16 May 2010

Ayah & Nabila..

Sebetulnya hari ini hari rehat kami sekeluarga. Namun..sejak semalam abg sudah merayu pada aku untuk membantunya membuat kek batik. Katanya nak jual..! Apa kes la cik Abg ni tetiba nak berniaga nih..?

Huhu..layankan saja. Pagi-pagi sudah terpacak di dapur menyiapkan sarapan. Huh ! lama benar tak ke dapur. Sejak balik dari kursus, dapur jarang benar berasap. Balik keje pun dah malam..memang takde mood nak masak.

Nabila pula..bila ibunya sibuk di dapur..dia pun sibuk jugaklah merengek. Hurm..nak mandi barangkali.. Dan aku menyuruh Abg memandikan Nabila.

Dan sewaktu mereka berdua di tingkat atas, Nabila menangis bila ayahnya mula menyiram air ke tubuhnya. Aku sedia maklum Nabila sememangnya begitu setiap kali mandi. MEMANG TAK SUKA AIR !

Dan terus teringatkan kisah Abg dan Nabila semasa kami masih lagi duduk bersama mak. Ketika itu, aku dan abg terpaksa ' berpisah' sementara kerana Nabila. Hanya seminggu sekali Abg menjengah melihat kami kerana tuntutan kerja yang menghalang Abg untuk berulang alik dari rumah mak ke tempat kerja.

Aku pernah berasa hampa pada Abg. Sebetulnya Nabila memang agak sukar untuk dimandikan. Dengan keadaan tubuh yang lembik, pastinya Abg gerun memegangnya. Hatta sekalipun tak pernah mengusik Nabila untuk mandi atau mencuci najis. Takut katanya. Sedih juga ketika itu. Kataku..itu adalah anaknya. Andai anak itu tahu..sudah pastinya akan kecil hati.

Agak lama juga aku memujuk Abg. Dan akhirnya Abg mahu juga. Mungkin juga Abg tak mahu memandikan Nabila kerna takutkan aku yang agak cerewet ini. Hehe.. biasalah..aku mahukan segalanya baik dan bersih untuk Nabila.

Dan sekarang ini..Abg tidak lagi seperti itu. Pernah aku memberi pilihan padanya minggu lepas..sewaktu aku sibuk untuk bersiap ke tempat kerja. Kebetulan, baju kurung belum digosok dan Nabila juga belum dimandikan. Aku memberi pilihan pada Abg. Sama ada mahu menggosokkan pakaian aku atau memandikan Nabila.

Apa yang anda fikir? Adakah Abg akan memilih untuk menggosok baju?

Tidak..Aku sangkakan Abg akan memilih untuk lebih rela menggosok baju dari memandikan Nabila. Ternyata sangkaan aku meleset. Abg pilih untuk memandikan Nabila. Dan dalam hati aku mengucapkan syukur. Akhirnya Abg sudah benar-benar berani untuk memandikan Nabila.

Dan rasanya mungkin juga Abg tidak kekok lagi untuk memandikan Nabila lagi selepas ini.. :)

p/s : Selamat hari Guru buat semua guru-guru di Malaysia. Khas ucapan kepada Kak Nani dan juga Farahanum. Tak lupa juga pada adik iparku.. Adilah yang mengajar di Sek. Sains Bagan Datoh. Kebetulan juga hari lahirnya jatuh pada Hari Guru. Dan juga untuk adikku..Ariff Shah..yang sudah menginjak ke usia 18 tahun. Selamat hari lahir.. :)

No comments:

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...