Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

30 December 2009

Sumpah..aku gembira betul!

Kelmarin kami ke hospital lagi. Appointment bersama Puan Suhana. Penutup untuk tahun 2009. Dan Nabila? Alhamdulillah..kerenahnya masih lagi dalam kawalan.

Aku kini sudah biasa tanpa abg disisi ketika Nabila jalani rawatan. Kasihan pada abg yang mengantuk dan letih tidak tidur seharian dek kerja shift malam.Tak mengapalah Abg..Ibu masih boleh lagi boleh handle Nabila. Tapi cuma kali ini jer..

Next appointment, Nabila akan belajar benda baru. Menggunakan 'treadmill'. Sebab Nabila sudah mula menunjukkan ciri-ciri suka berdiri. Dan Nabila perlu belajar untuk melangkah. Aku gembira sangat. Nabila sudah mula menunjukkan perkara-perkara positif. Tak sia-sia setiap petang aku berdirikan dia di kaki katil. Tujuannya hanya untuk belajar berdiri dengan betul dan kawalan pinggang. Sedia maklum pinggang Nabila tak kuat. Namun berkat usaha..nampak ada hasilnya. Dan nasihat Puan Suhana, teruskan usaha itu. Yeahh..aku bangga dengan Nabila.

Dan sebagai balasan, Nabila perlu diberi kasut baru. Khas untuknya. Perlu di tempah di Chow Kit. Puan Suhana telah beri alamat untuk aku buat kasut itu di sana.
Inilah rupanya kasut Nabila (lebih kurang lah kot)

Khas untuk berjalan dan membetulkan tapak kaki Nabila. Puan Suhana telah berikan ciri-ciri kasut yang perlu dibuat oleh tukang kasut itu.

Alhamdulillah, Nabila mula menunjukkan keinginan untuk menggunakan tangannya untuk merangkak. Walaupun kadang-kadang agak malas, namun aku dapat rasakan Nabila cuba untuk melakukannya. Memang sangat teruja aku melihatnya. Bersungguh menahan badan ketika merangkak. Pinggang masih belum kuat..namun perlu usaha lebih lagi. Aku faham, Nabila perlukan masa. Dan aku akan berikan masa itu buat Nabila.

Tak dapat mengambil gambar ketika Nabila melakukan rawatan bersama Puan Suhana. Mahu saja aku mengambil gambar ketika Nabila duduk sambil Puan Suhana mengira 1 sehingga 10. Namun disebabkan teruja dan sibuk memberi galakan pada Nabila, hanya mata dan hati sahaja sebagai perakamnya. Mulanya hanya bertahan sehingga kiraan 5 sahaja, namun selepas itu kami menjerit kesukaan bila Nabila sudah mencapai kiraan angka 10.

"Ya.. Nabila sudah bosan ibu. Sering terbaring sahaja. Nabila nak lakukan perkara lain pula."

"Ibu bangga Nabila. Walaupun sedikit..itu sudah cukup buat ibu gembira. "

Apapun itulah perkara yang terbaik berlaku di akhir tahun ini. Sepanjang tahun 2009, banyak suka dan duka kami sekeluarga tempuhi. 'Recap' nya , Aku sudah mula mendapat pekerjaan tetap di sektor kerajaan, membeli rumah, dan kembali pulang ke rumah sendiri setelah hampir 1 tahun aku duduk bersama mak dan ayah. Semuanya demi Nabila.

Hasrat aku tahun 2010..Mahu Nabila lebih kuat semangat dan banyak lagi yang perlu di kejar untuk tahun depan. Nabila bakal menginjak ke usia 2 tahun. Mahu banyak lagi perubahan yang untuk Nabila. Dan untuk aku, kalau boleh nak kurus sikit. Hurm..tu pun kalau boleh. Terpikir-pikir untuk mengandung lagi, tapi sudahkah aku bersedia? Rasanya masih belum lagi. Mahu menumpukan perhatian pada Nabila lagi..

Buat semua, kami ucapkan Selamat Tahun Baru. Dan bulan depan genap setahun aku berblog dalam Buat Anakku Yasmin Nabilah Zulhilmi. Banyak pengalaman ku kutip. Banyak kenalan yang aku peroleh hasil dari blog ini. Menjadikan aku lebih matang dan tabah dalam menghadapi cabaran dan rintangan yang telah aku hadapi tahun ini. Selamat Tahun Baru.. :)


26 December 2009

Nabila & new pet

Ni hobi Nabila ke? Takde makna! Nama Nabila dieksploitasi untuk konon-kononnya terapi mata lah tu..Padahal ayah dia mengidam nak beli akuarium baru. Dan aku pulak..bagai mencari hobi baru..hehe.. Apa lagi klu bukan ikan..

Ada ikan ni..nampak tenang je rumah..marah-marah tgk ikan pun boleh tenang. Ceh..kira terapi lah ni.Bukan Nabila je terapi mata..ni ibu terapi mata dan hati..hehehe..

aunty - aunty semua, ni lah ikan Nabila..sok takde lauk nanti..ibu amik kat akuarium ni jer..

Tak banyak pun ikannya..nantilah tambah..ada la 9 ekor..tapi yang sekor tu dah missing..tah mana tah..



comot..makan roti ngan coklat..huhu..


25 December 2009

Accident!

Semalam aktiviti kami di rumah hanya mengemas. Abg sibuk dengan 'wiring' dan aku pulak sebagai pembantunya. Kerja-kerja sambungan 'wiring' berlangsung sehingga jam 8 malam.

Dan sebenarnya kami memang bercadang untuk keluar kerna bekalan susu Nabila sudah habis. Dan cadangan abg adalah ke Manjaku di Wangsa Maju. Jauh..tapi terpaksa. Kata abg..nak murah. tapi rasa tak berbaloi pulak dengan jauhnya kami nak ke situ.

Dan jam 8, terus bersiap. Rumah yang agak tunggang langgang aku tinggalkan saja. Tak tau macamana nak kemas sebab kerja abg masih lagi belum siap. Dan kami menuju ke Wangsa Maju dengan keadaan hati aku yang kurang selesa.

Hati aku terdetik sesuatu akan berlaku pada kami. Namun aku mendiamkan diri dan menyuruh abg berhati-hati. Sebab malam Krismas. Kereta banyak dan semua seakan tergesa-gesa menuju destinasi masing-masing. Seperti juga kami, mengejarkan kedai yang bakal tutup jam 10 nanti. Dan sesuatu telah berlaku pada kami.

Sampai di satu trafik ligt di Rawang (berdepan dengan simpang ke Taman Tun Teja) lampu isyarat menunjukkan warna merah. Dan kami berhenti. Di hadapan kami kereta jenis Proton Waja. Tak lama selepas itu, lampu bertukar hijau dan Abg mula bergerak. Namun kereta Waja di hadapan kami sibuk melihat kedai di sebelah kirinya. Abg hon kereta itu..dan sudahnya...

Kereta dari belakang menghentam kami. Aduiii..Abg terus gerak kereta ketepi dan berhenti untuk melihat apa yang terjadi. Rupanya kereta jenis Datsun lama hentam belakang kereta. Calar sedikit..namun rasa geram pada Waja itu masih berbekas. Seorang pakcik tua bersama isteri keluar dari kereta. Dan melihatkan kereta kami calar sedikit dan abg pula malas nak panjangkan kes..kami maaafkan saja pakcik itu dan terus berlalu.

Namun dalam kereta..abg seakan berang. mahu mengejar Waja tadi. Aku kata tak de gunanya. Benda dah jadi. Dan kami meneruskan perjalanan ke Wangsa Maju dengan hati yang tersangatlah geram!


kesan-kesan pelanggaran..


Abis kereta..nampak buruk dari belakang. Sudahlah dulu pun abg penah langgar pili bomba kat rumah Kak raw dulu..


Langgar Pili bomba..

24 December 2009

Bila nak pandai pegang botol nih!

Ibu dah geram nih Nabila..! Nabila tak mau jugak pegang botol susu sendiri.. Bila lagi nak pandai ni nak ooiii..! Kalau pandai pegang sendiri mesti senang.. (eleh, senang ibu lah tuh..Ibu tak tau, Nabila saje je malas nak pegang botol sendiri..Nak manja2 ngan Ibu)

Tak boleh la camtuh sayang..kena pandai pegang sendiri..Nanti kan senang..nabila nak pegang cawan ke..nak makan sendiri kan senang..Nanti takkan sampai besar pun ibu nak suapkan Nabila. Nanti Nabila jugak yang malu ngan kawan-kawan Nabila.

ibu..tgklah..Nabila pegang sendiri.. ! (yolah tu..kejap je tu..pastu terlepas!)


p/s : Ibu Nabila dah beri green light kat ayah Nabila..nak bela ikan..hehe.. :) Tak sabar la nak tgk ikan-ikan nih.. Segar sket mata nih !

22 December 2009

Besday Opah..


Nabila dan opah potong kek sama-sama..Tak malu tul Nabila nih..tu besday opah la..bukan besday Nabila..


Sabtu lepas, Mil & Fil serta adik-adik datang ke rumah. Alang-alang mak datang, aku terus cadang pada abg untuk makan-makan di luar. Yelah..cik abg aku ni..teramat la 'bagus' sangat..! Boleh lupa besday mak sendiri..! Sampai mak telefon abg..cakap tak ingat ke besday mak..Malu betul!

Sebagi menebus kesalahan tak ingat tuh..aku dan abg bawa mak, ayah dan adik-adik makan di luar. Nak amik gambar..tapi terlupa nak bawak kamera. Sudahnya gambar kat umah jelah yang dapat diambil..Sempat juga beli kek..hehe..Nabila pulak..sempat la merasa sikit..wah..kemain lagi..cheese cake..sapa tak mau!

Sepanjang kehadiran mak dan ayah, Nabila asyik meragam je. Sampai ke tengah malam menangis. huhu..Tgk nak tumbuh gigi lagi..adoiii sakit jiwa dan raga rase..Makan tak mau..minum tak mau..pastu sakit perut..lapar lah tuh..huhu..cian Nabila..

18 December 2009

Tiada tajuk..

Hurm..updates! Huhu..tiada updates sebenarnya..Bosan sejak kebelakangan ini. AKU MAHU BERCUTI..!! Semua orang bercuti sakan bersama family masing-masing..huhu.. Nasib orang macam aku ni yang kena simpan cuti lebih sket, membuatkan aku bila nak cuti je mesti kena berfikir dua tiga kali.

Kenapa?

Sebab Nabila lebih perlukan aku..terutama ketika ke hospital. Walaupun telah diberi kemudahan 'time slip' namun..kadangkala apabila ada appointment yang memerlukan aku lebih lama di hospital, aku fikir lebih baik aku cuti sahaja. Yelah..nanti bila sampai opis..keje 2-3 jam..pastu balik. Rasa tak berbaloi saja!

Tuntutan kerja sejak kebelakangan ni melebihi had aku sebenarnya. Manakan cukup kaki dan tangan..berlari ke sana ke mari..menyelesaikan kerja-kerja yang 'urgent' bagi seksyen aku. Bukan merungut..tapi inilah aku. Tak suka menangguh kerja..! Dah nasib makan gaji..

.......................................................................................................................................................................

