11 May 2011

10 kg sudah!!!

Seronok + hati berbunga-bunga kerana usaha hampir 2 bulan telah pun membuahkan hasil :)
Cik Abang pun seronok juga.. :)

Dah boleh pakai baju-baju lama balik.. :)

Hurm..hampir 2 bulan saya ke gym. Hampir setiap hari saya workout untuk kembali kepada tubuh yang lebih kecil. Serius! Bukan mudah tau. Penat ditambah dengan target yang perlu dicapai membuatkan saya berusaha untuk kurus.

Minggu lepas, saya mencuba baju kurung yang sudah lama saya tinggalkan. Memang lama. Sudah 2 tahun! Saya menjeling pada baju itu. Adik saya pernah pakai baju tersebut setelah dia kurus. Ya..dia muat! Walhal dulu dia lebih besar dari saya. Wah..tak boleh jadi ni. Saya nak cuba jugak!!

Sekali pakai..muat you!! heheheh..seronoknyer...!! Happy sangat. Terus cakap kat Abang yang saya dah boleh pakai baju lama.. :)

Ahad lepas, saya mencuba jeans yang saya beli tahun lepas. Kali terakhir saya pakai tak silap beberapa bulan lepas. Saya frust tak dapat pakai jeans itu lagi kerana tak muat bahagian peha dan pinggang. Dan ketika ke majlis FAMEkids, saya cuba lagi seluar itu. Kali ini..Dengan mudahnya saya dapat menyarung kembali seluar tersebut. Malah pada bahagian peha lebih longgar berbanding semasa saya membeli seluar ini..hehehe.. :)

Semalam, sampai saja di rumah, saya bermain-main sebentar dengan Nabila. Lama tak buat aktiviti, jadi saya gagahkan jugak bermain dengan Nabila biarpun saya sudah kepenatan semalam. Saya teringat nota dari Kevin Zahri, bermain dengan anak juga boleh membakar kalori tau.. :) Dan sesudah itu, saya berehat sambil menonton TV. Abang ternampak seluar jeans lama yang saya pakai sudah longgar banyak.

" Tu kenapa seluar tu? Longgar semacam jer.." tanya Abang

" Aik..perli apa? macam tak tahu plak..bini abang ni perlukan seluar baru. Tak suka ke?"

"Eh..maunye tak suka..mestilah suka...". Abg siap senyum meleret lagi.. :) Pastu siap pegang-pegang lutut saya. Amboi mentang-mentang dulu dia kata saya tak de lutut. Huhu..

Ada juga kawan-kawan kat pejabat tegur.. "Eh ina..Nampak dah kurus sket. Makan ubat ke? "

Adoii..saya sikit pun tak makan ubat. Cuma workout dan jaga makan. Itu saja. Kalau dulu makanan yang saya ambil tinggi macam gunung, tapi kali ni, saya ambil sedikit saja. Dan saya sibuk dok kira-kira kalori yang ada dalam makanan. Sibuk search internet tentang kalori makanan dan diet yang sesuai.

Pernah dulu saya diet makan. Tak buat senam. Huh! mana lah nak dapat burn fat semua bagai. Kemudian, saya bertambah gemuk lagi. Sebab tak tahan dengan makanan yang sedap-sedap terhidang di depan mata.

Adik saya selalu berpesan, kata dia.. " Alah yong, semua makanan ni kita pernah rasa kan. So takde ruginya kalau kita tak makan sekarang ni".

Itulah yang selalu saya sematkan dalam hati ini. Kadang-kadang tak tahan, saya rasa sikit. Ala secubit dua je. Agar hilang rasa kempunan. Tak boleh nak paksa-paksa sangat. nanti stress. Nanti sakit lain pulak yang datang..huhu..

Harapnya dapat turun lagi sebelum saya mengandung anak kedua. Ya, saya tau..dah kurus-kurus pastu nak mengandung pulak. Tak berbaloi. Tapi berbalik semula niat saya untuk ke gym. Semuanya untuk bakal anak saya dan juga kesihatan saya. Terlalu gemuk memang tak baik untuk kesihatan ibu mengandung. Lebih-lebih lagi saya ada sejarah diebetis sewaktu mengandungkan Nabila. Lagipun semua ini untuk kebaikan juga kan.. :)

Abang pun saya dah bising suruh gi gym. Katanya ada gym kat Perodua. Dan malam ni dia nak start main futsal semula. Hehe..Bagus bukan..?

p/s: Baju kurung saya semua dah longgar. Dah macam pakai baju orang lain pulak. Huhu..Abang beli nak shopping baju baru ni...?

8 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

TAHNIAH ina.Akhirnya usaha membuahkan hasil :)

AIN NAZRI said...

dulu sebelom ain dapat ngandung pon.. ain lost weight gak.. alhamdulilah.. hasil usaha tu berjaya gak ngandung.. sgt seronok.. hehehe semoga usaha akak berhasil tau

mama akid said...

tahniah..seronok baca usaha akk selama ni..

Pnut said...

Tahniah... sesama join diet... akak dah turun lebih 14kg.. syiokkk... jaga makan dan exercise.. nak pegi gym tak der masa.. jogging kat taman je... tak pun joget-joget ngan alesya sambil layan nursery rhyme...berpolohhh...


kalori in kalori out... tu konsep dia.. kalau termakan nasi sikit je tghari, ptg tu mesti kelam kabut make sure kalori dibakar setidak-tidaknya 300-400 kalori (main badminton, atau briskwalk, atau jogging)

makdara TERdiva said...

tahniah ina..

tiba2 nak eksesais balik..hehe

Azma said...

Tahniah Ina..waaa..makin cun la pas ni ye..bukan hati ina je berbunga2, cik abg pun mesti cenggitu jugak.. :)

ixora said...

wah bestnyer ina,tahniah. . huhu intan ni lak dh makin naik bdn ni,nak workout gak la. . sluar byk dh yg sempit.

Azrine Razak said...

Tahniah, teruskan usaha! ciyok! ciyok!

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...