04 August 2012

Belajar untuk mengatakan TIDAKKKKK!!!

Saya mula perasan perkara nan satu ini. Mungkin ini juga salah satu perkembangan terbaru si kecil Nabila. Belajar untuk mengatakan TIDAK MAHU!

Kadang-kadang memang sukar untuk memahami anak Cerebral Palsy. Lebih-lebih lagi seperti Nabila yang belum mampu untuk bertutur dengan baik. Hanya tangisan menunjukkan tanda ketidakselesaan. Ketawa bila saat dirinya gembira. Saya sebagai ibu yang melahirkannya pun memang sukar menduga sikap anak dara saya ini. Apatah lagi orang luar yang menjaganya bukan?

Saya mula perasan, bila dia sudah kenyang sama ada minum susu atau makan, Nabila tahu untuk berkata isyarat gelengan kepala tanda tidak mahu meneruskan makan atau minum.  Pada saya, itu suatu tanda yang baik. Bukan mudah untuk dirinya berkata tidak.

Alhamdulillah.. sedikit pun perkembangannya membuatkan hati saya terharu. Sungguh saya langsung tak mengajarnya untuk menggeleng. Namun saya tak pasti dari manakah dia tahu tanda gelengen itu.

Memang lambat bila anak seusia Nabila hanya mengetahui maksud gelengan. Tapi pada saya Nabila sudah pandai menunjukkan ekspresi perasaannya.

Doa saya agar anak ini terus maju. Terus melangkah ke hadapan. Walaupun lambat, ibu akan tunggu sayang.. InsyaAllah.. :)

No comments:

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...