Sudah 2 hari sebenarnya aku tak jumpa Abg. Pagi tadi baru bersua wajah. Rindu! Minggu ini abg kerja syif malam. Balik keje saja.. dapat lihat wajah abg walau sekejap. Dan kemudian abg akan bersiap-siap ke tempat kerja. Rabu lepas, aku terpaksa pulang lewat kerna menyiapkan kerja. Dan semalam pula..pulang lewat sebab SHOPPING!.. Kata dah gaji kan..! Cadangnya nak beli baju untuk Nabila, Abg dan juga aku. Namun yang dapat hanya Nabila dan Abg. Aku pula? Hurm..orang berbadan ala-ala 'bam..bam' ni , terpaksa memilih sket dari segi pakaiannya. Kang tertonjol lemak-lemak yang berlebihan.. Ahaks!

Penat tapi puas. Berjalan bertiga pada mulanya. Namun berpisah..Masing-masing mencari apa yang perlu dibeli. Dan rasanya aku paling lama di bahagian bayi. Membelek satu persatu baju yang sesuai untuk Nabila.Sudahnya..tidak mahu membazir..hanya 3 helai saja dapat ku sambar. Dan untuk Abg, aku hanya belikan T-shirt sahaja. Ciuman terima kasih diberikan oleh Abg pagi tadi. Gembira dia..Abg memang jarang membeli untuk dirinya. Lebih kisahkan anak dan isteri berbanding dirinya. Kesian abg. Nasib baiklah Abg bukan jenis cerewet. Pakai sahaja apa yang aku belikan untuknya. Yelah..kami bukan orang berada. Bukannya kerja sebagai Pegawai atau Manager.. Hanya kuli sahaja. Takpelah..semuanya rezeki Nabila.. Alhamdulillah.. :)


p/s : Bila lah agaknya abg nak sambung belajar yek? Nak paksa-paksa pun susah gak..Sian kat abg..Nak belajar kena rela ati. Tak leh nak paksa-paksa..huhu.. Dah nasib budak NITP macam kami ni..susah betul nak dapat kerja yang diidamkan..

16 December 2009

Takutnya...!

Semalam..aku baru saja dapat email ni..dari officemate aku..Terbayang-bayangkan kandungan dalam email tu sepanjang jalan tadi. Takutnya bukan kepalang.

Aku ada forwardkan email itu pada kawan-kawan aku. Namun..aku rasa patut berjaga-jaga lepas ni. Walaupun ia berlaku di luar Malaysia..namun..keadaan sekeliling sebenarnya tidak selamat untuk anak kita..



Be careful...

This is FRIGHTNING !!! This is not excited ; He is crying ! Find out why : Read on.. Shame!!!

Aaron, just MINUTES before attack..

McDonalds, Burger king, Time Zone etc... All places with ball pits in the children's play area.
Hi. My name is Lauren Archer, a friend of mine that resides in The Hill , Johannesburg ..
took his only son to McDonald's for his 3rd birthday.

After he finished lunch, his parents allowed him to play in the ball pit.
When he started whining later on, and his mother asked him what was wrong, he pointed to the back of his pull-up and simply said 'Mommy, it hurts.' they couldn't find anything wrong with him at that time. After bathing him when they got home, they found what looked like i
nsect bites at the time.

Upon investigating, it seemed as if there was matter coming out of the wounds.
they were on there way to the hospital, but soon he started vomiting and shaking, then his eyes rolled back into his head.. Fro
m there, they went to the emergency room.
He died later that night.

He was found to have snake bites all over his legs & buttocks. When they cleaned the ball pit they found that there was a snake's nest in the ball pit.

He had suffered numerous bites from a very
poisonous snake.

This was found in the Ball Pitt!!


Ngerikan? Aku dah terbayang-bayang yang bukan-bukan..Yelah..khuatir terjadi dalam negara kita..hurm..Terutama nak bawak Nabila gi Fisio atau OCC..kat situ ada gak bola2 cam tuh!..huhu..takut nak masukkan Nabila..Seram...!

Bahaya ada di mana-mana.. :(

14 December 2009

Ada sesapa nak baby ni tak?

Huhu..Jangan!..Tak rela ibu bagi Nabila kat orang lain..! Merana Ibu, sayang.. Tak sanggup pisah ngan Nabila walau sekejap.. :(

Ibu jgn nak pandai2 yek bagi Nabila kat org lain..nanti Nabila babap ibu! (jelingan maut nih!)


Tergamaknya seorang ibu memberi anak pada orang lain.Tidak tahukah mereka..betapa letihnya melahirkan..membawa anak selama 9 bulan..dan senang-senang beri pada orang lain. Kadang-kadang aku tak faham dengan orang-orang sekeliling ni. Anak yang sihat di buang-buang. Kalau dapat anak istimewa..hai entahlah..mungkin terus campak ke longkang.

Tatkala melihat apa sahaja artikel atau berita tentang pembuangan anak..hati aku pasti akan sebak. Kalau tak nak bagi kat aku.. Biar aku bela..Biarpun aku dah ada anak. huhu...


......................................................................................................................................................................

Pagi tadi Nabila agak kurang sihat..Dan sekarang..Nabila dah kembali ceria.. :)




Seronok betul tengok Nabila main2 lompat dalam Jumperoo tu..Tadi pun muka bosan je..huhu..Ni dah masuk dalam tu..apalagi melompat2 la keluarkan peluh..(Abaikan suara ibu Nabila yang gediks tu!)


11 December 2009

Nasib Baekkkkkkk...

Entry ini berkisar kes nasib baik yang aku nak cerita pada semua orang. Hurm..mmg cuak..! Maaf lambat buat entry ni..memang susah betul nak curi-curi masa..huhu..kat opis tak leh nak online..terpaksa buat kat umah..Kat umah pulak Nabila pulak nak main-main ngan kita..huhu.

Rabu lepas Nabila ada appointment ngan Puan Anida.. Speech Therapy.(Swallowing yek..bukan ajar Nabila speech tau). Hurm..lama gak kami tunggu. Ayah Nabila la..Lambat sampai..geram gak.. Terpaksa tunggu ayah Nabila dulu.

Sampai je kat Klinik ENT, jam dah menunjukkan pukul 3.20 petang. Appointment pukul 3.00 petang..

Huh! masuk jelah..Dah la aituh tak gi..Takkan tak nak masuk plak. Tunggu punya tunggu..Jam 3.45 petang baru di panggil.

Bincang punya bincang..Tiba-tiba Puan Anida bertanya..kekerapan Nabila tersedak dan batuk ketika makan dan minum. Menurut aku (yang slalu bagi Nabila makan & minum) ada gaklah dalam 2-3 kali tersedak dan terbatuk. Kadang-kadang naik risau gak aku. Yelah..'sistem mengunyah' Nabila agak lemah sket..Tapi sekarang ini ada nampak sket perubahan berbanding dulu. Kalau diikutkan dulu langsung tak boleh kunyah.. Semua main telan jerk..

Apapun..berbalik pada perbincangan bersama Puan Anida tadi. Nabila DIKEHENDAKI menjalani pemeriksaan saluran makanan dan peti suara Nabila..

Cuak gak aku. Mulanya macam tak nak je..pasal bab kena jolok2 mulut ni yang buat aku bertambah risau dan seriau..takut beh..

Tapi demi kebaikan Nabila baik check..Sebab kata Puan Anida..pemeriksaan itu biasa sahaja. Dia bimbang ada baki susu atau sisa makanan yang berkumpul di area peti suara tu. Kata Puan Anida lagi..peti suara itu, selain fungsinya untuk bersuara..ia juga sebagai 'penutup' untuk makanan dari jatuh ke dalam paru-paru. Jika makanan masuk dalam paru-paru, di khuatiri menyebabkan anak terkena jangkitan paru-paru. (hurm..aku tau yang ni jelah..in details tak ingat sangat sebab istilah2 sains ni..hehe..)

Mula sahaja tiub itu di masukkan ke dalam lubang hidung Nabila..Nabila dah mula terpekik-pekik..Maunya tak..trauma tuh..takut pun iya gak..Dan kami semua melihat saluran 'dalam-dalam' badan Nabila menerusi TV yang disediakan. Hurm..3 orang sekaligus pegang Nabila. Dia punya meronta usah cakap lah.. Kuat betul tenaga nya. Dan buat pertama kalinya aku melihat secara 'live' peti suara (dulu tak amik sains..belajar elektrik je dulu). Teruja jugak lah..hehe..

Pastu nampak sisa-sisa susu Nabila di antara peti suara dan laluan makanan ke perut. Aku pun tak faham sangat butiran antara doktor dengan Puan Anida.. Dan yang pasti aku dapat lihat peti suara Nabila bergetar ikut serta dengan suara Nabila yang keluar. Sangat-sangat menakjubkan..Kuasa Allah..

Dan bila selesai semuanya..Tiub di keluarkan ..dan kami ke bilik no. 6 semula..hehe..(siap ingat no. lagi). Dan kata Puan Anida, Nabila bernasib baik sebab sisa -sisa susu itu hanya di sekitar saluran nak ke perut. Bukan di sekitar kawasan peti suara. Namun, aku tak boleh terlalu rasa lega sangat. Nabila ada potensi tersedak makanan dan susu. Dan Puan Anida berpesan agar kami berhati-hati dan beri Nabila susu dan makan dalam kedudukan yang betul.

Apapun..Memang sukar pada mulanya kerana Nabila sudah selesa dengan keadaan posisi '45 darjah' nya. Sudah mula belajar cara lain yek Nabila..

(tadi dah ckp ngan ayah Nabila..Bonus nanti kena cari High chair gak. Yang kat Toys r' us tu..wow..ayah Nabila ckp kerusi tu je yang buat dia puas hati dari segi designnyer..)

Balik je dari Speech Therapy, Nabila terus demam dan selsema..Marahkan aku sebab aku bagi dia kat doctor tu jolok mulut dia. Merajuk la konon dengan ibu tuh!

Esoknya dah bagi makan ubat demam dan selsema, Alhamdulillah..Nabila kembali sihat. Nasib baik tak demam lama-lama..Risau tul aku..

..................
...............
...........
......
....
..
.

Tadi on the way nak balik,nyaris-nyaris aku nak 'cium bontot' Viva. hurm..apa lagi..pasal depan aku (selang 3 kete dari kete aku) accident. Pompuan bawak Wira merah dan MyVi. Tak tau sebab apa leh berlanggar..Tau-tau je dua-dua pemandu keluar. Cepat-cepat pompuan tu alihkan kereta.. tapi yang Myvi tu dah tak leh gerak langsung..Dah orang-orang yang keje nak bina highway kat Kanching tu tolak Myvi tu beramai-ramai. Huhu.. Nasib baik sempat brek tadi..klu tak 2 accident la berlaku kat situ. Viva tu pun break mengejut gak. Tu yang aku terkejut tuh..huhu..Masing-masing kete dah ke kanan dan ke kiri..hurm..nasib..nasib..


p/s: Esok tak dapat nak gi Gedangsa. Ayah Nabila kena keje lagi. hurm..nak gi tumpang Incik Zali pun susah gak. Rasa cam rugi je..pegi tapi tak dapat nak mandi air kolah masjid..huhu..

06 December 2009

Mesti kena kuat lagi...

Petang tadi aku baru sahaja tiba di rumah. Penat..Sepanjang 4 hari bertungkus lumus sempena majlis perkahwinan adik mak aku yang aku panggil Mak Su.

