24 July 2013

Terapi Dohsa Hau & Kerusi Aktiviti Untuk Nabila

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, rezeki anak memang tak terjangkau dek akal fikiran saya ini. Ya, saya akui, Nabila sememangnya murah rezekinya. Mungkin juga Allah permudahkan jalan saya dalam menjaga keperluan Nabila.. Syukur Alhamdulillah..

Alhamdulillah, sudah 2 kali Nabila menghadiri kelas Dohsa Hau di Malaysian Relief Agency anjuran MYCP. Banyak ilmu yang saya dapat sepanjang kelas ini diadakan. Dan dapat juga saya aplikasikan pada Nabila di rumah nanti..

Teknik rawatan ini walaupun nampak mudah, namun saya rasa, saya perlukan kesabaran yang tinggi untuk lakukannya. Ianya bukan teknik kita mengajar anak, tetapi lebih kepada meningkatkan tahap kemahuan anak dalam melakukan sesuatu. Seperti contoh, saya tidak akan mengangkat tangan Nabila untuk bersenam tetapi saya perlu memberitahu Nabila bagaimana untuk mengangkat tangan. Dan ibu pun macam pom-pom girl jugaklah. Memberitahu Nabila untuk mengangkat tangannya sendiri... :)

Oleh kerana Nabila sudah lama meninggalkan sesi terapinya, maka saya terpaksa melakukannya dari mula semula. Dan yang pasti, saya terpaksa membaiki semula kaki Nabila yang sudah mulai bengkok di sendi pergelangan kakinya.. :(

Minggu pertama sesi tersebut, kami bermula dengan sesi pengenalan. Dan saya diajar beberapa langkah untuk dilakukan di rumah..

Pengenalan dari Puan Fauziah..

Penerangan dari Puan Sariah mengenai rawatan ini..

Sesi minggu kedua oleh Arif dan Hanna.. Dibahagikan kepada kumpulan kecil mengikut kebolehan anak-anak itu sendiri..

Kami beramai-ramai bergambar bersama...

InsyaAllah, harapnya dapat teruskan lagi sesi sebegini.. Moga dapat manfaat dari apa yang saya pelajari dari Puan Sariah. 

Kebetulan, sabtu lepas, kami bertemu dengan Encik Syed dari Aleps sewaktu sesi Dohsa Hau berlangsung. Saya bertanyakan tentang kasut AFO untuk Nabila. Dan Isnin, saya terus bertemunya di kilang. Kebetulan rezeki Nabila dan Adriana, kami diberi pinjam sebuah kerusi aktiviti yang datangnya dari Jepun untuk kegunaan anak-anak ini. Alhamdulillah, rezeki Nabila. Kasut kasut AFO nya juga saya dapat. Mujur ada saiz yang bersesuaian dengan Nabila..

Andai tak muat lepas ni, saya harus pulangkan semula kepada Aleps. Terima kasih Encik Syed atas pemberian ini. Kalau nak beli memang tak mampu kakak oiii...

Kakak Bella dan Adriana.. Rezeki mereka.. :)

Nampak selesa kakak duduk atas kerusi ni. Sampai terlena lah dia..hehe.. Sekarang ni takdelah kakak asik baring je kan... :)

Encik Syed, yang berkemeja biru bersama kami sebelum pulang.. 

Alhamdulillah, rezeki anak kan?

p/s : kredit pic to Malaysian Relief Agency & Kak Yati Chee Ree .. Ibu tak dan nak amik pic semua..huhu

19 July 2013

Sawan dan ketakutan ibu..

Assalamualaikum..

2 hari lepas, memang kalut saya dibuatnya. Bermula pada malam Isnin lepas, atas kesilapan saya sendiri, Nabila jatuh sakit. Sungguh saya tak sangka, kesalahan saya mengangkat Nabila untuk ke bilik tidur membawa padah padanya. Tulangnya berbunyi seperti tergeliat ketika saya mendukungnya. Dan malam itu Nabila tidak dapat tidur. 

Dalam tak tidur tu, saya sempat melihatnya berulangkali . Saya fikir Nabila seperti biasa. Hanya diam membatu. Tidak menangis. Tidak merengek. Berulang kali saya angkat dan letak dia di atas katil dan buai dengan harapan dia akan terlelap. Rasanya hampir ke subuh, barulah matanya terpejam...

