Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

29 October 2012

Kelahiran yang dinanti : Yasier Naufal (part 2)

18 Oktober 2012 (Khamis)

Pagi sesudah bangun, saya termenung di katil. Melihatkan gelagat nurse yang mundar-mandir membacakan laporan pertukaran shift. Saya mendengar perbualan mereka. Dan hari ini, saya akan melakukan ultrasound neck untuk melihat keadaan thyriod saya.

Jam 9, saya ditolak menggunakan wheel chair oleh nurse untuk ke tempat x-ray. Sekali lagi kenangan menjengah. Melihat ruang MRI dan katil dimana Nabila ditempatkan untuk melakukan ujian MRI nya. Sedih bila mengingatkan apa yang telah berlaku dulu. Teringat Nabila 'pengsan' akibat penangan 3 dos ubat tido diberikan padanya. Dan terbayang saat saya duduk di sisi Nabila di dalam bilik 'mesin terowong' itu. Tubuh kecil itu sudah merasai pelbagai perkara yang tak terjangkau dek akal saya. Dan saat itu, saya bangga dengan Nabila. Semangatnya nan kuat untuk terus hidup bersama ibu dan ayah...

Saya ditolak ke ruang menunggu yang mempunyai TV. Mata menatap televisyen , namun hati saya lebih tertarik dengan gelagat orang keliling saya. Ada juga orang awam yang memandang saya yang sedang berbaju hospital berwarna pink. Saya hanya mendiamkan diri di situ dan mendoakan keputusan thyroid saya tidak menjejaskan kesihatan saya..

Nama dipanggil, dan saya ditolak ke satu bilik. Dan di situ, pakar ultrasound sedia menanti saya. Sesudah baring, beliau menunjukkan gambaran besar thyroid saya dan menasihatkan saya untuk melakukan surgery sesudah saya bersalin nanti.

Selesai ultrasound, saya pulang semula ke wad. Dan sebaik saja saya pulang, rakan di hadapan katil saya, ditolak masuk ke bilik pembedahan bagi elective c-sear. Anak songsang. Dan akak tu memang teruja untuk menyambut kelahiran kali ini kerana mahukan anak perempuan. Bila melihatkan akak tu berpakaian lengkap untuk ke OT membuatkan hati saya kecut. Mampukah saya untuk laluinya esok..?

Tengahari dan petang, saya dikunjungi oleh mak mertua dan adik ipar saya. Berbual sehingga selesai waktu melawat. Dan malamnya, sepi kerana saya keseorangan. 3 katil di kanan dan hadapan saya kosong tiada penghuni. Akak yang menjalani pembedahan pagi tadi telah dipindahkan ke wad 6C kerana komplikasi pembedahan. Dan hampir malam, seorang kakitangan HSB duduk di katil akak tersebut kerana pembedahan elective c-sear bersama saya esok pagi.

Kami berbual kosong dan tengah malamnya, jam 12.30 pagi nurse mengejutkan saya untuk memasukkan air. Dan saya dikehendaki berpuasa sehinggalah tiba waktu pembedahan nanti..

....bersambung..

No comments: