30 October 2012

Kelahiran yang dinanti : Yasier Naufal ( finale)

...Terasa seperti perut direntap..

Dan kedengaran suara anak ibu yang dah lama ibu nantikan selama ini. Alhamdulillah. Seperti tak percaya saya sudah berjaya melahirkan dia. Dan syukur Alhamdulillah..Allah permudahkan urusan pembedahan saya. Doktor Sarah berjaya mengeluarkan adik baby selama 12 minit sahaja.

Setelah itu, proses menjahit bermula. Dan tangisan adik baby kuat kedengaran. Kuat betul tangisannya. entah apa yang dilakukan di dalam perut, tiba-tiba disentap keluar dari perut ibu, mesti menjerit marah..hehe..

Dan apabila pembantu bilik pembedahan menunjukkan adik baby pada saya, air mata seakan mengalir. Dan dia dibalut kemas dan mereka menyuruh saya meneka jantina adik baby. Apa yang saya tahu, kata doktor adik baby berjantina lelaki. Dan bila ditunjukkan pada saya, syukur Alhamdulillah rupanya betul.. :)
Lahir pada jam 2.47 petang seberat 3.42kg . 

Selesai semua lebih kurang jam 3.30 petang. Saya ditolak keluar dan menanti di satu sudut untuk melihat keadaan saya stabil atau tidak. Saya muntah beberapa kali dan terasa wajah saya gatal-gatal. Kata mereka, itu adalah kesan dari ubat bius.

Hampir 20 minit kemudian, saya di tolak keluar. Dan dibawa pulang oleh nurse wad 6D. Dan Abang rupanya setia menanti saya di ruang menunggu luar bilik pembedahan. Saya bertanya kenapa tak ke labour room melihat anak. Rupanya Abang nampak 2-3 baby yang keluar dari bilik pembedahan, namun kurang pasti yang mana satu anaknya. Nak tergelak pun ada. Dan akhirnya Abang mengambil keputusan menanti saya keluar dari bilik pembedahan saja.

Sampai di wad, Abang dikehendaki ke labour room untuk mengazankan adik baby. Dan saya, keadaan mabuk-mabuk kepayang berehat di atas katil. Tidak dibenarkan bangun sehingga jam 8 malam. Makan dan minum juga begitu. Takut muntah.







Adik baby : beberapa jam selepas kelahirannya..



Sejam kemudian, adik baby di bawa masuk ke sisi saya. Dan nurse terus menyuruh saya memberikan susu badan. Dengan keadaan separuh sedar, mujur Abang membantu saya menjaga adik baby. Jam 7 Abang terpaksa pulang kerana waktu melawat tamat. Nurse kerap ke katil saya dan jam 8 malam, barulah saya dibenarkan minum. Terasa ada sedikit kekuatan. Saya menyusukan adik baby dan selebihnya tidur berehat disisinya.

Esoknya, saya cuba untuk bangun dan berjalan. Terasa kepala ini berat, namun saya gagahkan juga. Kalau dilayan sangat mesti susah untuk saya uruskan adik baby.

Saya bertanya Abang. Untuk confirm kan nama adik baby. Dan akhirnya seperti yang di rancang.. Nama Yasier Naufal telah kami pilih untuk nya. Yang bermaksud Yang Memudahkan/Yang Senang (Yasier) Dermawan/Pemurah (Naufal) .

Alhamdulillah..Tak lama..hanya 3 hari di hospital, saya dibenarkan pulang. Cuma saya risaukan penjagaan luka dan jaundis Naufal. Hari ke-5, Naufal menunjukkan tanda-tanda jaundis. Dan kami disuruh rujuk pada klinik kesihatan Setapak.

Kakak Nabila? Alhamdulillah..jika beberapa hari sebelum saya bersalin, keadaan kakak Nabila memang menduga hati saya. Pernah menangis pada hari khamis sehari sebelum pembedahan kerana Abang khabarkan keadaan Nabila agak teruk ketika itu. Air mata saya mengalir bila saya mengucapkan kata-kata semangat buat Nabila. Tak pasti sama ada dia dengar atau tidak, namun jauh disudut hati saya, saya tahu Nabila merindui saya.

Moga kedua beradik ini hidup dalam keadaan baik-baik saja dan dapat membantu antara satu sama lain. Hati saya sayu melihatkan keadaan Nabila dan berharap agar adiknya naufal dapat membantu kakaknya dari segi perkembangannya. InsyaAllah...

 2 YN dalam hidup ibu dan ayah : Yasmin Nabilah dan Yasier Naufal

7 comments:

shafriza said...

Tahniah..moga jadi anak yg soleh

Puteri Satu said...

akak yang mengalir air mata... gembira sebab nabila sudah punya adik yang mampu membantu kakaknya insyaallah.... sayu mengenangkan nabila.... akak doa yang terbaik untuk dua beradik ini....

Yong Kamariah said...

Tahniah Ina..alhamdulillah..apa yg diimpikan, dinantikan hadir jua. InsyaAllah, everything is going to be fine dgn kehadiran adik baby disamping kaklong. selamat berpantang dan mengulit baby comel.

Azrine Razak said...

Tahniah atas kelahiran Naufal! Saya tumpang gembira :)

nieda said...

nice story.. Selamat berpantang.

A.I said...

Alhamdullilah..selamat semuanya. kau take care k :)

Hayati said...

Alhamdulillah semuanya dipermudahkanNYA. Tahniah atas kelahiran Naufal..

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...