10 January 2011

Masih dalam mood nangis!!

Pagi tadi, Nabila sempat melelapkan mata sementara menantikan aku bersiap untuk ke tempat kerja. Dan, Nabila masih lagi lena bila aku mengangkatnya masuk ke dalam kereta.

Sampai di Selayang, dia terjaga. Dan tiba-tiba muntah. Nampak kesan-kesan susu yang diminumnya subuh tadi. Dan dia mula menunjukkan tanda-tanda mahu menangis.

"Dik, ibu tgh bawak kete nih..jalan sesak ni..kejap ek..adik dok diam-diam"

Puaslah aku mengulang ayat itu berulang kali sambil tangan kiri menepuk-nepuk tanda pujuk pada Nabila. Tangisannya tidak juga reda, malah bertambah kuat lagi. Bayangkan sajalah, dari Selayang ke Ampang. menangis tak henti-henti. Sudahlah hari Isnin, jalan amatlah sesak. Highway DUKE tu jarang sesak..tapi entah kenapa, sepertinya semua berpusu-pusu ke pejabat dalam waktu serentak. Dan tangan kiri masih lagi menepuk-nepuk Nabila dan kadangkala berubah untuk menukar gear. Faham sajalah kete manual!

Dan sudahnya, tiada lagi bunyi lagu di radio. Tiada suara Farah Fauzana, FBI dan AG..yang tinggal hanya suara tangisan Nabila. Meleleh-leleh air mata. Apa yang tak kena, aku tak pasti.

Sampai di sekolah, jam sudah menunjukkan angka 8.30 pagi. Memang dah lewat sangat. Dan Nabila pula bila diletak tak mahu dipujuk. Tangisan semakin kuat mengisi segenap ruang dalam sekolah. Yang lain hanya memerhatikan Nabila. Aduhai..!!

" Tengok kakak..baik je baring sebelah. Tak nangis pun.."

"Huuuuuuuwwwwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaa"

Kakak yang ada di sebelah Nabila tersenyum bila aku menegurnya. Manis dan baik sekali. Anak Cerebral Palsy..terbaring dan nampak anak mata saja yang bergerak. Namun dia faham kataku. Timbul rasa terharu bila melihat senyuman anak itu tadi.

Dan aku membancuh susu untuk Nabila. Pekerja sekolah cuba menawarkan diri untuk memujuk, namun aku dapat rasakan pastinya Nabila akan meraung lebih kuat lagi. Sudahnya aku memberitahu rakan sepejabat, menyatakan aku lewat sedikit masuk ke pejabat.

Bila dipujuk masih belum berhenti, aku terus membawa Nabila ke ruang Gym. Di situ ada satu buai dan selalunya bila Nabila meragam, mereka akan meletakkannya di situ. Berbuailah Nabila sehingga tangisannya reda.

Dan hati ini berat meninggalkan Nabila dalam keadaan matanya bengkak. Kerja tetap kerja. Mana nak cekau duit kalau tak kerja adik oiii!!

Balik saja dari kerja, mak menyatakan ada bungkusan di dalam beg Nabila. Dan aku terus membukanya. Dan tak sangka pula Nabila dapat hadiah. Champion menangis kat Tasputra.. So dapat hadiah lah..


hahahahahahahhahahahahaha...Percaya ke?

Tak lah..


~Laptop mini. Hadiah sempena sambutan krismas di sekolah. Tak tau pulak sapa yang dermawan belikan hadiah ni.Mesti semua anak-anak dapat sorang satu~

5 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

Wah...bestnya nabila dapat laptop.pinky lagi.hihihik.
nabila xmau nangis-nangis lagi tau.sian ibu nak g kerja xsenang bila pikir nabila nangis.nabila kan good girl.
kiss n hug nabila!

ICAZIESYIRA said...

wahhhh untungnya nabila.
esok boleh add aunty kat fb ye :D

Azma said...

bagusnya..sapelah yg pemurah tu ye..rezeki utk nabila tu..bagi ibu dia senyum skali kan...

nuyin2u said...

wah bestnya, aunty nak juga. semalam nampak van Tasputra Perkim kat lobi HUKM, teringat kat nabila, oo ni mesti van sekolah nabila. hehe

Jue-Isteri_Ibu said...

wah!..si comey dah ada laptop sendiri..pas ni mesti nabila sibuk, kan? nabila tak mo nangis2 lagi tau, cian ibu..budak bijak, dia tak wat ibu susah hati..ha, cam tu la, senyum2, manis jer...

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...