06 June 2011

Motivasi untuk kurus...

Sebenarnya saya bukanlah orang bijak pandai untuk bercerita tentang bab pengurusan berat badan ini. Malah saya juga tidak menceritakan kaedah-kaedah untuk kurus. Hanya mahu berkongsi pengalaman yang saya alami sepanjang proses ini.

Saya bukan nak riak atau berbangga dengan pencapaian saya setakat ini. Apalah sangat kejayaan saya berbanding dengan orang lain yang sudah pasti lebih bagus dalam mencapai berat badan yang diingini. Cuma saya ingin kongsi perasaan saya bila saya dapat mengurangkan sedikit berat badan dengan usaha saya selama ini.

Pada awalnya, saya sangat bimbangkan keadaan diri yang semakin tidak sihat. Gemuk, bulat, tak dapat pakai baju yang cantik, dan paling teruk sekali kesihatan saya mulai terjejas. Nak berjalan ke bangunan pentadbiran pun malas. Nak kafe yang sejengkal tu pun malas. Naik tangga rumah mak sambil dukung Nabila memang bercinta. Macam bukan dukung Nabila seorang, tetapi macam ada beban seguni ditambah sekali bersama Nabila. Huhu...

Saya pernah cuba untuk diet makan, huh!! Tak jalan! Malah saya makan lebih banyak lagi. Pernah juga beli krim-krim untuk buang lemak. Pun tak jalan jugak. Tapi saya tak sampai tahap makan ubat kurus. Sebab saya takut dengan kesan sampingan ubat tersebut. Elok-elok nak sihat, terus sakit tenat! Tak ke haru biru namanya tu..?

Sebenarnya kita tak perasan badan kita menjadi sangat gemuk. Tau-tau je baju semua dah ketat. Lebih-lebih area punggung, peha dan perut. Saya sendiri tak perasan! Betul. Tapi muka ni perasan la dah nampak tembam kalau dibandingkan dengan gambar-gambar dulu.

Tapi semenjak mak saya kata adik saya ke gym, saya pula yang teruja. Tambah pula ketika itu adik saya sudah berjaya menurunkan berat sebanyak 10kg. Dan bila saya nampak badannya mulai mengecil, saya terkejut dan kagum. WOWWWWW!! Dasattttt!! Tak sangka pula adik saya memang semangat gila nak turunkan beratnya.

Saya bertanya pada Abang adakah dia memberi kebenaran untuk saya menyertai adik saya ke gym. Pada awalnya dia risau. Dan saya cuba memujuknya lagi. Dan bila Abang nampak perubahan saya sedikit demi sedikit, dia mulai menyokong saya. Siap tanya pula hari cuti tak pergi gym ke? Aikk...badan pun mau rileks juga cik abang oiiii.. :)

Saya masih ingat sewaktu saya gemuk, saya malu dengan fizikal saya. Ramai rakan-rakan tanya kenapa badan saya semakin tembam. Tambah pula ramai yang terkejut tengok cara saya makan. Siap cakap..

"eeiiii ina banyak nyer makan...tak takut gemuk ke?"

"Amboii kemain lagi makan tu.."

" Hish larat ke nak habis tu..banyaknyer kau makan..."

Adoiiii..kalau ingat ayat-ayat ni semua memang saya sakit hati. Mulut semua takde insurans. Cakap tak pandang kiri kanan. Sakit hati tau!! Tapi padanlah dengan muka saya. Siapa suruh makan banyak-banyak! Tak elok untuk kesihatan.

Kalau dulu pun, mesti nak suruh Abang beli air coke sebotol. Sebotol besar tau bukan botol kecil. Lepas tu saya boleh habiskan sebotol besar tu. Huhu..Perghhhh..bayangkanlah cara saya 'menjaga' diri.. Dasat bukan..? Kalau kek tu lagilah. Kalau boleh nak makan sebiji kek tu..huhu...

Bila saya mula berjinak-jinak dengan gym, ramai yang perli saya. Tengok saya makan sikit pun orang perli. Naik menyampah pun ada. Patutnya bagilah sokongan kalau orang nak kurus. Ini tak, siap jatuhkan air muka orang. Malu tau. Manalah orang-orang lain takde semangat nak kurus. Asyik kena perli je. Padahnya, orang tu makan lagi banyak lagi. Sebabnya? SAKIT HATI DENGAN ORANG KELILING!

