Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

25 August 2012

Sampainya hati mereka...

Semalam, 2 kejadian saya lihat menerusi anak mata ini. Sesungguhnya pada saya sangat meruntun hati dan bersyukur dengan apa yang Allah berikan pada saya sekarang ini...

Kejadian pertama :

Saya pulang ke rumah Rawang bersama Nabila sesudah pulang dari kerja. Rindu pada Nabila kerana terpaksa meninggalkan si kecil ini pada neneknya kerana check up adik baby pada hari khamis. Sungguh sunyi rumah bila tidak mendengar suara rengekannya.

Sedang memandu menuju bulatan Batu Caves, mata ini terpandang sepasang suami isteri sedang menunggang motorsikal. Bila kereta saya merapati pasangan tersebut, ternampak tangan kecil di celah kedua mereka. Lantas saya memandang langit dan melihat hujan rintik di cermin kereta saya. Ya Allah, kesian sungguh anak itu. Meredah hujan bersama ibu dan ayah menuju ke Kepong. Serasa mahu berhenti dan menghantar anak dan isterinya ke tempat destinasi. Kemana mereka selepas itu, saya tak pasti, namun apa yang saya pandang..anak itu masih kecil..serasa saya sebesar Amar, dua pupu Nabila. Kira-kira dalam 5-6 bulan..

Jauh disudut hati saya, bersyukur kerana Allah permudahkan rezeki saya untuk membeli kereta dan memberi kepandaian pada saya untuk memandu sendiri tanpa mengharapkan si suami untuk ke mana-mana. Serius saya katakan, wanita kini terutama isteri, harus pandai untuk membawa kereta. Entah tak tahu nasib kita kelak, andai suami dijemput pergi, bagaimana keadaan kita untuk teruskan kehidupan dan menguruskan anak-anak?Seharusnya wanita kini perlu pandai serba serbi...

Doa saya agar anak itu tidak sakit dek terkena air hujan dan moga perjalanan mereka selamat hendaknya.. Amin...

Kejadian kedua :

Saya bersama Abang dan Nabila ke pasaraya berdekatan rumah kerana ingin membeli sedikit barang keperluan dapur. Bila sampai, Abang terus meletakkan kenderaan paling hujung sekali di lot tempat letak kereta. Saya keluar dan Abang sedang menguruskan Nabila di tempat duduk belakang.

Sedang menunggu, saya memandang kereta yang diletakkan bersebelahan kereta kami. Dalam cahaya samar, saya terpandang sesuatu di tempat duduk hadapan. Saya lihat anak kecil, serasa saya seusia Nabila sedang duduk di dalam car seat. Dalam hati ini berdetik..Adakah anak ini keseorangan? Saya cuba meneliti di dalam kereta tersebut. Sah, anak itu ditinggalkan sendirian.  Danj tiba-tiba bunyi pintu kereta Abang berdentum, dan membuatkan anak itu terperanjat. Saya amati lagi keadaan anak itu. Dengan kepalanya bersandar di car seat, dan tangan menggenggam, saya pasti anak itu adalah kanak-kanak istimewa. Mata ini tidak salah memandang.

Saya bercakap pada Abang mengenai anak itu. Bertanya adakah tingkapnya terbuka untuk pengaliran udara. Kata Abang, buka pun adalah sebesar jari kelingking untuk masuk ke dalam kereta. Sangat kecil. Dan saya lihat anak itu seperti kepanasan.

Berbaju melayu biru muda, saya yakin anak itu anak berbangsa melayu. Saya hanya mampu memandang simpati pada anak ini. Abang mengajak saya lekas-lekas membeli barang. Doa saya agar ibu bapanya lekas-lekas pulang dari membeli barang.

Selesai membeli, saya keluar. Mata saya memandang tepat ke arah tempat letak kereta kami. Memastikan kereta Proton Saga itu sudah berlalu pergi. Sangkaan saya meleset. Rupanya, masih lagi di situ. Aduhai..Berapa lama ibu dan ayah anak itu pergi membeli barang? Dan saya tak tahu dari jam berapa anak itu berada di situ. Dalam hati meronta mahu membuka pintu kereta itu. Kata Abang, pastinya berkunci dari dalam. Saya memandang sayu tatkala kereta kami berlalu pergi. Abang lekas-lekas beredar kerana tidak mahu bahang kereta kami masuk ke dalam kereta ibu bapa anak itu. Tak semena-mena, air mata saya mengalir. Marah betul Abang melihat tindakan ibu bapa tersebut. Tak terluah kata dari bibir saya. Hanya menangis mengenangkan nasib anak itu. Doa saya agar anak itu baik-baik saja di dalam kereta.

Sungguh hati saya geram. Sesusah mana anak itu dibawa, harus di bawa bersama. Jangan fikir malu, jangan fikir susah. Allah sentiasa bersama kita. Saya yakin tentang itu. Sudah beberapa kali saya ke pasaraya berkenaan bersama Nabila tanpa ditemani Abang. Saya akui agak sukar, namun saya tiada pilihan. Saya pasti akan meletakkan Nabila di dalam stroller dan menolaknya perlahan menggunakan tangan kanan, dan tangan kiri memegang bakul. Tak sampai rasa hati saya meninggalkan Nabila di dalam kereta keseorangan.

Moga ibu dan ayah anak itu sedar dengan tindakan yang boleh membahayakan anak mereka... :(

7 comments:

how to be alive said...

akak salam..anak akak dh boleh berjalan ke?? maaf bertanya saya juga mendapat anugerah indah dari ALLAH yang mana my 1st baby nephew jugak kanak2 CP..

Faiz said...

Sampainya hati..hrp juga adik itu baik2 shj

A.I said...

YA Allah Na, smp ati dia tinggalkan anak dlm kete gitu :(

Noina said...

ninie : belum lagi...baru nak belajar psuing meniarap... anak nephew umo berapa?

EdaManAli said...

-sedih-:(

Puteri Nuur At-Terawis said...

Ya Allah. Sampainya hati diaorang. Sesusah mana pun kita, rela berlapar kalau takde jalan sangat dari tinggalkan anak dalam kereta tambah lagi anak istimewa :(

Moga Allah lindungi anak istimewa itu,

how to be alive said...

nephew saya 1 tahun 9 bulan kak..