Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

24 May 2010

Demam Lagik..!

Semalam..Nabila sudah menunjukkan tanda-tanda untuk selsema. Aku sudah mengangak melalui cara Nabila bersin. Sangat-sangat kerap.

Dan aku mula mencari punca. Dan rasanya aku tahu.. Sudah duduk di rumah neneknya, sudah pasti ramai yang menciumnya. Dan yang pasti 2-3 hari sebelum Nabila dijangkiti selsema , adik-adikku juga telah dijangkiti selsema juga.

Dan kemuncaknya pada malam tadi. Kesukaran untuk Nabila tidur buat aku terpaksa meninggikan kepalanya dengan bantal. Tidur seakan-akan duduk. Dan kadang-kadang Nabila terjaga kerana selsema yang menyumbat hidungnya.

Nak sedut dengan mulut, aku sememangnya penggeli. Jadi, aku hanya dapat memberikan ubat selsema pada Nabila. :(

Pagi, Nabila tak mahu bangun. Aku mahu mengejutkannya untuk mandi, namun melihatkan keadaanya yang agak malas nak membuka mata, dan juga memikirkan yang Nabila pasti akan meragam di sekolah, aku membuat keputusan untuk E.L pada hari ini. Dan jam 7, aku dapat rasakan badan Nabila mulai hangat. Dan Abg mencadangkan aku untuk membawa Nabila ke klinik.

..........
.......
....
..
.

Bila memikirkan demam Nabila ini, aku dapat rasakan anak ini akan ada lagi perubahan dalam dirinya. Bak kata orang dulu-dulu, " Demam nak pandai..!"

Hurm..bercerita tentang pandai, Aku rasa Nabila masih ada lagi kekurangan yang ada dalam dirinya untuk umur sepertinya. Bak kata Abg tadi, Andai Nabila sihat, sudah pasti mulutnya bising minta macam-macam pada ibu dan ayahnya. Namun..pada umur ini, Nabila masih lagi bising mulutnya, cuma masih lagi dalam bahasa bayi..

Cuma yang dapat aku coretkan pada perkembangan Nabila ketika ini, Nabila sudah mula respon dengan apa yang ada di sekelilingnya. Cuma caranya mungkin berlainan. Sama seperti bayi berumur 4-5 bulan. Senyum bukanlah menjadi perkara yang sukar baginya. Sejak bersekolah dan pulang dari Teluk Senangin, Nabila tak henti-henti senyum. Sangat bijak dan manis sekali wajahnya!

Dan sudah pandai mengeluh! Entah apa yang difikirkan..aku sendiri kurang periksa. Dan mulutnya seolah-olah membebel seperti tidak puas hati!

Apapun..aku dapat fikirkan yang Nabila belajar semua itu dari sekolahnya. Dan juga pada kawan-kawan 'superkids' nyer.. Mungkin anak-anak ini berkomunikasi dengan cara di luar jangkaan kita.. Kata pun anak SUPERKIDS kan.. :) SEGALANYA SUPER SAJA!

No comments: