Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

18 October 2013

Pemeriksaan gigi untuk kanak-kanak Cerebral Palsy

Assalamualaikum..

Hari ini saya ke Hospital Sungai Buloh. Sendirian bersama Nabila. Tiada adik Naufal, tiada Ayah Nabila Naufal . Menemani Nabila untuk pemeriksaan giginya..

Temujanji berlangsung jam 10 pagi. Hanya jam 10.30 pagi, baru kaki saya melangkah ke ruang parkir hospital. Kerana parkir yang penuh sarat dengan kenderaan. Sempat lagi saya berkata pada kakak nabila untuk berdoa agar mudah mendapatkan parkir. Hanya beberapa minit selepas ini, rezeki kami, dapat juga meletakkan kereta di ruangan petaknya.

Agak laju juga berjalan dek nak mengelak panas matahari jam 10 pagi. Terik. Nabila pula di dalam stroller saya tolak agak laju. Dan nampak la kelam kabut di situ. Sampai sahaja di tempat teduh, sempat seorang pakcik menegur kami.

 " Anak demam ke?"

" Tak lah pakcik, nak bawak gi check up gigi"

"owhhhh..."

Sempat lagi berborak walaupun tangan dok tercari-cari kad temujanji Nabila di dalam beg.

Datang seorang lagi pakcik. Barangkali kawan pakcik pertama tadi.

" Anak boleh makan?"

"Alhamdulillah, boleh pakcik. Tapi yang lembut-lembut jelah"

" owh.. Pakcik ada anak macam ni. tapi pakai butang kat perut...baguslah anak boleh makan guna mulut.."

Alahai... sedihnya bila pakcik tu cakap gitu tentang anak dia..

" Dulu pernah gak doktor suruh anak saya pakai..tapi saya tak nak sebab saya tengok dia boleh makan guna mulut lagi.."

"Pakcik rasa baik makan tebuk perut dari masuk guna tiub.. Takut kena jangkitan paru-paru... "

Saya hanya mengangguk sahaja tanda setuju. Dan terus meminta diri untuk segera ke tingkat 2, klinik gigi kanak-kanak.

Tak sampai 5 minit, giliran Nabila di panggil Saya tahu sebab tak ramai pun patient untuk pemeriksaan gigi. Masuk sahaja ke surgeri 1, doktor yang biasa dengan Nabila. dan juga ada seorang doktor baru. Doktor baru yang banyak melakukan pembersihan gigi dan tampalan untuk Nabila.

Keadaan Nabila ketika itu? Meraung gak la marah bila orang pegang kepala dia. Dan mungkin tak selesa bila doktor cuba mengorek sisa makanan yang terlekat di dalam giginya yang dah berlubang sedikit. Saya melihat proses tampalan dari mula hingga akhir. Nampak macam ngeri tapi saya kuatkan semangat. Sebab nak gigi anak ibu pulih sepenuhnya...

Pada saya pemeriksaan gigi untuk kanak-kanak Cerebral palsy memang penting. Tambah pula kes macam Nabila. Suka sangat lagakan gigi. Berbunyik-bunyik ngilu dibuatnya. Kata speech therapist Nabila, rahangnya ketat, sebab tu dia buat gitu.. Tapi memang tak elok. So kalau nampak atau dengar anak buat gitu, hentikanlah ek..

Ada yang bertanya cara bagaimana saya mendapatkan temujanji dengan peads dental. Pernah temujanji bersama doktor pediatrik, saya bertanyakan tentang masalah gigi.. Dan jawapan memang kena rujuk doktor gigi dan barulah doctor akan decide rawatan yang sesuai anak,,

ok, sampai sini je.. mengantuk nak tido..huhu.. ok, daaa... :)

kakak Bella tengah marah dan nak cool.. huhu...

2 comments:

Anonymous said...

salam.... saya nora.
saya suka baca blog nie
secara kebtulan
masa google soalan kpsl n27...
tahniah saya ucapkan
pd puan yg tabah menjaga anak
istimewa seperti nabila...
saya ada produk yg dapat
membantu nabila. tujuan saya
bkn utk berniaga tapi
ingin membantu.
saya ada produk pelapik
tilam kesihatan
Bio velocity Sleep mate
(BVSM).
bvsm nie alhamdulilah
rmi yg guna & semua dapat keputusan positif &
salah seorang pengguna
bvsm nie ada celebral palsy..
alhamdulilah dari
hanya terbaring kini
dah mampu berlari..
saya ikhlas membantu jika
puan berminat boleh
pm inbox saya https://www.facebook.com/wanoraisyah...
tima kasih

zee said...

Assalamualaikum.

Apakhabar kakak Bella & Naufal? Juga Ibunya yang sangat tabah..
Semoga Allah melimpahkan rahmatNya untuk anda sekeluarga InsyaAllah.