25 January 2013

Sudah kembali ke sarang.....

Genap 3 bulan minggu lepas Naufal lahir ke dunia. Alhamdulillah, keletahnya semakin bijak, sudah mula berbunyi...riuh bila melihat orang bercakap dengannya. Seolah-olah cuba menyatakan sesuatu..

Melihatkan itu, teringat dahulu Nabila pernah melakukan perkara yang sama. Tak silap ketika dia berusia setahun dua dulu. Riuh sekali bunyinya. Namun kini, agak senyap. Hanya senyum dan ketawa saja yang kedengaran. Sedih bila melihatkan perkembangan Nabila yang kadangkala jatuh menjunam...

Sudah beberapa kali juga saya membawa kereta sendirian bersama Naufal. Dan paling saya tak keruan bila melihat Naufal memandang tepat kearah saya ketika saya membawa kereta. Sungguh tajam dan mendalam pandangannya. Kata saya pada Naufal "silap-silap ibu langgar lubang dik tengok renungan kamu". hihi.....

Nikmat bila melihat sang anak melihat diri ini. Sedih tetap berkunjung tiba bila mengenangkan si kakak. Agaknya bilalah Nabila akan memandang saya begitu. Ya Allah, perkenankan doaku agar Nabila mampu untuk melihat dengan baik, terutama aku yang telah melahirkannya. Agar dirinya dapat melihat siapa yang telah melahirkannya ke dunia ini...

Dan kini, saya sudah kembali ke Rawang. Bersama abang dan anak-anak sendirian. Tanpa emak yang sentiasa membantu saya dalam menguruskan Nabila dan Naufal. Sebak hati saya bila melihat emak mencium Naufal. Sungguh saya sangat berterima kasih pada mak. Bergenang air mata saya melihat emak, tapi saya larikan mata saya. Tak mahu emak nampak saya menangis. Pasti emak kesunyian tak mendengar suara cucu-cucunya lagi..

Bila mengemas barang tadi, saya mencium haruman baju yang dicuci di rumah mak. Dan tiba-tiba saya rindu. Lantas saya berfikir, mampukah saya menguruskan kedua-dua anak saya ini sendirian? Mungkin mudah andai Nabila sihat, namun bila kedua-duanya memerlukan saya membuatkan saya serba tak kena dan cuba memberikan yang terbaik buat kedua putera puteri saya.

Buat emak, terima kasih kerana menjaga Ayong, Nabila dan Naufal sepanjang berada di Gombak. Sungguh saya hargai jasa mak membantu saya sepanjang tempoh berpantang. Emak doakan anak mak ini kuat dalam mengharung kehidupan terutama dalam membesarkan Nabila....

Tepat jam 2 pagi, saya menaip entry ini. Saya menyudahkan kerja-kerja mengemas barang-barang yang dibawa dari Gombak. Rupanya banyak betul barang saya. Patutlah penuh sendat rumah mak dengan barang-barang kami anak beranak.

Esok, saya akan ke Hospital Sungai Buloh atas pemeriksaan tiriod saya yang dikesan semasa mengandungkan Naufal dulu. Risau, namun saya tak mahu berfikir lanjut tentangnya. Hanya menanti apa kata doktor dan apa yang perlu saya lakukan... Doakan yang terbaik buat saya yek..

15 January 2013

Tooth Mousse - Auuuchhhh!! Gigi sudah ditampal!

Ya ampunnnnn!! Sejak cuti tanpa gaji ni hidup memang agak sibuk. Sibuk mencari duit tambahan dan mengisahkan perihal anak-anak yang semakin bijak bermain emosi. Terutama Naufal..

Entri ini di taip pun kerana saya berjaga subuh hari kerana breast yang membengkak dek pam medela fs saya buat hal! Entah kenapa payah sangat nak suck nipple. Mulalah hati ni bengang bila dah berbelanja ribuan ringgit untuk sebuah pam yang saya sendiri masih geram tak dapat nak gunakan sepenuhnya.

Takpe,cerita bab susu akan menyusul kemudian. Pahit terasa tentang pam saya,tapi bila tengok limpahan susu dalam deep freezer buat saya hati saya sesejuk peti beku itu. Hurmmmmm!!!

2 minggu lepas,Nabila ke Hospital Sungai Buloh. Untuk pemeriksaan gigi yang sebenarnya patut dihadiri pada bulan November tahun lepas. Tapi dek kerana saya dalam tempoh berpantang,ayah Nabila menukarkan tarikh tersebut kepada tahun baru 2013.

Alhamdulillah,gigi anak dara saya memang tiada masalah yang serius. Seperti saya katakan dulu,memang dah menjadi rutin wajib menggosok gigi setiap hari. Dari tak tahu menganga,kini dah pandai sua mulut bila setiap kali mandi. Tahu rutin hariannya menggosok gigi. Biarpun keadaan Nabila tidak boleh mengurus diri,saya tetap pentingkan kebersihan dirinya. Yelah,tak mahu Nabila dalam keadaan comot. Sudahlah keadaan dia begitu,bila dengan keadaan comot dan busuk sudah tentu mengundang pelbagai penyakit lagi.