Tapi saya buat tak tahu je. Lantak lah apa orang nak kata tentang saya. Yang penting saya harus mencapai misi saya. Saya tahu bukan mudah. Dengan menahan telinga, dengan menahan nafsu makan lagi membuatkan saya perlu kuatkan semangat diri. Kadang-kadang saya terkenang orang-orang mengata saya, saya kayuh basikal laju-laju atau berlari kat treadmill laju-laju lepaskan geram saya. Huhu.. Bukan mudah tau..!!

Huh, bila dah turun 10 kg, ada la nampak susut sikit (sikit je..tak banyak..) sibuk orang-orang tanya...

"eh ina..nampak dah kurus la...makan apa?"

"Napa aku nampak kau dah kurus ek..ada buat apa-apa ke?"

"Makan ubat ke?..Bagitaulah rahsia.."

Hurm..apa yang saya buat? Hanya tersenyum. Senyum kemenangan. Dan bercerita apa yang saya lakukan setiap hari. Tiada ubat ok!! Pengalaman adik saya pula, siap kawan-kawan pegang badan dan bahu dia. Semua seakan cemburu dengan adik saya. Kata adik saya lagi, beberapa orang staff nya sudah mulai ke gym. Agaknya sudah nampak keberkesanannya. :)

Ala, kalau tak pergi gym pun tak mengapa. Banyak cara untuk kurus. Yang penting ada ilmu dan praktikkan sebaik mungkin. Mungkin agak lambat nak turun, bagi saya standard la orang turun 1 kg 1 minggu. Itu pun kira dah bagus banding kita ni yang tak turun langsung berat malah lagi bertambah-tambah berat adalah..huhu....

Saya tahu ia bukan mudah. Menurunkan berat badan memang perkara paling sukar untuk saya lakukan. Tanyalah sesiapa pun yang pernah mengalami seperti saya, mereka juga akan menyatakan perkara yang sama. Tiada cara lain, hanya bersenam dan jaga pemakanan seharian. Itulah kaedah terbaik!!

Dan saya masih lagi meneruskan misi saya. Sudah berbelas kilo hilang dalam badan ini, saya belum puas. Saya mahu betul-betul kembali ke asal. Agar bila saya mengandung lagi saya tidak lagi susah hati dengan berat badan saya. Itulah niat utama saya. Dan selain itu saya perlu jaga kesihatan saya demi Nabila. Kalau saya tak sihat bagaimana pula untuk saya menjaga Nabila nanti.

Pada mereka yang mahu berubah, berubahlah cepat. Jangan sampai penyakit datang, baru sibuk nak kurus. Saya ada nampak di gym semalam seorang lelaki, berbadan besar. Saya tengok dia nak jalan pun susah. Nak naik basikal. Bila saya nampak dia nak duduk, terasa susah sangat. Dan belum pun kayuh, dia berhenti. Saya nampak kaki dia kejang. Dia turun kembali dari basikalnya. Kesian pula saya lihat keadaan lelaki tersebut. :(

Ini adalah pengalaman saya dan adik saya sepanjang proses pengurangan berat badan. Adik saya juga bertambah gembira bila dia boleh mengenakan kebaya kini. Saiz baju pun dah kecil. Seronok memang seronok.. :) Saya pula? Pakai baju kurung macam baju pinjam. Besar dan boleh lipat dua lagi. Leher pun dah nampak. Kalau dulu, nampak leher pendek je...hehehe.. Kalau dulu asyik sakit lutut, sekarang dah tak lagi. :) Best!!

4 comments:

Pnut said...

bravoooooo...ehehehe diet ni kalau kita tau cara dan konsep, tak la beban mana pun.. tak la susah mana pon kannn

Bicara hati ibu aisya said...

TAHNIAH dan good luck ina.Mulut orang memang xakan berhenti berkata-kata, jadikan ia satu semangat untuk mendapatkan apa yang kita idamkan ;)

MaMaNuRiN said...

wahhhhh best..mama segan nak pi gym, sebab mama pemalu, jd mama senaman kat rumah. hampir 2 minggu dah mama dok terkinja kinja dlm rumah hahahaah..hope tak lama lagi baju yg size kecik dah boleh pakai, cantik terletak kat badan hehehe

Sholihah said...

sy sdg mengalami masalah yg sama.. dulu tak la besar mcm ni, tp sejak lps kawen, berat makin lama makin naik, org sekeliling pun dh mula mengutuk... tp sy tak kuat nk tepis godaan makanan tu.. :((

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...