun tidak menangis. Hanya merengek kecil sahaja. Dan selesai semua barang-barang yang perlu dibawa, terus saja, kaki menekan pedal minyak membelah angin sejuk pagi.

Sampai saja di jalan Ampang Hilir, jam sudah menunjukkan angka 8. Adui.. kalau begini setiap hari sememangnya aku terpaksa memilih untuk masuk kerja jam 8.30 pagi. Mujur juga bos sangat bertimbang rasa. Membenarkan aku masuk lewat sedikit kerana menghantar Nabila.

Nyaris juga nak kemalangan pagi tadi. Kereta Proton Saga hitam..meluncur laju..nyaris aku melanggarnya. Dan pemandu itu berhenti di tepi jalan sambil memaki hamun aku di dalam keretanya. Aku hanya mengangkat tangan tanda maaf.. Dan malas membiarkan perkara itu berlanjutan. Beberapa buah kereta sudah bersusun di belakang aku. Terus saja aku berjalan..tanpa menghiraukan lelaki itu. Bahaya. Nampak garang betul lelaki itu. Tak pasal di tumbuk..mampus!

Sampai saja, aku meletakkan Nabila.. dan cuba menidurkannya. Gagal. Matanya segar dan terus merengek. Agaknya tahu dia bakal ditinggalkan nanti. Aduhai anak ini.. Nabila sudah buat air mata ku bergenang. Aku cuba menahan..namun gagal. Beberapa orang pekerja cuba mengambil hati Nabila. Tak mahu melihat adegan seterusnya, aku terus mengatakan pada pekerja Tasputra untuk ke pejabat. Dan hanya kucupan di kepala Nabila saja yang aku tinggalkan untuk dia.

Sebak.. Sayu..Tatkala mendengar tangisan Nabila nyaring hingga ke pintu pagar utama. Kuat sungguh.. Dan tak mahu berpaling lagi. Terus meninggalkan Nabila dengan hati yang berbelah bagi.

Sungguh..mungkin itu juga perasaan ibu-ibu lain yang menghantar anak ke sekolah atau Taska. Aku pernah merasai perasaan itru suatu ketika dulu ketika Nabila di hantar ke taska semasa berumur 4 bulan. Sepanjang jalan aku menangis. Tak sanggup meninggalkannya di situ. Namun perjalanan Nabila di Taska itu hanya sebulan sahaja. Melihatkan keadaannya, harus dijaga dengan rapi, mak sanggup menjaga Nabila walaupun mak pesakit buah pinggang.

Dan esok..aku akan menghantarnya lagi. Kata jiranku tadi..Nabila menangis. Tak selesa.. dan mahu ada orang sentiasa dengannya. Sian Nabila.. Mungkin juga dia tak biasa dengan keadaan di situ. Tak pe.. aku akan cuba dalam sebulan ni. Lihat bagaimana keadaannya. Jika nampak ok aku akan teruskan. Jika tidak, aku terpaksa menangguh dahulu tentang hal sekolah ini sehingga aku rasakan sesuai dan bersedia untuk Nabila ke situ lagi..

p/s : kosong je masa on the way balik Rawang tadi. Car seat Nabila empty..Sebab malam ni Nabila tido ngan neneknya. Aku terpaksa tinggalkan Nabila kat rumah mak sebab nak kemas baju-baju untuk ke induksi Jumaat ni..Cian anak ibu.. Rindulah.. terasa nak peluk Nabila pula sekarang ni..huhu..Macam terasa je dia kat sebelah aku tengah dalam buaian ni..huwaaaa!

19 April 2010

Adoiiiyaiiii.. Nabila demam lagik!

Semalam..pulang saja dari KLCC, Nabila sudah menunjukkan tanda-tanda untuk demam. Bersin berkali-kali di dalam kereta. Dan sudahnya ketika di HKL..Nabila sudah menunjukkan taringnya.

Puas memujuk anak ini. Namun..ketidakselesaan di bahagian hidung buat Nabila menangis tak henti-henti. Dan sudahnya ayahnya membawa Nabila keluar dari wad ICU.Dan aku pula bersama Ita melihat keadaan Alanna..

Keadaan Alanna? Mungkin ada yang dah tahu Alanna telah dimasukkan ke ICU semula kerana sawan. Ya Allah..risaunya aku pada anak itu. Aku dapat rasakan kesengsaraan Alanna ketika itu akibat sesak nafas.

