24 April 2012

Bila Nabila jumpa dentist...

Pagi tadi, kami ke Hospital Sungai Buloh lagi. Temujanji bersama Pakar Pergigian Pediatrik. Rasanya unit ni memang baru lagi kat HSB. Nampak orang renovate ruang bilik untuk unit ni tempoh hari.

Nabila di rujuk ke sana bukanlah ada masalah gigi yang serius. Cuma sebagai pemeriksaan biasa. Dan rupanya kami baru tahu bahawa gigi geraham Nabila berkemungkinan akan rosak jika tidak digosok 2 kali sehari. Selalu saya hanya berkesempatan menggosok gigi Nabila sekali sehari sahaja :(

Doktor berkata, rupanya ubat lactul yang Nabila makan setiap hari itu sebenarnya manis dan menggalakkan kerosakan gigi lebih teruk lagi. Oleh kerana itu, beliau menyarankan saya membersihkan gigi Nabila sebelum tidur. Dan juga menukar ubat gigi Nabila kepada ubat gigi yang mempunyai florida...

Betul jugak! Lama dah saya pakai ubat gigi yang tanpa florida ni. Sebab Nabila kan tak reti nak buang ubat gigi dalam mulut. Doktor kata, tak payah nak letak banyak-banyak. Sikit-sikit sudah!!!

Ok. 6 bulan akan ada temujanji lagi. Jika doktor melihatkan gigi Nabila kurang memuaskan hatinya, dia akan seal atau tampal untuk ratakan gigi supaya mudah untuk saya gosokkan gigi. Yang bagusnya seal gigi ni, mungkin bila Nabila main gigi (mengetap dan melagakan gigi sampai rasa ngilu kalau kita dengar) kurang sikitlah bunyinya. Huhu..

So, nak tak nak ibu kena gosok gigi Nabila 2 kali setiap hari. Mujur hasil usaha saya tak jemu mengajarnya menggosok gigi membuatkan Nabila menjadi biasa dengan perbuatan menggosok gigi setiap hari walaupun dulu meraung-raung tak mahu gosok. Sekarang ni, terus je bukak mulut bila berus gigi dah kat mulut! Pandai!!!

Sempat gak tanya doktor, tumbesaran gigi Nabila normal atau tidak. Alhamdulillah, katanya 20 batang gigi adalah normal untuk kanak-kanak seusia dia. So ibu kena jaga elok-elok sebab anak istimewa memang mudah mengalami kerosakan gigi. Misi lepas ni, cari ubat gigi dulu ek.. :)

santek tak gigi saya? hehe...

3 comments:

AIN NAZRI said...

shumelnya anak dara ni.. chantek je gigi tersusun.. gigi aunty pon dah banyak rosak

EdaManAli said...

comeiinyee nabila senyummm...gigi pon chantekk...

anitadiana said...

comel dan cantik bila nabila senyum...

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...