Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

25 January 2013

Sudah kembali ke sarang.....

Genap 3 bulan minggu lepas Naufal lahir ke dunia. Alhamdulillah, keletahnya semakin bijak, sudah mula berbunyi...riuh bila melihat orang bercakap dengannya. Seolah-olah cuba menyatakan sesuatu..

Melihatkan itu, teringat dahulu Nabila pernah melakukan perkara yang sama. Tak silap ketika dia berusia setahun dua dulu. Riuh sekali bunyinya. Namun kini, agak senyap. Hanya senyum dan ketawa saja yang kedengaran. Sedih bila melihatkan perkembangan Nabila yang kadangkala jatuh menjunam...

Sudah beberapa kali juga saya membawa kereta sendirian bersama Naufal. Dan paling saya tak keruan bila melihat Naufal memandang tepat kearah saya ketika saya membawa kereta. Sungguh tajam dan mendalam pandangannya. Kata saya pada Naufal "silap-silap ibu langgar lubang dik tengok renungan kamu". hihi.....

Nikmat bila melihat sang anak melihat diri ini. Sedih tetap berkunjung tiba bila mengenangkan si kakak. Agaknya bilalah Nabila akan memandang saya begitu. Ya Allah, perkenankan doaku agar Nabila mampu untuk melihat dengan baik, terutama aku yang telah melahirkannya. Agar dirinya dapat melihat siapa yang telah melahirkannya ke dunia ini...

Dan kini, saya sudah kembali ke Rawang. Bersama abang dan anak-anak sendirian. Tanpa emak yang sentiasa membantu saya dalam menguruskan Nabila dan Naufal. Sebak hati saya bila melihat emak mencium Naufal. Sungguh saya sangat berterima kasih pada mak. Bergenang air mata saya melihat emak, tapi saya larikan mata saya. Tak mahu emak nampak saya menangis. Pasti emak kesunyian tak mendengar suara cucu-cucunya lagi..

Bila mengemas barang tadi, saya mencium haruman baju yang dicuci di rumah mak. Dan tiba-tiba saya rindu. Lantas saya berfikir, mampukah saya menguruskan kedua-dua anak saya ini sendirian? Mungkin mudah andai Nabila sihat, namun bila kedua-duanya memerlukan saya membuatkan saya serba tak kena dan cuba memberikan yang terbaik buat kedua putera puteri saya.

Buat emak, terima kasih kerana menjaga Ayong, Nabila dan Naufal sepanjang berada di Gombak. Sungguh saya hargai jasa mak membantu saya sepanjang tempoh berpantang. Emak doakan anak mak ini kuat dalam mengharung kehidupan terutama dalam membesarkan Nabila....

Tepat jam 2 pagi, saya menaip entry ini. Saya menyudahkan kerja-kerja mengemas barang-barang yang dibawa dari Gombak. Rupanya banyak betul barang saya. Patutlah penuh sendat rumah mak dengan barang-barang kami anak beranak.

Esok, saya akan ke Hospital Sungai Buloh atas pemeriksaan tiriod saya yang dikesan semasa mengandungkan Naufal dulu. Risau, namun saya tak mahu berfikir lanjut tentangnya. Hanya menanti apa kata doktor dan apa yang perlu saya lakukan... Doakan yang terbaik buat saya yek..

2 comments:

adarnadzmie said...

moga tuhan permudahkan semua urusan Noina...:)

Eray Majid said...

teringin nak lihat gambar baru double N :)

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/01/set-penyusuan-shaklee-paling-bajet-gila.html