Bila jadi perkara seperti Nabila dan Alanna..menyesal juga tidak belajar rajin-rajin dahulu. Andai belajar tinggi-tinggi dulu..boleh saja menjadi doktor. Dan terus boleh merawat kedua anak ini. Dan tak lupa juga pada anakku yang lain.. Alisya, Aiman, Habib, Ian, Idris dan Irfan.. Akan ibu ubat semua penyakitmu sayang. Ibu takkan biarkan penyakit itu semua hinggap ke tubuh kecil mu itu..

Namun..apakan daya.. aku hanya merancang saja..Tapi Allah yang tentukan..

Dan mengharapkan Nabila segera sembuh. Minggu ini akan sibuk sebenarnya. Akan berkemas-kemas untuk Induksi Jumaat ini. Macamanalah nak tinggalkan Nabila dengan keadan demam begini. Aduii..pasti merindui Nabila nanti..Lama sungguh masa itu..

Nabila di Klinik Aniza dan tido senja tadi..Dah lalok kena penangan ubat-ubat tadi..huhu..

18 April 2010

Bufday Girl!

Allah selamat kan kamu..
Allah selamat kan kamu..
Allah selamatkan YASMIN NABILAH..
Allah selamatkan kamu...


Yeay.. Sudah 2 tahun anak ini..dan semalam kalau diikutkan Abg keje, tapi atas anak tersayang.. ABG BERCUTI selama 2 hari..

Tak tahu nak gi kemana sebenarnya..Cadang mahu HKL, KLCC dan OU semalam. Namun keluar rumah pun dah pukul 2, terpaksa la menunda ke HKL dan KLCC.

Dan di OU, hanya membeli hadiah untuk anak-anakku..Habib, Alisya dan Idris. Dan juga hadiah cabutan bertuah untuk ke Teluk Senangin nanti. Puas berpusing-pusing di dalam OU. Ramai betul orang. Sampai kena parking kat luar..Panas pun iya jugak..Adoiiiii!

Takde yang special..tapi puas dapat berjalan dengan Abg dan Nabila. Ingat nak belikan Nabila walker ala2 camnih..
Hurm..cam tak dapat je..Sebab Nabila dah 2 tahun.. dah tinggi pulak tu.. Tak sesuai dah..huhu..

Sudahnya beli saja mainan yang diletakkan dalam stroller.. huhu..

Takpelah..nanti ibu tgk rezeki lain pulak yek.. :)

Dan inilah wajah anak dara aku sepanjang hari semalam..


p/s : wah..semalam 2 orang kawan aku.. Midah dan Jamiah selamat melahirkan anak ke dua mereka masing-masing..dua-dua boy pulak tu.. Sama pulak dengan hari lahir Nabila..tahniah buat Midah ngan Jamiah.. :) seronok tgk tengok masing-masing menambah..hehe..nanti aku menyusul pulak yek!

p/s lagi : Lega utang-utang semua selesai.. :)

17 April 2010

Sekali lagi aku terkenang kisah itu..

2 tahun lalu..tarikh inilah menjadi saksi kesusahan dan kepayahan seorang ibu bertarung nyawa untuk melahirkan anak ini..

YASMIN NABILAH..........

Sungguh..saat Nabila di dalam kandungan..adalah perkara yang terindah yang pernah berlaku dalam hidup aku. Merasa tendangan kaki kecil itu memberi isyarat bahawa dia seorang bayi yang sihat dan cergas di dalam rahimku..

Namun..hari itu..ia telah meragut segala kebahagiaan yang pernah aku rasakan dulu.

Pahit atau tidak ..aku dan abg terpaksa menelannya. Menerima sahaja apa yang telah ditakdirkan untuk anakku. Aku pasti Dia tahu apa yang terbaik buat Nabila. Dan Dia juga tahu Nabila anak yang kuat. Itu perjanjian Nabila dengan Dia sebelum lahir ke bumi ini.

Sedih..memang sedih. Dalam kesedihan ini..rupanya sudah 2 tahun anak ini membesar dengan penuh kasih sayang dari keluarga kami. Alhamdulillah..Aku bersyukur..keluarga menerima Nabila seadanya. Walau kekurangan di 'situ'..namun aku pasti Nabila punya kelebihan yang pastinya boleh menggegarkan dunia ini.

Anak kecil ini tidak pernah menyerah kalah. Hidupnya sentiasa dalam perjuangan. Bukan di medan perang..tetapi berjuang demi diri sendiri. Berjuang untuk meningkatkan diri agar tidak ketinggalan. Mampukah Nabila? Insyaallah..berkat doa dan usaha setiap hari pasti akan membuahkan hasil.

2 tahun.. terlalu banyak yang berlaku pada Nabila. Kenangan pahit dan manis sememangnya sukar untuk aku lupakan sepanjang aku membesarkan Nabila. Anak ini punya karisma yang tersendiri. Yang pasti kekuatannya adalah sumber kepada aku untuk terus berjuang untuknya.

Dan diwaktu ini aku dapat rasakan anak ini semakin bijak. Sangat pandai mengatur strategi untuk mendapatkan perhatian dari orang sekelilingnya. Aku berharap agar ia berterusan. Malah lebih maju lagi ke hadapan. Dan tidak mahu menoleh ke belakang lagi.

Buat Nabila, tiada harta yang dapat ibu berikan kepada kamu selain belajar. Kita bukanlah orang kaya atau berada..namun apa yang ibu sumbangkan untuk pembelajaran kamu sedikit sebanyak membantu kamu dalam usaha untuk memajukan diri. Ibu tak mahu orang di luar sana memandang rendah kepadamu. Ibu mahu Nabila terus berusaha supaya mampu berdikari sendiri dan TIDAK menyusahkan orang lain. Ibu akan pastikan Nabila mendapat apa yang terbaik buat dirimu. ITU JANJI IBU PADA NABILA. Kasih ibu dan ayah tiada hujungnya dan tiada nokhtah buatmu sayang. Sentiasa mengalir dalam jiwa ini dan sentiasa subur mewangi. Hadirmu tidak sedikit pun mengubah hidup kita. Malah kehadiran mu membuatkan hidup ibu lebih bererti lagi. Ibu dapat belajar perkara yang selama ini ibu anggap enteng sahaja. Maafkan ibu sayang. Andai diberi peluang..mahu saja ibu melahirkan kamu semula dan menjadikan kamu puteri yang cantik dan baik yang pernah ada di dalam dunia ini.

kedua yang terchenta.. Ibu sayang pada ayah dan Nabila. Kamu berdua adalah jantung ibu..Tiada jantung..tidak bernyawalah ibu..

15 April 2010

Ke sekolah buat pertama kalinya...

Entry yang masih panas..balik saja terus taip :)

Seperti yang diberitahu semalam..aku menghantar Nabila ke Tasputra secara 'officially' hari ini. Perasaan bercampur-campur tatkala kaki melangkah ke sini..

Maaf..sebelum bercerita lebih lanjut, ada yang bertanya tempat apakah yang aku maksudkan..?

Tasputra merupakan tempat jagaan untuk anak-anak istimewa. Kaedahnya seperti taska atau pusat jagaan harian. Ibu dan ayah boleh meninggalkan anak seharian di situ. Waktu pusat jagaan ini di buka dari jam 7.30 pagi hingga 5 petang. Hanya beroperasi Isnin hingga Jumaat.

Pusat jagaan ini adalah dibawah satu agensi bukan kerajaan (NGO) dan yuran yang dikenakan adalah mengikut pendapatan keluarga. Antara aktiviti dilakukan adalah physio dan occupational therapy, Speech therapy, berenang, menyanyi dan lain-lain lagi..Aktiviti yang dibuat adalah mengikut tahap anak-anak itu. Ada juga yang ke sekolah khas pada waktu pagi dan petangnya berada di Tasputra.

Makan pula akan diberi sebanyak 2 kali (tengahari dan petang). Untuk pagi tak sure pulak ada ke idak.. tadi datang pun dah kul 9 pagi. Tengok semua dah masuk bilik gym. Tengahari..selesai makan, mereka akan mandikan semua anak-anak dan berehat sambil menonton TV. Dan selesai makan petang, aktiviti yang dilakukan Nabila tadi adalah menyanyi. Dibuat dalam bulatan dan anak-anak yang belum boleh duduk akan bersama dengan penjaga masing-masing untuk menyanyi.

Setiap penjaga akan diberi anak untuk dijaga. Seorang penjaga mungkin akan menjaga 3-4 orang. Bergantung juga ramai atau tidak anak-anak yang hadir pada hari itu. Kebanyakan anak-anak disitu berusia 3-26 tahun ( rasanya puluhan umur..sebaya kita pun ada gak..)
Kalau semua hadir angka boleh mencecah 40 orang kanak-kanak di situ. Dan pekerja..rasanya ramai.. tak terkira pulak aku.. ada dalam belas-belas orang gak la..

Maaf..pengenalan yang agak cerca merba..huhu..Pening lalat lagi nih.. :)

Untuk Nabila.. sampai saja.. terus ke gym. ramai anak-anak di situ. Dan masing-masing tengah sibuk dengan aktiviti. Nabila ketika itu agak mengantuk sebenarnya. Risau juga aku. Sebab Nabila ni suka tidur dalam buaian dan rocker..

Tapi tadi aku letak saja Nabila..tepuk-tepuk sikit, terus Nabila tertidur. Mengantuk barangkali.

Sementara itu..aku sibuk melihat anak-anak lain sambil berbual dengan therapist dan pekerja di situ.

Kemudian, aku terpaksa mengejutkan Nabila sebab 'turn' Nabila dah sampai. Dan ketika itu..Nabila menangis. Bukan sebab sakit..tapi sebab lapar.. hehe.. nasib baik makanan semua dah ready dah. Terus saja aku menyuap Nabila.

Dan petangnya, aku keluar dari gym dan meletakkan Nabila di tempat anak-anak berbaring dan berehat. Semua tengok TV. Cuma ada je yang tertidur kerana kekenyangan. Nabila pun tidur jugak..Letih la tuh!

Dan jam 3 , makan diberi sekali lagi. Kali ini makan yang agak ringan. Nabila pula..alhamdulillah.. tiada masalah bab makan ni. Cuma macam biasa susah nak bukak mulut. hehe..

Dan selesai makan, aktiviti diteruskan. Ada anak yang ke kolam renang untuk aktiviti hydrotherapy. Dan yang mana tak ke kolam, di suruh buat bulatan dan menyanyi beramai-ramai.. Alhamdulillah..Nabila suka dengan aktiviti ini. Tersenyum sengih dia bila tangan digerakkan dan melihat kakak dan abang disitu menyanyi..

Tadi aku diberitahu juga..hari Selasa nanti Nabila akan di berjumpa dengan dentist. Aku kena ada sekali masa itu sebab perjumpaan untuk kali pertama. Alamak aiii.. bertembung pulak dengan appointment Physio kat Sg. Buloh.. Camner nih..? Wah..jumpe doktor gigi la Nabila nih. Tak penah aku bawak dia jumpe doktor gigi.. tgk tasputra dah provide kan semua tu untuk anak-anak disitu. Bagus jugak nih!

Hurm..aku khuatir tentang Nabila di situ sebenarnya. Berkaitan dengan menyusu. Sepanjang hari tadi.. Nabila hanya minum susu sekali sahaja. Dan selepas itu..langsung tak mahu. Kenyang barangkali. Ada juga penjaga di situ memberitahu aku bahawa kebanyakan budak disitu, masuk saja Tasputra terus semua berhenti menyusu secara tiba-tiba. Nak tanya kawan-kawan..Adakah patut Nabila melalui frasa itu bila usia sudah menginjak usia 2 tahun?


p/s : Alhamdulillah..segalanya ok tadi. Harap ia berterusan. Hati ibu. Kadangkala macam tak sedap nak tinggalkan anak di situ. Asyik berlegar-legar.. Betulkah tindakan aku ini? Jika difikirkan.. Andai aku masih lagi tidak memberi pendedahan semua itu kepada Nabila..pasti Nabila tak pandai untuk bersosial dan berkomunikasi bersama orang lain. Yang aku kagum tadi.. Nabila sedikit pun tak merengek dan menangis. Senyum saja dia sepanjang di situ.. :)

aksi Nabila sepanjang di Tasputra.. Perasan tak gambar bawah kiri.. Ada budak tengah main dengan Nabila..siap tanya aku nama ibu ngan ayah Nabila..hehe.. Bijak.. :)


Antara peralatan senaman di dalam gym..

Yang ni antara standing frame yang di gunakan di situ.

Antara toys yang ada..penuh tuh kat situ.. dan juga katil untuk exercise..

Booster, wedges ngan 'kerusi' yang cukup untuk anak2 disitu.. Serius nih..banyak tul alat2 exercise..

Kolam untuk hydrotherapy.

Untuk terapi kaki atau mudahnya untuk terapi sensory..

jumping jumping..rasa nak melompat je dalam tuh..hehe..

14 April 2010

berdebar-debar..

Berdebarnya hati ini..

Menantikan esok..

Pebenda tuh..?

NABILA AKAN KE TASPUTRA ESOK...!

Aduiiii.. Bercampur baur perasaan ni...

Cuak pun ada gak..macam aku yang nak masuk sekolah..

Risau..!

Kenapa pulak nak risau? Bukan tak jumpa langsung Nabila..!

huhuhuhuhuhuhuhuhuhu.............................

Memang la jumpa.. Tapi boleh ke mereka jaga Nabila..?

Memangla aku tak harap sangat dorang jaga seperti mana mak menjaga Nabila sepanjang 2 tahun ini..

Tapi hati ni..risau tetap ada....

Esok aku akan temankan Nabila sepanjang hari..

Dan akan tengok apa yang bakal Nabila buat di sana...

Jumaat pun sama....

Temankan dia..

Isnin? tak pasti lagi.... Tak amik cuti pun..

....................................
...............................
.........................
.............
.....
..
.


Kawan-kawan..doakan Nabila sentiasa dalam keadaan baik yek di sana..

p/s : dok terpikir dari tadi..betul ke tindakan aku ni letakkan Nabila di situ..? Ada baiknya kah? Tadi tanya abg..dia suruh cuba dulu..Adui....pening..pening..

12 April 2010

Pandangan mata itu..

Syahdu rasa hati ini. Selesai memandikan Nabila, dia melakukan sesuatu perkara yang aku tunggu selama ini.

Perubahan demi perubahan dapat aku lihat sejak dua menjak ini. Walau sedikit,namun aku coretkan di sini baut kenangan aku dan Nabila nanti.

Sewaktu memakaikan pakaian Nabila, aku membisikkan namanya di telinga kanannya.

" Sayang Nabila "..

Lantas dia menoleh. Memandang aku tepat ! Dan kemudian dia senyum..

Aduh.. Senyumannya yang menusuk kalbu ini. Aku peluk Nabila erat. Betulkah apa yang aku nampak ini?

Aku cuba sekali lagi..

" Nabila..."

Kali ini di telinga kiri.

Dan dia menoleh sebelah kiri pula. Dan senyum lagi. Dan air mata ini terus berhamburan. Aku peluk Nabila erat.

"Anak ibu pandang ibu yek..Ya Allah.. terima kasih Ya Allah.."

Aku menangis. Kali ini agak kuat. Dan sambil memeluk Nabila erat.

Kawan-kawan tahu apa Nabila buat..?

Dia ketawa... YA KETAWA DENGAN KUATNYA. Jarang dia ketawa sebegitu. Melainkan jika ada yang cuba menggelikan tubuhnya.

Ya Allah.. Indahnya bila matanya memandang ke arahku. Indahnya pandangan itu di sulami dengan kata-kata panggilan ibu.

Sabar.. Sabar.. Mungkin ini satu petanda baik. Aku perlu berusaha lagi. Terima kasih Ya Allah. Kau berikan nikmat pandangan matanya kepadaku walaupun ianya sebentar saja.. Dan ku harapkan ia akan berlaku lagi.. Terima kasih Ya Allah..

Mungkin aku terlalu mengharapkan Nabila memandang segala yang ada di sekelilingnya..

p/s: kawan-kawan.. Alanna telah pun di pindahklan dari hospital Sg. Buloh ke Hospital Kuala Lumpur. Menaiki ambulance pagi tadi. Menurut kata Ayu, Alanna akan di letakkan di dalam ICU untuk pemerhatian lanjut. Darah Alanna akan di hantar ke Australia nanti untuk pemeriksaan. Sewaktu aku menelefon petang tadi, Ayu sedang menangis. Sedih. Aku tidak menyangka perkara ini boleh menjadi semakin serius. Kawan-kawan..Ina mohon..doakan supaya Alanna kembali pulih dan sihat seperti dulu. Sungguh kami rindukan senyumannya.

11 April 2010

Alanna Sayang..

Maaf lama tidak update apa-apa di dalam blog.

Seminggu ini, agak sibuk sebenarnya. Sejak empat hari lepas, aku ke hospital Sg. Buloh melawat Alanna. Mendengar saja perkhabaran yang Alanna di tahan wad, terus buat aku tak sabar-sabar untuk berjumpa dengannya.

Sayu..

Itu yang boleh aku gambarkan ketika pertama kali aku melihat Alanna terbaring lesu di hospital. Jatuh air mataku melihat keadaannya. Pada mulanya niat tidak mahu menangis depan Ayu. Kononnya mahu memberi semangat kepada mummy ini. Namun..hati ini cepat tersentuh. Menurut Ayu, ketika di masukkan ke hospital, Alanna ceria. Senyuman menghiasi bibirnya.

