Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

04 April 2011

Sakit sebab nak naik umurkah?

Rasa pelik hari ini kerana saya ke pejabat tanpa Nabila di sisi saya. Selalunya saya akan mengendong si kecil ini untuk ke sekolah. Namun, dek kerana demamnya yang masih belum surut, batuk yang nampak masih belum hilang, membuatkan saya mengambil keputusan untuk memontengkan Nabila.

Subuh tadi, Nabila menangis tanpa henti. Entah kenapa hatinya sayu, saya tak pasti. Adakah dia tahu saya tidak bersamanya pagi ini?

Saya tinggalkan Nabila bersama ayahnya. Ayahnya yang bekerja malam akan menjaganya sehingga tengahari sementara menantikan mak saya pulang dari dylisis. Saya tidak mahu membawa virus selsema demam Nabila ke sekolah. Kesian pada anak-anak lain yang sihat-sihat, habis berjangkit dengan Nabila nanti.

Bila memikirkan tentang sakit demam Nabila, saya rasa sepertinya saya menjangkakan tatkala umurnya bakal menginjak ke usia 3, pastinya dia akan demam. Seperti tahun-tahun lepas, bila masuk saja April, pastinya dia akan sakit dahulu sebelum hari lahirnya.

Jika saya dahulu sewaktu kecil, tak pasti pula bulan April saya akan sakit seperti Nabila. Apa yang saya ingat, saya memang jarang sakit. Alhamdulillah. Ya, umur saya bakal naik lagi ke satu anak tangga..iaitu 28 tahun pada hujung bulan ini. Aduhai..kami berdua sedang berperang dengan demam selsema kami.. :(

Tapi, tak boleh nak salahkan nak naik umur ni. Mungkin juga cuaca yang agak panas kebelakangan ini menyebabkan sistem imun tidak dapat melindungi tubuh badan ini. Kesian pula melihat si kecil Nabila menangis merintih pabila tidak selesa. Semalam, sempat saya mengambil lagi suhu badannya. Ianya mencecah 39 darjah. Dan saya terus meletakkan ubat punggung. Menanggalkan baju dan tuala basah tak lepas-lepas dari tubuhnya. Kesian Nabila.

Saya tahu ramai anak-anak lain di luar sana yang sedang sakit demam juga. Aduhai..pastinya serba tak kena dibuatnya. Moga Nabila dan anak-anak lain lekas-lekas sembuh. Tak sanggup melihat air matanya lagi menahan kesakitan.... :(

No comments: