22 May 2011

Bila kemudahan yang digunakan tidak bersesuaian..

*WARNING : maaf entry yang agak tidak menyelerakan*

Semalam, saya, Abang dan Nabila keluar membeli belah. Tak perlu lah untuk saya sebut mana shopping mall yang kami kunjungi. Dan sebenarnya perkara ini sering berlegar-legar dalam sanubari saya bila saya membayangkan Nabila besar kelak.

Saya tak pasti sama ada masalah ini turut di rasai oleh ibu-ibu yang punya anak sama seperti Nabila. Apa yang saya coretkan di sini adalah atas dasar rasa ketidakpuasan hati saya. Bukan ada unsur nak salahkan sesiapa ok!

Sewaktu kami berjalan, Nabila pada awalnya baik saja, dan sewaktu saya sibuk memilih seluar, Nabila membuang. Dan Abang mengisyaratkan saya supaya berhenti dari memilih dan terus ke baby room bagi menggantikan lampin dan seluarnya.

Sebenarnya sudah beberapa kali saya pergi ke shooping mall yang menunjukkan tempat baby room yang 'agak tidak selesa' bagi pengguna seperti Nabila. Saya tahu, Nabila memang sudah besar. 3 tahun ok! Tapi keadaan fizikal yang tidak boleh untuk duduk sendiri di mangkuk tandas, membuatkan saya memilih untuk membersihkan Nabila di baby room jika dibandingkan di dalam tandas OKU.

Bukan saya menidakkan ketidakupayaan Nabila sebagai OKU, tetapi bila melihatkan kemudahannya membuatkan saya rasa tidak sesuai untuk Nabila menggunakan tandas OKU. lebih-lebih lagi bila saya terpaksa membaringkan Nabila dan memakaikan lampin kepadanya.

Boleh bagitahu saya cara bagaimana untuk memakai lampin jika kita berada di tandas OKU?

SUSAH BUKAN? (lainlah kalau ada yang tak pernah masuk tandas OKU!)

Memanglah kemudahan tersebut sesuai untuk orang OKU tapi untuk anak kecil OKU? Ada ke yang sesuai?

Kebanyakan baby room pula, singki agak kecil. (paip tak panjang), hanya muat untuk cuci tangan. Saya tahu singki bukanlah tempat yang sesuai untuk mencuci dan sebagainya, tapi takkan nak lap-lap jer! Hish..itu bukan saya ok. Dan saya pasti Nabila juga tidak selesa!

Mungkin cara saya agak keterlaluan atau saya tidak tahu bagaimana cara untuk 'handle' masalah ini. Mungkin ada yang kata "Apalah ibu Nabila ni. Bukan susah pun..". atau " Benda kecik! Apa ada hal! "

Saya membayangkan andai Nabila saya ini boleh duduk dengan sempurna atau berjalan, sudah pasti saya tidak menaip entry ini. Tidaklah saya susah payah untuk merungut pada Abang semalam tentang sukarnya saya semalam untuk membersihkan Nabila. Dan yang paling saya tak suka, saya terpaksa menahan hati bila ada ibu-ibu memandang Nabila. Bukan pandangan jelek, tapi pandangan tertanya-tanya dengan keadaan Nabila. Saya tak suka!

Kadangkala saya rasa tak adil untuk Nabila. Adakah saya terlalu 'menjaganya'? Sehingga tidak memberikan Nabila peluang untuk merasai sama seperti insan lain? Saya tahu Nabila juga bukan mahu merasai keadaannya menyusahkan orang lain, lebih-lebih pada ibu sendiri.

Takkan lah kerana itu saya mahu Nabila berada di rumah sahaja? Tidak keluar dan bercampur dengan orang lain?

Itu bukan saya!

Saya tahu, Nabila akan membesar lagi. Dan mungkin satu hari perkembangan dia lebih baik berbanding kini. Amin! Jika benar hal demikian, bagaimana pula dengan anak-anak lain? Yang mungkin senasib dengan Nabila. Ya! mungkin Nabila akan datang tak perlukan singki untuk mencuci sebagainya, namun, untuk anak lain? Bagaimana?

Ini luahan hati seorang ibu. Bukan mahu mengada-ngada, namun saya tahu ia perlu untuk anak-anak seperti Nabila.

~GAMBAR LAMA: Nabila yang memang suka shopping! Sikit pun tak berdecit suara bila ibu dan ayah sibuk pilihkan baju untuknya. Aduhai anak! Tapi kalau bab-bab ini ibu memang tak suka. Sori yek sayang!~

1 comment:

Anonymous said...

canteknya nabila!how i wish she can grow up as normal child.i pray for her.

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...