09 March 2011

Pagi-pagi sudah dengar nasihat!

Ya, pagi-pagi lagi sudah mendengar saya berkata macam-macam pada Nabila. Kerana Nabila masih dalam mood tidak stabil! Entah kenapa malam tadi, Nabila mengamuk sakan kerana sukar untuk melelapkan mata. Sudahnya saya berkata..

" Adik..kalau nak tidur, tidur jelah. Pejam mata tu..Jangan menangis. Tak eloklah. Jiran kita semua nak tidur! " .

Ayat terakhir saya setelah puas memujuk Nabila malam tadi. Dan saya memasang ayah-ayat Ruqyah untuk menenangkan Nabila. Dalam hati memikir puncanya. Makan sudah, susu sudah, baju dan pampers juga sudah di tukar. Apa lagi ragamnya?

Dan bangun pagi, Nabila tetap dengan mood gelora ! :(

Dan langkah terakhir, saya bercakap dengannya ketika dalam perjalanan ke sekolah pagi tadi..

Adik, napa menangis? Adik penat yek. Adik nak tidur ke? Adik tidurlah. Ibu nak bawak kereta ni. Dah 3 hari dah ibu asyik lewat gi office. Nanti bos ibu marah kat ibu. Nanti bos ibu berhentikan ibu kerja. Nanti macamana ibu nak belikan adik baju baru, nak beli susu adik, nak bawa adik gi jalan-jalan kalau ibu takde duit. Ke adik tak nak gi sekolah ni? Adik tak suka sekolah tu yek? Ok, ibu janji, ibu akan tukarkan sekolah adik, itupun kalau adik boleh berjalan nanti. Kalau adik dah boleh berdikari, ibu daftar kan adik gi sekolah lain yek. Sekolah lain tak nak kat adik. Sebab adik tak boleh jalan lagi. Kalau adik dah boleh jalan mesti ada sekolah yang nak kat adik.. *masa ni rasa nak bergenang air mata* . Ibu sayang sangat kata adik. Sikit pun tak pernah ibu rasa tak sayang kat adik. Semua orang sayang kat adik. Adik jangan kamok-kamok yek. Esok kita gi sekolah PDK. Kita mandi jakuzzi. Pastu adik duduk rumah nenek. Nanti adik rehat banyak-banyak kat rumah nenek yek..

Panjang lebar saya menerangkan kepada Nabila. Entah dia faham atau tidak saya tak pasti. Yang saya nampak, Nabila menjeling ke arah saya. Seakan memahami apa yang saya katakan tadi.

Kadang-kadang sampai satu tahap, saya rasa saya perlu berkata-kata seperti ini pada Nabila. Biarlah dia tak faham..Biarlah dia tidak ambil peduli. Yang saya tahu, saya akan terus berkomunikasi dengan anak ini. Jauh di sudut hati saya saya tahu Nabila memahaminya. Dan saya nampak sendiri kesannya selepas saya mengucapkan kata-kata tersebut. Nabila hanya mendiamkan diri dan merenung ke arah saya!

.................................................................................................

Saya tahu Nabila letih. Sepanjang hari berada di sekolah, pastinya dia juga fizikal dan mentalnya keletihan. Dan sekarang ini, Nabila sudah jarang benar tidur di waktu siang. Hanya tidur sekali pada siang hari. Dan saya nampak Nabila kepenatan bila menjelang malam. Seperti semalam, langsung tidak mahu membuat aktiviti bersama saya. Saya juga kepenatan semalam. Entah kenapa semalam letih sangat. Walhal, kerja di pejabat tidaklah banyak sangat!

Malam ini saya mencuba lagi. Melakukan lagi aktiviti. Sangat rugi bila tidak melakukan sebarang stimulasi. Biarlah saya penat. Saya akan cuba juga. Berfikir tentang anak sememangkan kita akan lakukan apa saja untuknya biarpun kita sendiri rasa terseksa.. :)

3 comments:

Mama Q said...

Ina...moga kuat semangat menghandle Nabila...dia penat la kot..tu yg asyik mengamuk jek...@ mungkin dia nak duduk2 saja ngan ina..belai2, manja2 tanpa aktiviti berat kot...since ari tu ina g kursus kan?

Yasmin Nabilah.. said...

Huhu..terima kasih kak..Haah..kursus tapi Nabila ni mmg ada angin dia gak kak..bosan kot..nak gi jenjalan..hehe

Min said...

she's getting clever la ina... insya Allah ada pekembangan baik nanti tu...

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...