Agak keletihan kerana segala persiapan di lakukan sendiri.Sehinggakan Mak Su aku sendiri bertungkus lumus membersihkan pinggan mangkuk dan penyediaan makanan sebelum majlis akad nikah. Aku pula sekejap di dalam, sekejap di luar. Namun tak boleh meninggalkan Nabila sendirian. Terpaksa aku mengendong Nabila ke sana ke mari..

Alhamdulillah majlis berjalan lancar. Segalanya baik..walaupun serba kekurangan. Memang simple sahaja majlisnya. Dan aku dapat rasakan yang Mak Su lega bila majlisnya selesai dengan baik.

Seperti biasa juga..bila bersama sedara mara..pasti akan buka cerita tentang Nabila. Aku bersyukur bila semua ahli keluarga sangat sayang pada Nabila. Walau hakikatnya Nabila sudah pun ditakrif istimewa, namun dia dilayan sama seperti anak lain. Dan masing-masing memberi kata semangat pada aku untuk teruskan rawatan untuk Nabila. Kadang-kadang sahaja hati aku di pagut sayu. Nabila punya makcik yang sebaya dengannya. Lahir selang 3 minggu dari Nabila. Alisya namanya.

Alisya bersungguh-sungguh mahu Nabila bermain dengannya. Bila Nabila baring dalam rocker..dia kan mengusik Nabila..akan buai Nabila..dan berkata.."baby..baby.."

Melihatkan Alisya, aku berfikir-fikir..andai Nabila sihat..pasti Nabila juga 'sibuk' seperti Alisya. Berlari ke sana kemari..bermain dengan riang. Apakan daya, keupayaan Nabila terhad. Aku akui, Nabila mahu bermain tatkala Alisya memegang tangannya..Dan aku dapat rasakan semangatnya berkobar-kobar. Sabar anakku.. pasti Nabila juga boleh bermain bersama dengan Alisya nanti.

(Aduhai air mata ini..sesekali mengalir..terasa hangat sekali..)

Dan seperti biasa nenek aku yang ku panggil Wan, masih lagi ingat yang Nabila adalah budak yang normal. Kami semua tidak pernah beritahu keadaan Nabila padanya. Yelah orang tua. Mana mungkin dia terima semua ini. Sesekali dia mengatakan Nabila lembik. Keluarga kami sudah biasa dengan cara kasar..berkata dengan sedap rasa. Namun aku faham. Aku tahan sahaja..dan telan segala-galanya.

Dan kata-kata peransang dari Pakcik dan Makcik ku.. Kuatkan semangat dan bukan mudah untuk menjaga anak seperti Nabila. Buat apa sahaja demi Nabila. Rezekinya pasti ada di mana-mana. Bukan semua orang boleh lalui perkara yang terjadi dalam diri aku. Kuatkan hati demi anak..Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya.Makcik aku menyarankan aku supaya memohon bantuan pada JKM. Aku pernah lakukan itu semua. Susah. Banyak prosedur dan kakitangannya seolah-olah tidak menyukai kehadiran orang-orang seperti aku.. Bagi aku, itu satu penyelesaian bagi Nabila. Jika dapat, mungkin akan ringankan beban kami. Bukanlah aku mengatakan Nabila beban, cuma perbelanjaan mungkin sedikit sebanyak membantu kami untuk sedikit bernafas..fuhhhh.. Namun layanan yang diberikan seolah aku serik untuk ke JKM. MENYAMPAH!

Aku bersyukur..semua memahami keadaan kami. Dan aku harapkan ia berterusan. Bukan simpati cuma kami mahukan semuanya mengerti dengan keadaan Nabila. Itu sahaja.

Nabila wif pakcik n makcik. Baju merah itulah Alisya.. :)

Kedua mempelai..



p/s : jumpa IbuAni di Carrefour Wangsa Maju Jumaat lepas . Sempat berbual walaupun sekejap. Itupun kak Ani yang tegur aku dulu. huhu..almaklumlah leka melihat baju..hehe..tak perasan pun sesapa..(teruk betul ibu Nabila ni). To Kak Ani..dapat gak kita berjumpe secara live:) . maaf kak..tak berapa cam aituh..huhu..betul tak perasan..Apapun..harap dapat jumpe lagi yek kak.. :) nice meeting u kak.. :)

02 December 2009

Kali akhir ini..

Hari ini Nabila ada appointment dengan Puan Sally. Seperti biasa, dia menyapa kami tatkala kaki melangkah masuk ke dalam bilik rawatan.

Nabila pula kelihatan ceria hari ini. Tiada suara tangisan kedengaran. happy sangat dan buat semua exercise dengan baik.Puan Sally dok puji2 Nabila..Kata Nabila baik..tak nangis2..hehe..Tapi mmg iya pun. Nabila klu dengan Puan Sally, dia diam..Puan Sally kan lembut orangnya.

Dan Nabila kini sudah mula menggunakan tangan kanannya untuk posisi merangkak. Cuma tangan kiri yang masih agak 'kaku' . Puan Sally mengakui semua itu. Ada juga perubahan walaupun sedikit.. :)

Berbual ngan Puan Sally dan tiba-tiba katanya, tahun depan dia tak lagi bekerja di Rehab lagi. Dan tidak lagi memegang anak2 kecil seperti Nabila. Dia akan bertukar dengan Puan Rokiah pada tahun depan. Duduk di wad katanya. Aku bertanya adakah dia suka dengan pertukaran itu? Katanya dia dah mula sayang di sini. Aduhai..sedih rasa hati. Walaupun sekejap Nabila mendapat 'sentuhan' dari dia, aku dapat rasakan Nabila dan Puan Sally serasi. Lihat sahaja sejak mula dia melakukan rawatan bersama Puan Sally. Jarang benar menangis jika di bandingkan dengan rawatan Fisioterapinya. Dan hari ini merupakan hari terakhir Nabila bersama Puan Sally.

Dia akan mula bercuti pada 10hb. Pulang ke kampung untuk menyambut Krismas di sana. Sempat juga kami bergurau dan menyanyikan lagu 'Merry Christmas' untuk dia..hehe

Buat Puan Sally..Terima kasih atas segala nasihat yang diberikan. Harap dapat lagi sentuhan Puan Sally tahun 2011 nanti.Hurm..tapi takkan Nabila asyik kat kelas yang sama kan? Nabila kena la 'grad' ke kelas yang berikutnya..Takkan sampai besar nak duduk kat situ.Sedih rasa.. Dah selesa..kena tukar orang lain pulak.. :(

Ni lah gambar-gambar terakhir Nabila bersama Puan Sally..next appointment 14 Januari..hehe..saja lambat..malas nak awal2..huhu..

Nabila budak paling baik hari ini..hehe..diam jer..buat ajer apa yang Puan Sally suruh..hehe. Bagus..bagus! Puan Sally pesan kat Nabila..nanti Nabila kena move class tau..kena gi class kat sebelah..blajar ABC pulak..Nanti klu dah pandai jalan..klu jumpe Puan Sally kenala tegur yek nak..! Terima kaceh Puan Sally..!

..............................................................................................................................................................


Dah 2 hari dah Nabila start belajar tidur di katil sendiri. Akhirnya bukak jugak katil Nabila ni. Ibu ngan ayah dah makin sempit klu tido ngan Nabila..hehe..Ibu risau je Nabila terhimpit dengan ayah..Ayah klu tido mmg tak sedar..! huhu..ruang bilik semakin sempit..puas la adjust barang2 dlm bilik nih..

simple jer katilnya..tak tau nak letak apa..hurm..mainan? nantilah..Untuk keselamatan..baik di tutup segala lubang yang ada..huhu..Nabila lasak..mau kaki termasuk kat celah-celah 'bedah' tu!

29 November 2009

Aksi sepanjang Cuti Raya Qurban..

Salam semua. Hari ini aku dah pun berada di Rawang. Abg dah start kerja. Kami tak berkesempatan pulang ke Ipoh. Cuti yang agak pendek.

Pagi raya, kami hanya di rumah sahaja. Makan dan makan dan makan..hurm..mmg lazat.. Mak buat rendang daging dan paru, Nasi Impit, Kuah kacang dan kuah lodeh..dan membangkitkan selera. Ayah pula tempah lemang dengan kawan makcik aku. Hurm..terliur rasa..mcm nak makan lagi :) . Tak puas la..

aksi Nabila di pagi raya..

Dan petangnya ..kami lepak-lepak sahaja di rumah dan jam 4 petang kami ke rumah moyang Nabila di Sentul. Menjenguk makcik aku yang akan jadi pengantin minggu hadapan.. :)

Aktiviti petang yang tak seberapa..Nabila dapat mainan baru! Bergambar sama dengan pakcik dan makcik Nabila.

Dan malam hari raya, aku teringin benar nak menonton wayang. Huhu..sangat sedih..sebab dah lama betul tak tengok wayang..Sejak Nabila lahir dulu..hurm..langsung cam takde masa nak bersosial ngan abg..hehe..hurm..lepaskan gian..kitorg gi OU. Tu je yang terdekat..Nabila kena tinggallah..Ibu nak dating ngan Ayah pulak.. :)

Sampai je kat GSC..ramainya orang..semua stail nak tgk midnight nih..Kitorg apa lagi..beratur la..tapi tak tau lagi nak tgk cerita apa..hehe..Tiba-tiba kami di sapa oleh 2 org budak perempuan. Tanya nak tgk cerita apa..Kitorg katalah kitorg tak tau lagi. Budak tu offer tiket cerita ini.. The Twilight Saga : New Moon.

Pikir-punya pikir..hurm..abg pun kata dia tak tengok lagi..hurm..belilah tiket kat budak tu..Seat pun agak depan..tapi still selesa lagi..hehe..cerita mmg best!

Hari Sabtu..Mak aku balik kampung. Nak hantar kad jemputan kawin makcik aku. Dan aku pula..memang nak keluar. Nak beli barang keperluan Nabila yang dah abis. Kat mana lagi klu bukan Sunway! hehe

Jalan-jalan..memang seronok. Sian Nabila..Dah lama tak gi jenjalan..slalu penuh je aktiviti sejak 2-3 minggu lepas. Nabila pantang betul gi shopping mall..melompat gedikss!

Ni la gambar2nya..

Nabila mmg suka betul..hehe..berjalan..sapa tak suka..!


Aku ada beli benda ni.. Murah je..tak sangka plak harga dia..Tapi silap betul la..tak test dulu sebelum beli..huhu..Nak tak nak petang ni kena gi Sunway balik la..Nak tukar..

aku dah excited dah nak pakai benda ni..skali tak leh guna..kecewa aku!


Hurm..pokok-pokok cactus aku dah mula membesar! Abg pun belikan pasu baru untuk pokok aku..hehe..dan dah alih dah ke pasu baru..cian pokok! tak cukup ruang!

barulah pokok aku leh membesar! Cuma ada yang satu tu je dah hampir nak mati..terlebih air kot!

Aku ada order mainan untuk Nabila.Beli kat sini . Alhamdulillah..sampai bungkusannya pada Khamis lepas. Dan mmg menarik mainan ni. Tgk saja gambar dia dah terpikat. Murah pun murah.. Hanya RM39.90 je..


26 November 2009

Sisa yang lama..

Hehe..suspen jer tajuk..Ingat sisa apa erk..huwaaa! Aku merana sepanjang minggu ni. Perut Nabila buat hal lagi..Tak moh 'MEMBUANG'.. (eeeeee...eerrrrrrkkkkk....)

