06 February 2009

Penyelesaian pada berat badan Nabila

Selasa lepas0 ( 3/2/2009), saya membawa Nabila ke Rehab lagi. Kali ini saya ingin bertanya pendapat Puan Suhana tentang berat badan Nabila.

Katanya tak mengapa jika berat badan Nabila tak naik. Janji dia mahu minum susu. Puan Suhana memberi cadangan . Disebabkan Nabila suka semuanya dalam bentuk botol, maka Puan Suhana menyuruh saya memberi Nabila dalam makan bentuk botol semula. Ini kerana sebelum ini saya pernah beri Nabila makanan dalam botol. Saya akan buat nestum cair dan beri dia makan.

Memang habis. Cuma saya terpikir juga, sampai bila mahu mengajar Nabila makan melalui botol. Saya tidak mahu Nabila bergantung pada botolnya. Maka saya mula memberinya makan dengan sudu. Namun seperti biasalah, Nabila pastinya menolak. Sepertinya Nabila fikir ianya sama seperti makan ubat. Apalagi menangis lah jawabnya.

Jadi, sekarang ini saya bercadang untuk beri Nabila makan sebanyak 3 kali sehari. Waktu pagi Nabila akan makan biskut. Waktu tengahari, Nabila akan di beri makan nestum di dalam botol. Dan petang,nasi bubur didalam mangkuk. Dan jika Nabila kenyang sangat, mungkin Nabila akan diberi 2 kali sahaja.

Semalam, mak memberikan Nabila makan menerusi botol. Kata mak, makanannya semangkuk habis Nabila makan. Dan kemudian bila selesai, Nabila baring. Kemudian Nabila menyebut "Haaaaa.." . Macam ular sawa itu kekenyangan. Kemudian, mula lah bermain tak henti-henti sampai tidur pun tak mahu...

Petang. saya pulang agak lewat dibanding hari-hari biasa yang lain. Sampai saja saya lihat Nabila sedang berbaring dan bermain seorang diri. Rupanya ada kisah yang terjadi sebaliknya petang tadi.

Wajah Nabila masam. Mencebik entah kenapa. Sedih barangkali saya tiada di sisinya. Selalunya saya akan membawanya mengambil angin petang di luar selepas saya pulang dari kerja.Agaknya Nabila menanti saya. Lihat saya tiada terus saja wajahnya masam. Ini yang membuatkan saya tidak sampai hati untuk nak meninggalkannya jika saya dikehendaki berkursus pabila saya mendapat pekerjaan baru nanti.

Maafkan ibu ye Nabila syg. Ibu banyak kerja. Esok pun Ibu kena kerja juga. Takpe, petang ibu bawa jalan-jalan dengan ayah esok..

1 comment:

Aku oku! said...

Jemput datang ke rumah kami di kajang tel no 0162525597, isnin 9hb feb jam 4pm ada majlis utk kakak.

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...