Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

04 September 2011

Saya perasan sesuatu...

*Entry 2 kali dalam masa satu hari..wah..banyak sangat ke idea tuh..!*

Tadi, Nabila masih lagi dengan pe'el nya. Tidak mahu berenggang langsung dengan saya. Letak di buai ikannya juga tidak mahu. Menangis entah apa yang dia mahukan, saya tak pasti. Bila saya dekat, tahu pulak senyap. Aik..main-main la Nabila ni...

Apa yang ingin saya cerita bukanlah perangai Nabila sepanjang hari ini. Cuma saya catatkan kisah ini di dalam blog saya ini. Hanya untuk simpanan kenangan saya terhadap perkembangan Nabila.

Bila Nabila menangis, saya cuba mendukungnya. Dan kalau di pujuk di dalam rumah pun seperti tiada gunanya. Kaki saya melangkah keluar rumah. Bermain buai seperti selalu. Kerana mahu memujuk agar Nabila tenang. Faham sajalah kalau anak dara ni mengamuk... :(

Bila duduk di luar, Nabila akan diam. Saya terlupa untuk mengambil saputangannya, lantas kaki saya melangkah masuk ke dalam rumah semula walaupun punggung ini sudah duduk berbuai di luar.

Tau apa Nabila buat...?

Menangis....... :(

Saya pernah cerita yang Nabila memang punya masalah dari segi penglihatannya dan masih lagi di pantau oleh pakar mata. Namun, bila melihatkan kejadian tadi, saya membuat kesimpulan mudah. Serasa saya Nabila bukanlah tidak nampak langsung seperti yang dikatakan oleh doktor. Malah saya rasa penglihatannya jauh lebih baik berbanding dulu.

Ya, NABILA TAHU DIA ADA DI DALAM RUMAH ATAU DI LUAR RUMAH!DIA TAHU CAHAYA TERANG DAN CAHAYA GELAP KETIKA DI DALAM ATAU DI LUAR RUMAH

Sekarang sudah pandai bosan. Sudah pandai untuk minta saya membawanya keluar bermain. Dan tahu orang ada atau tidak di sekelilingnya. Dulu, Nabila langsung tak peduli. Orang ada atau tidak disebelahnya, dia hanya berada di dalam dunianya saja. Suara tak berdecit pun. Menangis kerana mahu minum susu atau mahu tidur. Itu saja yang dirinya tahu.

Bila melihatkan semua ini, saya rasa syukur. Saya tahu saya perlu bersabar lagi untuk semua ini. Saya perlu yakinkan diri bahawa Nabila boleh lakukan semua itu. Cuma saya perlu berinya masa. Dan peduli kata orang andai ada yang kata Nabila lambat atau lewat melakukan apa jua perkara mengikut usianya. Yang penting saya perlu usaha lagi. InsyaAllah....

~mata yang semakin elok. Jarang sekali untuk juling. Cuma saya perasan matanya nampak juling kedalam. Kata Abang, mungkin Nabila sedang fokus untuk memandang dalam jarak yang dekat. Ketika gambar ini diambil, saya tahu Nabila sedang memandang aksi saya yang sedang mengambil gambarnya.. :)~

No comments: