Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

06 January 2009

Nabila di NICU..

Sehari lepas Nabila lahir, saya terus berjumpa Nabila di NICU. Tidak sabar rasanya ingin melihat wajah Nabila adakah menyerupai saya atau menyerupai Abg. Abg membawa saya ke sana dengan menaiki kerusi roda dan sewaktu kaki ini melangkah ke wad NICU, saya berdebar.

Kemudian saya bertanya kepada nurse dimanakah Nabila dan lantas dia menunjukkan kedudukan Nabila. Saya masih ingat Nabila dihujung sekali. Berdekatan dengan sinki. Abg terus menolak saya menuju ke katil Nabila dan bila saya dapat melihat wajah Nabila, terasa seperti ingin menangis kerana melihatkan wayar yang berbelit pada badannya. Kemudian kepala Nabila juga berbalut.

Rupanya Nabila seiras dengan paksunya, Pudin..hehe. Comelnya. Putih betul..tak sia-sia rasanya minum soya setiap hari . Dan inilah wajahnya..

~comel kan..walaupun wayar berbelit kat muka.~

~gambar penuh satu badan. Nabila macam sedar tak sedar. Banyak makan ubat kot~

~Jari jemari saya memegang tangan Nabila~

Saya tidak dapat mendukung Nabila kerana wayar-wayar itu penuh satu badan Nabila. Dan kami dikehendaki membasuh tangan terlebih dahulu sebelum menyentuh Nabila. Saya tidak melepaskan peluang. Saya menyentuh anggota tubuhnya dan Nabila seakan sedar tindakan saya dan Abg. Mungkin Nabila tidak berdaya untuk bergerak. Ubat yang banyak tambahan pula dengan ubat sawan. Melihatkan Nabila saya menjadi sayu. Kecik-kecil lagi sudah kena di duga dengan cabaran di dunia . Tabahkan hatimu wahai anakku..

Kemudian setiap hari saya akan melihatnya di NICU. Abg menyorong perlahan saya ke NICU. Pabila malam saya menangis. Saya melihat sekeliling saya, semuaibu-ibu memeluk anak, sedangka saya? Keseorangan! Dan Nabila pasti perlukan saya ketika ini.

Susu badan hari pertama dan kedua sedikit pun tak keluar. Saya seperti rasa ingin nangis. Nabila pula dikehendaki berpuasa selama 3 hari.

Saya mencari jalan untuk saya keluarkan susu badan ini. Pada awalnya saya hanya memakai pam bateri yang saya beli semasa mengandung dahulu, namun gagal. Saya cuba bertanya pada nurse dan dia menyarankan saya untuk menggunakan pam elektrik di bilik penyusuan. Menurutnya lagi ia akan mendatangkan rasa sakit, namun saya tak ambil kisah Janji susunya keluar!

Hari ke-3, Nabila sudah boleh untuk minum susu, tetapi melalui rest tube. Saya dikehendaki mengepam dalam 60 ml utk nabila minum sekali. Pada awalnya sakit sewaktu mengepam dan lama-kelamaan bila saya pam susu keluar dengan banyaknya.

Hari ke-5, Isnin 21 April 2008 saya dibenarkan keluar dari hospital. Luka pembedahan saya sudahpun dah kering .Dan Doktor Sarah, yang menyambut Nabila berpesan pada saya andai saya ingin duduk di katil di NICU itu, dia boleh sahaja siapkan. Segalanya memudahkan saya untuk melihat Nabila. Saya gembira dan tengahari saya discharge keluar dan terus duduk di katil di NICU pula.

Entah kenapa badan saya mulai penat. Kemudian breast saya terasa keras. Terasa seperti nak demam susu pun ada. Saya berborak dengan akak di sebelah katil saya. Saya tidak ingat anaknya kenapa dan saya tidak mahu bertanya lebih lanjut. Dia juga pun sudah seminggu berada di situ.

Hujan di luar menambahkan lagi sengsara ini. Saya terasa amat sejuk kerana aircond di NICU kuat. Kemudian saya dapat merasakan dada ni seperti nak semput.

Saya tidak berkesempatan untuk melihat Nabila. Abg pula balik ke rumah sekejap. Saya menelefon Abg untuk datang menyapukan minyak panas ditubuh ini..

Saya sudah terfikir untuk pulang. Sudah lain benar badan ni. Saya menelefon mak dan kata mak adalah baiknya aku menunggu Nabila di rumah sahaja.

Sewaktu pulang ke rumah mak, saya menangis. Saya sedih kerana terpaksa meninggalkan Nabila keseorangan. Sepanjang perjalanan saya menangis saja.


Tiba di rumah mak, mak terus memasak nasi panas ngan goreng ikan bilis dan lada hitam sket. semuanya untuk menghangatkan tubuh ini.

Malam tu saya dan Abg menangis bersama-sama. Tak tertahan rasanya dugaan ini . Saya kaihankan melihat Abg. Katanya sepanjang saya di hospital, dia menangis seorang diri dirumah . Bila mengenangkan aku dengan Nabila, mungkin ni semua Allah nak uji sejauh mana saya dan Abg menghadapi dugaan-Nya.Ni saya letakkan lagi gambar Nabila sepanjang kat hospital..





2 comments:

mommy-to-be said...

sedihnyeeeeeeee..sgt kagum dgn ketabahan u and ur hubby.ingat janji Allah tau..setiap yang berlaku..ade hikmahnye.bile kite sabar dan redha..Syurga jadi kediaman kite kelak.InsyaAllah.

Softtouch [Hanim] said...

sedihnya bc nie....hanya mampu ckp sabar jer..sy tau berat bahu yg meikulnya..nabila sgt comel