Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

13 December 2012

Mengajar si puteri berdikari..

Nama pun puteri a.k.a Princess Bella. Sebut bukan princess cam sebutan biasa tuh. Sebutnya begini..'PRINN+CHESS' . Hihi..

Sejak si adik Naufal lahir,Nabila memang tak berkesempatan nak berpeluk tidur dengan ibu. Di rumah mak,katil yang kami tido ni bersaiz queen. Kalau setakat si Nabila, Naufal dan saya tidur, memang takde masalah. Cumanya risaukan si kakak tersepak adik, si adik menangis sampai buat kakak kejut dari tidur. Saya tak mahu tidur kedua-dua mereka terganggu. Lebih-lebih lagi Nabila. Kurang Nabila tidur,maka peluang untuk sawan datang lebih cerah kerana Nabila memang tak boleh letih dan kurang tidur. Cukuplah saya bergelumang dengan amukan Nabila.

Bila tak boleh tidur dengan ibu,manalah nak ku letak si Nabila? Sudahnya,tilam dibentang di bawah sebelah katil dan Nabila akan tidur di situ. Andai di rumah Rawang nanti,terpaksa mencari satu katil baru untuk Nabila. *katil baby dah tak muat. Nabila dah panjang*

Mujur makcik kecik ni steady je tido sorang. Tak bangun-bangun sampai ke subuh. Nasib baik sebab maybe dia tau, pepagi dingin ibu bergelumang dengan si adik yang kerap bangun untuk menyusu. Kalau ayah dia tido sebelah lagilah..sedap lena dua beranak tido kat bawah :p

Bukan mudah ok nak ajar. Mudah untuk Nabila,tapi tak mudah untuk ibu. Aiikkk,pelik sudah. Nape tak mudah untuk ibu?

4 tahun beb! 4 tahun! 4 tahun saya peluk si cukudun Bella. Bau pun boleh kenal klu suh cam tutup mata. Tetiba tak dapat peluk tido dengan dia. Peluk lak dak debab Naufal yang suka 'mengerang' meneran isi badan untuk montel lagi. Sangat lain ok. Tapi dua-dua tetap anak ibu. :)

Seb baik Nabila tak banyak kerenah. Janji tidurnya tak dikacau oleh benda2 lain. Klu tak,mau mengamuk cik mek molek tu.

Begitu juga dalam kereta. Seb baik juga ajar Nabila duduk dalam car seat sejak baby lagi. Besar Naufal dah dok car seat dah. Tak de makne ibu nak pegang. Nak selamat,dok dalam car seat ok! Tapi dak Naufal ni tak tau boleh ke tak ajar duduk dalam car seat. Sebab apa yang saya tau, banyak anak tipikal tak mau duduk dalam car seat. Selagi boleh berlari dalam kereta, selagi tulah tak duduk diam.

Apapun,banyak benda saya nak ajar Nabila untuk urus diri sendiri. Lebih-lebih lagi untuk makan dan minum. Pandai suap makan sendiri pun ibu dah betul-betul puas hati. Malah rasa syukur jika Nabila diberi kebolehan untuk menyuap makanan sendiri.

Insyaallah. Moga apa yang dihajati dimakbulkan. AMIN..

No comments: