16 June 2011

Nabila & Acik Alisa..

Kelmarin, saya ke rumah makcik saya di Sentul. Mahu menghantar baju kurung untuk hari raya nanti. Baju saya beserta baju Nabila. Hurm..Nak kata sakan beraya tu takdelah..sebab saya ni jenis tempah baju kurung setahun sekali. Sekali tempah tu banyak berpasang-pasang. Nabila hanya 2 pasang untuk tahun ini. Sebab faham sajalah budak kecil ni. Bukan selesa sangat nak pakai baju kurung tengahari rembang ni. Comot sikit terus tukar skirt atau seluar. Senang!!

Nak dijadikan cerita, makcik saya mengambil ukuran melalui baju lama saja. Jadi, untuk saya agak susah sikit. Maklum saja badan sudah kecik (cewaahhhh..). Baju lama semua dah bagi orang. Nasib baik ada sehelai baju yang saya simpan. Dan baju itulah dijadikan ukuran untuk semua baju raya saya nanti.

Untuk Nabila pula, baju tahun lepas memang tak boleh nak pakai. Bukan sebab badannya yang membesar. Tapi tingginya yang sudah bertambah. Tubuh kecil tetap begitu juga. Dan akhirnya, Nabila mengambil contoh ukuran baju Acik Alisa nya yang dipakai pada tahun lepas.

Acik Alisa Nabila ni kira pangkat sepupu dengan saya. Umur Alisa dan Nabila ni sebaya. Lahir pun selang 2-3 minggu je mereka berdua ni. Saya ingat lagi ketika saya dalam wad NICU menjaga Nabila, makcik saya bertarung melahirkan Alisa. Makcik saya koma kerana masalah komplikasi sewaktu melahirkan Alisya. Mujur Alisa dan makcik saya selamat.. :)

Dan sewaktu saya datang ke rumah makcik saya, Alisa teruja melihat Nabila. Habis dipeluk, diciumnya dan berbaring sebelah Nabila..(Tak sempat nak ambil gambar). Yolah, dah kata Nabila ni macam baby, Alisa ingat Nabila ni lagi muda la dari dia. padahal sebaya tuh.. :) Si Nabila pula, bila Alisa peluk-peluk-cium ni, bukan main suka lagi. Senyum-sengih-senyum-sengih..Dia dah tahu nak berkawan. Cuma tak reti nak bercakap je. Kalau pandai bercakap, mau riuh satu rumah..hehe...

Saya sempat berkata pada makcik saya, andai Nabila ditakdirkan sihat, sudah tentu mereka berdua sahabat baik. Bermain bersama-sama. Dan tiba-tiba timbul pula rasa ralat di hati.. :(

Saya sempat memberikan sepit rambut buat Alisa. Sepit yang saya buat khas untuk Nabila, namun melihatkan rambut Alisa yang sudah panjang, jadi saya berikan sepit itu kepadanya. Bukan main suka lagi anak dara itu. Dan sudahnya dia sibuk nak duduk di riba saya. Dan saya pula mulalah berangan. Andai Nabila sihat, agaknya beginilah perangai Nabila agaknya.... :) Nabila pula bila tengok Alisa dah bermanja-manja dengan saya, mulalah nak terpekik. Jeles ke dik? Ala, ibu pegang Alisa kejap je...

Bila kami nak pulang, Alisa sibuk nak ikut. Tambah pula saya mengajak dia datang ke rumah. Kata mainan banyak pula kat rumah. Apa lagi, meraung peluk kaki tak nak lepaskan kami pergi. Huhu..Kesiannya..Meleleh air mata dia. Aduhai....

2 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

Dah tempah baju raya?Sure nabila comel berbaju kurung.hihihi.Apa tema baju raya tahun nih?

mama akid said...

insyaallh kak satu hari nnt..masa itu akan tiba

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...