Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

10 February 2010

Sudah lama tiada aktiviti untuk Nabila!

Hurm..nampak sangat aku sudah lama 'merehatkan' badan untuk terapi Nabila. Ini tidak bermakna aku tak gi semua terapi di hospital. Yang aku maksudkan adalah terapi di rumah.

Sejak-sejak kaki Nabila melecur tempohari, aku menghentikan seketika segala aktiviti yang melibatkan exercise. Tak sampai hati sebenarnya. Aku dapat rasakan kakinya pedih dan sakit lagi akibat luka tempohari.

Dan pula diikuti dengan demam minggu lepas, maka lebih lama aku 'rehatkan' Nabila dari sebarang aktiviti. Yang aku buat hanya yang ringan-ringan saja.

Cuma sepanjang Nabila demam, aku risaukan satu perkara. Takut sawannya menyerang dan dia lupa segalanya..Ya lupa segala apa yang telah aku ajarkan kepadanya. Aku khuatir akan jadi lagi perkara itu seperti mana ketika Nabila berusia hampir setahun. Demam yang di alami membuatkan Nabila lupa untuk mengangkat kepala ketika meniarap. Walaupun ketika itu Nabila masih lagi belum boleh memusingkan badan, tapi mengangkat kepala itu sudah cukup buat aku gembira.

Seperti yang diketahui..keadaan Nabila masih belum mencapai apa yang diharapkan. Aku faham dengan keadaannya. Aku nampak kesungguhan Nabila untuk cuba melakukannya, cuma pergerakannya terbatas. Dan bagi aku..aku takkan memaksanya. Andai letih, aku rehatkan saja Nabila seketika. Memaksa tiada gunanya. Akan buat Nabila menangis tak selesa..dan sudahnya terapi tak dapat dijalankan secara tenang dan aman..

Dan semalam, aku berfikir-fikir lagi. Serba salah kerana merehatkan Nabila terlalu lama. Dan semalam juga..aku cuba memulakan semula sesi terapi aku bersama Nabila. Tak berat dan ringkas sahaja. Kerana waktu tidur Nabila telahpun berubah sejak Nabila demam tempohari. Waktu tidur yang agak awal dan pada waktu siangnya lebih banyak bermain, membuatkan Nabila cepat letih ketika exercise bersama aku.

Aku ingin fokus pada satu perkara terlebih dahulu sekarang ini. Aku ingin menguatkan pinggang Nabila. Seperti yang dikatakan oleh Puan Rokiah, terapi di bahagian pinggang amat penting untuk Nabila mendapatkan posisi duduk dan memusing. Dan dia telah tunjukkan caranya kepadaku ketika kami bersamanya khamis lepas. Dengan hanya menegakkan peha dan menarik sedikit lutut kehadapan, ia perlu dilakukan setiap hari. Aku dapat rasa Nabila cuba mengangkat punggungnya.Kata Puan Rokiah, jika Nabila mengangkat punggung, itu satu petanda baik.

Nabila, ibu akan keluarkan sepenuh tenaga dan usaha ibu untukmu sayang. Maafkan ibu andai kadang-kadang sifat MALAS ibu datang secara tiba-tiba. Bila mengenangkan masa itu musuh kita, adalah lebih baik kalau ibu buangkan saja sifat MALAS itu. Ibu harap Nabila juga begitu. Rajin melakukan terapi bersama ibu..Amin..

3 comments:

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

semoga nabila cepat sembuh....

iNa said...

semoga nabila sihat2 slalu.. :)

Yasmin Nabilah.. said...

Kak Fiza: Amin.. :)

Ina : Amin...:)