20 April 2011

Kasih ibu..Kasih ayah...

Tadi saya menonton satu filem hindustan. Agak lama juga saya tidak menonton filem ini.

Sinopsisnya, Si Ibu meninggalkan anak kerana mahu mengubah cara hidup. Si Ayah lah yang membesarkan anak selama 2 tahun. Banyak pengorbanan yang telah dilakukan oleh si Ayah.Segalanya demi si anak. Namun si Ibu kembali menuntut hak penjagaan anaknya. Si Ayah berkorban dengan menjualkan hasil karya untuk menampung kos perbicaraan di mahkamah. Si Ayah kalah untuk mendapatkan hak penjagaan anaknya kerana seperti biasalah, hak penjagaan anak kecil pastinya akan jatuh ke tangan Si Ibu. Akhirnya si Ibu sedar yang si anak lebih bahagia bersama ayahnya berbanding dirinya sendiri..

Sedih bukan? Saya tak henti-henti mengalirkan air mata melihat cerita ini. Kerana saya dapat rasakan pengorbanan demi pengorbanan demi anak tersayang sehingga sanggup menjual segalanya demi kebahagiaan anaknya.

........................
....................
...............
...........
.....
..
.

Jika dulu, saya sedikit pun tidak merasai apa yang dikatakan pengorbanan ibu bapa kepada anak-anak. Apa yang saya ingat, ada satu perkara yang membuatkan saya rasa terharu pada ayah saya.

Pernah ayah menghantar saya untuk menjalani intership (praktikal) di Batu Pahat Johor. Saat itu kami memang hidup susah. Tiada kenderaan untuk ayah menghantar saya ke Batu Pahat. Ayah saya telah meminjam kereta rakannya.

Dan saya sedih bila dikhabarkan ayah dalam kesusahan sewaktu pulang dari menghantar saya. Alat pendingin hawa yang tidak berfungsi di tambah pula keadaan hujan ketika itu menyebabkan sukar untuk ayah saya membawa kereta. Dan pabila ayah memulangkan kereta tersebut pada rakannya, rakannya merungut kerana ada kesan calar di keretanya. Arghh..bukan calar yang ayah buat. Entah calar bila..ayah tak pasti. Tapi ayah dipersalahkan dalam hal ini.

Saya sedih kerana kehidupan kami agak terhimpit ketika itu. Dengan kehidupan di bandar yang agak mencabar ditambah pula dengan anak-anak yang ramai menyebabkan saya kagum dengan ayah saya. Kerana dia sedaya upaya mencari rezeki untuk kami sekeluarga demi sesuap nasi.

Dan kehidupan kami bertambah baik setelah saya dan adik perempuan saya bekerja... :)

Benar, andai kita sebagai ibu bapa, sememangnya kita akan korbankan segalanya demi anak. Tak perlu lihat contoh orang lain. Lihat saja pada diri saya. Sungguh, sebenarnya saya tak pernah menyangka saya akan menjadi seorang ibu kepada anak istimewa yang menuntut untuk saya berkorban lebih banyak masa, waktu dan wang untuk Nabila. Sungguh saya rasakan Nabila adalah segala-galanya buat saya dan Abang. Di tambah pula dengan keadaan Nabila sebegitu menuntut untuk saya berfikir untuk memberikan Nabila adik selepas dirinya dilahirkan.

Pengorbanan seorang ibu dan ayah tak boleh diukur dengan wang ringgit. Kerana setiap pengorbanan itu datangnya dari hati yang luhur. Ikhlas mahu berkorban untuk anak. Kerana mahu dirinya mendapatkan yang lebih baik dari apa yang saya dapat sewaktu saya kecil.

Saya selalu berfikir, saya tidak mahu Nabila merasai saat ketika saya sewaktu kecil. Teringin mahukan mainan seperti anak lain. Teringin untuk makan sedap seperti anak lain. Namun dek kerana kehidupan yang susah, saya terpaksa menahan segala keinginan saya itu. Saya tidak pandai untuk meminta yang bukan-bukan kepada ayah saya. Kerna saya tahu bukan mudah untuk ayah saya mencari duit hatta RM1.

Oleh itu, saya cuba untuk penuhi apa saja permintaan Nabila, biarpun dia sendiri belum pandai untuk meminta itu dan ini. Entahlah..Kadangkala saya rasa tak patut saya lakukan semua ini. Kerna ia akan menjadi sesuatu yang lebih buruk andai di biarkan. Namun, saya tahu mengawal diri. Andai saya tidak sedar, saya masih punya Abang untuk menyedarkan saya. Kerana Abang sering mengingatkan saya tentang perkara-perkara itu.

Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak mereka. Begitu juga dengan saya. Kerana saya tahu, bilakah masanya lagi untuk saya memberikan segalanya untuk anak saya. Andai hidup ini panjang, tak mengapalah..andai pendek? ........................................................................saya sukar untuk jawab soalan itu......!

7 comments:

rokayah said...

sedih betul kan... dulu keluarga saya pun macam tu..... sekarang alhamdulillah...

Bicara hati ibu aisya said...

Ina, ayu suka entry nih ;)

Tanyalah pada semua yang bergelar ibu bapa.........jawapan mereka pasti serupa ~ 'Mahukan apa sahaja yang terbaik untuk anak-anak mereka'.

nur rabiatul adawiyyah said...

betul tu ina...ssh macam mane mmg kite berusaha nak berikan yg terbaik utk anak2 kite..mmg kalau leh semua yg kuar dr mulut mereka kite nk belikan..tapi kdg2 kite kena rasional dlm memikirkan perlu or tak membelinya..

Zuwairi Aiman said...

Tertarik saya membaca cerita awk ini.. thanks for sharing.. Singgah la ke blog saya ;)

mama akid said...

betul tu..kadang2 kita nak buat yg terbaik buat mereka...kita tknk mereka rasa bertapa susahnya kita di masa dahulu..

ieda said...

kadang2 kita ni menahan hati...rasa nak beli segala utk anak tapi kena fikir juga pro & cons nya esp anak2 yg meningkat remaja mcm anak akak along & nurul tu..kesian tp buat hati kering jer demi kebaikan masa depan dia.

Azma said...

betul na..pengorbanan ibu bapa bila diingatkan memang tak terkira. Adakala muncul rasa sesal bila mengenangkan kenakalan/kedegilan diri masa zaman kecik2 dulu..

Harap2 kita berjaya mendidik anak kita dgn sebaik mgkin..

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...