Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

19 April 2011

Sesak..Sesak..Sesak..!!!

*ihsan en.google*

Selalunya saya jarang merungut tentang jalan kat Kuala Lumpur ni. Namun hari ni, saya rasa jemu. Bosan dengan situasi yang sama!.

Kalau ikutkan perjalanan saya dari Rawang ke Ampang untuk menghantar Nabila ke sekolah memakan masa dalam 1 jam 1/2. Dan kemudian berpatah balik ke Jalan Duta selama 1/2 jam perjalanan. Dan kira-kira saya perlukan 2 jam untuk sampai ke tempat kerja.

Namun, bila sesak, semuanya kadangkala memerlukan masa yang lebih dari apa yang telah saya anggarkan. Dan kadangkala juga saya terlewat ke tempat kerja. Dan kerap punch card saya MERAH!!

Selalunya saya akan keluar sesudah subuh. Sekitar jam 6.15 pagi. Fikir sajalah pukul berapa saya sudah bangun dan memandikan Nabila! huhu...

Jalan sesak : Di pekan Rawang saja sudah memeningkan kepala. Dan melalui Templer Park. Walaupun jalan di situ sudah diperbesarkan, namun masih ada lagi pembinaan yang belum siap. Jalannya..? MasyaAllah..berlubang-lubang. Mau rosak tayar..!!

Dan kemudian di Selayang. Huh! Faham sajalah berhadapan Pasar Borong Selayang. Sakit jiwa kalau lalu situ. Tapi apakan daya..Satu je jalan kat situ menuju ke KL.

Dan kemudian saya akan menyusuri Batu Caves. Saya memilih antara dua, sama ada menaiki Highway DUKE atau terus saja melalui Wangsa Melawati untuk ke Jelatek. Tapi sejak kebelakangan ini, saya lihat DUKE sesak. Maka saya terus melalui Wangsa Melawati. Cuma yang tak suka di situ adalah traffic light!

Kenapa tak lalu MRR2? Huh! Lagi sesak sana! Depan Bukit Antarabangsa saje dah sesak! Adoiyaiiii!!

Dan saya menyusuri lagi jalan di hadan LRT Jelatek. Situ pun sesak jugak! Dan terus masuk ke lorong sebelah Perkeso menuju Ampang Hilir. Menghantar Nabila ke sekolah dan meneruskan perjalanan ke Jalan Duta melalui DUKE.
Itulah rutin hari-hari saya. Memang penat. Tapi nak buat macamana. :(

Kadang-kadang rasa nak persalahkan orang yang buat jalanraya kat Malaysia ni. Macam contoh, jalan dari 2 lorong ke 1 lorong. Manalah tak sesak. Tambahan pula, ada kereta-kerata yang menyelit di laluan kecemasan. Sampai penunggang motorsikal nak lalu pun susah. Pernah sekali, saya nampak penunggang motorsikal memaki hamun pemandu wanita yang mengikut laluan kecemasan. Agaknya nyaris nak melanggar penunggang tersebut. Penunggang motorsikal itu berhenti sambil marah-marah pemandu wanita tersebut. Dah jadi kes drama plak di tepi jalan! Huhu..

Lagi satu, sekarang ni kereta dah banyak. Mana ada dah orang buat jalan 1 lorong je. At least mesti ada 2 lorong. Dapat pula orang yang bawa kereta ala-ala siput gitu. Mau tak sesak jalan. Tu yang ada memotong ikut lorong bertentangan. Bila tak dapat potong, bertembung pula dengan kereta dari arah bertentangan. Sudahnya accident! Ha..tak ke naya!

Jalan sesak pun boleh buat kemalangan. Semalam saja, saya ternampak 2 kemalangan di hadapan saya. Yang pertama, penunggang motorsikal. Terjatuh dari motor. Tak pasti langgar apa, tapi tau-tau aje dah tergolek kat atas jalan. Kesian pun ada..huhu.. Lagi satu betul-betul depan saya. Kereta di hadapan saya. Entah apa yang dia lakukan. Waktu itu memang semua berasak-rasak nak pulang dari kerja. Kereta tetap bergerak namun perlahan. Entah apa yang difikir oleh pemandu di hadapan saya, terus-terus saja dia melanggar belakang sebuah Pajero. Huh! Kemek! Pajero tu takde apa. Yelah. Kata pun kereta besar! Mujur saya jarak dengan kereta itu. Kalau tak, mau saya juga terbabit dalam kemalangan tersebut.Huhu..!!

Apapun, KL dan jalan sesak memang tak boleh di pisahkan. Kalau tak sesak bukan KL lah namanya! hehe...

p/s: Nabila seronok semalam kat sekolah. Kata staf kat sekolah, Nabila senyum sepanjang hari. Kawan-kawan siap nyanyikan lagu Birthday untuk dia. Mau tak senyum lebar! Nasib baik goodies pack semalam cukup. Alhamdulillah. Hari ni, Nabila ada check up gigi kat HKL. Staf Tasputra akan bawa Nabila ke sana petang ini. Takpe, gigi anak ibu cantik..:) Sure kena puji lagi nih! hehe...:)

3 comments:

mama akid said...

bangga tengok kekuatan akk dlam menghadapi segalanya...syabas ye kak...semoga akk lebih kuat dimasa hadapan...buat nabila:semoga kamu kuat yer nak...kekuatan kamu adalah kekuatan kedua ibubapa nabila..

nuyin2u said...

tabahnya ina lalui jalan sesak itu hari2..boleh jadi sumber inspirasi ni..

Azrine Razak said...

KL dengan kesesakan xbole dipisahkan..huhu..