19 May 2011

Nabila yang saya kenal..

Selama saya menjadi ibu kepada Yasmin Nabilah, sedikit sebanyak saya mempelajari perihal si kecil ini. Walaupun dirinya tidak seperti insan lain, namun saya tahu nalurinya agak sama seperti anak-anak normal yang lain.

1. Marah bila kehendaknya tidak dituruti - Benar! Nabila sudah t ahu untuk memarahi orang bila apa kemahuannya tidak dapat dituruti. Siap mengenggam tangan dan meneran suara bila marah. Saya tidak pasti dari mana dia belajar cara untuk meluahkan ekspresi tersebut, namun saya rasa syukur. Sekurang-kurangnya Nabila tahu untuk marah (walaupun caranya agak merisaukan saya!)
2. Ketawa bila saat bermain - Jika dulu, saya masih ingat, Nabila sedikit pun tidak menunjukkan respon terhadap sekeliling. Buatlah apa pun, matanya hanya meliar memandang sekeliling tanpa sebarang perasaan. Sedih bila mengenangkan saat itu. Namun kini, Alhamdulillah. Nabila tahu saat bila dirinya gembira dan ketawa bila bermain.. :)


3. Menyampuk bila orang bercerita tentangnya - Ya, mulutnya sibuk juga menyampuk bila saya dan mak sibuk berbual perihal dirinya. Lebih-lebih lagi jika berbual dihadapannya. Atau bercerita tentang sekolah. Mulalah mulutnya bising.."Hua aa..waaa...uuuu". Semua disebutnya. Mukanya berkerut-kerut. Macam mengomel..hehe. Tapi serius..nampak Nabila comel!

4. Akan turuti apa yang kita mahu darinya andai kita memujinya - Haaa.. ni satu cara untuk tackel Nabila. Saya perasan Nabila suka bila dirinya dipuji. Contoh paling dekat sewaktu di PDK tadi. Saya mengajarnya cara untuk bangun dan duduk. Dan setiap kali di berjaya melakukannya, saya akan memuji.. " Yeah..Nabila pandai..Bijak lah dia.. " Dan reaksi Nabila? Senyum sampai ke telinga. hehe..

5. Tidak suka dirinya dipegang selalu - Sesetengah budak memang suka dipegang. Tapi tidak pada Nabila. Dia lebih suka bebas baring dan berpusing ikut suka hatinya. Dia akan cuba meronta untuk melepaskan diri jika saya memegangnya terlalu lama. Dan saya tahu jika dipegang selalu sebenarnya tidak bagus kerana dia tidak akan belajar bagaimana untuk meneroka keadaan sekelilingnya. Saya agak kesal kerana memperkenalkan rocker chair kepadanya. :( Andai saya tahu, adalah lebih baik, saya biarkan saja Nabila di lantai dan membiarkan dirinya belajar untuk berpusing dan sebagainya..


6. Tidak suka dipaksa - Nabila paling tak suka jika dirinya di paksa. Lebih-lebih lagi dengan sesi terapi yang dijalaninya. Saya tahu, Nabila boleh lakukannya kerana saya sering lakukannya di rumah. Dan saya nampak Nabila pasti beri kerjasama andai saya melakukannya tanpa sebarang paksaan. Siap pakej dengan senyuman lagi.. :) Namun, bila dirinya dipaksa sudah pasti air mata mengalir dan jeritannya? Masya-Allah..hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu.. :(


7. Mempunyai mood untuk makan - Kadangkala saya sendiri harus membaca rentak pemakanan Nabila. Satu masa, Nabila akan lebih suka makan dari minum susu, dan ada satu masa lagi dia hanya suka susu lebih dari makan. Puaslah beri makanan yang sedap, andai dia tidak mahu, usah haraplah Nabila akan buka mulutnya. Dan sudahnya? Makanan akan dibuang begitu saja. Sayang bukan? (sebab tulah badan tak besar-besar..kecik je mac am baby..huhu)

8. Tahu bila bersama rakan-rakan senasib dengannya - Bila berjumpa kawan-kawan Superkids, Nabila nampak lebih behave dari biasa. Cuma kadangkala ada beberapa perkara yang buat dia tak selesa dan mengamuk. Namun, bila dibaringkan semua kawan-kawan Superkids disebelahnya, pasti dia akan diam. Sepertinya Nabila tahu dia b ukan keseorangan di dunia ini. Sama juga di sekolah, ada abang-abang dan kakak-kakak yang boleh bergerak melayan kerenahnya.


9. Tidak suka ditinggalkan sendirian - Jika di rumah mak, Nabila akan menjerit atau mengeluarkan bunyi bila dia tahu tiada orang sekelilingnya. Walaupun Nabila punya masalah untuk fokus (saya sendiri tidak pasti tahap mata Nabila) namun saya tahu Nabila mempunyai deria rasa yang sangat kuat. Dan pendengaran yang sangat taja m.Nabila akan cuba menarik perhatian saya atau mak untuk duduk disebelahnya. Bijak bukan?

10. Sangat takut pada bunyi yang kuat - Benar! Nabila pernah diserang sawan kecil dek kerana ayah Nabila terhempas tong gas di hadapan rumah. Sudahnya ayah Nabila kena bebel dengan saya. Nabila memang cepat terkejut kalau terdengar bunyi yang kuat. Kata mak, perangai yang satu ini sama sebijik macam saya sewaktu saya kecil dulu. Ya, saya takut dengan petir..hehe.. Kalau saya jadi Nabila pun pasti saya akan terkejut. Dengan masalah mata, manakan boleh untuk saya tahu dari mana arah bunyi itu datang. Tau-tau je berdentum kuat. Pastinya terkejut bukan?
:)


Sebenarnya saya merasakan begitu lama saya bersama Nabila. Menjaga dirinya seperti anak kecil. Andai ditakdirkan Nabila sihat seperti anak normal yang lain, saya mungkin tidak mengingati setiap kerenahnya ini. Biarpun nampak sukar pada mata kasarnya, saya tahu ia sedikit sebanyak mengajar saya satu perkara. Iaitu SABAR. Kerana SABAR itulah yang menjadikan diri saya seperti sekarang ini. Lebih kuat dan terus kuat lagi demi Nabila tersayang..

2 comments:

::Mama Annaufal♥Aunie:: said...

teharu mama bc story ibu nbila.hrp terus besabar yer deq...peluk cium buat nbila.yup...btl syg.syg xkseorngan.rmai yg mnyayngi nbila...mndoakn kesembuhan buat nbila.syg nbila sgt2...

Kerikil Kehidupan said...

kebanykan sikap Nabila sama macam Iman...yelah penyakit pun sama microchephaly....apa pun yang penting kehadirannya amat bermakna dalam hidup kita....salam sayang buat Nabila....

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...