Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

14 February 2018

Tips menabung untuk bercuti dengan keluarga besar

Assalamualaikum..



Ok, First of all.. benda ni boleh dibuat pada mereka yang betul-betul tekad nak menabung je..hahaha.. Sebab ia perlukan komitmen.. Pastu saya buat ni pun dapat kerjasama dari adik beradik dan ipar duai.. so kami sama-sama menyimpan dan mak & mak mertua saya jadi bendahari.. tukang simpan duit jalan-jalan kami..hehehe..



Kata kuncinya adalah SEPAKAT.. kalau adik beradik ipar duai korang tak sepakat kiranya susahlah korang nak reliasasikan cara ini..huhuhuhu...

Sebenarnya idea ni jadi masa dan family saya buat trip ke Melaka..Tahun 2015 kalau tak silap. Tapi sebab masing-masing tak saving sangat time tu, banyak gak la duit habis untuk makan, hotel dan sebagainya. Balik dari bercuti tu, saya, adik dan mak saya bertekad buat simpanan RM 50 sebulan, bagi kat mak untuk digunakan bila kami nak jalan-jalan nanti.. So far sebulan kami kumpul RM 150 sebulan.. so kalau setahun dalam RM 1800 kan.. banyak dah tu kalau takat nak book hotel, makan dan jalan-jalan satu family..

So far memang berjayalah kami menyimpan dan menggunakan duit tu..hahaha.. guna duit mestilah berjaya kan..cuba suh simpan.. huh!! jenuh..

Dengan simpanan tu, kami dapat la pegi Gold Coast Morib satu family, pastu ada pegi Bayou Lagoon (yang ni sangat menjimatkan sebab makan malam skali dlm hotel-buffet) dan banyak lagilah tempat sebenarnya. Dengan duit tu jugak, kami buat makan-makan kat rumah, birthday anak-anak dan anak buah, birthday mak ayah, macam-macam lagilah.. So sangat untunglah ada duit jalan-jalan ni.. so takdelah terasa sangat kalau nak buat apa-apa atau nak kemana-mana dengan family dan adik beradik..

Niat di hati sebenarnya nak bawak mak ayah jalan-jalan.. Dulu kami memang susah.. Ingat ayah dulu keje pagi petang siang malam nak sekolahkan kami, nak bagi kami makan.. Mak pulak jenis kaki jalan, so lagi mudahlah nak mintak mak join..hahaha.. Ayah saya pulak, pada awalnya tak nak join sebab tahu bukannya ada duit nak bergerak ke mana pun.. Tapi hasil desakan saya..yang beria-ia nak bawak mereka berjalan, akhirnya ayah ikut gak.. Skrg ni, dah takde nak tarik tali kalau nak gi jalan-jalan.. ayah ikut je kemana kami nak pegi..hehehehe..

Kemudian tahun 2017, saya dan family mertua pula start buat simpanan duit jalan-jalan gak.. dan kami berjaya kumpul RM 1500 setahun dan hasilnya kami ke Grand Lexis yang saya cerita kat entry sini ...

Ok, rasanya faham kan cara saya simpan duit untuk jalan-jalan.. Alah, bukan banyak pun.. korang buat dalam RM 20 sorang pun ok.. katakan korang ada 5 adik beradik.. dah dapat RM 100 sebulan.. so kalau setahun, tak ke banyak duit tu.. lepas la duit nak book hotel atau makan ke.. camtulah.. Nak best, tambah la simpanan korang setiap bulan..

Yang penting kena kerjasama dengan adik beradik untuk simpan duit tu. Dan sorang kena pegang duit tu.. Macam kes saya, yang mudah untuk saya bagi adalah pada mak.. sebab monthly saya akan bank in duit kepada mak saya dan mak mertua saya untuk belanja mereka. So saya selit sekali duit jalan-jalan tu..

Ok sampai sini saja dulu ya.. jumpa pada next entry nanti..

Bye!!


No comments: