15 January 2013

Tooth Mousse - Auuuchhhh!! Gigi sudah ditampal!

Ya ampunnnnn!! Sejak cuti tanpa gaji ni hidup memang agak sibuk. Sibuk mencari duit tambahan dan mengisahkan perihal anak-anak yang semakin bijak bermain emosi. Terutama Naufal..

Entri ini di taip pun kerana saya berjaga subuh hari kerana breast yang membengkak dek pam medela fs saya buat hal! Entah kenapa payah sangat nak suck nipple. Mulalah hati ni bengang bila dah berbelanja ribuan ringgit untuk sebuah pam yang saya sendiri masih geram tak dapat nak gunakan sepenuhnya.

Takpe,cerita bab susu akan menyusul kemudian. Pahit terasa tentang pam saya,tapi bila tengok limpahan susu dalam deep freezer buat saya hati saya sesejuk peti beku itu. Hurmmmmm!!!

2 minggu lepas,Nabila ke Hospital Sungai Buloh. Untuk pemeriksaan gigi yang sebenarnya patut dihadiri pada bulan November tahun lepas. Tapi dek kerana saya dalam tempoh berpantang,ayah Nabila menukarkan tarikh tersebut kepada tahun baru 2013.

Alhamdulillah,gigi anak dara saya memang tiada masalah yang serius. Seperti saya katakan dulu,memang dah menjadi rutin wajib menggosok gigi setiap hari. Dari tak tahu menganga,kini dah pandai sua mulut bila setiap kali mandi. Tahu rutin hariannya menggosok gigi. Biarpun keadaan Nabila tidak boleh mengurus diri,saya tetap pentingkan kebersihan dirinya. Yelah,tak mahu Nabila dalam keadaan comot. Sudahlah keadaan dia begitu,bila dengan keadaan comot dan busuk sudah tentu mengundang pelbagai penyakit lagi.

Cuma kata doktor,geraham sebelah kiri dan kanan bahagian bawah sudahpun berlubang. Tak besar,namun harus ditampal bagi mengelakkan masalah jadi lebih buruk lagi. Makanya si ayah terpaksa bergelumang memegang Nabila bagi mententeramkan cik mek ni kerana dek kepantangan beliau dalam hal pegang memegang kepala ni! Ibu memang tak boleh buat apa sebab dak Naufal sedang sibuk diam memerhati keadaan si kakak yang sedang terbaring di atas kerusi bersama ayah. Heh!! Kalau kamu tahu,kompem kamu takut Naufal. Hihi

Selesai prosedur menampal,Nabila diberikan belon untuk mententeramkannya. Perghhh!!! faham sajalah Nabila kalau menangis. Memang bergegar HSB. Ayah siap sound lagi, " Kakak,kalau kamu nangis nanti orang lain takut nak masuk klinik gigi."  Betul gak ek. Kang budak-budak lain ingat doktor gigi dah pulas gigi Nabila dengan playar! Hehe..

Kami diberi satu ubat kalsium untuk disapu pada gigi Nabila sesudah membersihkan gigi di waktu malam. Agak mahal kata doktor tersebut. Lebih kurang dalam RM 70 satu tiub itu. Dan untuk permulaan,ianya adalah percuma. Katanya lagi,memang susah nak cari kat pasaran luar. Hanya di prescribe oleh doktor yang merawat sahaja.

Tak rugi jika lakukan pemeriksaan gigi seawal usia muda lagi. Sekurang-kurangnya kita tahu tahap kesihatan gigi anak kita. Jika Nabila di refer ke doktor gigi pediatrik kerana masalah suka menggesekkan gigi ketika bermain, mungkin anda boleh minta klinik kesihatan untuk rujukkan ke hospital untuk pemeriksaan lanjut tentang gigi anak. Dan saya sangat mencadangkan jika sesiapa di Kuala Lumpur,boleh terus je ke HKL. Memang servis tip top kat klinik gigi HKL.

Ok,hopefully Nabila baik-baik sahaja..InsyaAllah.

No comments:

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...