Namun..tengahari Rabu, aku lihat Alanna sedang berehat. Kata Ayu, Alanna letih. Di tolak ke sana kemari untuk pemeriksaan. Dan Alanna ketika itu sedang berpuasa. Sesekali Alanna batuk. Sayu dan sakitnya aku mendengar batuknya.Aduhai..kenapa berat benar dugaan yang Kau berikan pada anak kecil ini..

Dan tengahari itu, berat kaki ini melangkah meninggalkan Ayu dan Alanna. Mohon segala perjalanannya di hospital dipermudahkan..Itu doaku buat anak itu..

Dan petang khamis aku membaca mesej dari Ayu. Katanya, kondisi Alanna masih begitu. Malah di suruh puasa lagi. Aduhai..aku mula sibuk mencari kawan-kawan untuk sama-sama ke hospital. Pada mulanya aku mengajak Ita. Namun dek kerna jauh dan mungkin juga tak sempat ke sana, Ita hanya mengirim salam saja pada Ayu. Dan tiba-tiba Jiey mesej aku. Lantas aku mengajak dia ke hospital untuk melawat Alanna. Cepat sahaja Jiey bersetuju dengan aku untuk bersama-sama melawat Alanna.

Tiba di sana..aku lihat Alanna masih lagi terbaring lesu. Mungkin juga lapar dek kerna ‘dipaksa’ berpuasa. Kasihan anak itu. Aku dapat rasa pasti perutnya berkeroncong lapar. Dan tiba waktu makan ubat, Alanna seperti ingat ubat itu adalah susu. Aduhai.. Air mata hampir saja menitik..Sedihnya.

Otak aku dan Jiey bagai berputar-putar ligat memikirkan cara bagaimana untuk membantu Alanna. Mahu saja kami membawa lari anak itu. Namun akal membataskan kami untuk berbuat demikian. Kaki ini lemah melangkah keluar dari wad. Dan terus kami mencari idea untuk membantu Alanna. Mahu saja aku berikan duit yang hendak ke Teluk Senangin kepada mereka. Kalaulah kami kaya..mahu saja membantu dan bawa Alanna ke private hospital. Tak perlu di tunggu-tunggu lagi. Kalaulah duit jatuh dari langit..kan senang… :(

Dan Jumaat, aku melihat lagi keadaan Alanna di Hospital. Kata Ayu, Alanna dikehendaki menjalani pemeriksaan mata bagi mengesan punca Alanna berkeadaan demikian. Namun jawapan yang diterima negatif. Tiada tanda-tanda yang dapat diperoleh dari pemeriksaan tersebut.

Dan semalam, pulang saja dari Gedangsa, semua rakan-rakan datang dengan tujuan untuk melihat sendiri keadaan Alanna. Agak terkejar-kejar sebenarnya, takut waktu melawat tamat. Kami tak dapat pergi awal kerana anak masing-masing masih lagi dalam keadaan berbalut. Jam 6.45 tiba di hospital..dan meninjau..rupanya waktu melawat belum tamat lagi.

Ita, Kak Noni, Ida, Zura dan Jiey bersama melawat Ayu dan Alanna petang itu. Kata-kata semangat sebagai ubat Ayu dan Alanna. Syarul, suami Ayu pula ke lobi kerana berjumpa semua sang suami yang setia menanti khabar dari Alanna. Pada mulanya kami semua tidak mahu menangis. Namun, naluri ibu, mana mampu untuk menahan sebak pabila ada anak yang sedang bertarung menahan kesakitan.

Alhamdulillah, aku sebenarnya kagum dengan semangat semua ibu-ibu ini. Bertuah dapat berkenalan dengan mereka. Mereka memberi kata semangat tatkala salah seorang adik beradik ditimpa kesusahan. bagi aku mereka bukan sekadar kawan, malah sudah seperti adik beradik. Terima kasih kawan-kawan..

Buat Ayu dan Syarul, Alanna sedang menumpang semangat dari kalian berdua. Tabahkan hati. Fikir yang positif.Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Buat anakku Alanna, Ibu tahu kamu anak yang kuat. Kuatkan semangatmu untuk melawan semua itu yek sayang. Ibu mahu kamu keluar dari hospital cepat-cepat. Nanti leh lepak dengan abang dan kakak Alanna. Ramai tau. Ada Kakak Nabila, Kakak Alisya, Abang Aiman, Abg Irfan, Abang Habib, Abang Idris dan Abang Ian. Nanti leh kita jalan-jalan lagi yek..

p/s : Sori tak amik apa-apa picture. Tak sampai hati nak amik gambar dengan keadaan gitu. Hurm..esok Alanna akan dihantar ke HKL menaiki ambulance. Dia mungkin diperiksa oleh pakar di sana pula. Doakan yang terbaik buat Alanna yek kawan-kawan..

05 April 2010

Plan yang tak menjadi...

Aduhai.. Hampir sebulan juga aku plan. Last-last tak jadi buat bulan nih..

Pebenda tuh..?

Hurm..Sebenarnya aku sudah merancang untuk sambutan hari lahir Nabila bulan ni. Sebab tahun lepas..kami terpaksa menunggu bulan 5 untuk menyambutnya. Dan rasanya tak mahu menunggu seperti itu lagi..

Tapi apa yang dirancang hanya Allah sahaja yang menentukan..Hurm..takleh nak buat apa.. Sebab aku terpaksa menghadiri kursus Induksi Umum pada 23hb-30hb April nanti. Pada mulanya memang aku tak dapat surat. Ingat nama takde..atau mungkin kumpulan lain barangkali.Tapi entah kenapa..tiba-tiba kawan aku telefon..dia kata surat dah sampai..Huhu..dan tarikhnya kena pulak dengan tarikh sambutan birthday Nabila dan tarikh ke Teluk Senangin..

Masih terpikir-pikir macamana nak gi teluk Senangin. Tak tau abis induksi kul berapa.. Adui..pening-pening.... Tak mahu ketinggalan untuk hari Jumaat itu. Sebab tak mahu rugi satu hari pun bersama dengan family superkids..

Hurm..harapnya segalanya berjalan dengan lancar. Tak mahu apa-apa jadi atau perkara-perkara yang boleh membatalkan hasrat untuk join family gathering ini..Mudah-mudahan..Amin..

04 April 2010

Standing Frame.

Entry khas untuk insan 'Ingin Tahu' . Mahu aku menceritakan tentang standing frame yang telah Atuk Nabila bina.

Mungkin juga entry ini khas buat ayah aku juga. Atas kasih pada cucunya, lalu dibuatkan alat ini. Terima kasih ayah.. :)

Harapnya ia dapat jadi manfaat pada nephew 'Ingin Tahu'.. (napa tak cakap nama yek..huhu).

Seperti biasa ayah aku sememangnya banyak idea dalam hal-hal mencipta nih.. Silap..bukan cipta tapi hasil kreativiti insan lain yang boleh di upgradekan untuk Nabila...Hurm..tengok sekali saja benda tuh..dah boleh pikir dan amik cilok sikit idea dari orang lain. Cilok tu tak curi tau..Ala klu curi pun untuk kebaikan..bukan untuk keburukan. Curik idea je.

Menggunakan barang-barang terpakai. Papan, kaki meja kanak-kanak, tali yang dah siap di jahit dan penahan untuk standing frame (kira tulang belakang la..) , diperbuat dari besi.. dan skru jer..

Rupa dari sisi hadapan..

Dari arah belakang..

cara mengikat kaki meja sebagai penahan..

Kaki meja tu akan di tolak ke belakang.

Kaki meja tu di 'kepak'..atau lebih senang..dibukak..

Dan besi sebagai penahan untuk megelakkan kaki meja tertutup kembali.

Hurm...camner? Kreatif bukan? Tah camner Ayah leh terpikir idea ni..aku tak pasti.. Yang aku tau..tiba-tiba dia kata dia nak buat standing frame macam umah Kak Raw..

So..harap ada la yang dapat manfaat dari entry ni.. :)

03 April 2010

Celarunya fikiran!

Entah sejak 2-3 hari ni, aku asyik memikirkan tentang hal Nabila. Tentang hal untuk ke Tasputra nanti. Hanya tinggal 11 hari saja untuk aku mempersiapkan diri untuk menjalani kehidupan baru ini. Agak berdebar sebenarnya. Aku rasa sama seperti orang lain yang akan menghantar anak mereka ke sekolah buat pertama kalinya.

Dan semalam aku menyuarakan rasa hati ini kepada kawan pejabat, keluarga superkids dan juga pada Abg..

Entah..

Rasa gundah-gulana tak tentu pasal pula. Patutnya seronok..huhu..

Hurm..kalau difikirkan memang susah hati. Yelah..nak menyerahkan permata hati yang satu ini kepada orang lain..rasa amat berat sekali. Emak pula lagilah..Awal-awal lagi tak setuju. Dek kerna kedegilan anaknya yang sorang ini..terpaksa menurut kata.

