16 June 2011

Nabila Si Drama Queen..

Semalam, saya dan Nabila ke HSB. Appointment bersama Puan Diana untuk sesi OT nya. Sebelum itu Nabila berada di sekolah. Dan sewaktu saya mengambilnya pulang, saya nampak Nabila sedang duduk di kerusi bersama kawan-kawannya. Diam saja. Dan kemudian senyum-senyum nampak saya kerana saya sudah berjanji untuk mengambilnya waktu tengahari di sekolah untuk dibawa ke HSB.
 
Rupanya diam itu berisi. Nabila membuang sewaktu saya mengangkatnya masuk ke dalam kereta. Saya pula agak kelam kabut tak sempat untuk lihat pampersnya kerana saya tahu Nabila baru saja selesai makan dan mandi. Tak sangka pula dia membuang. Nak masuk balik ke sekolah dah malas sebab hujan mulai turun. Terus saja saya membawa Nabila ke rumah mak. Pada awalnya mahu singgah saja di stesen minyak, tapi memikirkan agak susah untuk uruskan si kecil ni seorang diri, nak tak nak terpaksalah saya pulang ke rumah mak saja.. :(
 
Selesai saja di rumah mak, saya terus bergegas membawa Nabila ke HSB. Mujur sempat.. :) Dan mood anak ini? Nampak baik saja bila mana kaki ini melangkah ke Unit Cara Kerja. Dan Nabila di sapa oleh Puan Diana. Seperti biasa, aktiviti yang selalu dilakukan. Stimulation of sensory...
 
Hurm..apa kena mengena dengan tajuk kat atas..? Huh..Memang iya pun. Semalam entah apa yang tak kena..mula-mula merengek kecil. Puan Diana meniarapkan dan rangsang bahagian tengkuk bagi membolehkan Nabila mengangkat kepala bila meniarap. Nak buat ke? Huh! Usah haraplah. Membebel sesaja Nabila ni. "Huuu..haaaa..uuuu..." . Marahlah tu orang paksa-paksa dia. Alahai dik, bukannya sakit pun. Suruh meniarap je...
 
Dan kemudian, masuk ke kolam bola. Memang dah lama tak masuk kolam ni. Dulu saya ingat, Nabila takdelah takut sangat bila masuk ke kolam ini. Tapi semalam, memang 'drama' betul. Siap menitik-nitik air mata tu. Dan pejam mata konon-konon takut sangat tenggelam dalam bola-bola tu. Sebenarnya nak tergelak pun ada tengok Nabila (apalah ibu nih..gelakkan anak pulak..) beria-ia menangis kerana takutkan bola-bola tersebut.
 
Namun, saya rasa syukur. Kerana keupayaan derianya semakin bagus. Dan nampak semakin alert dengan persekitaran sekeliling. Yelah..kalau tak mana Nabila tahu bahaya tenggalam dalam lautan bola tu. Kalau tak, mesti dia diam je dalam kolam bola tu. Sebab dulu, sewaktu Nabila kecil saya ingat lagi, Nabila memang buat tak tahu dengan kolam itu. Dia hanya diam membisu tanpa sebarang respon .
 
Tapi yang saya geram, bila dah keluar dari kolam tu, terus saja dia diam. Huh..Memang drama. Dan bila dalam perjalanan pulang, siap bising-bising dalam kereta, ketawa mengekek, konon-konon berjaya perdayakan ibu lah tuh...huhu....
 
Hari ini pun sama. Pagi tadi kami ke PDK. Menangis sakan. Entah apa yang dia marahkan saya tak pasti. Pada awalnya nak mandikan Nabila di bilik Spa (jakuzzi). Sudahnya turn Nabila lambat lagi. Tiba-tiba kelas Fisio hari ini ramai pula yang datang. Si kecil ni dah mengamuk sakan. Dan saya terus meminta untuk ke bilik Snoozelon bagi menenangkan Nabila. Meraung-raung tak nak main lampu. Sudahnya saya dukung. Mujur kami berdua saja di bilik itu. Dan saya hanya diam sambil mendukung Nabila yang sedang menangis ketika itu. Saya biarkan Nabila senyap sendiri. Dan last...dia diam juga akhirnya. Kami berdua diam sambil menikmati bunyi ombak dan kicauan burung.. :)
 
Bila dah tenang, saya bawa ke lampu yang selalu Nabila main, dan akhirnya dia sentuh lampu-lampu itu. Tapi sekejap sajalah, sebab Nabila belum diurut dan masuk Bilik Spa lagi. Masa urut menangis balik. Padahal bukan sakit pun Cikgu Gayah buat. Huh!! Drama lagi.
 
Masuk bilik spa, mandi dalam Jakuzzi diam pula. Bila dah berhenti mesin tu, menangis balik. Nak mandi lagi. Amboi..Kalau boleh duduk sendiri takpelah dik. Ni naik patah pinggang ibu menahan badan kamu. Huhu...
 
Memang tengok mood juga si kecil ni. Kalau mood baik buatlah apa jua pun, sure Nabila beri kerjasama. Hurm..bila time 'hanginsatubadan' tak dapek la ibu nak tolong..huhu...

2 comments:

mama akid said...

anak spt nabila dan ank saya sendiri akid kadang2 lebih bg kita ketawa dn gembira dengan keletah mereka kan kak..

Bicara hati ibu aisya said...

Huhuhu..ibu kata nabila drama queen yer?tu tandanya nabila dah semakin bijak kan?Tahu bagaimana nak meluahkan apa yang dia suka @ tak.kan bijak namanya tu.

Ehmm..lama xjumpa nabila, ibu rindulah.

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...