24 July 2013

Terapi Dohsa Hau & Kerusi Aktiviti Untuk Nabila

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, rezeki anak memang tak terjangkau dek akal fikiran saya ini. Ya, saya akui, Nabila sememangnya murah rezekinya. Mungkin juga Allah permudahkan jalan saya dalam menjaga keperluan Nabila.. Syukur Alhamdulillah..

Alhamdulillah, sudah 2 kali Nabila menghadiri kelas Dohsa Hau di Malaysian Relief Agency anjuran MYCP. Banyak ilmu yang saya dapat sepanjang kelas ini diadakan. Dan dapat juga saya aplikasikan pada Nabila di rumah nanti..

Teknik rawatan ini walaupun nampak mudah, namun saya rasa, saya perlukan kesabaran yang tinggi untuk lakukannya. Ianya bukan teknik kita mengajar anak, tetapi lebih kepada meningkatkan tahap kemahuan anak dalam melakukan sesuatu. Seperti contoh, saya tidak akan mengangkat tangan Nabila untuk bersenam tetapi saya perlu memberitahu Nabila bagaimana untuk mengangkat tangan. Dan ibu pun macam pom-pom girl jugaklah. Memberitahu Nabila untuk mengangkat tangannya sendiri... :)

Oleh kerana Nabila sudah lama meninggalkan sesi terapinya, maka saya terpaksa melakukannya dari mula semula. Dan yang pasti, saya terpaksa membaiki semula kaki Nabila yang sudah mulai bengkok di sendi pergelangan kakinya.. :(

Minggu pertama sesi tersebut, kami bermula dengan sesi pengenalan. Dan saya diajar beberapa langkah untuk dilakukan di rumah..

Pengenalan dari Puan Fauziah..

Penerangan dari Puan Sariah mengenai rawatan ini..

Sesi minggu kedua oleh Arif dan Hanna.. Dibahagikan kepada kumpulan kecil mengikut kebolehan anak-anak itu sendiri..

Kami beramai-ramai bergambar bersama...

InsyaAllah, harapnya dapat teruskan lagi sesi sebegini.. Moga dapat manfaat dari apa yang saya pelajari dari Puan Sariah. 

Kebetulan, sabtu lepas, kami bertemu dengan Encik Syed dari Aleps sewaktu sesi Dohsa Hau berlangsung. Saya bertanyakan tentang kasut AFO untuk Nabila. Dan Isnin, saya terus bertemunya di kilang. Kebetulan rezeki Nabila dan Adriana, kami diberi pinjam sebuah kerusi aktiviti yang datangnya dari Jepun untuk kegunaan anak-anak ini. Alhamdulillah, rezeki Nabila. Kasut kasut AFO nya juga saya dapat. Mujur ada saiz yang bersesuaian dengan Nabila..

Andai tak muat lepas ni, saya harus pulangkan semula kepada Aleps. Terima kasih Encik Syed atas pemberian ini. Kalau nak beli memang tak mampu kakak oiii...

Kakak Bella dan Adriana.. Rezeki mereka.. :)

Nampak selesa kakak duduk atas kerusi ni. Sampai terlena lah dia..hehe.. Sekarang ni takdelah kakak asik baring je kan... :)

Encik Syed, yang berkemeja biru bersama kami sebelum pulang.. 

Alhamdulillah, rezeki anak kan?

p/s : kredit pic to Malaysian Relief Agency & Kak Yati Chee Ree .. Ibu tak dan nak amik pic semua..huhu

3 comments:

Nanung Nur Zula said...

subhanalloh luar biasa

farah suzyana said...

Kak mana ya nk beli kerusi nie

farah suzyana said...

Kak mana nk beli kerusi macam nie ya

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...