Dan menjelang tengahari, saya sudah nampak emosinya sedikit terganggu. Puas saya mencari punca, namun tak jumpa. Kemudian sehingga ayahnya pulang dari kerja, Nabila masih lagi tidak keruan.

Lantas, saya mesej pada kak Ija. Kononnya mahu ke Klang selepas berbuka puasa. Sudah hampir 4 minggu Nabila tidak melakukan rawatan stimulatherapy. Faktor kewangan punca saya tidak dapat melakukannya... :(

Mujur kak Ija menjawab sms saya. Terus saja kami bersiap dan meredah malam pekat menuju ke Klang. Dan setibanya di Klinik Stimulatherapy, Nabila di serang sawan lagi. Dan kali ini lebih hebat. Kebetulan sedang menunggu giliran kerana anak Jiey Mien , Rayyan sedang menjalani rawatan juga. Namun melihatkan keadaan tak terkawal, saya terpaksa memanggil Kak Ija untuk membantu saya cara bagaimana untuk memberhentikan serangan tersebut.

Kelam kabut juga kak ija datang membantu dan terus melakukan sesi rawatan. Dan sewaktu Kak Ija memegang Nabila dan setiap kali kak Ija menyentuh saraf yang bermasalah, badan Nabila tersentak. Dan saya pasti sawan itu menyerangnya lagi. Nampak jelas, kaki dan tangan Nabila mengerekot sedikit ketika serangan itu berlaku.. :(

Selesai rawatan, Nabila kembali tenang. Dan kami pulang ke rumah kerna esoknya saya terpaksa gagahkan diri untuk mengharungi sesi intensif selama 2 kali untuk memulihkan kembali tubuh Nabila. Beberapa kali Abang bertanya adakah saya mampu untuk lakukan seorang diri menjaga Nabila dan Naufal di klinik nanti? Kalau nak diikutkan hati, memang tak mampu. Faham sajalah keadaan Naufal sekarang ni. Memang tak duduk diam. Namun melihatkan keadaan Nabila, saya gagahkan juga. Saya berdoa agar apa yang saya akan lalui nanti dipermudahkan..

Alhamdulillah, urusan saya sepanjang di klinik berjalan lancar. Cuma 2-3 kali Naufal mengamuk kerana mahu tidur. Tapi bila di dukung orang lain, senyap je. Ada yang melayan, sebab tu dia tak kisah. Mujur ada kak Fiza dan anaknya. Bolehlah tolong tengokkan Naufal sementara ibu berbuka puasa dan solat.

Dan syukur Alhamdulillah, Nabila semakin pulih. Sudah menampakkan kembali senyum tawanya. Penat lelah saya semalam berbaloi bila melihat dia tersenyum sambil bermain dengan si adik. InsyaAllah, andai ada rezeki lagi, kita ke sana lagi ye kakak. Terima kasih adik Naufal kerana turut memahami keadaan ibu dan kakak. Co-pilot ibu ni sentiasa menceriakan hati ibu ketika memandu jauh. Terima kasih sayang.. :)

Setia menemani kakak.. :)

11 July 2013

Si Pom-Pom Boy

Assalamualaikum...

Hahaha..agak-agak sapelah jadi pom-pom boy tu yek.. ? Siapa lagi kalau bukan Adik Naufal..

Camner lah ibu tak panggil dia pom-pom boy. Mana ada kakak Nabila, di situ adik Naufal ada..

Kejap ek...

Nabila dan Naufal di dalam kereta. Selalunya ibu dan kakak akan duduk di belakang. Naufal dan ayah di depan. Tapi tah camnolah dia ni boleh dok belakang gak.. Tengok mulut kakak..Tengah bising sebab adik kacau dia...

Atas katil.. pun ada gak !! Tengok tangan adik, cuba nak pegang tangan kakak. Yang bestnya, si kakak pun respond sama.. Alhamdulillah...

Tengok, kacau kakak lagi.. memang nak kena adik ni.. Dussshhhh!! Hambek ko.. kan dah kena se das..hihi..

Kakak nak terapi pun tak senang.. Ada je yang mengekor. Tambah plak ibu layan high class untuk kakak. Mana boleh!! Memang super jeles la...hihi..

Bila tengokkan semua gambar-gambar ni, Alhamdulillah, kehadiran adik Naufal sebenarnya banyak membantu perkembangan kakak Nabila. Jarang la tengok kakak Nabila ni marah kalau adik Naufal kacau dia. Siap sengih-sengih lagi bila adik tarik kaki, tangan, raba muka. Tapi ada masa terkedipkedip mata cik kak tu.. Yelah, kawan tu dah la ada masalah penglihatan. Hurm.. apa je yang lalu depan muka dia kompem la dia terkejut..huhu..

Kakak Nabila sekarang dah tahu akan kehadiran adik. Ada kalanya nampak juga sifat cemburu kakak pada adik. Bila adik menangis nak duduk atas riba ibu, kakak pun sibuk nak nangis gak . Padahal kakak yang ada atas peha ibu waktu tu. Konon-kononnya tak nak bagi adik naik atas peha ibu. Aduhai anak-anak.. bila jadi part ni, memang akan buat ibu serba-salah. Dua-dua anak ibu yang ibu sayang. Camno nih? Rasa nak belah badan ni kasi dua..hihi...

Apapun, adik dan kakak tetap ibu sayang.. Kasih ibu tetap sampai syurga untuk kalian berdua. Kalian berdua harta paling bernilai dalam hidup ibu... Moga kasih adik dan kakak ini abadi selamanya.. Aamiin...

09 July 2013

Anakku Microcephaly..

Assalamualaikum..

Esok dah mula berpuasa. Alhamdulillah.. Selamat mengerjakan ibadah puasa pada semua yang membaca coretan ini..

Kenapa tajuk saya ni? Tentang microcephaly?

Pada yang tak tahu apa itu microcephaly, meh saya jelaskan. Tapi takdelah keluar perkataan sains bagai.. Apa yang saya faham, kepala bersaiz kecil. Atau lebih tepat lagi saiznya tak mengikut umur yang sepatutnya. Itu yang saya faham dan lihat pada Nabila sekarang..

Akibat dari kekurangan oksigen ketika proses kelahiran, saiz kepala Nabila mengecut dan tak membesar pada hari ke 7 kelahirannya. Ada nurse di NICU bertanya kepada saya ketika sedang mengukur saiz kepala Nabila. Katanya pelik kepala Nabila tak membesar. Saya pulak, takdelah nak gi tanya itu ini. Hanya mendiamkan diri, Yelah, masa tu memang saya tak tau apa-apa. Tambahan pulak masa tu tak pakai handphone canggih-manggih untuk google apa yang terjadi pada Nabila waktu tu.

Bila saya tengok rekod dan surat discharge Nabila, ditulis "HIE STAGE 3 WITH MICROCEPHALY" Serius, saya pelik kut. Start masuk keje, puas saya google tentang penyakit Nabila. Dan waktu itu memang takde blog cam saya tulis ni cerita pasal anak CEREBRAL PALSY. Kalau ada pun tak banyak. Tapi tu pun tak cerita kondisi anak secara terang-terangan.

Memang kalau nak diikutkan saiz kepala Nabila sekarang ni seperti bayi berumur 4-5 bulan. Or maybe lagi kecik lagi. Badannya yang panjang kini memang menampakkan lagi masalah dirinya. Jika dulu masa bayi, memang tak nampak sangat. Dah besar ni, baru nampak jelas sifat-sifat sebagai anak CEREBRAL PALSY.

Kalau di pegang kepalanya, saya memang suka cubit kulit belakang kepalanya.  Serius, terasa macam cubit kulit pada tangan. Lembut dan lembik sedikit. Cuba kalian cubit tangan kalian. Tarik kulit tangan tu. Boleh tarik kan? Macam tulah saya rasa kulit kepala Nabila..

Sedih, memang sedih. Setiap kali melihat dan memegang kepalanya, saya sebak. Air mata bergenang. Kerana itulah anggota tubuh yang paling penting saya rasa. Dan di situ juga saraf matanya berada. Memang tiada pertumbuhan positif untuk bahagian tersebut.

Bila melihatkan keadaannya, saya bersyukur kerana Allah masih memberikan sesuatu yang baik untuk selindungkan kepalanya nan kecik. RAMBUT YANG SANGAT LEBAT. Ya, itulah yang buat saya bersyukur sangat. Bila rambut tebal, memang tak nampak sangat kepalanya yang kecik. Cuma bila saya terpaksa mengambil keputusan untuk memotong rambutnya, saya sedih dan kasihan pada Nabila. Tapi apa boleh buat. Takkan tak potong pulak. Tak kemas!!

Nampak tak kepala dia kecik...?

Ok..ni saya jumpa artikel tentang anak microcephaly. Diambil dari website ini

Microcephaly is a neurological condition that occurs because a child’s developing brain doesn’t grow properly. This causes the disease’s most obvious physical symptom: a head size that is much smaller than normal.

Because the brain does not grow at a normal pace, the skull doesn’t, either. Many (but not all) children with microcephaly also experience cognitive delays and neurological problems as a result.
  • Microcephaly is often (but not always) congenital, meaning it is already present at birth.
  • Other times, a child is born with a normal brain and skull, but then his brain fails to develop properly during his infancy.
  • A traumatic brain injury or infection can also lead to microcephaly.
  • Microcephaly is relatively rare, affecting about 25,000 children in the U.S. each year.
Some children with microcephaly have normal intelligence and experience no particular difficulty with schoolwork, physical activity, relationships or any other aspect of their lives. However, many children with the disease – especially those with more severe cases – face:
  • mild to significant learning disabilities
  • impaired motor functions
  • difficulty with movement and balance
  • speech delays
They can also have other medical problems, like:
Although it’s not possible to restore a child’s brain and skull to normal size and appearance, treatment for microcephaly can make a significant difference in helping him with any medical, neurological and emotional symptoms he might be facing. 

Causes 

What causes microcephaly?
There are a number of possible causes:
  • Most of the time, it happens because of an inherited defect in a gene that interferes with the brain’s maturing and growing.
     
  • There is evidence that, in some cases, microcephaly is caused by something that affects the mother during pregnancy. These factors can include:
  • substance abuse
  • inadequate nutrition
  • untreated phenylketonuria (PKU)
  • exposure to certain viruses – especially chickenpoxrubella (German measles) or cytomegalovirus
  • exposure to toxic chemicals
     
  • A baby can also be born healthy, but then acquire microcephaly because of:
  • brain injury
  • lack of oxygen to the brain
  • an infection in the brain
     
  • Finally, microcephaly can be related to another disorder, such as:
  • Down syndrome and other chromosomal disorders
  • certain neurometabolic disorder

Signs and symptoms

What are the symptoms of microcephaly?
The main symptom of microcephaly is a head size that is much smaller than normal for the child’s age and gender.

Other symptoms can vary widely from child to child. They might include:
  • failure to thrive
  • poor appetite/feeding
  • unusually high-pitched crying
  • spasticity (involuntary muscle contractions)
Not every child with microcephaly will display noticeable symptoms beyond a small head size. You should always seek a diagnosis from a qualified medical professional.

Nabila kena sebab lack of oxygen.. Tu pasal la sel kat kepala dah mati kebanyakannya. Saiz kepala pun tak membesar...

Apapun, biar macamana pun kakak, ibu akan cuba usahakan juga untuk kakak.. kecik pun keciklah..janji kakak sihat... :)

07 July 2013

Demam dek rambut nan panjang..

Assalamualaikum..

Sekejap je dah masuk bulan Julai kan.. Aduhai..Tak lama je lagi nak masuk office semula. Cuti setahun memang tak rasa apa...

Minggu ni agak kalut sebenarnya. Tiba-tiba Abang diserang sakit mata Khamis lepas. Dan kelam kabut juga saya membawa lari Nabila dan Naufal ke rumah mak kerana takut mereka dijangkiti. Kesian Abang, terpaksa bersendirian di rumah..

Sampai saja di rumah mak, Nabila seperti tidak keruan. Sebenarnya sejak Selasa lepas, Nabila mula buat perangai. Rupanya badan tak sihat. Saya nampak rambutnya juga sudah mulai panjang. Dan tekad saya, sampai rumah mak, saya perlu bawa dia ke kedai gunting rambut.

Berjalan sendirian dengan Nabila ke kedai gunting rambut kegemaran kami memang agak payah. Tambahan pula jika ada Naufal sekali. Sudahnya, Naufal ditinggalkan bersama mak, dan saya sendirian membawa Nabila ke klinik dan kedai gunting rambut.

Hasilnya?


Sudah dipotong rambutnya... Tak pernah Nabila berambut panjang. Teringin juga, tapi bila kenangkan part dia tak sihat sebab rambut panjang buat saya fikir berkali-kali untuk menyimpan. Takpelah kakak, ibu dulu masa sekolah rambut pendek je pun, Takde masalah...hehehe...

Apapun doaku buat Abang agar lekas sembuh. Tak sanggup nak duduk rumah mak lama-lama.. Susah hati kalau rumah Rawang ditinggal lama-lama...hehe..

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...