Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

19 July 2013

Sawan dan ketakutan ibu..

Assalamualaikum..

2 hari lepas, memang kalut saya dibuatnya. Bermula pada malam Isnin lepas, atas kesilapan saya sendiri, Nabila jatuh sakit. Sungguh saya tak sangka, kesalahan saya mengangkat Nabila untuk ke bilik tidur membawa padah padanya. Tulangnya berbunyi seperti tergeliat ketika saya mendukungnya. Dan malam itu Nabila tidak dapat tidur. 

Dalam tak tidur tu, saya sempat melihatnya berulangkali . Saya fikir Nabila seperti biasa. Hanya diam membatu. Tidak menangis. Tidak merengek. Berulang kali saya angkat dan letak dia di atas katil dan buai dengan harapan dia akan terlelap. Rasanya hampir ke subuh, barulah matanya terpejam...

Dan menjelang tengahari, saya sudah nampak emosinya sedikit terganggu. Puas saya mencari punca, namun tak jumpa. Kemudian sehingga ayahnya pulang dari kerja, Nabila masih lagi tidak keruan.

Lantas, saya mesej pada kak Ija. Kononnya mahu ke Klang selepas berbuka puasa. Sudah hampir 4 minggu Nabila tidak melakukan rawatan stimulatherapy. Faktor kewangan punca saya tidak dapat melakukannya... :(

Mujur kak Ija menjawab sms saya. Terus saja kami bersiap dan meredah malam pekat menuju ke Klang. Dan setibanya di Klinik Stimulatherapy, Nabila di serang sawan lagi. Dan kali ini lebih hebat. Kebetulan sedang menunggu giliran kerana anak Jiey Mien , Rayyan sedang menjalani rawatan juga. Namun melihatkan keadaan tak terkawal, saya terpaksa memanggil Kak Ija untuk membantu saya cara bagaimana untuk memberhentikan serangan tersebut.

Kelam kabut juga kak ija datang membantu dan terus melakukan sesi rawatan. Dan sewaktu Kak Ija memegang Nabila dan setiap kali kak Ija menyentuh saraf yang bermasalah, badan Nabila tersentak. Dan saya pasti sawan itu menyerangnya lagi. Nampak jelas, kaki dan tangan Nabila mengerekot sedikit ketika serangan itu berlaku.. :(

Selesai rawatan, Nabila kembali tenang. Dan kami pulang ke rumah kerna esoknya saya terpaksa gagahkan diri untuk mengharungi sesi intensif selama 2 kali untuk memulihkan kembali tubuh Nabila. Beberapa kali Abang bertanya adakah saya mampu untuk lakukan seorang diri menjaga Nabila dan Naufal di klinik nanti? Kalau nak diikutkan hati, memang tak mampu. Faham sajalah keadaan Naufal sekarang ni. Memang tak duduk diam. Namun melihatkan keadaan Nabila, saya gagahkan juga. Saya berdoa agar apa yang saya akan lalui nanti dipermudahkan..

Alhamdulillah, urusan saya sepanjang di klinik berjalan lancar. Cuma 2-3 kali Naufal mengamuk kerana mahu tidur. Tapi bila di dukung orang lain, senyap je. Ada yang melayan, sebab tu dia tak kisah. Mujur ada kak Fiza dan anaknya. Bolehlah tolong tengokkan Naufal sementara ibu berbuka puasa dan solat.

Dan syukur Alhamdulillah, Nabila semakin pulih. Sudah menampakkan kembali senyum tawanya. Penat lelah saya semalam berbaloi bila melihat dia tersenyum sambil bermain dengan si adik. InsyaAllah, andai ada rezeki lagi, kita ke sana lagi ye kakak. Terima kasih adik Naufal kerana turut memahami keadaan ibu dan kakak. Co-pilot ibu ni sentiasa menceriakan hati ibu ketika memandu jauh. Terima kasih sayang.. :)

Setia menemani kakak.. :)

3 comments:

ibuayu said...

Alhamdulilah nabila dah ok...biasalah ragam si bujang..keletah si.naufal hehe

amyrad said...

kak noina, boleh bagi emel akak? thanks

Noina said...

amyrad : boleh..ni email akak.. noinaali@gmail.com