23 March 2012

Serius, saya rasa tak berbaloi!!!!



Rasa-rasa..saya boleh jadi imej kat atas ni tak???

Yes..Memang tak patut ibu mengandung stress pepagi. Tapi hari ini saya memang cukup STRESSS!!!!

Pagi tadi, seawal pagi sudah keluar. Kerana mengagak jalanraya akan sesak pagi ini. Ditambah pula orang kerajaan dan bergaji. Mungkin ramai yang keluar dan pulang ke kampung hari ini.

Sah!! Jalan sesak. Dari Sungai Buloh, awal pagi sudah tersangkut dalam kesesakan. Ditambah pula keadaan di Subang Jaya. Tak terkata saya bila melihat deretan kereta teramat banyak. Saya memandang Nabila yang sedang menjeling ke arah saya. "Dik..kenapalah sekolah ko ni jauh sangat!!"

Tadi, sewaktu jalan sesak..sempat saya berfikir. Rasa tak berbaloi saya berulang-alik setiap hari begini. Tol, minyak, yuran sekolah Nabila dengan masalah kesesakan ini membuatkan hati saya tak keruan! Memang rasa tak berbaloi dengan gaji ciput yang saya terima. Hurm..Saya bukanlah seorang pegawai kerajaan. Hanya kerani cabuk je. Faham sajalah gaji kerani berapa sen sgt bila dah ditolak EPF dan loan bank.

RM 350 sah-sah saya asingkan untuk bayaran sekolah Nabila. RM 400 untuk minyak dan RM 328 untuk tol pergi dan balik. Kemudian sedikit untuk mak saya kerana menjaga Nabila dan juga meringankan sedikit bebannya. Memang sahih gaji saya habis untuk semua perkara tersebut. Belum ditambah dengan masalah ansuran kereta dan juga perbelanjaan makan minum saya sepanjang bekerja. Sungguh tak berbaloi... :(

Ada terfikir untuk berhenti. Kerana tak sanggup menghadap stress di jalanraya dan juga stress di pejabat. Namun, ada yang menghalang. Kata bos, kita tak tahu masa depan kita. Andaikan Incik Zul meninggalkan saya, apa yang akan terjadi pada saya dan anak-anak..? *kalau boleh tak mahu*

Kalau kalian berada di tempat saya, apa yang kalian akan lakukan? Adakah berhenti ? Atau terus saja menghadap semua ini? Tolong bagi pendapat! TQ

p/s : Serius saya sangat bosan!!! Mahu duduk rumah, berulit bersama Nabila...


11 comments:

A.I said...

paham sgt dgn perasaan kau tu. sbb aku pon alaminya skang. tp aku sendiri yg tgh sakit. tak terdaya. $ gaji abis kt minyak, byr anak2, byr itu ini. utk diri sendiri takde pon. tp bila mikirkan yg gaji laki aku pon kecik, aku TERPAKSA jugak keje. lagi pon boleh aku guna sehabis baik faedah2 yg ada kt opis ni. hhrrmmm...

Aine Ainun said...

Kalo anak baru sorang, masih ok lg rasanya...
Kalo 2org..mmg xberbaloi keje kan...

Yela, kos sara hidup mmg tinggi..
Sy yg xde anak ni pon terasa...

adarnadzmie said...

semoga segala kekusutan dapat dileraikan... byk berdoa yer dik...:)

ctfarazila said...

saya rasa pon mcm tak berbaloi kalau gaji setakat habis bayar tol + minyak + org jaga anak...

baik berenti kan?

MAMA ARRA ALISA said...

Salam buat mama Nabila,

Sesungguhya apa yang anda alami memang memeritkan. Nak berhenti kerja memang mudah.... namun perlu difikirkan akan implikasinya. Cadangan saya tulis atau senaraikan semua masalaah kalau ina bekerja.... tengoklah berapa panjang senarai tu... lepas tu pulak tulis semua masalah kalau ina tak kerja. Jangan lupa gak buat list disebelahnya apa kebaikan yang kita dapat kalau bekerja dan tak berkerja... fikir dan renungkanlah... campur, tolak, darab kali bahagi fikir dan fikir sebelum ambil sebarang keputusan... lepas tu dimasa yang sama cubalah cri alternatif untuk mengatasi masalah setiap masalah yang dihadapi sama ada keputusan untuk terus bekerja ataupun keputusan untuk meninggalkan kerja... moga-moga dapat memberi pilihan buat ina... sembahyamg istikharah untuk buat pilihan yang tepat.... pilihan di tangan ina, orang lain hanya boleh berkata namun ina yang bakal menanggunya.....

nieda said...

cubalah buat solat istiqarah...minta pada allah apa yg terbaik.. secara jujurnya, setelah saya dpt anak pertama terus resign.. hasrat dihati untuk jaga anak hingga setahun lepas tu cari kerja..hubby pula bantah, dia lagi percaya saya yg jaga dari org lain. mmg berat mulanya nk resign, tp bila fikirkn anak saya sanggup. emak saya bangkang habis sbb dia pun berkerjaya. tapi bak kata hubby takpe, baik niat kita baiklah yg kita dapat.. ikut kata hati...now im happy dgn decision yg dibuat walaupun ramai di luar sana kata rugi.blaja tinggi2 tp duk umah..

Mamanurin said...

alaaa ibu ni, ibu pregnant tak comel lah kalau stress. sian kat baby dalam perut tu hehehee..biasalah tu, nak masuk KL dgn Subang kalau tak jammed, bukan nama jalan la tu hehhe..ummmm kalau cari umah dekat2 area KL or Subang berbaloi tak ina?

Jue-Isteri_Ibu said...

buat solat isthirah..itu yg saya buat sebelum berhenti dulu..4 bulan pertama agak perit... tapi selepas tu, bila bisness online dah byk sambutan, mslh kewangan makin selesa. minta la petunjuk dariNya.

ieda said...

gaji kecik atau besar sama ja ina...masuk besar keluar pun besar jugak.akak pun sama.org selalu cakap...doktor duit banyak2 buat apa?...ngko tak tau..masuk banyak..yg keluarnya laaaaaggiiii banyak.kdg2 malas nak g kerja sb fikirkan balik mcm tak dapat duit pun.tapi kuatkan semangat sebab pada akak ni kdg2 jumpa & sembang dgn patient boleh menghilangkan stress.
utk ina plk...bincanglah dgn husband.in out macam mana.ttg rezeki anak insyaAllah ada.

Ied @ May said...

ida paham kalau keje gomen ni ssh sket nak amek keputusan berenti. nak2 dgn benefit yg ada. org sekeliling mesti kata kita bodoh kalau berenti keje gomen.

1st maybe noina blh buat solat istikharah dulu mohon petunjuk. ida cadangkan buat lps solat maghrib 3 malam berturut2.

2nd noina cari alternatif income lain. kalau pandai menjahit, maybe blh amek tempahan sehelai dua. bagi ada testimonial sket

3rd blh cuba cuti tanpa gaji dulu. tgk keadaan mcm mana kalau berenti keje.

4th kalau everything goes well masa cuti tanpa gaji, maybe noina blh consider utk berhenti

ni cadangan je la. sblm btol2 noina amek keputusan utk berhenti

Mama Eika said...

salam...
dah lama baca entri ni tp isau nak komen...klu ina bhenti keja kan ina still leh wat keja sampingan wit craft n kan ina pdai mjahit,why not ina juz berbusiness dari umah..upah jahit baju kan mahal gak....ina ada masa tuk bella n ada masa 2 cari rezeki...n insyaallah ada lbh byk masa tuk jaga adik bby nnt....

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...