Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

05 September 2011

Bila cuba merencanakan sesuatu..

Semalam, saya bertanyakan soalan cepumas kepada Abang... Sudah lama saya terfikir tentang perkara ini, cuma kali ini saya baru suarakan. Hanya kerana mahu tahu apa jawapannya...

-Abang, katakanlah kita ada anak lagi.. Agak-agak sapa yang akan jaga adik Nabila nanti?Nabila dah sibuk ulang alik ke sekolah. Adik dia macamana?

-Entah..Abang tak tahu plak. Kenapa pulak tanya?

-Saje je nak tahu jawapan abang. Atau cuba abang bayangkan kalau kita ambil bibik. Bibik ibu angkut sekali gi umah mak. Tak nak tinggalkan dia kat rumah kita. Biar mak yang tengokkan bibik. Atau tak payah pikir pasal bibik la. Kalau mak jaga adik Nabila macamana? Takkan ibu nak ulang alik ke sana kemari...?

-Ishhhh..Takkan la kot.. Ibu dok la kat umah mak..

-Nak buat cam dulu..?Nak dok berapa lama pulak..1 tahun..2 tahun..?

-Entahlah...hishh..tak taulah abang....

Hurm..nak buat anak memang senang abang oiii..tapi kepada siapa tanggungjawab menjaga adik Nabila sepanjang saya bekerja ?


.....?

 Bukan mudah membuat perancangan. Memang kita mahukan semuanya terbaik namun ada kalanya segala yang kita rancang tak semestinya menjadi. Saya cuba membayangkan keadaan di mana saya bakal menimang cahaya mata kedua. Pastinya semua akan kembali seperti dulu. Akan berada di rumah mak sehingga menantikan adik Nabila membesar. Andai Nabila sudah berjalan ketika itu, syukur. Mungkin perjalanan kami lebih mudah. Andai belum? Bagaimana lagaknya? Terpaksa saya dan Abang berjauhan lagi... :(

Rata-rata kawan yang seusia saya sudahpun mempunyai 2 cahayamata. Saya luahkan kepada rakan saya Sabtu lepas. Hampir kesemua rakan sewaktu saya belajar di Shah Alam dulu sudah beranak-pinak. Bukan tidak bersyukur dengan apa yang saya peroleh sekarang, namun dek kerana beberapa perkara, ianya menjadi perkara yang kurang penting buat saya. Apa yang penting, semuanya tentang Nabila. Tidak mahu anak itu terasa diabaikan.

Sabar, itulah yang perlu. Kelam kabut tentang semua perkara itu merupakan satu langkah yang kurang bijak. Saya harus selesaikan satu persatu. InsyaAllah, andai ada rezeki dan di izin Allah, pasti Nabila punya adik lagi.. :)

Saya doakan segala apa yang direncanakan oleh rakan-rakan senasib saya dalam kehidupan mereka di permudahkan. InsyaAllah.. :)

~rindu dengan tendangan kecil Nabila di dalam perut ini..Ketika Nabila berusia 31 minggu.. :)~

3 comments:

Pnut said...

moga dipermudahkan semua urusan nak 'ber'adik' nabila. Insya-Allah bila tiba masanya akan dibantu Allah...

produk ococ said...

cerita pasal kelam kabut urus 2 anak, hehehe saya pernah terjadi pergi kerja x gosok gigi ..hehehe..sampai opis beli mouthwash..hehehe, kelam kabt punya pasal..selamat hari raya

Cho Zila said...

selamat hari raya.. per2 pun kena berfikir cara yang terbaik untuk kehidupan bukan hanya sekarang tapi akan datang...