Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

30 May 2012

NeuroGain PB.. Adakah bagus untuk ibu mengandung?

Saya sedang sibuk mencari maklumat berkaitan dengan perihal mengandung. Walaupun ini pengalaman kedua saya namun setiap anak, si ibu pasti akan mengalami pengalaman yang berbeza. Ya, saya dapat rasakan itu bila hamil adik baby kali ini. Jika dulu pengalaman mabuk dan loya tak pernah saya rasai sewaktu mengandungkan Nabila, namun kali ini bersama adik baby, saya berpeluang merasainya.

Begitu juga dengan rasa keletihan. Jika dulu sewaktu mengandungkan Nabila, serasa saya, saya ligat bergerak ke sana kemari. Di saat kini adik baby sudah berusia 17 minggu, namun seingat saya ketika Nabila di dalam rahim ini, tak pula rasa letih dan penat sebegini. Mungkin juga aktiviti seharian menguruskan Nabila membuatkan saya kerap rasa keletihan untuk kandungan kali ini.

Tatkala saya mencari info tentang tadi, terbaca mengenai artikel tentang EPO (Evening Primerose Oil). Rupanya EPO ini agak kurang sesuai dimakan oleh ibu mengandung. Hurm..saya tak pasti tentang ini..Namun bila membaca kesan dari memakannya sewaktu mengandung membuatkan hati saya gerun...

Sebenarnya, selain supplement yang diberikan oleh klinik kesihatan, saya juga turut memakan ini..




Saya dapat tahu pun melalui pembelian NeuroGain untuk Nabila. Saya memakannya sejak adik baby berusia 8 minggu lagi. Kalau nak diikutkan sudah masuk botol ke-2 saya makan NeuroGain PB ini.

Saya mencari maklumat dan testimonial berkaitan NeuroGain memandangkan ianya bukanlah dicadangkan oleh klinik ibu mengandung. Yelah, klu check up gomen ni..ubat yang standard je dia bagi.. Takde tambahan pun. Kalau pergi private mungkinlah dicadangkan itu dan ini untuk kandungan.. :)

Actually, Nabila juga makan jenama ini khusus untuk kanak-kanak. Alhamdulillah, perkembangan dia juga bertambah baik dan semakin alert sejak saya memberikannya makan selain supplement Transfer Factor. Pada saya NeuroGain for kids memang bagus lebih-lebih lagi untuk anak seperti Nabila.

Cuma disini, saya mahukan pendapat. Adakah ada di antara kalian sama seperti saya mengambil NeuroGain PB ini? So result macamana? Apa yang saya baca di laman sosial, anak yang lahir itu akan lebih fokus dan nampak aktif. Cuma ada sesetangah mengatakan anak nampak hyperactive . Bilakah masa yang sesuai untuk saya berhenti dari memakan supplement ini?

Hopefully ada kawan-kawan yang boleh share info.. :) TQ

35 comments:

Anonymous said...

kak yati makan benda ni mase ngandung kan yusuf n hanun...tapi kadang2 makan, kadang tak makan..hahaha..tak consistent...kak yati cek kat satu klinik mengandung private...dia suruh makan....not so sure la pasal kesan ubat ni...tapi finding yg ina bace tu, adakah ia scientific findings atau just komen dari ibu2 yang mengambilnya tanpa sebarang scientific data support...yg penting berdoa banyak2 anak yg lahir itu sihat...tak boleh nak salahkan supplement jer...
-haryati yaacob-

Jiey^Mien said...

3 things:-
1) Untuk dua2 anak, Jiey amik neurogain PB ni.. Kesan, kena tunggu diorg besar nanti la kot baru tau.
2) Rayyan pun amik jgk. Nk kata tak elok, Ina tgk la progress Rayyan macam mana. Nk kata bagus tahap gaban takde la, tp progress tu ada.
3) One of my Dr mmg ckp benda alah ni bleh caused hyperactive. Bukan specifically on neurogain, tapi DHA in general. Pernah one of her patient, dia advised suh slow down DHA intake, mmg bleh nampak budak tu less active and more obedient

Tu je. Bye. Take care! Rindu kamu!

meazara Raphael fairytales said...

hy ina.. myra makan ni masa preggykan scha.. alhamdulillah scha sihat dan cergas.. tapi kali ni x makan lagi supplement ni hehehe baca entry ina ni br teringat hehehe.. masa scha ulu mcm2 myra makan, obimin asid folic x penah tinggal, tapi second preggy ni malasnya yg amat. aduhai.. sian la baby inside tummy ni.. hehe nanti rajin myra g farmasi cari supplement ni balik. tq ina sbb ingatkan hehehe n all the best to you dear

Anonymous said...

salam.. masa pregnant kn my baby girl i ada amik neurogain supplement ni.. recomended by doctor (untuk perkembangan otak). kesanya alhamdullilah anak saya bijak n active.. paling best dia cepat menghafal now my girl baru berumur 2 thn setengah..so far dia dah pandai baca doa n kira angka dan hafal lagu kanak2.. kalau ikutkan dr apa yg doctor cakap.. memamg betul laa.. (ini pada saya tp pada org lain saya x tau la..)

Anonymous said...

salam.. saya makan neurogain masa kandungan berumur 4 bulan hingga time nk bersalin. recomended by doc dia ckp good for baby brain. now my daughter 2thn setengah bijak dan active. cepat meghafal dan fokus. dah boleh baca doa, kira angka dan ABC dan hafal lagu kanak2.. sungguh bijak. so betul la apa yg doctor tu cakap pada saya..

shilafaizz said...

salam kak ina, mase ngandungkan myra dulu sy amik nerogain pb ni...tapi sy amik mase dh masuk 6-7bulan rasenye..pd sy bagus, sebab anak lebih fokus, dengar arahan. pada usia setahun 4bulan die dh boleh faham arahan2 sy macam letak botol kat sinki, swtich off tv, swtich on tv dan kipas, letak baju kotor kat bilik..she can do it all dengan SEKALI arahan saje..memula trkejut bijaknye die and alhamdulillah la kan..moga bijak smpi dewasa ...;)
but my gynae not advise amik trlalu awal sebab boleh menyebabkan anak hyperactive, die suruh amik mase kandungan 6bulan ke atas.

Anonymous said...

Kalau x silap x boleh ambik awal sgt rasanya..adviseable around 6@7 mths baru boleh ambik neurogain ni...rasanya laaah

Anonymous said...

Ari tu saya gi kt klinik private,dia bg pamplet ttg neurogain ni.kt siti tulis sesuai di makan usia dlm kandungan 7 bulan..

Anonymous said...

Hi..saya pun tidak pasti kesannya macam mana.Saya pun sedang mengambil supplement ini.Dr. private yang syorkan,sekarang usia kandungan saya baru masuk 3 bulan,menurut Dr. NeuroGain bagus untuk perkembangan otak bayi.Ada satu jenama lagi yang kawan saya syorkan iaitu Pure Cod Liver Oil Liquid ( Seven Seas )lebih bagus.Kandungan DHA nya lagi padat.

Amal Hayati said...

Assalam..jz nk share ms sy preggy ank sulung kwn 1ofis husband syorkn ambik Neorogain ni..dgn izin Allah alhamdulillah ank sy cpt blajar..tutur kata pon senang nk faham,sng terima arahan..pd usia 1 thn 3 bulan dh blh minta tlg letak bj kotor dlm bakul, sudah mandi ambilkan pampers..ambilkan towel nk mandi,nk nasi..alhamdulillah sgt2..

akuamie said...

sy pon ade amik gk ngain ni ms prgnnt. alhmdlh, ank mudah bile diajar. pekmbgn die cpt. umur nk dkt sthun dh blh pgg pensel dgn betul, dh phm arahan. setahun 8buln skrg ni dh mudah bce doa tdo sndiri, bace alif bata,.dan die lebih fokus

Hanis said...

Hai salam semua pd yg comen di ats n ape khbar...saya hanie mgandung ank kedua baru 7 minggu..saya juga syor oleh dokter mkn pil nie...tp saya beli aje.tp klu puan amal hayati kata ank nye boleh dgr arahan ..tp bg saya mungkin ank puan mmg peke tak pun ank puan mmg selalu perhatikan setiap kelilingnye...emmm mcm ank saya yg pertama khumaini aqil kini setahun empat bulan dr usianye setahun dua bulan mmg paham ape yg di kata sehinggalah ape yg kt suruh bung pampes kat sampah,msuk baju koto kt dlm timba...pi mandi semua nye paham...alhamdulilh tp saya tak mgamalkan pil PB nie ...mse mgandung ank pertama nie saya amal kat surah2 n kasi dengar pd ank saya semasa dlm perut melalui headphone...entah lah mkin saya kne tgok berbezaan ank saya yg kedua nnt dgn mkn n tak mkn bru lh comen nex...

