Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

04 March 2013

Sibuk memasak pulakkkkk

Assalamualaikum.. Lamanya saya cuba mencari masa untuk menaip baris-baris ayat dalam blog ini. Sungguh..duduk rumah lagi sibuk kut. Ni belum lagi ditambah dengan masa saya membawa Nabila ke terapi....

Sejak cuti tanpa gaji, saya cuba mencari duit tambahan dengan cara berniaga kecil-kecilan. Benarlah kata mak, peritnya rasa tiada wang poket. Bila lagi melihat pakaian Naufal semakin sendat dan padat. Bila tengok dalam akaun duit paras-paras dahi, saya hanya mampu memandang saja baju-baju cantik. Jika dulu Nabila puas bergaya, namun Naufal hanya pakai apa yang ada saja. Sedih bukan..?

Dengan cuti tanpa gaji ini telah membuka mata saya. Saya masih perlu bekerja untuk membantu Abang menampung kehidupan kami anak-beranak. Serius saya katakan, memang tak cukup jika hanya Abang saja yang bekerja. Lagi-lagi saya sudah terbiasa membeli barangan dengan duit saya sendiri. Lagi terasa peritnya bila terpaksa menyekat segala perbelanjaan dan cuba berjimat-cermat..

Dan saya setiap hari berfikir apa yang perlu saya buat agar setiap hari ada 'income' masuk. Saya cua untuk berniaga online, namun berapa sangatlah yang saya dapat. Dan akhirnya, saya berjinak-jinak di dapur.

Bermula dengan ini..

Takoyaki...

Saya amat menggemari makanan ini. Kononnya saya beli kualinya untuk suka-suka dan makan sendiri. Namun bila mak mencadangkan agar saya menjual takoyaki ini, saya terfikir ada baiknya saya mencuba. Kut-kut ada yang suka...

Bermula di kilang Abang, kini dan merebak sikit-sikit di kalangan kawan-kawan. Saya boleh hantar area rumah mak di Gombak atau Sentul.. Atau tunggu saja di rumah. Namun, saya masih mencuba lagi untuk menyedapkan lagi takoyaki saya..

Kemudian, saya buat ini..

Apa ni? Kek batik....

Kek batik saya dah mulakan sebelum saya menjual Takoyaki, tapi sebab bendanya manis..so saya jarang buat di kilang. Yelah, bukan semua orang suka makan benda-benda manis..

Sebelah kiri..puding roti..

So far puding roti memang dapat sambutan. Mulanya nak buat dengan sos vanila, tapi adasahabat saya kata puding saya tanpa sos pun dah sedap..so tak yah sos vanila tu dah.. Makanya saya tak buatlah.. Gambar yang atas tu saya siap sedia nak hantar ke Bangunan Kementerian Dalam Negeri , Jalan Duta.

Apapun, saya cuba yang terbaik.. dulu saya memang tak suka memasak. Sekarang ni dah ok sikit..hihi..

Ok, kalau nak order bolehlah pm kat facebook saya atau email je kat saya yek...ok.. daaa... :)


3 comments:

ibuayu said...

moga bisnes ina semakin maju..amin

Anonymous said...

best..best...ina kena letak label nanti kat packaging tu...moga rezeki ina melimpah ruah..aminnnnnnnn

Anonymous said...

Salam, bagus tu berniaga. Takoyaki tu kegemaran kami sekeluarga. Apa kata letak harga sekali kan senang. Mudah2 rezeki bertambah hendaknya lepas ni ya. Kak Rynn