Entah apa yang tak kena pada Nabila. Sejak Sabtu lepas tak 'membuang'. Huh! kita yang tua nih..klu tak 'membuang' pun sakit perut, inikan pulak budak tecik tenot nih!

Hurmm..tunggu punya tunggu punya tunggu..'ia' masih tak berkunjung tiba. Nabila pula..kalau perangai 'elok'nya dah datang..abislah umah aku..Puting beliung jadiknya..Abis semua di haruknya!

Isnin, sebelum ke tempat kerja..aku berpesan pada mak, supaya di beri Lactul pada Nabila. Hurm..masih lagi tak moh keluar gak..Dan dah kelihatan perutnya yang makin mengeras sebab dah 'penuh'..

Ambil sahaja Nabila dari rumah mak, malam itu, aku beri Lactul lagi. Hurm..nampak mcm dah over dos..tapi aku terpaksa. Kalau tak, sampai bila pun susah nak keluar. Kami ke Mc D malam itu, teringin pulak pekena Prosperity..hurm..yummmy..yummy. Sampai je di situ, baru nak melabuhkan punggung..tiba-tiba aku tercium something..Ummmmm bucuknyer..!

Dah agak dah..! aku check..Sahih!..hurm..apasal la Nabila 'membuang' kat sini. Kat umah tadi tak nak pulak..Nabila pun diam je..Agaknya dah lega la kot keluar..Adui..dah la tandas kat Mc D kat Rawang ni problem sket. Nak tak nak kena ajak abg gak masuk skali. mana leh nak handle sorang-sorang..

Mulalah sesi pembersihan di mulakan. Selesai sahaja, cari tempat duduk..dan abg order makanan. Hurm..Aku kata kat abg.."Lega Nabila dah buang". Yelah..susah ati woooo!

Klu nak di ikutkan..anak-anak CP mmg susah nak membuang. Nak wat camner..layankan aje..Tapi sian kat budak2 nih. yelah..terseksa rase! cian Nabila ..

............
........
.....
...
..
.

Hurm..rasanya ramai dah start cuti hari ini..balik ke kampung sempena Hari Raya AidilAdha. Kami sekeluarga beraya di Gombak esok. Turn umah mak aku pulak. Tapi tu ah..agak membosankan sebenarnya. Mungkin kami tak kemana sebab entahlah..tak tau nak gi mana sebenarnya. Mak pulak kena cuci darah petang esok. hurm..bosan..bosan..

Ahad abang kena keje. Bising kata OT dah makin kurang..Huhu..nak wat camner..banyak masalah yang melanda kami sejak sebulan ni. Dengan kesihatan Nabila yang kurang memberangsangkan..dan banyak hal-hal yang tak dapat di elakkan, buat abg jarang-jarang OT dah sekarang ni. Takpelah..sok2 nak wat OT sampai pengsan pun boleh abg!

Apapun..kami sekeluarga mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua kawan-kawan yang mengenali kami. Pada yang nak berjalan jauh tu..hati-hati yek..kereta banyak..jalan pun sibuk.. Kami sekeluarga mendoakan perjalanan kawan-kawan kami baik dan lancar..! SELAMAT HARI RAYA!

22 November 2009

Nabila , Jumperoo & Sawan

Hurm..ada entry lepas-lepas..aku mengatakan yang aku beli Jumperoo buat Nabila..Dan nilah aksi2 nya..

Mulanya sangat-sanghat risau membeli mainan ini. harganya bukan murah.Pernah cuba pada Jumperoo Sarra..sewaktu kami datang ke rumah Ita hari tu. Ketika itu Nabila menangis pabila di letakkan di situ.

Kata abg, dia risau lihat aku, bila aku beria-ia mahu belikan juga untuk Nabila. Takut Nabila tak guna. Aku juga risau sebenarnya dalam hati..Andai pabila aku belikan nanti..adakah Nabila akan guna?

Alhamdulillah..berbaloi jugakla beli..walaupun tak lama Nabila nak duduk dalam tu..janji ada jugak guna..hehe..(nasib baik..fuhhhhh..klu tak kena jual balik la kot Jumperoo nih)

p/s : Aku syukur sangat-sangat..Sawan Nabila dah nampak tidak menyerang dia lagi..Mata Nabila dah tak kedip-kedip laju lagi..Aku sedar perkara ni sejak seminggu lepas..Rasanya macam dah lama dah tak kena..Terima kasih Allah..Kau jauhkanlah penyakit itu dari anakku Nabila. Harap-harap ia berterusan.. :)

21 November 2009

Gedangsa Again?


Hurm...hari seperti biasa rutin kami ke Gedangsa pada hari Sabtu. Hampir 2 minggu kami tak ke sana. Memang selalunya kami akan selang seminggu ke sana kerna memandangkan ayah Nabila yang bekerja syif pada hari Sabtu.

Hari ini kami agak lewat keluar rumah. Sebeb memikirkan, pasti nombor giliran kami jauh lagi. Kalau cepat-cepat pun nak buat apa..pasti giliran Nabila tiba waktu petang juga.

Ketika melintasi susur ke Tanjung Malim..Abg memberhentikan kereta di tepi jalan. Tukar driver. Aku terpaksa membawa kereta kerana abg mengantuk sebab baru balik kerja. Dan aku teruskan perjalanan sehingga tiba di rumah Kak Raw.

Hujan renyai-renyai tatkala kami tiba di rumah Kak Raw. Dan aku, berikan Nabila makan nasi terlebih dahulu. Takut Nabila lapar nanti.

Tak ramai yang datang pada hari ini. Dan aku terus duduk bersama Kak Noni dan Ida. Aiman ketika itu sedang duduk bersama mamanya..dan Irfan pula sedang menyusu.. Rupanya hari ini lain sedikit berbanding hari-hari sebelumnya.

Mereka tak guna sistem nombor giliran seperti biasa. Sebab hari ini ramai yang hadir untuk mandi air masjid. Nabila sepatutnya sudah mula mandi air tersebut..tapi disebabkan ayah Nabila belum lagi ambil air itu, jadi hasrat untuk mandi itu terpaksa di tangguhkan.

Dan nombor giliran sudah berselang seli dengan anak yang tak mandi air masjid. Akibatnya, Faizal yang datang terlebih dahulu dari kami, terpaksa menunggu giliran lebih lama lagi berbanding kami yang baru datang..Aduhai..rasa bersalah sangat pada Faizal dan kak Noni..Yelah..mereka datang sejak subuh lagi..untuk dapatkan nombor yang terawal..tapi kami yang datang lambat, telah dapat rawatan terlebih dahulu..kepada Faizal dan kak Noni..Kami minta maaf sangat-sangat..Rasa ralat kurang enak di hati kami..Dan ucapan terima kasih pada Faizal dan kak Noni..sebab ambilkan nombor untuk kami.Maaf dah susahkan semua orang sebenarnya.. :(

Dan ada berita yang best aku dengar dari Faizal dan Zali..Rancangan untuk ke Langkawi.. Insyaallah bakal terlaksana..Dan makanya..kenalah kumpul duit dari sekarang..Wow..bestnya..Tak sabar..sebab kami bertiga belum lagi pernah menjejakkan kaki ke sana.. :)

Dan planning untuk bermain bowling..masih dalam perancangan.. :) Tunggu Incik Zali punya plan..hehe..lama sungguh tak main nih..Sungguh!! Sejak kehadiran Nabila..time bersosial bersama itu agak kurang..Kami hanya memilih tempat yang sesuai sahaja ketika membawa Nabila..Untuk berjalan sendiri bersama Abg..agak kekok. Aku rasa janggal bila keluar tanpa Nabila. Sian jika aku tinggalkan dia bersama nenek sedangkan aku berseronok di luar..Tak sampai hati.. :(

P/s : Ita kata semalam Sarra mengamuk malam tadi..hurm..kata kembar..Nabila juga berperangai begitu malam tadi..Tapi bila berjauhan, perangai mereka ni sama je..Bila sorang demam..yang sorang lagi mesti demam gak. Dan bila dua-dua dekat..klu yang sorang nangis..mesti yang sorang tu diam..hehe..

20 November 2009

Nabila batuk..tapi baik jer..

Hehe..Tak sangka gak aku..Nabila batuk leh baik jer perangai dia..hehe
.....
..
.

Sabtu aituh kan aku ada cerita yang kami balik kampung tergesa-gesa sebab nak amik kereta abg kan..hurm..Mulanya aku tanya aje kat abg..bila nak amik kereta dia..sebab memikirkan kereta Kancil yang dah macam TAK CUKUP NAFAS tu..(memang dah nak kena tukar enjin tu)

Abg terus je kata ok..jam 8.30 malam..siap-siap je..terus gerak. Cuasa malam itu agak sejuk pula..Tambah-tambah kereta Kancil yang baru di servis aircondnya..Dah tolak paling minimum pun terasa sejuknya sampai ke tulang temulang..huhu..

Dan abg pula tak leh nak tutup aircond..Hujan pulak tu..mana nak nampak kete lain..nak tak nak, terpaksa la aku dan Nabila menahan kesejukan yang amat di dalam kereta..Dan tiba-tiba.. Nabila terbersin..Alamak..aku dah tau dah..klu bersin nih, sah Nabila nak demam..Alamak..tak bawak ubat pulak..

Lupa nak cerita..kami bawak Kancil pulang ke Ipoh pasal kereta ayah..adik aku guna..lagipun balik tergesa-gesa..adik aku pun tak tau aku nak guna kereta ke idak..nak tak nak..dengan keadaan kereta yang kena pegang gear 5 sepanjang jalan..mampukah abg nak bawak Kancil tu..huhu..pening gak memikirkan..dan kata abg dia sanggup..jadik dia layankan jelah..cuma tak leh nak bawak laju la..

Berbalik pada keadaan Nabila..hurm..sampai je umah mak mertua aku..Nabila dah mula bersin-bersin..hurm..tapi nampak cam ceria lagi..Dan aku terus bawak Nabila tidur..Dah ngantuk sangat dia tu..Pukul 1 pagi tak tidur-tidur lagi..huhu..

Dan pagi itu..jam 4.. Nabila menangis..Tak selesa barangkali sebab hidung tersumbat..Pada mulanya aku letakkan dia tidur di sebelah aku..terus bertukar arah..tidur di dalam rocker..Nasib baik diam..dan sambung tidur semula..

Esoknya..suh abg gi kat belakang umah..amik ibu kunyit..hurm..apalagi tonyoh la kat hidung dia..abis kuning hidung anak aku..Nak wat camner..Nak kasi kering hingus punya pasal..

Dan balik sahaja dari Ipoh..Aku terus bagi Nabila ubat..Dan malam tu..mulalah standby dari segi fizikal dan mental (wah cam nak gi berperang jer)..Yelah..Anak aku ni special sket..klu demam tuh..takde yang diam-diam..terpekik-pekik..huhu..

Tapi tunggu punya tunggu punya tunggu.. Nabila tak nangis pun..siap sengih-sengih kat aku ajak main..hehe..tak leh camni..kena kasi dia tidur..Ade la dia merengek sekejap..dan lepas tu terus tidur..

