Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

11 December 2009

Nasib Baekkkkkkk...

Entry ini berkisar kes nasib baik yang aku nak cerita pada semua orang. Hurm..mmg cuak..! Maaf lambat buat entry ni..memang susah betul nak curi-curi masa..huhu..kat opis tak leh nak online..terpaksa buat kat umah..Kat umah pulak Nabila pulak nak main-main ngan kita..huhu.

Rabu lepas Nabila ada appointment ngan Puan Anida.. Speech Therapy.(Swallowing yek..bukan ajar Nabila speech tau). Hurm..lama gak kami tunggu. Ayah Nabila la..Lambat sampai..geram gak.. Terpaksa tunggu ayah Nabila dulu.

Sampai je kat Klinik ENT, jam dah menunjukkan pukul 3.20 petang. Appointment pukul 3.00 petang..

Huh! masuk jelah..Dah la aituh tak gi..Takkan tak nak masuk plak. Tunggu punya tunggu..Jam 3.45 petang baru di panggil.

Bincang punya bincang..Tiba-tiba Puan Anida bertanya..kekerapan Nabila tersedak dan batuk ketika makan dan minum. Menurut aku (yang slalu bagi Nabila makan & minum) ada gaklah dalam 2-3 kali tersedak dan terbatuk. Kadang-kadang naik risau gak aku. Yelah..'sistem mengunyah' Nabila agak lemah sket..Tapi sekarang ini ada nampak sket perubahan berbanding dulu. Kalau diikutkan dulu langsung tak boleh kunyah.. Semua main telan jerk..

Apapun..berbalik pada perbincangan bersama Puan Anida tadi. Nabila DIKEHENDAKI menjalani pemeriksaan saluran makanan dan peti suara Nabila..

Cuak gak aku. Mulanya macam tak nak je..pasal bab kena jolok2 mulut ni yang buat aku bertambah risau dan seriau..takut beh..

Tapi demi kebaikan Nabila baik check..Sebab kata Puan Anida..pemeriksaan itu biasa sahaja. Dia bimbang ada baki susu atau sisa makanan yang berkumpul di area peti suara tu. Kata Puan Anida lagi..peti suara itu, selain fungsinya untuk bersuara..ia juga sebagai 'penutup' untuk makanan dari jatuh ke dalam paru-paru. Jika makanan masuk dalam paru-paru, di khuatiri menyebabkan anak terkena jangkitan paru-paru. (hurm..aku tau yang ni jelah..in details tak ingat sangat sebab istilah2 sains ni..hehe..)

Mula sahaja tiub itu di masukkan ke dalam lubang hidung Nabila..Nabila dah mula terpekik-pekik..Maunya tak..trauma tuh..takut pun iya gak..Dan kami semua melihat saluran 'dalam-dalam' badan Nabila menerusi TV yang disediakan. Hurm..3 orang sekaligus pegang Nabila. Dia punya meronta usah cakap lah.. Kuat betul tenaga nya. Dan buat pertama kalinya aku melihat secara 'live' peti suara (dulu tak amik sains..belajar elektrik je dulu). Teruja jugak lah..hehe..

Pastu nampak sisa-sisa susu Nabila di antara peti suara dan laluan makanan ke perut. Aku pun tak faham sangat butiran antara doktor dengan Puan Anida.. Dan yang pasti aku dapat lihat peti suara Nabila bergetar ikut serta dengan suara Nabila yang keluar. Sangat-sangat menakjubkan..Kuasa Allah..

Dan bila selesai semuanya..Tiub di keluarkan ..dan kami ke bilik no. 6 semula..hehe..(siap ingat no. lagi). Dan kata Puan Anida, Nabila bernasib baik sebab sisa -sisa susu itu hanya di sekitar saluran nak ke perut. Bukan di sekitar kawasan peti suara. Namun, aku tak boleh terlalu rasa lega sangat. Nabila ada potensi tersedak makanan dan susu. Dan Puan Anida berpesan agar kami berhati-hati dan beri Nabila susu dan makan dalam kedudukan yang betul.

Apapun..Memang sukar pada mulanya kerana Nabila sudah selesa dengan keadaan posisi '45 darjah' nya. Sudah mula belajar cara lain yek Nabila..

(tadi dah ckp ngan ayah Nabila..Bonus nanti kena cari High chair gak. Yang kat Toys r' us tu..wow..ayah Nabila ckp kerusi tu je yang buat dia puas hati dari segi designnyer..)

Balik je dari Speech Therapy, Nabila terus demam dan selsema..Marahkan aku sebab aku bagi dia kat doctor tu jolok mulut dia. Merajuk la konon dengan ibu tuh!

Esoknya dah bagi makan ubat demam dan selsema, Alhamdulillah..Nabila kembali sihat. Nasib baik tak demam lama-lama..Risau tul aku..

..................
...............
...........
......
....
..
.

Tadi on the way nak balik,nyaris-nyaris aku nak 'cium bontot' Viva. hurm..apa lagi..pasal depan aku (selang 3 kete dari kete aku) accident. Pompuan bawak Wira merah dan MyVi. Tak tau sebab apa leh berlanggar..Tau-tau je dua-dua pemandu keluar. Cepat-cepat pompuan tu alihkan kereta.. tapi yang Myvi tu dah tak leh gerak langsung..Dah orang-orang yang keje nak bina highway kat Kanching tu tolak Myvi tu beramai-ramai. Huhu.. Nasib baik sempat brek tadi..klu tak 2 accident la berlaku kat situ. Viva tu pun break mengejut gak. Tu yang aku terkejut tuh..huhu..Masing-masing kete dah ke kanan dan ke kiri..hurm..nasib..nasib..


p/s: Esok tak dapat nak gi Gedangsa. Ayah Nabila kena keje lagi. hurm..nak gi tumpang Incik Zali pun susah gak. Rasa cam rugi je..pegi tapi tak dapat nak mandi air kolah masjid..huhu..

5 comments:

Wanie said...

Nabila nh seorg anak yang kuat...
Semoga Nabila sentiasa selamat dan sihat..
Tapi memang la kalau kita yg dewasa pun sakit bila tiub dimasukan dlm hidung...

A.I said...

SIB BEK!!! (^_^)

Noina, ni no tepon SUE (012 3168562). Dia mintak kau tepon dia. Aku pon x tau nape. Tp ada kene mengena ngan JKM la..nnt kau tepon dia ye. Dia yg mintak aku tgglkan no dia kt sni. ngeeeeeeeeeeee..

GO NABILA GO!!!

Yasmin Nabilah.. said...

Wanie : tu ah..sakit bila tgk dia masukkan benda alah tu..huhu..cian Nabila

Kak Ai : tu ah..nasib baik..huhu..

Ina dah call dah Sue..thanks yek kak..

iNa said...

huhu..
nasib baik x tercium..huhu...

Nabila budak baik...n kuat...
aunty ina sentiase doakan yg terbaik tuk nabila.. :)

NM said...

lama tak jenguk sini..apakhabar ye nabila skrg?
btw, nanti letak link baru blog sya ye.sya dh lama tak lepak blog lama tu.. :)