Hanis said...

Hai salam semua pd yg comen di ats n ape khbar...saya hanie mgandung ank kedua baru 7 minggu..saya juga syor oleh dokter mkn pil nie...tp saya beli aje.tp klu puan amal hayati kata ank nye boleh dgr arahan ..tp bg saya mungkin ank puan mmg peke tak pun ank puan mmg selalu perhatikan setiap kelilingnye...emmm mcm ank saya yg pertama khumaini aqil kini setahun empat bulan dr usianye setahun dua bulan mmg paham ape yg di kata sehinggalah ape yg kt suruh bung pampes kat sampah,msuk baju koto kt dlm timba...pi mandi semua nye paham...alhamdulilh tp saya tak mgamalkan pil PB nie ...mse mgandung ank pertama nie saya amal kat surah2 n kasi dengar pd ank saya semasa dlm perut melalui headphone...entah lah mkin saya kne tgok berbezaan ank saya yg kedua nnt dgn mkn n tak mkn bru lh comen nex...

Anonymous said...

Saya mula mkn PB bersama PB3S pada kandungan 8 bulan. Sejak itu saya tak pernah putus mkn sampai anak umur lapan bulan. Hasilnya? ya, hasilnya anak saya sangat berbeza dgn abg dan kakaknya. Anak saya menunjuk kesan yg sangat menarik.

Seawal kelahiran dia sudah pandai melihat setiap objek dihadapannya secara prihatin. Ketika umur 2-3 bulan dia akn merenung pada sesiapa yg brckp dan akan menyahut setiap suara yg berckp dgnnya. 4 bln ank saya sudh pandai membuat apa yg diajar padanya. 5 bulan ank saya sudah fokus pada ipad dan touch screen utk interaktif dgn game. 6 bulan dia sudah pandai selak buku dan suka pada gambar sambil cuba utk brckp.

skrg anak saya sudah 9 bulan terlau banyak yg dikuasainya sehingga ramai yg terkejut kerana pemikirannya setara dgn kanak2 dua tahun. Paling menakjubkan anak saya boleh menyusun huruf satu hingga 10 dengan mudah slps diajar bbrapa kali shj.

Anonymous said...

salam,saya pun dinasihati doc supaya tidak ambil neurogain terlaluawal, tetapi kesan nya dengan izin Allah anak memang cpat fokus dan cepat belajar. masa anak dua bulan mata dia sudah fokus dan skarang baru dua tahun sudah pandai abc,123 dan alif ba ta..tapi parent kena dedahkan seawal mungkin sbb saya dedahkan masa dia bawah satu tahun, bila dia sudah 2 tahun dia sebut sendiri now saya sedang ajar anak membaca menggunakan buku bacalah anak ku..anak saya sngat berminat dengan buku dan dia yang selalu mengajak kami membaca..

Unknown said...

info yg baik buat ibu yg mengandung anak pertama. =)..baca n follow..jom singgah blog http://diariaishah87.blogspot.com/

Noina said...

Alhamdulillah, naufal kini sudah 7 bln. Saya lihat sendiri perkembangannya. Naufal nampak bijak dan aktif. 3 bln dan meniarap. 4 bln dan start mengundur2. 5 bln dah mengesot. 6 bln dah start angkat bontot untuk merangkak dan duduk. Gigi pun cepat tumbuh. 7 bln dah ada gigi 4 btg. 2 atas, 2 bawah. Dari segi, mmg dia fokus sgt2. Lagi2 tgk baby tv. Duduk tgk elok je setiap kartun dlm tu. Mmg sgt alert.

Anonymous said...

Salam..
Sy x makan neurogain waktu pregnt anak pertama n kedua..now sedang pregnt ank ketiga..kakak suh sy ambil neurogain tapi knp ye sy mcm xnk?
Erm sy pun x brp faham knp sy xnk even dh baca byk sgt kebaikan neurogain ni...
Utk menyedapkan hati sendiri sy ambil radix IQ yg ada 7 campuran bahan included minyak ikan..