Isnin..Aku hantar Nabila ke rumah mak..aku bekalkan sekali ubat..Mak kata Nabila ok..Tak banyak ragam..Tidur dan diam je..Tak merengek pulak..hehe...bagus..bagus..Dan malamnya aku bawak Nabila ke Klinik..Amik ubat sekali..sebab bekalan ubat Nabila hampir habis. Dan bila Dr. Aniza check dada Nabila..bunyi kahak mmg kuat..dan dia suggest kepada kami untuk sedut kahak Nabila..

hurm..lama gak menunggu..Almaklumlah..ramai yang semput time-time sejuk nih..sian betul..banyak pun budak-budak yang sakit..semuanya masuk emergency pulak tu..Sabar menunggu akhirnya Nabila di panggil..Hurm..tak pernah ada pengalaman tentang sedut kahak..Dan bila MA sediakan alatan..dan cuba memanggil Dr. Aniza sendiri..Tapi sebab patient yang ramai dan Dr. sakit kepala ..terpaksalah MA yang buat..hurm..seram gak..tapi bila tgk kahak tu disedut..aku rasa lega sangat..Hampir sejam jugaklah dia sedut.. Nabila pula ketika itu..faham-faham sajalah..Mana ada budak yang suka di sedut-sedut nih! Dan menangis tak henti-henti..Takpe..senang sket nak bukak mulut..Ada bnerapa kali tah Nabila nak muntah..Tapi malangnya Nabila mmg tak nak muntah..huhu..Mmg tak pandai kuarkan kahak..di telan balik adalah..!
Ayah Nabila nampak resah menunggu di hadapan bilik emergency di Klinik Aniza..
Kahak Nabila mula dicairkan..dan di sedut kemudiannya..Nabila menangis bila di pakaikan benda alah tuh!..Pantang dia letak apa2 kat muka..huhu..jenuh jugak tahan badan dia..kuat betul Nabila meronta.. Dan gambar yang terakhir itu, aku sedang memujuknya..akibat dari kesan sedut kahak itu :(


Dan hari ini , Selasa (aku wat auto publish..so lambat sket cerita nih kuar) Nabila ada appointment dengan Puan Suhana..Apalagi klu bukan Fisioterapinya..hehe..Puan Suhana dah kembali bertugas setelah 2 bulan cuti bersalin hari itu. Dan Nabila pula mood dia bila nampak Puan Suhana..teramat baiklah sekali..hehe..bagus..Puan Suhana pun pelik gak..yolah..pantang tgk Puan Su..huhu..Nangis je kejenya..huwaaaaa!

Puan Su ingat aku tak datang terapi sepanjang ketiadaan dia..huhu..Saya datang la Puan Su..hurm..rupanya Puan Siti tak tulis report tentang Nabila sepanjang dia mengambil alih tugas Puan Su ketika bercuti bersalin aituh..huhu..

p/s : Nabila besday ainih tau..(aku buat entry ni pada 17/11/09). Yang ke 1 tahun 7 bulan..tunggu gak ni apa lagi yang dia akan cuba buat sepanjang bulan ni..hehe..

19 November 2009

Kisah di Pediatrik Sg. Buloh..

Hari ini..aku ke Klinik Pediatrik. Bersama Nabila dan Ayahnya..Tiba di Hospital Sg. Buloh jam 9.10 pagi. Terlewat 10 minit..sebab aku yang leka tidak menyiapkan barang-barang keperluan Nabila semalam.

Menunggu giliran untuk pendaftaran tak lama. Mungkin tak ramai lagi barangkali. Selesai urusan pendaftaran, kami terus menuju ke klinik. Dan kelihatan 5-6 orang bersama anak-anak mereka menanti giliran. Cuaca yang agak sejuk di luar ditambah pula dengan aircond yang agak kuat..membuatkan Nabila tak selesa. Mujur abg pesan bawa sweater Nabila. Dan lantas aku sarungkan ke badan Nabila.

Dan aku lihat keadaan sekeliling. Ramai juga yang bawa baby kecil..tak silap mcm baru lahir. Sian anak-anak itu..Ada yang merengek..huhu..sejuk barangkali. Nabila pula aku dah tak letakkan dia di stroller..Nangis minta di peluk..huhu..Dan kemudian Nabila terlena dalam pelukan aku.

Lama juga menanti giliran kami. Dan jam 11 barulah giliran kami di panggil. Dan agak terkejut juga lah..Ingatkan bilik no.2 atau 3..sebab kebanyakan orang -orang sebelum kami ke bilik-bilik itu. Tapi Nabila di suruh ke bilik 8. Dan kaki kami terus melangkah masuk ke bilik itu. Dan rupanya yang sedang menanti kami bukanlah doktor biasa.Salah seorangnya adalah doktor pakar. Yang sorang lagi aku tak pernah nampak sebelum ini.Dan rasanya doktor yang pertama tadi adalah bos kepada sorang lagi tu barangkali.

Dan seperti biasa..mereka meneliti report-report lepas..dan bertanya tentang keadaan Nabila sekarang. Bagi aku dan Abg..takde apa yang penting untuk dibincangkan mengenai perkembangan Nabila..cuma kami mahu lihat keputusan EEG nya yang lalu. Lama betul kami menanti keputusan itu. Sejak dari bulan 7 lagi..Kerna result yang diambil akan di hantar ke HKL dahulu. Sebab apa? Hospital Sg. Buloh tiada pakar dalam bab test EEG ni.

Dan apa keputusannya? Apa yang dilihat sememangnya sawan..dan doktor telah memberi kata putus untuk tidak membekalkan ubat sawan padanya. Kerana masih dalam ketegori ok dan tidak memerlukan Nabila untuk makan ubat sawan setiap hari. Cuma doktor ada mencadangkan beri ubat untuk muscle Nabila.

Nabila di kategorikan sebagai Spastic Quadriplegia yang mana keadaaan tangan dan kaki yang tegang. Tapi ini tak bermakna Nabila sentiasa menegangkan kaki dan tangannya..ada kalanya muscle Nabila nampak rileks..Namun ubat untuk 'muscle relaxing' itu hanyalah cadangan. Belum diputuskan akan digunakan atau tidak.

Dan Doktor itu memasihatkan aku..agar lebih menumpukan perhatian pada Nabila. Biarpun Nabila ada adik lagi satu hari nanti..namun..perhatian pada Nabila tetap menjadi utama dalam segala hal. Ya, aku akui semua itu. Sebab itu..dalam masa 3 tahun ini..aku perlu tumpu pada Nabila dahulu. Untuk adiknya..mungkin kemudian saja..Doktor itu terus menerus memberi sokongan pada aku dan abg dalam menempuh apa yang telah berlaku dalam hidup Nabila.. Aku hargai apa yang doktor itu katakan pada kami.. :)

Dan dia menasihatkan aku agar sentiasa mencari maklumat tentang Cerebral Palsy..Done..sememangnya itulah yang aku lakukan tatkala aku musykil tentang apa yang berkaitan dengan Cerebral Palsy.

Dan selesai di Pediatrik..kami mengambil ubat di Farmasi. Dibekalkan ubat lactul dan multivitamin..beserta ubat demam dan batuk Nabila. Ada tadi doktor memeriksa peparu Nabila. Alhamdulillah..ok.. :)

Dan sesudah itu, kami pulang. di sepanjang jalan menuju ke tempat letak kereta, masih ada juga mata-mata yang memandang Nabila..Pulak tu anak dara aku tengah tersenyum tersengih di dalam stroller..ada yang siap berpaling kepala sambil menjenguk melihat Nabila . hurm..tahlah..Tak paham aku..! Mungkin mereka-mereka ni pelik barangkali.. (ahh..biarlah..pedulik hapa aku!)

Apapun aku agak lega sekarang. Sememangnya aku tahu yang Nabila punya sawan..dan tahapnya alhamdulillah..masih dalam kawalan. Dan ini tidak bermakna aku boleh goyang kaki dan biarkan Nabila sahaja. Aku perlu mengawal dari setiap sudut..untuk mengelakkan Nabila diserang sawan yang lebih teruk lagi..

1- Nabila tengah tidur..sejuk tuh.. :)
2- keadaan di klinik Pediatrik ketika itu..makin ramai yang datang..
3- Ayah Nabila yang mengantuk akibat bekerja syif malam tadi..katanya tak tidur malam tadi..sibuk menyiapkan mesin yang dah rosak selama 3 hari.. :(
4-Sambil menunggu tu..baca ni..Bagus sangat..Ada info tentang bersalin c-searan dan tentang cara pemakanan anak.. :)

p/s : tadi kami ke klinik ENT (ear,nose & throat). Set temujanji semula. Sepatutnya dah 2 kali Nabila ke swollowing therapy tapi sebab ada hal yang tak leh di elakkan..tak dapat nak gi yang 2nd appointment haritu.. :(

Kancilku rosak!

Sabtu lepas..aku dan abg pulang ke rumah mertua aku di Ipoh. Tujuannya satu..Nak amik kereta abg.Kereta ayah mertua yang eksiden aituh dah pun ok semula. Pada mulanya aku takdelah terasa nak amik sangat kereta abg tu. Sebab Kancil aku masih lagi ok..

Namun..aku dah mula mengesan kerosakan kereta itu. Sehari sebelum kami ke Hot Spring..Aku drive seperti biasa untuk pulang dari tempat kerja. Dan tengah-tengah bawak tu..(rasanya kat area Selayang..) tiba-tiba gear 5 dia seakan kembali ke gear neutral..dan mula bunyi macam tak masuk gear betul-betul..Aduh..Penyakit apa pulak kereta nih..!

Aku terus menelefon abg. Bertanyakan masalah kereta..Dan abg pernah kata yang gear box kereta tu bakal di tukar..hurm..tahlah aku pun bukan pandai benar bab kereta nih..Memang 'fail'. Tau bawak jer..hehe..

Dan jawapan yang abg beri tu buat aku tak senang hati..Dah la Nabila mengamuk time tu dalam kereta..kebetulan kawan aku tumpang kereta aku..Pulak mereka-mereka ni bleh dok usik Nabila yang tgh nak tido tu..Apa lagi..anak dara aku nih PANTANG orang kacau dia tido..meraung sakan la..tah berapa kali tah aku berenti kat Templer tu sebab nak tenteramkan dia..huhu..

Berbalik pada kereta yang tengah rosak tu..hurm..nak tak nak aku kena bawak jugak kereta tu..Mulalah main eksperimen ngan kereta ni..Rupanya nak elak dari gear tu tendang semula ke gear N , terpaksa la aku pegang je kepala gear tu bila masuk gear 5..huwaaaa! tak pernah di buat orang..!

Bahaya gak bila bawak kereta camni..Tapi takde pilihan..nak repair duit pulak..dah la tak gaji lagi..sadis betul..sudahnya..layankan aje kereta kancil sampai kereta ayah mertua aku siap..

Dan Jumaat lepas..nampak dah NAZAK betul kereta tu..Dah berbunyi lain macam..tu yang sabtu tu aku ajak abg balik kampung..amik gak Iswara abg tu..huhu..nak wat camner..aku mmg tak suka pakai Iswara tu..Dah la stereng kecik..berat lak tu..hehe..demi isteri tersayang..terus abg tukar tayar baru dan tukar stereng baru (walaupun tak power stereng :( ! ) Jadiklah..dari takde kereta nak gi keje..susah pulak..huhu..

Sekarang ni tgh nak serasikan diri bawak Iswara tu..Tapi 2 hari ni..nampak mcm best jer..(hahaha..ketawa jahat)..leh bawak lelaju..huhu..boleh ker? alah bawak kancil pun dah macam pelesit..(huhu..nak bangga diri ker..Tak insaf-insaf lagi..padahal selalu dok tgk gambar orang eksiden kat dalam blog sapa tah)..

