Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

21 February 2020

Welcome 2020.. Kisah Kasihku Buat Nabila

Assalamualaikum..

Maaf la lama menyepi.. memang tak sempat nak jengah blog.. Tambah pula masuk tahun 2020 ni.. banyak agenda dan perkara yang berlaku dalam kehidupan kami sekeluarga.

Anakanda Yasmin Nabilah masih sihat. Alhamdulillah tahun ni usianya mencecah 12 tahun..

Dah boleh buat IC dah..hehehe..

Dan paling penting UPSR dan UPSRA.. hanya angan-angan ibu jelah kan nak tengok kakak ambil exam besar tahun ni.. Takpelah kakak, exam tu susah.. kakak duduk rumah pun ok dah. Asalkan kakak sihat dan happy..

Untuk kakak, moga kakak terus dalam lindungan Allah swt selalu. Berada dalam kesihatan yang baik dan Allah sentiasa permudahkan urusan ibu dan ayah dalam menguruskan kakak..

Makin kakak besar, cabarannya pasti akan bertambah bukan? Ye.. terutama bab nak menguruskan kakak.

Sehingga kini tiada pengasuh pengganti untuk kakak. Kami pun dah membiasakan diri menjaga kakak sendiri di rumah dengan bantuan adik ipar dan ayahnya jika bekerja malam. Memang lah susah hati, tapi apakan daya.. Tunggu lah 3 tahun lagi.. Ada rezeki, ibu pencen.. Yeeehhhhhhaaaaa...

Untuk tahun 2020 ni, ada beberapa perkara berlaku dalam hidup kami. Antaranya...

1. Ibu telah mendaftar semula sebagai pelajar di Universiti Utara Malaysia. Dalam bidang Pengurusan Awam. Entah kenapa beria benar nak sambung belajar lagi walhal dah tau apa pengakhirannya nanti. Takpelah, kejar impian yang tak kesampaian dulu lepas SPM. Walaupun rasa berat sangat nak sambung belajar, tapi cuba jelah kan.. kayuh pelan-pelan kut-kut sampai destinasinya... Alhamdulillah 1st class pada pertengahan Januari lalu. Cuma yang tak best, saya tak dapat nak transfer kredit sebab jam kredit tak cukup. Aduhai.. nak tak nak adalah beberapa subjek yang terpaksa saya ambil semula untuk degree ni. Lama gak nak habis ni. Pengajian dalam 4 1/2 tahun.. So bertabah lah ye..

2. Bad news di awal tahun aritu. Hasil ketulan thyroid yang telah dibuang tempohari menyatakan ada kanser rupanya.. Follicullar Thyroid Carcinoma.. itulah diagnosis pada kertas laporan makmal tempohari. Bila tau diri ada kanser, rasa gelap sekejap dunia. Yelah, takut kan.. sebab sakit yang tak dijangka ada dalam badan ni. Tapi ramai yang beri sokongan. Keluarga, rakan semualah yang cuba menguatkan semangat saya. Tambah bila tengok Nabila, lagilah rasa sayu. InsyaAllah 2 Mac ini saya akan melakukan prosedur yang dinamakan Radioactive Iodine (RAI). Dikuarantin selama 5 hari di wad kanser di HKL. Dan tambah 3 hari lagi kuarantin di rumah. Tapi saya tak bercadang untuk kuarantin di rumah dengan anak-anak. Saya akan bermalam di tempat lain dan menghabiskan sisa-sisa kuarantin yang ada (berbaki 3 hari selepas keluar wad). Nak kuarantin kat rumah boleh. Tapi boleh ke anak-anak terutama si Yaseera menengok ibu dok diam dalam bilik tak layan dia? kompem la tak kan.. so, saya terpaksa ambil pendekatan lain untuk jauhkan diri dengan mereka semua. Doakan saya ye. Harap tiada lagi sel kanser yang aktif dalam badan ni. Teruk tau, sebab saya kena pantang makan semua dalam tempoh 1 bulan. Letih nak control tak boleh makan seafood dan semua yang berunsurkan susu. Mana tahan woooo...huhuhu..

3. Alhamdullillah, satu berita gembira untuk saya dan suami. Akhirnya kami dapat juga tahu punca terjadinya kejadian kakak menjadi kanak-kanak CP. Ya, sememangnya kami tidak mengetahui punca mengapa kakak menjadi anak CP. Kami hanya diberitahu oleh doktor yang kakak hanya lemas masa dilahirkan. Kurang oksigen. Namun puncanya, hospital tak bagitau pulak.. Memang sedih waktu tu, tapi kami ni redha dengan apa yang telah terjadi. Tapi dalam keadaan redha, jauh sudut hati meronta-ronta nak tau kenapa kakak jadi begini. Dan akhirnya kami dapat juga jawapannya.

Apapun yang berlaku pada tahun ini harapnya lebih baik banding tahun sebelumnya. Moga saya juga terus kuat, tambah pulak tahun ni umur sudahpun menginjak ke usia 37 tahun. Dulu selalu berangan, tahun 2020 berapakah umur saya ketika itu. Bila dikira sendiri.. umur 37 tahun, saya membayangkan kehidupan saya di saat umur 37 tahun. Adakah baik? atau sebaliknya. Apapun, setelah melaluinya tahun ini, rupanya Allah dah pinjamkan umur saya selama 37 tahun untuk menikmati hidup bersama keluarga tercinta. Alhamdulillah..Cuma kesihatan agak membimbangkan, namun saya cuba untuk tidak berfikir lanjut berkenaan hal kanser itu. Asalkan saya positif dan melakukan rawatan yang sewajarnya, InsyaAllah, niat untuk membesarkan Nabila mungkin akan tercapai..

Ok, sampai sini dulu.. InsyaAllah ada kesempatan saya akan menulis lagi.. Bye...


3 comments:

Salina@IbuAqil said...

Semoga Ina diberi kekuatan dan kemudahan dalam setiap urusan..
Allah terlalu syg kan kita kerana itu dihadiahkannya ujian..
Ibu Aqil dtg singgah lama dah tak ziarah kawan2.. ;)

Puteri Nuur At-Terawis said...

Ina, take care dan teruskan menulis. Nak jadikan cerita, Put pun updated juga blog hari ni. Jom kita menulis kembali.

Noina said...

Salina : Aamiin.. insyaAllah.. Ye kan..Allah sayang kan.. Maka bersangka baik dengan setiap ujian yang diberi.. :)

Put: Tq Put, InsyaAllah.. Yelah kadang tak sempat pun nak menulis sebenarnya.. But melalui sini boleh release sikit rasa hati ni..hehehe.. jom menulis semula.. :)