Klu tgk ank pertama n kedua sy alhamdulillah dgn apa yg Allah beri..sgt aktif smpi sy rasa waktu di ofis adlh waktu sy berehat..kt rumah sy letih melayan kerenah dua2 ni..maybe sbb dua2 lelaki..dua2 mmg alert n panjang akal..yg 2nd boleh baca alif ba ta since umur setahun 5 bulan..n kira 1,2 ,3smpi 10
Waktu mengandung ank pertama as soon tau diri pregnant sy amalkan doa ni tiap kali pas solat

"Ya Allah lindungi dan peliharalah zuriatku selama dia berada dlm kandunganku n berikanlah dia sihat.engkaulah yg maha menyembuh,tiada sembuh melainkan penyembuhanmu penyembuhan yg tidak meninggalkan kesan..yaAllah jadikanlah dia dgn rupa paras yg baik n cantik n kurniakanlah dia keteguhan iman kepadamu n utusanmu..kurniakanlah ank2 ku kesihatan yg baik..kepandaian n kesempurnaan iman.pnjgkan umur mereka baikkan tingkah laku mereka lancarkan pertuturan mereka merdukan suara mereka membaca quran n hadith dgn berkat nabi muhammad saw n sesungguhnya segala puji hya utkmu yaAllah tuhan sekelian alam"

Fuhh mmg panjg..time anak dh lahir still amalkan n ubah2 skripnya sket..ni ank ketiga bukan dh tiap kali lps solat..makin malas..sehari sekali je kot..
Tp saya percaya doa ibu tidak ada hijab..
Berdoalah suapaya ank2 kita bakal jd ank2 yg baik dunia akhirat..bukan semata mata pandai dunia..
Ada jurutera muslim yg siangnya menjadi jurutera ttp malamnya mencari ketenagan di disko..

@@for sharing..sy sdg mencari info tntg neurogain n singgah sekejap di sini..sdg berkira2...mahu ambil atau tidak...

Noina said...

Entri saya sebenarnya bukan nak bercerita tentang kebaikan makan neurogain, tapi lebih kepada bertanya pendapat kawan-kawan adakah ianya bagus untuk perkembangan otak. Apapun terpulang pada individu untuk mengambil ia sebagai supplement tambahan atau sebagainya. Kesan memakan adalah berbeza mengikut perkembangan anak. Tak semestinya makn anak terus jadi bijak pandai.. Jadilah ibu yang bijak dalam memilih yang terbaik utk anak-anak. Doa juga perlu seiiring dengan usaha yang dilakukan..

Anonymous said...

Ibu mana tanak anak sihat kan? Sedikit perkongsian dari apa yang saya baca di American Pregnancy Association..ada kajian membuktikan khasiat omega 3 dari fish oil kepada janin dan bayi.
Saya ada sedikit perkongsian mengenai Omega 3 dan kehamilan di blog saya yer
www.mamasyafi.wordpress.com

Unknown said...

hai..saya juga pernah mkn neurogain ni hihi..tpi 2 bln je..skrg saya still b.feed saya ambil minyak ikan arctic sea produk forever living..
dulu saya ambil bila doc syorkn..skrg bila ada sesiapa suggest saya akn semak dulu...sumber dr mana..halal..produk..harga..
bila saya jumpa Arctic Sea bru saya taw minyak ikan ni sangat2 lah tulen..dn sumber yg diketahui dr mana..jngn pndg remeh minyk ikn yg diambil..sbb..omega 3 shj tidak cukup utk fungsi sistem bdn..tpi omega 9 juga penting..nk tahu kenapa tnye saya..jemput ke pages ain..

https://www.facebook.com/pages/AINS-Forever-Livin-Young-FLP/628164743872376

Unknown said...

https://www.facebook.com/pages/AINS-Forever-Livin-Young-FLP/628164743872376

Unknown said...

Pd pdpt sy..bijak tu anugerah allah.. tp secara x lngsung, neurogain pun turut mmbntu. Sy ambik msa anak sy 3 bulan dlm kandungan. Skrg dia dah 2 tahun. Mmg x dinafikn sgt hyperaktif dan bijak. Apa pun..kita jgn tlalu taksub dgn khebatan ubat ciptaan manusia., allah maha mengetahui.

AlfiEean WaRsi said...

Betul la tu ape akk ckp..bijak ke aktif ke..tu anugerah dr Allah swt..kita usaha je...kena berdoa banyak2 semoga Allah bg zuriat yang bijak dan menyejuk mata

Anonymous said...

Assalamualaikum...kakak bli suplment ni d mns

Anonymous said...

Saya makansuplment ni.. anak sy baru 2 tahun dah pandai nnyi lagu kank2.. abc.. 123.. n faham apa arahan diberi... n agak aktif .. mulut becok... 😅

Anonymous said...

Anak saya sangat bijak & aktif selepas wife amalkan makan neurogain. abc 123 even pandai mengubah sendiri lirik2 lagu dr tv..

Yanie said...

Assalamualaikum..boleh share x pengalaman ibu2 yg dah amalkan neurogain..Slps kelahiran bby ada pape mslh x?contohnya jaundice ke..Ataupun masalah kulit bby..

Yanie said...

Assalamualaikum..boleh share x pengalaman ibu2 yg dah amalkan neurogain..Slps kelahiran bby ada pape mslh x?contohnya jaundice ke..Ataupun masalah kulit bby..

Unknown said...

Assalamualaikum ya betul anaksaya pun hyperactive...Tapi masa 6 7 Bulan masa Dia dalam walker..bile saya panggil.Dia Dan.lambai ke.arah saya...Dia lebih alert.Dan.terus meluru ble.arah sayang.

JepunGirl said...

Saya ambik supplement ni utk kedua2 org ank saya. Alhamdulillah nampak la kesannya, iaitu mereka berdua sgt cepat belajar, dan sgt mudah mghafal APA yg Cikgu ajar di nursery. Seawal 3y ++ dah lancar semua bcaan dlm solat. Alhamdulillah sya cadangkan utk ibu2 Lin mcuba juga. Betul, ank2 aktif sikit la bila ibu2 ambil pil ni. Hihi.

Puan sya said...

Saya nak berterima kasih kepada Jiran saya yg memperkenalkan neurogain ni kpd saya.... masa tgh pregnant sy tgk anak jiran saya tersangatlah bijak... umur 2 tahun dah boleh mengeja.. sy minta petua dia kata dia amalkan neurogain. Utk makluman semua Jiran saya ni berbangsa cina... so sy mencuba la dari kandungan 5 bulan sampai 9 bulan... alhamdulillah anak sy sgt cepat dalam proses mengingat dan menghafal.... umur 1 tahun 3 bulan dah kenal huruf dan nombor... warna semua dia dah tahu.. dan sangat aktif tapi masih boleh di control.. skrg anak sy tu dah berumur 4 tahun... alhamdulillah boleh membaca dan mghafal surah2 kecil.

Dina Lina said...

masa sya mengandungkan anak saya tahun 2013. mmg saya amalkan yg nie. tpi saya amalkan msa kandungan 5 bulan. bila melahirkan tulang anak kuat. bayangkan baru berapa bulan dlm tempoh pantang boleh dongak kepala.bila dia besar Alhamdulillah dia dengar kata n jarang sakit sampai sekarang. now preggy anak ke-2 insyallah saya akn amalkan semula.

Budak ganu said...

Salam semua, masa saya disahkan hamil 5 minggu doktor swasta dh syorkan supplement neurogain ni dia ckp x da masalah tp sy risau jgk sy tnye dr klinik lain pun dia ckp ok x da masalah, tp start 10 minggu bru sy kerap makan 😂

Anonymous said...

Assalamualaikum..saya just nak share pengalaman saya amalkan neurogain ni utk 1st pregnancy sy pd tahun 2008.. baby kembar lelaki dan perempuan..morning sickness sgt teruk..muntah smp 9bulan.. makan tak bole. Memang risau dgn keadaan baby masa tu. Takut tak cukup zat kakak saya belikan neurogain dan saya start mkn dr kandungan 6 bulan..hingga 9bulan.. alhamdulillah.. sangat berkesan.. anak lelaki dan perempuan memang berbeza.. Allah swt dah cipta fitrah mereka mcm tu.. perempuan multitask..lelaki tak..kena bagi arahan satu². Tapi dari segi cerdik..focus..sama. Saya tak perlu ajar berulang2..cepat faham. Sekarang alhamdulillah dua2 kembar saya masuk asrama penuh.. untuk anak bongsu..yg jarak 11tahun dr abang dan kakaknye ni pun saya amalkan benda yg sama.. sekarang dah dua tahun.. saya nampak keadaan yang serupa juga. Syukur alhamdulillah. Semua atas izin Allah swt. Saya doakan ibu² yang membaca komen ini juga mendapat manfaat yang sama. Semoga dipermudahkan urusan ibu² semua. Aamiin.