Apapun doakan aku dan Nabila selamat pergi dan balik sepanjang ulang alik nih..AMIN.. :)

15 November 2009

HotSpring & Cameron Highland

Salam semua..hampir seminggu aku tak dapat nak update cerita tentang Nabila..Modem internet kami disambar petir Sabtu lepas...ketika kami semua tiada di rumah. Tau-tau sahaja bila nak buka internet..modem tak bleh nak on..huhu..ni pun ihsan dari adik ipar aku..guna broadband..abgnya 'rembat' sekejap..bawak balik Rawang..huhu..

Jumaat hingga Ahad lepas..kami sekeluarga bercuti sakan di dua tempat ini..HotSpring di Sg. Klah dan Cameron Highland..hehe..Tidak bertiga..tetapi beramai-ramai dengan anak-anakku yang lain..Sarra, Aiman dan Irfan..memang best betul bila dapat bersama mereka-mereka ni..terasa nak gi lagi :)

Mulanya kami memang telah merancang untuk ke HotSpring sejak bulan puasa hari tu..Dan ayah Irfan iaitu Faizal..menjadi tuan rumah untuk percutian kali ini..(wah-wah mcm dah banyak kali jer..padahal baru 1st time nih). Dan tiba hari Jumaat ..aku berjanji temu dengan Ita dan Farid di hentian sebelah Tanjung Malim..Setibanya di situ..kami terus gerak bersama sehingga ke R&R Tapah. Dah sana..kami berhenti sebentar untuk temankan Farid makan..Almaklumlah..Farid baru sahaja balik keje time tuh..dan belum sempat menjamah apa2 makanan lagi.

Dan kami tiba di R&R..jam sudah 11.30 malam. Kami berborak dan berehat sebentar..dan Ita menyuarakan hasrat untuk ke Cameron selepas mandi manda di HotSpring. Aku dan Abg pula memang tak kisah..Dah lama benar tidak ke situ..dan pula abg bercuti pada Ahad..Dapatla berehat lama sedikit..

Selesai makan, kami menelefon Faizal..dan mengatakan kami akan menunggu dia di Plaza Tol Tapah. Tepat pukul 12.00 malam..kami semua bertemu dan Faizal yang menaiki motor terus menunjukkan kami jalan ke rumah penginapan kami. Menurut Faizal..rumah itu adalah rumah sewa untuk mereka buat sebagai rumah persinggahan. Hurmmm..sangat selesa..Mudah lah bagi aku menguruskan Nabila ni..(faham-faham jelah..Nabila yang mmg banyak ragam).

Kami memilih bilik masing-masing dan pada mulanya berkeras juga ingin tidur di ruang tamu..Memandangkan keadaan ruang tamu yang agak sejuk..jadi kami memilih untuk tidur di bilik sahaja. Ita di bilik hadapan dan aku pula di bilik belakang.Selesai semua..masuk tidur..untuk kumpul tenaga esok pagi..Dan pagi itu..kami bersarapan dahulu bersama-sama..sedap betul nasi lemak yang dibuat oleh mak kat Noni..Alhamdulillah..Kata aku..klu berniaga nasi lemak kat KL ni..mesti laku..sedap sambalnya.. :)


Sabtu : Jam 9..Kami terus bergerak menuju ke Sungkai..dan Zali sedia menunggu kami di sana..Kami semua terus ke tempat yang di tuju dan sampai sahaja, cik-cik abe terus beli tiket untuk masuk..


Siap barang keperluan yang perlu di bawa, kami terus menuju ke tempat air panas dahulu..Dan mulalah aksi-aksi anak-anak kami semua berendam dalam kolam air panas. Nabila pula..pada mulanya memang asyik menangis..dek kerna tak sihat dan sakit perut..tetapi bila aku tukar sahaja pakaian dia..dan rendamkan dalam air panas..terus senyap..Siap senyum-senyum lagi..heh..nakal anak ibu ni..rupanya nak mandi air panas.. huhu..


Dan sesudah itu..kami berjalan-jalan di sekitarnya..Dan kemudian ke tempat air sejuk pula..Memang rezeki budak-budak ni..senang betul dapat wakaf..dekat pulak dengan kolam..hurm..apalagi..mula2 sesi ayah-ayah berendam..dan kemudian sesi ibu pula..tapi yang ibu-ibu yang berendam..hanya aku dan Ita sahaja..hehe..

Nabila pula..bila dah dalam air sejuk..apalagi..terpekik gak la..dan aku terus naikkan dia dan bawak dia ke bilik air..untuk bilas badan..takut demam pula..


Nabila mmg banyak ragam sepanjang berjalan..huhu..penat rasanya..dan selesai di HotSpring tak silap aku dalam kul 3 lebih..kami gerak pulang ke Tapah. Sebab dah mula nak hujan..huhu..Sepanjang jalan hujan..dan sebelum pulang ke rumah..kami singgah sebentar di kedai makan..makan nasi dulu..

Sampai sahaja di rumah..Faizal, Abg, Farid dan Zali sibuk menyiapkan tempat untuk BBQ malam itu..Wow..syoknya!..kawan-kawan Faizal yang buat makan-makan ni..sempena apa..aku pun tak pasti..

Sempat jugak la Faizal buat suprise party untuk Farid..hehehe..besday Farid jatuh pada Sabtu hari itu. Bukan Farid jer suprise..hampir semua kat dalam umah tu pun 'terkujat' gak la..tiba-tiba jer lampu padam..Skali suh tiup lilin daa...Besday boy lah katakan..Nasib baik tak kena 'lauk'..hehe..

Selesai majlis BBQ..kami mengemas dan tidur..Kerna besoknya masih ada lagi perjalanan yang perlu kami tempuh..Wow..mmg best..Tapi apakan daya..aku dan abg boleh terlajak tidur..sedar-sedar semua dah siap dah..Apalagi..kelam kabut la aku..Nabila pulak meragam je sepanjang pagi tu.. :(


Ahad : Perjalanan tetap di teruskan..Kami bergerak dari rumah dalam pukul 10 pagi dan tiba di Tanah Rata lebih kurang dalam pukul 12 lebih..Aku pun tak berapa pasti berapa kali Faizal mengajak kami turun dan menikmati udara yang segar di atas sana..Memang nyaman..Dan Nabila pula..Nasib baik diam ketika itu. Sejuk barangkali dan udara yang segar..Buat dia ceria. Begitu juga Sarra, Irfan dan Aiman..hurm..semua kaki jalan yek.. :) Kalau berjalan semua mata meliar..hehe..

Sempat jugak la Aku, Ita , Ida dan Faizal sambar pokok kaktus..hurm..membebel gak la abg..kata, nanti dia yang jaga, bukannya aku..huh! belum cuba belum tau !.. (hehe..Ita,klu mati pokok tu..abis la kita..membebel la cik abg kita nih..)

Hampir jam 4, kami turun semula dan sempat jugak menyinggah di Rose Valley.. Aku cakap ngan Abg..nak beli 100 kuntum bunga ros..hehe..Kata bawak RM7000.. Kalau setakat 100 kuntum tu apalah sangat..hehe..(merepek dah aku nih). Nyaris juga Abg nak beli sepasu bunga ros..hish..mana nak letak..! Walaupun umah aku umah bawah..takde maknenya aku nak jaga pokok bunga ros tuh..hurm..buat mati je nanti kang..huhu..

Selesai di Rose Valley..kami teruskan perjalanan ke Simpang Pulai..hurm..agak jauh juga..dan agak memenatkan..Kereta semua laju-laju pulak tu bila turun..Seriau rasa..

Dan kami singgah ke Hentian Sebelah Simpang Pulai sebelum berpisah negan Faizal dan Kak Noni..Dan sesudah itu, kami singgah sebentar di R&R Tapah kerna cik-cik abg semua nak mandi..Badan dah melekit..dan rasa pening kepala nak bawak kereta..Aku dan Ita pula macam biasalah..mengerjakan budak berdua tu..Nabila ngan Sarra..Mandi dan salinkan pakaian mereka..

Kami bergerak semula dalam jam 9.00 malam..dan aku tiba di rumah pada jam 10.30 malam..huhu..sangat memenatkan..dan tak tengok apa dah..terus mandi dan tidur..ZZZzzzzZZZzz

p/s : rasa macam nak buat lagi..gi jenjalan lagi ngan 'mika-mika' nih..seronok sebab 'no heart feeling'..Aku berkata demikian sebab anak kami semua sama..bila berjalan tidak terasa keseorangan..Sampai ada cina tu terkejut tgk kami..Yelah semua pegang anak istimewa..Kepada Ita+Farid , Faizal+Kak Noni , Zali+Ida.. Terima kasih yek sudi jalan-jalan ngan kami..Dan kami sekeluarga minta maaf klu-klu andai ada yang tak selesa sebab Nabila mmg banyak ragam sepanjang hari kita bersama..hurm..tak syok betul..tensen jadiknya..Dan yang jadik mangsa adalah Abg..hehe..Sori yek Abg..penat betul melayan Nabila nih..yelah baru nak baik demam..huwaaa..Apapun terima kasih yek..sudi kuar duit beli mcm2..hehe..seronok sangat!

06 November 2009

Nabila sakit lagi..

hurm..lama tul tak bukak blog..tak dapat nak update..banyak perkara yang berlaku dalam seminggu ni..aku tak sempat nak masukkan apa-apa cerita sebab Nabila sakit lagi..sejak hari isnin haritu..

Dan entry ni , aku bersiaran dari Grand Seasons Hotel..Aku ditugaskan untuk menjadi urusetia Bengkel ISP lagi..hurm..nak wat camner..tuntutan kerja.. ni pun curi-curi masa nak update..hehe..(boleh ke gitu?)

Isnin lepas..Nabila menangis saja..Mulanya aku mengagak Nabila nak demam..Tapi bila diperiksa suhunya..tak pula panas badannya..Dan aku mengangak perutnya sakit..di tambah pula gigi geraham di bahagian bawah pula membengkak di kedua-dua belah..huhu..

Tak tahan dengan tangisan Nabila, aku dan abg terus membawa dia ke klinik..Dan kata Dr. Aniza..Nabila kembung perut..disebabkan perutnya yang tak 'membuang' dan angin yang banyak dalam perutnya.

Selesai urusan di klinik, kami terus pulang. Namun tangisan Nabila masih lagi kedengaran..Dan rasanya semakin kuat. Pada mulanya abg menemani kami sehingga jam 10.30..kerna abg kerja syif malam minggu ini. Aku menyuruh abg masuk kerja. Dan sesudah abg ke tempat keje..aku masih lagi memujuk Nabila untuk tidak menangis..Aku letakkan minyak..peluk dia..dan cuba tidurkan dia..Namun tidak berjaya..Entah jam berapa Nabila terlelap..

Kemudian..Nabila terjaga semula..mungkin sakit barangkali..dan kali ini..semakin kuat teriaknya..Aduhai..macamana ni..Dah la aku keseorangan di rumah..Sudahnya aku cuba menelefon abg sekali lagi. Dan kali ini, kata abg nak bawak Nabila ke hospital. Aku dah mula menangis. Tak mau sebab takut Nabila kena cucuk lagi..huhu..