Hanya doa sahaja iringin aku untuk Nabila. Moga segalanya baik-baik saja di situ. Ramai juga yang memberi aku nasihat agar mencuba saja buat 2-3 minggu di situ. Dan lihat apa perkembangan Nabila. Serasi atau tidak Nabila di situ. Terima kasih kawan-kawan atas nasihat yang diberikan..Sekurang-kurangnya kata-kata kawan semua buat hati ini tenang kembali..

p/s : semalam lepaking kat umah Zali+Ida..sempena besday mummy Ida.. :) Terima kasih Zali+Ida atas jemputan dan makanan yang disediakan.. :) Nabila jer kamuk-kamuk..huhu..Tah kenapa aku tak pasti..Dan pada Ayu+Syarul , Ita+Farid & Put+Megat .. enjoy jumpe korang..! :)

01 April 2010

Asyik tertangguh je..!

Sebenarnya ada satu perkara yang tertangguh sejak beberapa bulan lepas lagi. Pernah aku menulis tentang perkara ini pada entry ini . Tetapi masih lagi dalam merangka-rangka aktiviti yang harus dilakukan oleh Nabila..

Dan baru-baru ini aku melihat dan membaca entry dari Jiey . Dan rasanya aku sudah mendapat idea untuk melengkapkan senarai aktiviti itu. Terima kasih buat Jiey yang sudi berkongsi maklumat dalam blognya. Kalau tak, sampai sekarang aku masih lagi merangka-rangka apa yang perlu dimasukkan dalam buku catatan itu. Idea Jiey diambil sedikit dan diubahsuai mengikut kemampuan Nabila.

Dan pagi tadi, aku gigih menyiapkannya juga. Dan hasilnya, aku bukukan dan dapat melihat jelas apa yang bakal aku lakukan untuk Nabila. Selama ini aku hanya merangka apa sahaja yang ada di dalam kepala aku. Dan kini, dengan adanya buku ini..segala aktiviti Nabila lebih jelas dan aku dapat kesan apa lagi aktiviti yang jarang sekali aku lakukan untuk Nabila.


Hurm..nampak banyak kotak..tapi belum tentu penuh. Seperti kata Jiey..aku juga punya masalah untuk memenuhkan ruang-ruang kotak ini. Kalaulah surirumah sepenuh masa..sudah tentu kotak-kotak ini penuh atau hampir saja penuh dengan aktiviti.. :)

Tak banyak yang dapat aku lakukan untuk sepanjang malam ketika bersama Nabila. Budak sekecil Nabila, apa sahaja yang dia tahu. Menangis bila di paksa. Sebab itu apabila aku melakukan aktiviti untuknya, aku akan melihat mood Nabila itu dulu. Jika asyik menangis saja sudah tentu Nabila tak dapat apa yang akan dipelajarinya.

Tapi, usaha juga demi Nabila. Tak penuh pun takpe..janji ada aktiviti di buat. Ia akan menjadikan diri kita sebagai ibu yang berdisiplin dalam mengajar anak. Betul! Aku sendiri cuba mendisplinkan diri mengikut aturan yang telah ditetapkan demi Nabila. Semua untuk kebaikan dia juga bukan?

Dan rasanya tak mahu ia sebagai 'hangat-hangat tahi ayam' . Mahu ia sebagai panduan buat aku nanti. Cuma aktiviti yang aku buat ini mungkin akan berubah dari masa ke semasa mengikut keperluan Nabila nanti. Dan yang pasti..aku dah mula menggunakan balik standing frame yang dibuat oleh ayah dulu. Sudah sekian lama aku tak menggunakannya. Sejak insiden semalam..rasanya adalah lebih baik aku menggunakan kaedah aku sendiri.. Ada yang ingat ke gambar Nabila berdiri kat standing frame ayah aku tuh.. Jap aku tepek kat bawah..

Standing frame ini aku ubah suai sket..tambah lagi pengikat untuk Nabila..Sebab tali yang sedia ada tak kuat sangat..!

p/s : asyik batuk je nih..tadi Nabila pun meragam je kat umah mak..huhu..balik pun lambat tadi. bantai aku tersangkut jem hampir 1/2 jam kat bulatan area Batu Caves! Tensen betul..Call member kata Rawang pun jem..Sudahnya tadi sampai umah kul 10..Balik lewat sket dari umah mak..huwwaaa!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...