Cuma kata doktor,geraham sebelah kiri dan kanan bahagian bawah sudahpun berlubang. Tak besar,namun harus ditampal bagi mengelakkan masalah jadi lebih buruk lagi. Makanya si ayah terpaksa bergelumang memegang Nabila bagi mententeramkan cik mek ni kerana dek kepantangan beliau dalam hal pegang memegang kepala ni! Ibu memang tak boleh buat apa sebab dak Naufal sedang sibuk diam memerhati keadaan si kakak yang sedang terbaring di atas kerusi bersama ayah. Heh!! Kalau kamu tahu,kompem kamu takut Naufal. Hihi

Selesai prosedur menampal,Nabila diberikan belon untuk mententeramkannya. Perghhh!!! faham sajalah Nabila kalau menangis. Memang bergegar HSB. Ayah siap sound lagi, " Kakak,kalau kamu nangis nanti orang lain takut nak masuk klinik gigi."  Betul gak ek. Kang budak-budak lain ingat doktor gigi dah pulas gigi Nabila dengan playar! Hehe..

Kami diberi satu ubat kalsium untuk disapu pada gigi Nabila sesudah membersihkan gigi di waktu malam. Agak mahal kata doktor tersebut. Lebih kurang dalam RM 70 satu tiub itu. Dan untuk permulaan,ianya adalah percuma. Katanya lagi,memang susah nak cari kat pasaran luar. Hanya di prescribe oleh doktor yang merawat sahaja.

Tak rugi jika lakukan pemeriksaan gigi seawal usia muda lagi. Sekurang-kurangnya kita tahu tahap kesihatan gigi anak kita. Jika Nabila di refer ke doktor gigi pediatrik kerana masalah suka menggesekkan gigi ketika bermain, mungkin anda boleh minta klinik kesihatan untuk rujukkan ke hospital untuk pemeriksaan lanjut tentang gigi anak. Dan saya sangat mencadangkan jika sesiapa di Kuala Lumpur,boleh terus je ke HKL. Memang servis tip top kat klinik gigi HKL.

Ok,hopefully Nabila baik-baik sahaja..InsyaAllah.

03 January 2013

Bila si adik jelesss!!

Selamat Tahun Baru 2013 buat semua pembaca blog picisan saya ini. Seronok dah masuk tahun baru,tapi terasa agak gerun bila memikirkan umur yang semakin meningkat. Tambahan pulak,saya dah masuk angka 3 siri tahun ini. Hurm,dah naik umur,amal ibadat pun kena naik dan bertambah-tambah jugak la kan?

Entri pertama tahun ini,tak lain tak bukan bercerita kisah anak-anak. Alahai,blog ni memang cerita tentang Nabila dan Naufal je kan. Apalagi yang nak ibu cerita dalam blog ini.

Alhamdulillah,perkembangan Naufal makin hari makin bagus. Bila di ajak berborak,mulutnya juga sama riuh. "uhhh ahhhh buuuu" . Siap angkat-angkat kening lagi. Bila ibu tegur tanya " kenapa menangis kuat- kuat ni?" . Tau senyap sekejap,pandang muka saya lepas tu sambung menangis balik. Sampai naik merah muka tu menangis. Sebijik cam kakak menangis dulu- dulu. Alahai!!!!

Pantang tengok orang takde,mulalah terjerit-jerit. Asyik nak berenjut je dalam rocker. Makk aiii,geget kang baru tau. Langsung tak leh nak bergerak buat kerja! Dan tadi,geram jugak rasa hati. Dah nampak saya sedang memangku si kakak untuk menyusu,elok diam-diam baring,tengok saya start pegang kakak mulalah nk bukak mulut nangis. Padahal sebelum tu dah menyusu kenyang! Nak apa lagi dik oiiii!! Penyudahnya,dua-dua atas riba ibu. Aisshhhhh!!"

Tengok gaya si Naufal ni dah mula nak mengiring. Kaki dah angkat tinggi. Sampai merah muka dia mencuba untuk berpusing dek marah tak dapat-dapat untuk meniarap. Bahaya gak dak Naufal ni. Kena sendal dengan bantal,takut jatuh dari katil.

Kisah si kakak pulak. Sekarang ni ibu dah mula rasa kuat untuk start balik segala terapi mak nenek Nabila. Kebetulan,seorang rakan bermurah hati meminjamkan standing frame hasil buatan suaminya untuk kegunaan anak tersayang. Tq Kak Jue. Aiman,Nabila pinjam kejap ek.

Dan tadi jugak,Nabila memulakan sesi terapi di PDK Kamii semula. Setelah hampir setahun berhenti kerana mengandungkan Naufal. Seronok benar cik kak kecik ni bermain air dalam tub jakuzzi.

Alhamdulillah,sejak berada di rumah mak,kesihatan Nabila bertambah baik. Tambahan pulak ramai yang melayan. Makin gedik la cik kak ni.

Apapun,memang seronok melayan anak-anak. Tau-tau je dah besar! Rasa mau berenti keje saja.

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...