Sampai sahaja abg di rumah..tangisan Nabila sudah mula berkurangan. Abg terus mengambil Nabila dan cuba menidurkannya. Alhamdulillah..Nabila tertidur juga..

Namun keesokan harinya.. Nabila masih lagi meragam..Kali ini, aku dapat kesan yang Nabila demam..sebab pagi itu semasa kami keluar untuk ke rumah nenek Nabila, Nabila bersin 2-3 kali. Sejuk barangkali..Dan aku dapat agak yang Nabila akan demam nanti..

Dan betul jangkaan aku..Aku menelefon mak tengahari itu dan mak mengatakan Nabila demam.. Sudahnya aku minta kebenaran dengan Pegawai aku untuk pulang awal pada hari itu. Dan cadangnya untuk membawa Nabila ke klinik.

Dalam kereta, Nabila menangis lagi..sehingga ke malam..Dan aku pula seakan hilang sabar.. (aku yang menangis dek melihat Nabila meraung2 kesakitan)..aku beri Nabila ubat demam..namun tidak berkesan padanya.

Dah tak tau nak buat apa sebenarnya..dan hari Rabu..masih lagi berlanjutan..petang, semasa aku pulang dari kerja..Badan Nabila panas lagi..Kebetulan pula mak aku dah ke Dylisis..hurm..aku tuam badan Nabila dengan air sejuk..dan bogelkan dia..hanya tinggalkan pampers sahaja..Barulah Nabila dia..dan mula senyum sedikit..

Tapi ia masih lagi belum menunjukkan tanda-tanda untuk baik..Aku terpaksa pulang ke Rawang malam itu, ditemani adik aku,kerana untuk mengemas barang keperluan ke bengkel nanti. Aku pada mulanya ingin mengambil jalan Templer-Rawang untuk pulang namun..sangkaan aku yang jalan ok ketika itu ternyata meleset. Rupanya jalan sesak bermula dari kolam air panas sehingga ke kawasan tanah runtuh. Adui..aku terpaksa berpatah balik..masuk ke jalan menuju ke Kepong..dan terus keluar ke Sg. Buloh..Menuju ke highway..Dalam perjalanan..mak aku telefon.. Nabila menangis tak henti-henti..dan mereka bercadang untuk membawa Nabila ke klinik. Aku pada mulanya ingin berpatah balik..tapi kata ayah..biar mereka yang bawak Nabila sendiri..

Selesai urusan aku di rumah Rawang.. Aku terus bergegas pulang ke Gombak. Dan ketika aku sampai..Nabila sudahpun lena di sebelah mak. Kata mak, ketika di klinik tadi , Nabila kelihatan seronok ketika di klinik tadi..hurm..Nabila memang suka berjalan..Naik kereta sahaja bukan main seronok lagi dia..

Dan semalam..Nabila masih lagi lemah..dan petang semalam, barang mainan Nabila dah sampai.. Aku ada order Fisher-Price Jumperoo untuk Nabila.. Thanks to Jiey.. dia yang suggestkan aku ke blog ini . terima kasih kat Ninie..macam-macam tau barang kat blog dia..geram je..tapi duit tak berapa nak ada sejak akhir2 ni..kenalah berjimat cermat. Dan aku terus order untuk Nabila..Nampak condition dia baik lagi..takpelah..Nak beli baru..kena tunggu bonus la..hurm..tu pun kalau dapat..ni kira rezeki Nabila la..hehe..

Hari ini, selesai sahaja bengkel ini, aku akan pulang ke rumah dan terus bersiap-siap untuk ke Sungkai..Kami sekeluarga bercuti nanti..bersama-sama Ita, Zali dan Faizal..hurm..tak sabar betul.! Harap-harap Nabila tak banyak ragam la di sana..!

28 October 2009

Nabila demam kena cucuk!

Malam tadi..aku ke klinik. Nabila tak demam..cuma nak lengkapkan imunisasi Nabila..

Pelik lah..Ita ada cerita kat aku yang Sarra di tawarkan untuk suntikan chicken pox..suntikan diambil ketika umur 1 tahun 3 bulan. Bila aku tanya balik kat Dr. dia kata tak perlu lagi..masa umur 2 tahun lebih baru amik..hurm..pelik sungguh..Pulak tu bleh la tunggu2 umur pulak..

Untuk pengetahuan semua..aku mmg tak pernah bawak Nabila check up di klinik kerajaan. Sebab apa?

1. Beratur punya lama..panjang..Sure Nabila bosan punya..

2. Pasal dah bawak check up kat Pediatrik Sg. Buloh..So malas nak buang masa kat klinik kerajaan. Sure ckp benda yang sama. Bosan.. kalau ckp benda-benda ynag boleh naikkan semangat kita tak pe gak..Ni sibuk tanya "Napa ngan Nabila?" . Asyik-asyik soalan sama jer..

3. Rasanya lebih merumitkan..Aku penah tengok dulu masa aku check up ngandung Nabila dulu..huh!..sian kat budak2..dah la bosan..prosesnya pulak lama..!timbang la..pastu tunggu lagi..pastu masuk bilik la..borak2 ngan nurse..pastu klu ada masalah baru jumpe Dr..hurm..prosedur yang lambat..!

Hish..ni kondem klinik kerajaan aku nih..! Bukan apa..kdg2 perlu gak ada perubahan..Tapi tak tau lah ada perubahan ke idak..setahun dah aku tak gi klinik kerajaan..huhu..

Tapi ni Nabila dah ok sket..Pagi tadi mak kata dia demam..ni tadi hangat balik badan dia..aku terus bagi ubat b**t** kat dia.. hurmm..harap2 ok lah esok..

27 October 2009

Nabila merajuk..

Pagi tadi..entah kenapa..Nabila mengamuk..Pada mulanya, aku tersedar bila tgk Nabila mengeliat-ngeliat disebelah aku. Aku sambung tidur semula..Mungkin haus agaknya..dia cuba untuk mintak susu..Aku pun kejutkan abg..minta tolong buatkan susu sementara aku gi mandi dulu dan bersiap-siap..

Dan seperti biasalah..Ayah Nabila agak malas-malas untuk bangun..Bila Nabila dah terpekik..suara aku pun dah menekan sket..baru nak bangun..Buat susunya bukan main lama lagi..Sudahnya anak tu dah merajuk..Apa lagi..membebel la aku pepagi buta tuh..huhu..

Puas gak memujuk..dari baring..ke duduk..dukung..hurmm..semua tak jalan..bagi susu pun tak nak minum dah..huhu..pening gak kepala..Sudahnya aku pun dah siap..Terus turun bawah..

Try lagi bagi susu..hurm..tak moh gak..sudahnya..jam dah 6.05..hurm..kena gerak jugak nih..takleh nak tunggu..kang lambat pulak..Letak je kat car seat..nangis..huwaaaa!..Jangan la nangis sayang..poning kepala ibu nih..camno nak buek!

Tak lama gerak..Nabila diam..tengok rupanya dah tidur..ala siannya..rupanya terkejut..nak tido balik..

Yelah..malam tadi rasanya kul 11.30 aku dah bawak dia naik atas..padam lampu..suh dia tido sendiri..hurm..sampai la ayah dia siap basuh kain..Nabila still lagi tak tido..Ibu dia dah belayar dah..hehe..Abg kejutkan aku..hurm..anak tak tido lagi..Jam dah pukul 1..Puas gak suh Nabila tido balik..akhirnya entah jam berapa dia lelap gak..hehe..

tido ngan salah satu bear-bear ibu dulu..hehe..abis dah semua bear aku bagi kat Nabila..hurm..teringin nak belikan Nabila set Barbie..siap ada umah lagi..tapi rasa cam rugi.. Nabila tak pandai main lagi..baik beli mainan lain..huhu..

26 October 2009

Gedangsa lagi..dan balik Ipoh..

Ahad, aku ke Gedangsa lagi..kali ini bersama Faizal, Ita dan Zali..Zali teman baru kami..dan Aiman..juga punya masalah yang sama seperti Nabila.

Alhamdulillah..hajat Zali dan Ida untuk bawa Aiman ke Gedangsa tercapai jugak. Seronok sangat dapat tolong kawan-kawan yang senasib dengan kita..Mudah-mudahan semuanya lekas-lekas sembuh..Amin..

Kebetulan..Sabtu lepas..Rumah Kak Raw meriah..semua ibu bapa berpakat untuk buat majlis sambutan hari raya. Walaupun raya dah lepas..hehe..Seronok betul..Hasil usaha Kak Ida..Alhamdulillah..majlis berjalan lancar. Aku tak dapat membantu malam jumaat itu, kerna abg bekerja malam itu. Rasa 'ralik' pula..

Apapun.. Nabila sangat-sangat bertuah..ada cabutan bertuah..dan nombor Nabila naik..Alhamdulillah..rezeki.. :)

Apsal muka masam pulak ni..dah dapat hadiah..kenalah senyum Nabila.. :)

Agak lewat juga habis..sebab hari tu ramai sangat orang..hurm..penat juga menunggu..Tapi nak buat camner..Kata nak Nabila baik kan! hehe..Selesai semua lebih kurang pukul 3.15 petang.. Nabila..mulanya menangis bila berdiri di sini..

Nabila mesti nangis punya berdiri kat sini..tak pernah tak nangis..huhu..hurm..ibu wat tak tau je Nabila..klu kesian-kesian..sudahnya Nabila pun lambat baik..hurmm..kan susah..



Kami terus pulang ke Ipoh selepas itu. Abg agak keletihan petang itu. Sudahnya tukar driver..Aku pula yang bawak kereta sehingga ke Ipoh. Kesian abg..

Sesudah sampai sahaj..hujan lebat di Ipoh..dan mak mertua aku tiada dirumah ketika itu. Sibuk menolong untuk persiapan majlis perkahwinan jiran a.k.a kawan abg..hehe..

Malam, kami ke rumah pengantin..Ada buat majlis Tahlil..Pengantin pula masih lagi di rumah pengantin perempuan..Dan kami sebelum keluar sempat bergambar.. Nabila sangat ceria malam tadi..Ada juga yang bertanya tentang Nabila..Almaklumlah..mukanya yang sentiasa tersenyum..buat semua sibuk bertanya tentang dia..hehe..

terkekek-kekek ketawa..hurm..tah apa lah yang Nabila seronokkan yek..rasa tenang hati bila dengar dia ketawa..

Esoknya ke majlis kahwin. Cuasa mendung-mundung dan berangin buat Nabila seronok sangat berada di majlis perkahwinan orang. Selalunya ..agak susah sikit untuk aku bawa dia. Maklum sahaja klu cuaca panas..kesian pada Nabila..Risau aku..

Dan kami pulang semula ke KL sekitar jam 5.45 petang..Itupun sesudah kami melawat sebentar adik ipar aku yang bersekolah di Sekolah Sultan Yusoff di Batu Gajah..Mak Su Nabila teringin benar nak jumpa Nabila..Pulak tu sekarang ni Adah tengah exam..Mudah-mudahan Adah boleh jawab semuanya dengan baik..Amin..

23 October 2009

Tahan nafas sendiri..

Nabila punya satu 'peel' yang kurang aku gemar.Tadi sahaja, sedang sibuk aku mandikan dia..aku mula sabunkan dia..dan kemudian bilas dengan air..asyik benar aku jiruskan air dikepala..tiba-tiba dia tahan nafas dia sendiri..takut dengan air. sampai menangis-nangis dalam bilik air tu. Puas aku kaup muka Nabila..Tapi nangisnya tak henti-henti..dan asyik tahan nafas..sampai naik merah muka..

Takut aku lihat Nabila nih..Bukan sekali dua buat perkara yang sama..hampir setiap kali nak mandi lah..seolah-olah dia fobia dengan air. Mungkin teringatkan 'birth history' nya. Aduii..SANGAT- SANGAT BAHAYA NABILA!

Bukan air sahaja yang Nabila takutkan..apa sahaja yang melekat di kepala..atau tertutup mukanya..pasti dia akan tahan nafasnya..hurmm..camner anak ibu nak pakai tudung nih..huhu..

Kalau di letak sapu tangan..semau-mau dia nak ambil saputangan itu..Kadang-kadang susah nak capai..Nabila menggelengkan kepalanya untuk jatuhkan benda di atas kepalanya..huhu..

Takutnya tadi..!Jangan buat camtu lagi nabila..Ibu seramlah..huhu..

22 October 2009

Aqil, kau pergi jua..

Masih ingatkah kalian pada Eawan, Kak Milia dan Muhammad Aqil Firas? Aku ada cerita tentang mereka pada entry lepas..

Hari ini..aku terima berita sedih dari Eawan. Mula-mula sms dari Eawan. Katanya Aqil tenat. Aku dah mula risau. Aku terus menelefon abg. tanyakan sama ada dia dapat atau tidak sms dari Eawan. katanya dia dapat. Eawan pohon pada kami semua agar mendoakan kesihatan anaknya itu. Aku terus menelefon dua orang sahabat baik aku iaitu Midah dan Ain. Bercerita tentang keadaan anak Eawan. Dan harapan kami..mahukan anak itu benar-benar sembuh..

Namun..jam 12.45 tadi..aku menerima sekali lagi berita sedih. Eawan menelefon aku.. Kelihatan Eawan menangis. Aqil telah pergi buat selama-lamanya..Aku turut menangis bila di khabarkan berita itu. Ya Allah..aku memang berharap sangat Aqil sembuh dan sihat. Namun apakan daya..Allah lebih menyayanginya.

Aku terus bergegas pulang ke rumah..Cadangnya untuk melawat mereka. namun..hajat sekali lagi tak kesampaian. Kata abg..Eawan mahu bergegas pulang ke Teluk Intan. Kebumikan jenazah Aqil di sana.

Buat Eawan dan kak Milia..Tabahkan hati..kuatkan semangat..relakan pemergian Aqil..Dia tahu dia tak nak susahkan Ummi dan Ayah dia. Terkilan sangat tak dapat nak hadiahkan baju untuk Aqil..Acik ina dah siap beli dah..huhu..Eawan..jangan biarkan Kak Milia keseorangan yek..dia pasti sedih sangat..hati seorang ibu..berpisah dengan anak setelah 9 bulan dalam kandungan..Salam Takziah dari kami sekeluarga..

Arwah Aqil selepas 4 jam dilahirkan..

20 October 2009

Ku tersentuh hati...

Tadi masa di office..aku agak kebosanan.Dengan sistem yang macam hampeh..buat aku malas nak buat kerja. Dan aku 'berjalan-jalan' mencari maklumat tentang Cerebral Palsy di internet.

Mula-mula ke Yahoo search..hurm..tak best..dan beralih ke Google search..dari mencari teknik terapi, beralih ke wajah-wajah anak-anak CP, dan terus ke sini. (kak sue, pinjam yek..)

Topik yang memang menarik bagi aku untuk terus membaca sehingga habis. Aku bukanlah nak mengulas apa yang telah diperkatakan oleh mereka.. Aku rasa terharu dan hatiku tersentuh pada mereka-mereka ini. Pada mereka yang punya anak istimewa seperti aku..sudi berkongsi rasa dan pengalaman pada mereka yang tidak punya anak istimewa. Seolah-olah aku juga turut belajar..tatkala bila berhadapan dengan ibu-ibu yang istimewa juga. Walaupun di landasan yang sama..ini tak bermakna satu bonus bagi aku untuk berkata apa sahaja sehingga mengguris perasaan ibu-ibu lain yang punya anak istimewa.

Panduan yang diberi oleh Kak Sue dan yang lain-lain akan ku kutip dan dan ku jadikan panduan untuk aku. Harap pada yang lain juga boleh ikut panduan ini. Betul kata mereka..anak itu anugerah. Bukan salah sesiapa jika anak itu dilahirkan begitu. Tetapi mentaliti sesetangah orang yang mengatakan ibu bapa yang buat banyak buat dosa, dapat anak itu..Aku fikir orang itu SANGAT-SANGAT SINGKAT FIKIRANNYA. Bagi aku Allah itu sayang pada hambanya. Masakan tidak, mengapa di beri anak itu sebagai ujian. Ujian itu tandanya sayang.

Tidak di nafikan, aku juga punya perasaan sensitif. Lebih-lebih lagi bercerita tentang Nabila. Mungkin terpamer senyum di wajah aku , namun hatiku..hanya Allah sahaja yang tahu. Bila di tanya, Nabila sudah pandai apa..aku kadang-kadang serba salah untuk bercerita. Adakah patut aku kata.." Nabila tak pandai apa-apa lagi" . Namun hati aku seolah-olah memberontak untuk berkata "Nabila ok. Dia nak buat apa yang Ibu dia mahu dia buat". Namun..hati orang. Takkan pula aku mahu menipu pada mereka-meraka yang bertanya ?

Entahlah..andai ada yang baca..kata aku lemah..silakanlah. Tadi sahaja..tatkala melihat wajah-wajah anak CP dan juga baca artikel mengenai CP..air mata ku bagai ingin mengalir keluar. Namun..aku tahan sebab memikirkan aku berada di pejabat. Nanti ada juga yang bertanya mengapa aku menangis. Seceria wajah aku..kadang-kadang aku tak dapat nak sembunyikan perasaan pedih dan pilu bila mengenangkan Nabila. Sedih usah cakap.


p/s : Hari itu, nyaris juga aku menangis apabila kawan aku, Eawan..bercerita tentang anaknya. Tentu ada yang masih ingat tentang Eawan dan Kak Milia kan..dan anaknya yang sudah diberi nama Muhammad Aqil Firas. Keadaan Aqil ? Masih sama seperti hari itu..keadaan yang masih lagi belum stabil dan kritikal ( berita semalam yang aku terima ) . Keadaan kak Milia juga agak sedih..Manangis bila kena tinggalkan Aqil sorang-sorang di hospital..Aku faham benar perasaan itu. Aku juga pernah mengalaminya. Jika tidak kuat semangat, mau gila moroyan aku ketika itu..huhu..Buat sahabatku..bersabarlah..Ada hikmah disebalik apa yang terjadi pada kalian.

15 October 2009

Sakit Perut..

Dah 2 hari dah Nabila sakit perut. Asyik membuang je..Buang bukan banyak pun..sikit je..tapi kerap.Nak kata salah makan..rasanya bukan banyak pun dia makan..lagipun makanan dia semua nya di masak betul.

Kata mak mungkin Nabila nak besar..yelah..2 hari lagi Nabila dah berusia 1 tahun 6 bulan. hurm..org kata sakit nak besar kot!

Pagi tadi, aku ke klinik. Tak tahan dek lihat Nabila yang asyik membuang. kalau dia tak nangis takpe..ni menangis. Malam tadi aku tak tidur lena..hampir jam 2 pagi baru dapat lelapkan mata..Nabila menangis merengek..mungkin pedih di lubang d***r nya..huhu..sian Nabila..aku sampai turun ke tingkat bawah..pujuk Nabila..Sampai aku lelapkan mata sambil berdiri..huh..pesyen apa nih..tido sambil berdiri..Semua demi Nabila..

Malam ni entahlah..tadi kata mak..kerap juga membuang..dan sebelum balik tadi..mak pesan jangan beri Nabila susu dulu..beri minum air gula atau air kosong sahaja..hurmm..Nabila pun mcm tak nak minum susu tadi..

p/s : kawan-kawan..nak mintak tolong..doakan keselamatan baby kawan kami..Eawan dan Kak Milia..Kak Milia baru sahaja melahirkan baby lelaki..Namun..baby tu lemas akibat tertelan air ketuban dan najis..Sekarang ni di NICU Sg. Buloh..dah 2 hari dah..pagi tadi aku dikhabarkan oleh abg yang jantung baby tu berhenti sebanyak 2 kali..Subhanallah..Buat Eawan dan Kak Milia..Tabahkan hati..kuatkan semangat..Aku dan Zul juga penah lalui perkara yang sama setahun yang lalu..Anak itu perlukan semangat korang berdua..Dan Eawan..kena jaga kesihatan jugak..makan..jangan tak makan..Kak Milia dan baby perlukan ko sekarang ini..Aku dan Zul doakan anak ko selamat dan cepat2 pulih..!Amin..

13 October 2009

berlumuran.....

Tadi, aku sibuk membasuh bilik air..alang-alang nak mandi..sental sekali bilik air tu..Nabila pula sedang leka bermain..sedang meniarap di atas katil..jelas kedengaran suara Nabila melalui bilik air..huuu..haaa..buuu...waaa..tu yang aku dengar.

Selesai bilas dengan air..aku terdengar Nabila menangis. Eh..napa pulak tu?macam orang kelemasan..Aku jerit.."Adik kenapa tuh?". Aku buka pintu sedikit..lihat Nabila menggesek-gesekkan mukanya ke permukaan tilam. Dan mula merengek. Mulanya aku tak perasan. Aku biarkan sahaja. Dan Nabila masih lagi merengek..Aku jenguk lagi..kali ini aku tak tutup pintu..aku lihat dengan dekat..Ya ALLAH.. Muka Nabila habis berlumuran dengan muntah..aiyoooo.....apalagi, terus aku baringkan dia. Abis masuk dalam hidung..huhu..Dah lap tu baru diam..

Selesai muntah..aku bawak Nabila turun bawah..panaskan nasi dan sup untuk dia. Tengok nangis pulak..hurm..skali membuang pulak..alahai..bila masa plak nih..masuk ni dah 2 kali dah dia membuang..adui..tu belum kira lagi kat umah nenek dia..dari semalam lagi asyik membuang je. Sampai naik melecet dah punggung tuh..huhu..Malam ni terpaksa stop dulu ubat Lactul tuh..huhu..

Dah bagi makan..baru 2-3 suap..nangis-nangis lagi..apahal lagi nih Nabila..rupanya nak tidur.. Nabila ni slalu tidur masa on the way nak balik atau time maghrib. Entah tadi..asyik main je..tak nak tido. Ni nak makan nak tido pulak...huhu..

Ni, (masa tgh tulis ni) Nabila dah bangun dah..dengar ayah dia dah balik dari kerja tadi.hurm..harap2 jgn la membuang lagi..esok2 la yek encik usus..huhu..

k..nak sambung balik kasi Nabila makan..huhu..

p/s : terpikir-pikir masa mandi tadi..Kalau la Nabila pandai pusing mesti tak jadi cam perkara tadi. Kalau dah muntah..mesti dia pusingkan badan dia..huhu..Nabila nak buat..cuma tak mampu je..sian Nabila..Cepatlah pusing yek nak..Ibu dah tak sabar sangat..lagi pulak..seronok tau kalau pusing..boleh Nabila golek-golek atas katil ke..atas lantai ke..huhu..